Laborantin palkka ja työllisyystilanne pk-seudulla?
Alanvaihto mielessä. Humanistisella alalla olen. Motivaatio, usko ja tahto lopussa omalla alalla.
Kommentit (35)
Opiskelin itse parikymmentä vuotta sitten laborantiksi. En pöhkö, sinisilmäinen nuori selvittänyt palkkatasoa etukäteen! Tosin valmistuttuani eleettiin kuuluisaa 90-luvun lamaa, joten töitäkään ei ollut. Opiskelin uuden ammatin, jossa en myöskään lyö rahoiksi, mutta on kuitenkin yliopistotutkinto, joka tuo muuta tyydytystä. Kahden vuoden laborantti-harrastuksesta jäi sitten jotain 34000 silloista mummon markkaa maksettavaksi opintolainan muodossa. Toivottavasti lapset valitsevat viisaammin! Labrahomma oli kyllä ihan mukavaa (mm. eristää DNA:ta lehmän verestä), jos olisi vaikka jatkanut yliopistossa opintoja.
laborantteja muuten työskentee monella eri alalla. Mitähän alaa ap tarkoittaa?
saattavat tienata siellä paremmin kuin terveydenhuoltoalalla.
ihan kiinni työnantajasta. Itse oli valtiolla laboranttina, palkka neljä vuotta sitten oli 2450e, lienee noussut tuosta jonkin verran tähän päivään.Kevyt päivätyö, dna:n eristämistä tein. Nyt yksityisellä työnantajalla (teollisuus) ja palkka vähän alle 3000e. Jos tekisi viikonloppuja niin parempi, mutta itse teen vain arkisin 8-16 hommia. Kahden vuoden koulutukseen nähden lienee ihan ok palkka. Ja en työskentele pk-seudulla, siellä lienee paremmat liksat.
mä en tiedä kovin montaa noin hyvin tienaavaa valtiolla työskentelevää laboranttia, suurin osa mun tutuista saa alle 2000 euroa/kk. Eikä kai noita 3000 euron paikkojakaan ihan kaikille riitä. Juu ja mä tunnen useita laborantteja pääkaupunkiseudulta.
t. 2
Olen Orion Pharmalla töissä ja palkkani on 2900 egee kuussa. Ihan hyvä liksa amiskoulutuksen pohjalta.
Laborantti Helsinki, palkka 2250e/kk. Työkokemusta vuosi.
Orion Pharmalla olen töissä ja palkka on 3400 e/kk ja työkokemusta on 15 vuotta.
Työskennellyt n. 11 vuotta eriliaisilla laboranttinimikkeillä. En voi kyllä valitettavasti suositella alaa kenellekään työtilanteen ja palkan vuoksi. Vakinaista laborantin paikkaa on ERITTÄIN vaikeata saada ja tällä hetkellä tuntuu mahdottomuudelta. Palkka on myös suoraan sanottu surkea ja tällä hetkellä 40 tuntisestä työviikosta kertyy brutto 1950 euroa/kk ja ei paljon hymyilytä. Työ on erittäin stressistä mutta kukaan ei välitä laboranttien tilanteesta, ei ulkopuoliset eikä AY-liikkeet. Tämä siis pk-seudulla.
8 kk löytyy töitä eteenpäin omalla kohdallani ja ei mitään tietoa jos jatketaan soppparia tai ei. Näin on asiat mennyt viimeiset 4 vuotta. Yritä nyt suunnitella elämää tässä tilanteessa sitten...tuntuu kuin olisin jumittunut paikoilleen ja ei pääse minnekään. Ja kadun muuten jokaikistä päivää sen että kouluttauduin laboratorioalalle....
Työtilanne todella huonoa. Vaikea saada töitä pk-seudulta. Suurin osa lähtee muihin hommiin kuin laborantin. :/ Niin se vaan on.
Itse olen myös ollut orion pharmassa töissä ja palkka oli reilusti alle 2000e (oli n 1500e, nyt on toki noussut jonkin verran):O. Olen opiskellut 15v (ylioppilas+opistoasteen laborantti). Surkeasti on töitä pk-seudulla ja palkka huono, mietinkin alanvaihtoa :(
ja mikrobiologian töitä teen ja palkka on noin 2700 €.
Nostan tämän ja kyselen myös laborantin palkkojen perään. Tiedän toki valtio-kuntasektorin palkat, kun itse olin siellä aikoinaan tutkijana. Mulla siis labra-alan yliopistokoulutus. Meillä on huono työtilanne ja ajattelin hakea Orionin labraan laborantiksi. Mitähän pistäisin palkkatoivomukseksi?
Työkokemusta n. 5 vuoden ajalta melko vastaavista hommista, tosin siis tutkijana.
Vierailija kirjoitti:
Orion Pharmalla olen töissä ja palkka on 3400 e/kk ja työkokemusta on 15 vuotta.
Just joo... Olen ollut Orionilla lähes 30 vuotta ,johtotehtävissä. Tiedän,että laborantin palkka on orionilla lähemmäs 2500 kuin 3000 €. Itselläni palkka reilut 3000€
Osaakohan kukaan arvioida laboranttien nykyistä työtilannetta? t. todennäköinen alanvaihtaja
Vierailija kirjoitti:
Osaakohan kukaan arvioida laboranttien nykyistä työtilannetta? t. todennäköinen alanvaihtaja
Minuakin kiinnostaa
Huono on työtilanne, että työpaikoista saa taistella. En suosittele. Noin kymmenisen vuotta seuraillut tilannetta eikä mikään muuttunut. Silloin tällöin pitempiä määräaikaisia ja joskus vakkari paikkoja tarjolla, mutta usein täytyy olla valmis muuttamaan jonnekin ja hakijoita pilvin pimein. Kesätöihin löytyy paikkoja vuosittain, mutta kuka haluaa olla ikuinen kesätyöntekijä? Palkka usein alle pari tonnia ja se ei sieltä mihinkään nouse.
Surkea palkka, eikä töitä löydy. En suosittele laboratorioalaa.
kohtatyötön kirjoitti:
Surkea palkka, eikä töitä löydy. En suosittele laboratorioalaa.
Mikä on surkea palkka?
tarjolla