Imetystyyny-kokemuksia
Antakaapas arvoisat imettäjät käytännön kokemuksia imetystyynyn käytöstä!!
Tutkailin nettikaupoista imetystyynyjen tarjontaa, ja totesin valikoiman olevan hämmästyttävän suuren. Malleja ja kokojakin on monta erilaista.
Minkälainen tyyny olisi käytössä hyvä? Mitä tyynyä kaytät ja minkäkokoinen olet? Itse olen pienikokoinen (alle 160 cm).
Kommentit (21)
Helpommin opit imettämään kun et sitä ala käyttämään, kuitenkaan et sitä voi joka paikkaan raahata mukan.
koitin pari kertaa lainassa ollutta imetystyynyä, mutta totesin sen melko hyödyttömäksi - se ehkä oli liian pieni; piti ottaa lisätukea.
Päädyin sitten käyttämään ihan tavallista tyynyä. Se oli tosi hyvä, kun imetin aina sohvalla käsinojaa vasten.
Käytin ensimmäien kerran tyynyä sairaalassa, ja heti sieltä päästyäni yritin etsiä kaupoista samanlaista. En löytynyt tuolloin samanlaista, vaan paljon pienempiä. Pienestä ei minusta ole mitään hyötyä. Itsekin olen pikkuisen alle 160cm pitkä ja sopiva tyyny on todellakin sellainen iso. Sitä pystyy muotoilemaan parhaiten, ja tukea riittää joka puolelle yhtä aikaa. Isolla tyynyllä myös imetysasennon vaihto käy kätevästi ilman että tyynyä tarvitsee siirrellä. Minulla on nyt tällä seuraavalla vauvalla käytössä Olo-Ilo-imetystyyny, ja olen todella tyytyväinen. Tyyny säästää erityisesti selkää ja hartioita.
Mulla oli sellainen puolikuun mallinen, stryroxrouheella täytetty. Ja toimi erittäin hyvin. Yöllä kun on väsynyt olisin pelännyt koko ajan pudottavani vauvan. Imetin myös yöllä istualleen ja tuon tyynyt kanssa pystyi hyvin torkkumaan samalla. ekan imetin ilman imetystyynyjä ja kyllä parilla seuraavalla oli ehdottomasti käytössä.
ja olen todella paljon tykännyt Olo-Ilon tyynystä. Kummallakin lapsella onlen sitä käyttänyt. Lisäksi lapset ovat tykänneet käyttää sitä tyynynä muuten vaan jälkeenpäin. Se mukana tuleva lisätäytekin oli kätevä.
täysimetystä takana 5 kk, ei vaan ole tullut edes kokeiltua.
käyttää imetystyynyä. Sohvalla istuessani laitoin tyynyn syliini ja vauvan siihen päälle ja vielä jä puoli metriä matkaa vauva suun ja tissin välille;)
Paras tapa mulle imettää oli pienellä vauvatyynyllä tukea vauvan pää käsivartta vasten ja pidellä vauvaa käsivarren varassa rinnalla.
Imetystyyny viruu käytämättömänä kaapissa...
tyynyn siis parempi olla puolikuun muotoinen vai ajaako sellainen pötkylän mallinen saman asian? Tärkeintä olisi kai että se koko olisi sopiva, niin että voisi hartiat rentona imettää.
Miettii ap
Olen myös alle 160 cm äiti. Melko isorintainen, mikä voi ehkä vaikuttaa imetysasentoon myös.
Ostin esikoiselle Taysin teho-osaston hoitajien tekemän kaaren muotoisen styrox-rouheella täytetyn imetystyynyn seitsemän vuotta sitten. En tiedä, tekevätkö näitä vielä. Tyyny toimi todella hyvin ja tuli tarpeeseen varsinkin pienen vauvan kanssa (2,3 kg). Toisella lapsella käytin myös samaa tyynyä, mutta en ehkä yhtä pitkään. Styrox-rouhetta saa mielestäni olla reilusti enkä pitänyt tyynystä niin paljon, kun rouheet menivät kasaan vaan halusin ostaa lisätäytettä.
Käytin tyynyä myös häkkisängyssä vauvan jalkojen päässä sängyn tyhjää tilaa poistamassa ja vauvan turvallisuuden tunnetta lisäämässä. Samoin käytin tyynyä istumatukena lattialla pieniä hetkiä kerrallaan.
merkkinen tyyny on tosi hyvä! Sopivasti täytetty ja mukautuu hyvin. Minulla on se pienempi tyyny, esitteessä olin näkevinäni myös sellaista todella suurta, mutta se pienempi aivan riittävä.
Itse en esikoisen kanssa kokenut tarvitsevani tyynyä, imetin silloin myös paljon makuulla. Kakkosen kanssa sitten rupesi tekemään mieli tyynyä... ja oli ehdottomasti hyvä hankita. Käytin sitä nukkuessa jalkojen välissä, kun olin ihan viimeisilläni. Sitten imetin oikeastaan aina istualtaan, koska vauhdikkaan kaksivuotiaan äitinä ei ollut yhtä paljon aikaa makuullaan imettämiseen. Tyynyt oli myös kätevä, kun isosisko halusi pitää vauvaa sylissä ja ihan pienenä vauvan sai myös hyvin makaamaan tyynyn päälle. Etenkin, jos imetys tuntuu alkuun hankalalta, silloin tyyny on aika ehdoton, että saa rennon ja hyvän asennon!
kiittää ja kumartaa vastauksista!!
ja alkuun käytin sitä kaksosten kanssa jatkuvasti. Mutta noin kuukaudessa se unohtui yhä useammin sohvan nurkkaan ja lopulta en enää muistanut koko tyynyn olemassaoloa. Ei siis mikään pakollinen hankinta.
Mulla oli käytössä, mutta en enää muista merkkiä. Plus olen pitkäselkäinen 180cm eli haetaan varmaan eri asioita tyynyltä ;)
Hyvä hankinta, mulla ainakin tulee helposti jumeja yläkroppaan ja tuo tyyny niitä vähän estää...
https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/vanhemmille/imetystyynyt/emma…
Tää on ollut hyvän mallinen
kukaan käytä imetystyynyä..??