Onko 66 cm vyötärö pieni vai tavallinen?
Kommentit (43)
Esim mä oon aika lyhyt, 161cm, ja mun vyötärö on jotain 60-62cm ja mä oon ihan tavallinen, BMI noin 19.
Ammattimalleilla on yleensä tuollainen, tai oikeastaan pyrkivät sellaisiin lukemiin, mutta monilla on 64-65 (mikä sekin on tosi pieni). Tosin mallit ovat tosi pitkiä, mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että vyötärö on 60-senttisenä tai vähän yli todella pieni.
Esim mä oon aika lyhyt, 161cm, ja mun vyötärö on jotain 60-62cm ja mä oon ihan tavallinen, BMI noin 19.
Ammattimalleilla on yleensä tuollainen, tai oikeastaan pyrkivät sellaisiin lukemiin, mutta monilla on 64-65 (mikä sekin on tosi pieni). Tosin mallit ovat tosi pitkiä, mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että vyötärö on 60-senttisenä tai vähän yli todella pieni.
aikas paljon lyhempi! Sellaset ainaski 15 senttiä...
on vyötärö esim. 50 cm? No ei todellakaan ole. 60 cm ON todella kapea vyötärö myös lyhyelle naiselle.
Mut mä olen niitä malleja
aikas paljon lyhempi! Sellaset ainaski 15 senttiä...
Mulla 77 cm, pituutta 168, BMI 21, rasvaprosentti 25, eli normaalin alapuoliskolla olen itsekin. En voi kuin vain unelmoida tuollaisesta vyötäröstä, eikä mulle varmaan sellaista koskaan tulekaan jos en laihdu anorektisen laihaksi, ihan ruumiinrakenteen takia.
Vuonna kivi ka kirves oli minulla vyötärö 58cm!
Painoin 48 kg ja pituutta oli 162 ja ikää 18v, enkä ollut mikään anorektikko vaan söin ihan normaalisti! En ollut missi, en malli olin vain kapeavyötäröinen! Mitat tiedän kun jouduin teettämään hameen isäni hautajaisiin ja kaikissa osto hameissa oli vyötärön kohdalle albatrossi huppu!
Rinnan- ja lantionympärykset olivat 90 cm:n luokkaa.
Enkä ole koskaan ajatellut olevani vyötäröltäni kapea.
Itselläni on rinnanalusta 65, napapömpön kohdalta vyötärö sen sijaan 84cm ja pitäisi olla alle 80cm...
Jos on pieni ihminen,niin kai sitä vyötärökin on pieni.
Painan 63 kg ja vyötärö on jotain 74 cm. Tästä huolimatta näytän kapeavyötäröiseltä. Pituuttakin kyllä löytyy se 180 cm, joten eiköhän se ole ihan muista mitoista kiinni, minkälaiset sentit ovat kapean vyötärön merkki.
että saisi mahdollisimman "virallisen" mitan?
Reilusti keskiarvoa pienempi toki, mutta ei mikään poikkeuksellinen.
Vierailija kirjoitti:
Et 65cm vyötärö on ns.normaali alle 170cm naiselle.Siis keskiarvollisesti.
No ei kyllä ole😂 Suomessa naisen keskipituus on n.165 ja vyötärömitta keskimäärin 88 cm. 65 cm on aika kaukana keskiarvosta.
On pieni. Mun bmi on 19 ja vyötärönympärys 70 cm eikä sitä saa pienemmäksi kuin poistamalla kylkiluita.
On sinulla kapea vyötärö, jos sinulla edes on vähän muita muotoja.
Hyvä ketju aiheesta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4885603/kuinka-monella-naisella-oikeast…
Suurella osalla enemmän kuin 80cm, joka kuitenkin on asetettu terveyssyistä ylärajaksi.
Kun muut rajat, esim kantio ja povi, vaihtelevat, miksi vyötärölle tulee olla sama raja eripituisilla ja -rakenteisilla naisilla?
Olen päärynä. Ennen lapsia olin 162cm, 92-62-96. Kurvikas siis. Kolmen lapsen jälkeen vyötärö on ollut 65-67, muut mitat ennallaan. Toki synnytysten jälkeen vuoden pari vähän enemmänkin, mutta ns normaalitilassa.
168cm, BMI 22 ja vyötärö 65cm. BMI 21 vyötärö oli pienimmillään n 63 cm. Olen selvästi tiimalasin mallinen kropalta mutta en jätä mitenkään laihaa tai erityisen hoikkaa vaikutelmaa.
Kropan malli ja pituus vaikuttaa valtavasti. Vyötärölihavuus voi johtua myös maksan rasvoittumisesta ("kaljamaha") tai estrogenitasojen vähenemisestä vaihdevuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju aiheesta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4885603/kuinka-monella-naisella-oikeast…
Suurella osalla enemmän kuin 80cm, joka kuitenkin on asetettu terveyssyistä ylärajaksi.
Kun muut rajat, esim kantio ja povi, vaihtelevat, miksi vyötärölle tulee olla sama raja eripituisilla ja -rakenteisilla naisilla?
Ei kai kukaan sano että pitää olla sama?
80 cm nyt on vaan sellainen yläraja että sen ylittyessä terveysriskit naisella kohoaa. Parempi vyötärö mittarina on kuin bmi, joka ei huomioi kuinka timmi/lihaksikas on.
Huomatkaa, että terveysvyötärömittaus otetaan luiden perusteella alimman kylkiluun ja suoliluun välistä. Missi-, malli- ja vaatemitat katsotaan kapeimmasta kohdasta. Kapein kohta ei yleensä ole sama kuin terveysmittauskohta.
Kun kerrotaan keskiarvoja omien mittausten perusteella esim. 50-luvulta vs. tämä päivä, kiinnostaisi miten mittaukset on ohjeistettu. Vaatekokojen osalta kannattaa huomioida puristavat alusvaatteet, joita aiemmin suosittiin. Myös pidemmillä ihmisillä on usein isommat vyötärömitat, kun koko kroppa on tilavuudeltaan isompi, eikä vain korkeampi.
En siis sano, etteivät nykyihmiset länsimaissa ole keskimäärin ylipainoisia. Kunhan vain mietin, mitä kukin mittailee, ja mikä idea on vertailla kapeimpia kohtia, kun keskivartalolihavuus yleensä kerääntyy sen alapuolelle. Onko jonkun kapea kohta nyt 75 vai 65 on aika yhdentekevää vyötärölihavuuden kontekstissa.
olen kapein.