vauva-lehden "tytöstä äidiksi" -jutusta
Puran tuntemuksiani tänne, minnekäs muuallekaan. Mua raivostutti tuo juttu 19-vuotiaasta Neasta. Miksi juttuun oli otettu tuollainen kypsymätön teini?
Kommentit (61)
täällä on kans yksi 21-vuotiaana esikoisensa saanut, joka ei millään tavalla voi samaistua vauva-lehden artikkeliin.
Tuntuu kyllä, että teillä jotka haluatte ap:n ampua, ei ole asiasta omakohtaista kokemusta.
kuviakin, niin sama olisi ollut tuomio :) Jatkettakoon vielä, että minua nimenomaan harmittaa se stereotypia, mitä juttu vahvistaa.
Erittelyt oli ehkä osa jopa asiattomia kun "kiukuspäissäni" niitä etsiskelin.
-ap
15 v olis enempiki teiniäiti,, 19 vuotias on jo kuitenkin täysi-ikäinen....
Itsellenikin aiheutti melkoisen "kriisin" kun tulin vahingossa raskaaksi vaikka ole jo yli kolmenkympin, naimisissa neljän lapsen äiti... piti sitäkin hetki pohtia....
sen poikaystävän kommentti, että syntyispä vauva pian jotta pääsee leikkimään sen kanssa. Voipa olla eettä pojalla tulee karu todellisuus jossain vaiheessa vastaan, ettei sen vastasyntyneen kanssa leikitä, kuin jonkun herttaisen nuken kanssa :)
vaikuttaa siltä, että sinä kuvittelet olevasi henkisesti jotenkin paljon kehittyneempi kuin oletkaan ja vaikuttavasi ikäistäsi vanhemmalta.
Miksi 19-vuotias äiti ei saa olla 19-vuotiaan tasolla? Miksi pitää muuttua mummoksi kun saa lapsen?
En ole lukenut ko. lehteä, mutta ymmärrän hyvin tuon ikäkuilun, mikä nuoremmilla ja vanhemmilla äideillä on. Itse olen saanut esikoisen 23-vuotiaana ja siihen aikaan olin joka paikassa aina se nuorin äiti ja koin, että elän aika erilaista elämää kuin 10-15 vuotta vanhemmat, vaikka äitejä kaikki olimmekin. Tällä hetkellä olen kerhoissa, harrastuksissa ja puistoissa saman ikäinen kuin muut äidit, erona on nyt se, että muilla on vasta 1 pieni lapsi ja minulla jo 3 :)
Juttu oli juuri sitä stereotypian vahvistamista. Ja se oli kypsymätön teini, ihan selkeästi. Minä aloin odottaa omaa lastani ollessani 17v ja se oli suunniteltu ja olin takuulla monin verroin tätä pariskuntaa kypsempi. Olen nyt suunnilleen tämän tytön ikäinen, vuoden vanhempi, ja kyllä henkinen ikäkuilu vaikutti melkoiselta...
valjennut miksi se 19v tyttö olisi jotenkin epäkypsä, ja olen lukenut kaikki ketjun tekstit tosi tarkkaan. Ihan kivalta parilta vaikuttaa, mitä näitä referointeja tänne laitettu.
Ihan älyöntä odottaa, että kun tyttö/nainen täyttää 18v, sen jälkeen kaikki aikuisten asiat käy kuin vettä vaan.
Itse olin 35v ja pitkäaikaisessa parisuhteessa, kun tulin raskaaksi ja kesti 3kk että sain kerrottua asiasta vanhemmilleni, he kun ovat aina olleet sitä mieltä, että äitiys ei ole minua varten, menee uraputki hukkaan. Ja oikeassa olinkin heidän reaktionsa suhteen: luurin löivät korvaan ja haukkuminen alkoi heti kun kerroin odotuksesta. Itku siinä kyllä pääsi. Eivät ole tähän päivään mennessä onnitelleet lapsesta, vaikka menee jo kohta kouluun...
J Minä aloin odottaa omaa lastani ollessani 17v ja se oli suunniteltu ja olin takuulla monin verroin tätä pariskuntaa kypsempi. Olen nyt suunnilleen tämän tytön ikäinen, vuoden vanhempi, ja kyllä henkinen ikäkuilu vaikutti melkoiselta...
Mikä kiire on elää kypsän aikuisen elämää? Kun sitä kuitenkin ehtii ihan rauhassa ja ajan kanssa kymmeniä vuosia elää.
Jos olet sitä mieltä että 17v voi pusata lapsen yhteiskunnan rahoilla kasvatettavaksi, niin anteeksi vaan, mutta se kyllä on kaikkea muuta kuin kypsää ajattelua!
vauvan syntymää etttä pääsee leikkimään sen kanssa, odottaa ekaa hymyä, loruilee ja rupattelee. Ja on ihan 37v.
varmaankaan valkenekaan teille, jotka ette itse ole ns. teiniäitejä. Valitettavasti. ja kun ette asiasta tiedä, niin älkää kommentoiko asiattomasti.
Vaikka en itse tytön tilanteeseen täysin samaistunutkaan. Itse olen saanut saanut esikoiseni 21-vuotiaana ammattikoulun käyneenä ja kesken lähihoitaja opintojen!! Lapsi oli kuitenkin toivottu ja hänen isänsä kanssa ollaan yhdessä edelleen (oltu jo yli kymmenen vuotta) niin ja tuli koulukin loppuun käytyä!! En kokenut saaneeni mitään teini-äidin leimaa vaikka monet silloiset äiti-kaverini kerhoissa ja muualla olivat minua varmasti sen kymmenen vuotta vanhempia.
Hienoa että tuollaisia tyttöjen taloja kuitenkin on!!
Miksi teiniäidin pitää alkaa käyttäytyä 40-vuotiaan tavoin kun saa lapsen?
Hyvä, huolehtiva ja rakastava äiti voi olla vaikka olisikin ikäisensä tasolla. 19-vuotias ei kuitenkaan ole mikään lapsi enää.
varmaankaan valkenekaan teille, jotka ette itse ole ns. teiniäitejä. Valitettavasti. ja kun ette asiasta tiedä, niin älkää kommentoiko asiattomasti.
Tätä minäkin ihmettelen! Näitä lapsellisia teiniäitejä on säännöllisesti lehdissä pällistelemässä - ja kyllä minun mielestäni on jo erittäin lapsellista jopa 19-vuotiaalta kuvailla synnytystä näin: "menen sairaalaan ja pullautan lapsen ulos". Kirjoittaisivat joskus esimerkillisistä teinivanhemmista!
J Minä aloin odottaa omaa lastani ollessani 17v ja se oli suunniteltu ja olin takuulla monin verroin tätä pariskuntaa kypsempi. Olen nyt suunnilleen tämän tytön ikäinen, vuoden vanhempi, ja kyllä henkinen ikäkuilu vaikutti melkoiselta...
Mikä kiire on elää kypsän aikuisen elämää? Kun sitä kuitenkin ehtii ihan rauhassa ja ajan kanssa kymmeniä vuosia elää. Jos olet sitä mieltä että 17v voi pusata lapsen yhteiskunnan rahoilla kasvatettavaksi, niin anteeksi vaan, mutta se kyllä on kaikkea muuta kuin kypsää ajattelua!
Yhteiskunnan rahoilla eläminen missä tahansa iässä on täysin epäkypsää! Tai lapsen tekeminen yhteiskunnan varoilla elätettäväksi. Normaalin äitiyspäivärahan toki olen saanut niinkuin ihan jokainen muukin, ja lapsilisän, mutta muuten ollaan kyllä ihan omilla ansioilla hommattu oma talo ja kaksi autoa.
Että se siitä sinun teoriastasi...
t.se 17-vuotiaana raskaaksi tullut.
jos sulla on 17-vuotiaana varaa maksaa kaksi autoa ja talo velattomaksi heti kättelyssä, mutta aika monella ei ole. Eli ainakin istut siihen stereotypiaan, että nuoren ihmisen tiedot ympröivästä yhteiskunnasta perustuvat lähinnä omaan itseen :)
uskoomaan, että joku pankki myöntäisi 17-vuotiaalle asuntolainaa. Ymmärrät kai itsekin, että puhelet pehmoisia???
Jos olet sitä mieltä että 17v voi pusata lapsen yhteiskunnan rahoilla kasvatettavaksi, niin anteeksi vaan, mutta se kyllä on kaikkea muuta kuin kypsää ajattelua!
Tässä juuri esitellään yhtä stereotypiaa, jota lehdessä kirjoitettu juttu vain vahvisti.
Jopa teinivanhemmat voivat omata riittävää vastuuntuntoa ja kunnianhimoa hankkiakseen riittävästi koulutusta ja töitä elättääkseen perheensä. Jostain syystä lehtijuttuihin valikoituu/valikoidaan aina näitä leimaavia tapauksia.
uskoomaan, että joku pankki myöntäisi 17-vuotiaalle asuntolainaa. Ymmärrät kai itsekin, että puhelet pehmoisia???
ja olin jo 18 kun vauva syntyi.
Eikä meidän talomme tietenkään ole velaton, autot tosin ovat. Myöntäkää nyt vaan etten sovi teidän stereotypiaanne...
Luetun ymmärtäminen voisi tehdä ihan hyvää. Kävikö mielessä, että ihmiset eivät ole ikuisesti 17-vuotiaita? Lapsen saanti 17-vuotiaana ei tarkoita, että ikää olisi tällä hetkellä se 17 vuotta.
Oisko sittenkin kateudesta kyse ja valmiiksi ärsyyntyminen tyttöä kohtaan kun kuvan näki.
Ihan sama mitä noin nätti tyttö olisi sanonu,
ap:ta olis ärsyttänyt silti.. ;)