Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA auttakaa avuntonta: rekrytoinnista

Vierailija
06.04.2010 |

Onko täällä joitain jotka ovat rekrytoineet? Tai olleet napakoissa haastatteluissa?

Auttakaapa ensikertalaista rekrytoijaa.

Mitä kysymyksiä haastateltavalta voisi kysyä?

Mitkä ovat parhaita kysymyksiä?

Millä saisi ne tärkeimmät tiedot selville (tyyliin onko laiska tai juoppo), joita ei näe todistuksista eikä oikein voi kysyä suoraankaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hjälp

Vierailija
2/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy mnitä tekee vapaa-ajalla ja vaikka siitä mistä on ylpeä omassa elämässään.

Kysele haaveista, parhaista puolista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kerro ihmisestä ihan kamalasti.

Sen sijaan joku "Mitä mieltä puolisosi / nykyinen esimiehesi / isäsi / äitisi tms. olisi sinusta voisi olla persoonallinen ja antaa näkökulmaa.

Kannattaa esittää avoimia kysymyksiä, ei siis sellaisia, joihin ovi vastata kyllä/ei.

Myös työtehtävälle tyypilliset tilanteet ovat mielestäni hyviä haastattelussa. Kuvailet jonkun tyypillisen ongelmatilanteen ja pyydät haastateltavaa kuvailemaan, miten hän lähtisi ratkaisemaan ongelmaa.

Lisäksi on hyvä pyytää kandidaattia kuvaamaan jokin hyvin tai huonosti mennyt työjuttu ja miten hän selvisi siitä.

Tässä jotain ideoita ensi alkuun.

Vierailija
4/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kerro ihmisestä ihan kamalasti.

Sen sijaan joku "Mitä mieltä puolisosi / nykyinen esimiehesi / isäsi / äitisi tms. olisi sinusta voisi olla persoonallinen ja antaa näkökulmaa.

Kannattaa esittää avoimia kysymyksiä, ei siis sellaisia, joihin ovi vastata kyllä/ei.

Myös työtehtävälle tyypilliset tilanteet ovat mielestäni hyviä haastattelussa. Kuvailet jonkun tyypillisen ongelmatilanteen ja pyydät haastateltavaa kuvailemaan, miten hän lähtisi ratkaisemaan ongelmaa.

Lisäksi on hyvä pyytää kandidaattia kuvaamaan jokin hyvin tai huonosti mennyt työjuttu ja miten hän selvisi siitä.

Tässä jotain ideoita ensi alkuun.

Esim. puolisoa ei ole pakko mainita lainkaan

Vierailija
5/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyisin millä tavalla hän tasaa paineitansa.

Sitten mä kysyisin miten saa kaikki hommat tehtyä eli miten hallitsee työkuormaansa ja aikaansa.

Sitten mä pyytäisin kuvaamaan jonkun hankalan tilanteen ja miten siinä on toiminut.

Ja sitten pyytäisin kuvaamaan jonkun epäonnistumisen.

Näillä pääsee aika hyvin kärryille onko ihminen sinut itsensä kanssa ja onko joutunut oikeasti tekemään töitä vai katseleeko aina sivusta.

Vierailija
6/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vinkkiä:

- Millainen olet pahimmillasi työpaikalla?

- Mistä olet ylpeä?

- Jos nykyisiä/entisiä työtovereita pyydettäisiin kuvailemaan sinua, mitä sanoja he käyttäisivät?

- Miten suhtaudut tiukkoihin aikatauluihin?

- Kuvaile joku hankala tilanne tähänastisesta työelämästäsi ja miten ratkaisit tilanteen?

- Millaisten henkilöiden kanssa joudut helpoiten konfliktiin?

- Miten käyttäydyt konfliktitilanteessa?

Vierailija
7/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi sitten "Mitä nykyinen työnantajasi olisi mieltä sinusta".

Ja muita vielä: millaisten ihmisten kanssa tulet parhaiten / huonoiten toimeen?

Ja taas esimerkki tilanteesta, miten hoiti homman kotiin hankalan ihmisen kanssa.

Ja vielä: mitä teet, jos projekti / työ tms. näyttää olevan myöhässä?

Vierailija
8/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi sitten "Mitä nykyinen työnantajasi olisi mieltä sinusta".

Ja muita vielä: millaisten ihmisten kanssa tulet parhaiten / huonoiten toimeen?

Ja taas esimerkki tilanteesta, miten hoiti homman kotiin hankalan ihmisen kanssa.

Ja vielä: mitä teet, jos projekti / työ tms. näyttää olevan myöhässä?

Multa on tuommoisia joskus kysytty ja kyllä oli vaikeaa vastata koska olen aina tullut työkavereitteni kanssa niin hyvin juttuun, ettei ole hankaluuksia tullut. Tyhmää yrittää silloin keksiä väkisin jotakin.

Vierailija
9/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa asiaa eri kantilta, sillä näkee äkkiä miettiikö haastateltava mitä sanoo vai puhuuko vaan mitä mieleen juolahtaa. Ite oon käyttäny tota ja jokunen haastateltava on menny lankaan, eli puhunu ittensä pussiin pahemman kerran.

Vierailija
10/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... niin miksi pitäisi väkisin keksiä?

Minä ainakin vastaisin, että olen varmaan useimpien mielestä hyvä tyyppi, joka koittaa keksiä uusia ratkaisuja ja pitää tiimiä koossa. Tai muuta positiivista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi