Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolustan päiväkoteja!

Vierailija
19.01.2009 |

Minulla on kaksi lasta, jotka kumpikin aloittivat päiväkodissa 10 kuukauden iässä. Kumpikin on viihtynyt erinomaisesti pienten alkuitkujen jälkeen. He ovat kehittyneet päiväkodissa kovasti ja saavat oppia siellä asioita, joista kotihoidossa koskaan eivät oppisi. Yksi esimerkki on askartelu. En ikinä osaisi opettaa tekemään heitä niin hienoja juttuja kuin päiväkodissa he ovat tehneet.

He saavat tutustua myös erilaisiin liikuntajuttuihin, joita en osaisi itse opettaa. Mainittakoon vaikkapa tanssi. Lisäksi musiikin eri lajit tulevat tutuiksi ja joulun alla pikkuiset leipoivat itse.

Tiedän, ettei meillä kotona koskaan tehtäisi mitään niin monipuolisia juttuja kuin päiväkodissa. Tietysti me vapaa-aikana kotona ulkoilemme ja teemme kaikkea kivaa, mutta minulla on kanttia tunnustaa, etten osaa monia sellaisia asioita, joita päiväkodin tädit osaavat.

On hienoa myös huomata, miten lapset ovat oppineet käyttäytymään ja toimimaan ihmisten keskellä ryhmässä. Kiitos siitäkin päiväkodin. Tunnemme monia kotona olevia lapsia äiteineen, ja on ihan pakko tunnustaa, että joissakin asioissa nämä kotona olleet ovat aika lailla (älkää nyt loukkaantuko) kehittymättömiä, varsinkin jos he ovat ainoita lapsia. Mietitäänpä vaikka ihan ruokaravintolassa tai konsertissa käyntiä.

Päiväkotilapset myös aikanaan sopeutuvat kouluun paremmin.

Meidän lapset haluttiin nimenomaan päiväkotiin, ei perhepäivähoitoon, päiväkodin monien etujen vuoksi. Meillä arvostetaan sosiaalisuutta ja erilaisten taitojen oppimista. On niin hienoa, kun lapset aidosti viihtyvät päiväkodissa ja odottavat sinne pääsyä aamuisin.

Meillä on hyvä koti ja rakastavat vanhemmat, lapset ovat todella arvostettuja ja toivottuja, he menevät kaiken edelle. Silti tunnustan senkin, ett meidän lasten etu on myös se, että vanhemmat käyvät töissä ja he saavat olla päiväkodissa. Kirjoitan tämän vilpittömästi sydämellä. Haluan puolustaa päiväkotiin lapsia vieviä äitejä ja kannustaa heitä! Ei kaikkien tarvitse olla kotona kolmea vuotta!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska niiden ansiosta mulla on mahdollisuus käydä töissä. Ei olisi koskaan mahdollista palkata lastenhoitajaa itse, kuka muka hoitaisi lapsia jollain 400 euron korvauksella?

Kivempi ois olla lasten kanssa kotona, mutta elämä on.

Vierailija
22/27 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että vie lapsen hoitoon, kun haluaa mennä töihin. Mutta entäs ne, jotka vievät 1-2 vuotiaan hakemaan virikkeitä, kun se "lapsi niin viihtyy siellä", vaikka onkin itse kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valittavana on, saako käteen 300 euroa vai 3 000 euroa kuussa, ei tarvitse kauheasti miettiä, mitä tekee.

Ja meilläkin on jännä juttu, että päiväkodissa jotenkin osaavat aina järjestää rauhallisen ja mukavan tunnelman juuri silloin, kun menen viemään tai hakemaan. Kauheaa kaaosta, itkua ja hammasten kiristelyä siellä tietenkin on koko ajan muuten, mutta ilmeisesti vakoilevat kulman takana, kun saavat lapset iloisina ja kaikessa rauhassa puuhailemaan juuri sillä hetkellä, kun ilmestyn näköpiiriin...

Vierailija
24/27 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli tippalinssissä joululomalla kun ei päässyt hoitoon, sanoi että hänellä on kova ikävä kavereita. On meillä hyvä näyttelijän alku. Joululoman jälkeen ensimmäisenä meni hoitotädin luo ja halasi sitä.

Vierailija
25/27 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensa sopeutuneen hyvin päiväkotiin, se on nimenomaan äidin arvio. Itse olen työskennellyt monessa päiväkodissa ja mielestäni ne ovat poikkeuksetta aika kamalia paikkoja.

Vanhemmat eivät tosiaankaan tunne kaikkia olosuhteita. Eikä ole siitä kiinni, etteikö hoitajat olisi hyviä ja asiansaosaavia, vaan muista olosuhteista. Pienet tilat, pienet määrärahat, liian vähän henkilökuntaa. Kova meteli ja lapset tekevät asiat aina yhdessä, ei ole paljon aikaa kuunnella eikä pitää sylissä, eikä tosiaankaan mennä pienimmän ja eniten aikaa tarvitsevan lapsen tahdissa.

Ja nämä kaikki nimenomaan alle 5 vuotiailla. Sitä isommat ovat asia erikseen. Itselläni on kolme lasta ja he ovat kaikki kotona hoidettuja (minä en ole silti kotiäiti, tosin päiväkotielämän minäkin olen taakseni jättänyt, en kestänyt sitä itsekään.)

niin silloin heidän tulee katsoa peiliin!

Ylläolevaan haluaisin kommentoida, että onneksi meidän pk:ssa lapset tekevät päivittäis asioita pienissä ryhmissä. Kaikki askartelut tehdään pienemmillä porukoilla ja eri aikaan. Eli toisessa huoneessa osa lapsista leikkii, toisessa huoneessa askarrellaan, osalla luku-/loruhetki jne. Onneksi huoneitakin on osastolla 4 (ja pk:ssa vielä lisää!) ja niitä hyödynnetään järkevästi. Samoin pukemiset toimitetaan pienissä ryhmissä portaittain. Näin sitä melua saa vähemmäksi.

Samoin lapsia kuunnellaa muiden toimien ohessa, henkilökunta muun muassa käyttää pukeutumistilanteita hyväksi ja ovat huomanneet saavansa hyviä keskusteluja silloin aikaiseksi.

Lapseni ovat alle 5-vuotiaita ja he ovat aina saaneet syliä halutessaan. Tiesittekö, että aikuisen syliin mahtuu useampi lapsi? Omat kaksoseni ovat alusta lähtien joutuneet sylin jakamaan, joten kotonakaan ei sen kummempaa ole ollut tarjolla.

Vierailija
26/27 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitäisi miettiä, ottaako käteen 300 vai 3000, kun bruttopalkka on alle 2000 euroa. Sille vaan tiedoksi, joka sitä pohti.

Vierailija
27/27 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas EN puolusta!

Mulla on kokemusta rutkasti, muttei äitinä joka vie lapsensa sinne vaan muuta kautta. Siksi en varmaan lastani päiväkotiin viekään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi