Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni saavat sisaruksen, miten suhtautua?

Vierailija
05.04.2010 |

Ex-mieheni siis on perustamassa uutta perhettä melko pikaisella vauhdilla. Sain tänään kuulla, että vauva syntyy kesällä. Tunnelmat on sekavat vaikka asia ei varsinaisesti minua liikuta, lapsien takia mietin tätä uusperhekuviota... Onko kellään kokemuksia, puolelta tai toiselta? Kiitos.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sain pikkusiskon isän uudesta liitosta juuri kun olin täyttänyt kahdeksan. Pikkusisko on mulle tosi rakas ja läheinen.

Vierailija
2/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttöni on juurikin tuon ikäinen. Toivon vaan, että isän juttu kestää ja lapset saavat pitää sisaruksen jos siihen ehtivät kiintyä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun käytiin äidin kanssa yhdessä ostamassa mekko pikkusiskolle ja vietiin se sitten veljen kanssa pikkusiskolle kun päästiin ensimmäistä kertaa häntä tapaamaan (isä vei meidät laitokselle). Minua auttoi se, ettei äiti näyttänyt omia tunteitaan vaan tuki meidän suhdetta siskoon, vaikkei varmasti ollut äidille helppoa.

Vierailija
4/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä syytäkään ole lasten kuullen arvostella isän tekemisiä. Tuntuiko sinusta siltä, että isä hylkäisi sinut tai jotain kun uusi vauva syntyi?

-ap

Vierailija
5/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai siitäkin, että miten ero tapahtui. Minut jätettiin kun olin raskaana. Isä on ollut lapsen elämässä hyvin vähän, tapaavat harvoin. Isä sai pian uuden naisen kanssa lapsen. Järkytys oli hirveä, ja piinasin kavereitani pitkään ja hartaasti purkamalla vihaa miestä kohtaan. Illalla nukahdin vitutukseen, ja aamulla heräsin vitutukseen. Ihan hirveää.

En tajua miten pystyin tähän, mutta kehotin tyttöä tekemään veljelleen kortin ja laittamaan terveiset meiltä kaikilta.

Vierailija
6/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekikö ex-mies tämän uuden raskaaksi jo silloin kun oli sinun kanssasi?

Vierailija
7/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hehkuta liikaa. Isähän voi itse tutustuttaa sitten lapset uuteen vauvaan. Kerrot vaan että saatte sisarpuolen ja että sillä on eri äiti.

Vierailija
8/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien hylkäämältä kun pikkusisarus syntyy, se on sisarkateuden ja mustasukkaisuuden perusjuttu. Ydinperheessä sitä ei vain ruokita tuolla lailla, vaan keskitytään positiivisiin puoliin...

Tuntuiko sinusta siltä, että isä hylkäisi sinut tai jotain kun uusi vauva syntyi?

Vierailija
9/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erostamme on aikaa kohta 2 vuotta. Aloitti uuden suhteen heti pian eron jälkeen ja aika tuulistakin on välillä ollut. Itse en samaan olisi pystynyt ja tuntuu ettei mies ole käsitellyt eroamme. Vuosi sitten sen myönsikin. Pystyn varmaan ottamaan lunkisti, koska olen sinut tilanteeni kanssa ja päässyt erosta yli, lucky me! =)

-ap

Vierailija
10/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on niitäkin, joille ei mitään välejä edes koskaan tule. Meillä tuttavaperheen äiti kielsi miestään olemassa yhteydessä ensimmäiseen perheeseensä, siis siitä syntyneisiin lapsiin. Mies on nyt jo kuollut, uuden avioliiton lapsetkin jo kohta 40v - eivätkä ole koskaan tavanneet sisaruksiaan tästä isänsä ensimmäisestä liitosta, koska äiti ja isä olivat päättäneet, että heihin ei pidetä mitään yhteyttä.

Vierailija
11/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mieluummin puhun heille siskosta tai veljestä kuin mistään puolikkaasta. Ehkä sekin auttaa selviämään asian kanssa, että mulla on aika laaja sydän...

Vierailija
12/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erostamme on aikaa kohta 2 vuotta.

siinä tapauksessa neutraalin positiivinen suhtautuminen on sopivaa, ja varmaan siihen pystytkin. Voit ostaa lastesi kanssa jonkin pienen jutun viemisiksi vauvalle, lapsesi varmaan tykkäävät. Itselläni ei ole tilanteestasi kokemusta, mutta pikku lahjat on ostettu serkkuvauvoille ja lapseni ovat olleet todella tohkeissaan ja tärkeinä asiasta.

Vierailija
13/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä pitää "selvitä"? Eikö se ole luonnollista, että pariskunnat saavat lapsia?

Vierailija
14/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset välit teillä on? Entä miten olet "jakanut" lapset isänsä kanssa? Mä kiemurtelen näiden asioiden kanssa. Vaikeaa.

Vierailija
15/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tavannut uuden avokin lasten vaihto tilanteissa. Välit on ihan asiallisen lämpimät/ystävälliset. Ei siis mitään kavereita olla mutta vaihdetaan muutama sana vaikka kuluneesta viikonlopusta. Lapset isällään joka toinen viikonloppu, vaihtelevasti eli ei tiukasti kalenterin mukaan vaan sovitaan menojen mukaan. Viikolla voisi nähdä lapsia useammin mutta on yleensä väsynyt/kiireinen töissä... Se tässä kuviossa mietityttää kun uusi vauva tulee, jääkö "vanhat lapset" paitsioon?

Vierailija
16/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tässä kuviossa mietityttää kun uusi vauva tulee, jääkö "vanhat lapset" paitsioon?

Miksi asia olisi nyt sen mutkikkaampi? Teet karhunpalveluksen lapsillesi, jos siirrät tuon asenteesi heille.

Vierailija
17/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sisaruksen äiti, ei ole ap:n lasten äiti.

Vierailija
18/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isän tuntien pelkään vaan, ettei sillä aika ja hermot kestä. Kun ei ennenkään ollut perheelle paljon aikaa. Tottahan tilanne on eri kuin ydinperheessä, jossa ollaan aina yhdessä. Nyt vauva saa olla isän kanssa aina, isommat lapset eivät.

Vierailija
19/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka isäni ja äitini saivat molemmat vauvan parin päivän välein.

Olin itse kolmentoista, kun sain ensin veljen (äidiltä) ja pari päivää myöhemmin isältä siskon..

Olin lievästi mustasukkainen; istuin koulussa ja mietin elämää, sillä lopputuloksella, että ope piti minua valehtelijana, kun kerroin saaneeni sekä siskon että veljen... Oli pieni selityksen paikka...

Vierailija
20/27 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5-vuotias tyttö saa myös pikkusisaruksen kesällä. Erosin puolitoista vuotta sitten ja eksäni on nyt vuoden seurustellut itseään 13 vuotta nuoremman parikymppisen tytön kanssa. Menivät naimisiin äskettäin. Tyttö oli neljännellä kuulla raskaana, kun menivät naimisiin. Olen eksäni kanssa todella huonoissa väleissä. Liitomme oli hirveä (mm. väkivaltaa, sekä henkistä että fyysistä) ja nyt meillä on kesken pitkään jatkuneet tapaamisoikeusriidat oikeudessa. Vihaamme toisiamme. Haluan kuitenkin olla suvaitsevainen tulevan pikkusisaruksen suhteen lapseni vuoksi. Mikä teidän mielestänne olisi oikea suhtautumistapa tähän asiaan ja tässä tilanteessa? Miten huomioida pikkusiskon/veljen syntymä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi