Miten saa vauvan laitosunikouluun?
Kyselin neuvolasta saako sieltä lähetteen, missä niitä järjestetään, mutta siellä ei osata/haluta auttaa. En löytänyt googlestakaan, ilmeisesti sellaisia ei ole kuin yksityisellä sektorilla? Olen vaan joskus kuullut että olisi, pk-seudulla asun.
Olen pitänyt kotiunikoulua eli tassuhoitoa 1 v 2 kk lapselle kaikkiaan 3 kertaa ilman tulosta, ei rauhoitu tassun alle ollenkaan, kahden viikon jälkeen ollaan aina saatu neuvolasta käsky lopettaa, kun ei tule ollenkaan tuloksia. Lapsi vaan nousee seisomaan sängyssään, ja jos laittaa makuulle, nousee samantien, ja huutaa siinä, tassuttelu on siinä pystyasennossa aika vaikeaa. Ei siis rauhoitu siitä tippaakaan, päinvastoin, hermostuu lisää. Syö vielä kaksi kertaa yöllä, ja heräilee muutenkin itkemään noin 8-12 krt yössä.
Ollaan käyty kolmella eri lastenlääkärillä, mutta mikään ei viittaa mihinkään allergiaan tai sairauteen joka tuon heräilyn aiheuttaisi. Nukahtaminen on myös tuskien takan, alan olla henkisesti rikki.
Kaiken lisäksi tukiverkostoa ei ole, ( molempien äidit kuolleet ja muutenkin erittäin pienet suvut, jotka asuvat kaukana/eivät ole läheisiä, harvat ystävät satojen km päässä) ja mies viikot muualla töissä, eli olen lapsen kanssa pääosin kahdestaan.
Neuvolasta olen tosiaan kysynyt apua useaan otteeseen, pääasiassa on sanottu että kyllä se siitä helpottaa iän myötä, (eipä sitä päivää ole näkynyt) ja käsketty levätä. (miten, kun ei ole sitä tukiverkostoa?) Ainut konkreettinen apu mitä on tarjottu niin perheneuvolasta keskusteluapua. Kävin siellä, muttei siitä ollut mitään hyötyä, ihan kuin olisi jotenkin minun vikani että vauvani ei nuku öisin?
Olen jo harkinnut yksityistäkin unikoulua, jos en muualle pääse. Maksoi mitä maksoi. Alan nimittäin ihan oikeasti olla todella huolissani jaksamisestani.
Kommentit (54)
Meillä moniallerginen lapsi ja osa sopimattomista ruoka-aineista näkyy selkeästi ainoastaan tiheänä yöheräilynä.
Kuulostaa ihan meidän pojalta, samalla tavalla seisoskelee ja huutaa, lopulta paniikissa, ja on oksentanutkin kerran.
Annoit hyviä vinkkejä, minä olen tehnyt aika tavalla samoin kuin miehesi, eli kallistanut takaisin makuulle kun lapsi nousee seisomaan ja huutaa. Samalla olen myös silitellyt juuri kuvailemallasi tavalla. Silläkin tavalla tosin usein menee todella kauan ennen kuin nukahtaa, harvemmin alle tunnin.
Minun mieheni on tosiaan vaan nyt viikonloput kotona, ja silloin hän myös ilman muuta osallistuu lapsen hoitoon, valvomiseen ja nukutteluihin. Mutta ei sen paremmalla menestyksellä kuin minäkään.:-(
Meillä moniallerginen lapsi ja osa sopimattomista ruoka-aineista näkyy selkeästi ainoastaan tiheänä yöheräilynä.
Joo sen aion tehdä, tilaan huomenna ajan, tiedän erään kehutun lääkärin Mehiläisessä, mutta hänellä ei olla vielä käyty. kerran oltiin menossa mutta poika sairastui juuri ennen sitä, ja aika peruttiin. Tilaankin ajan jo huomenna.
mutta kerron, että meillä nukutettiin lapsi rattaisiin tai rintareppuun tuossa iässä. Nukahti 10minuutissa joten se oli mielestäni helpompaa kuin huudattaa monta tuntia.
Ja meillä lapsi söi myös mutta kerran yössä. Nyt olen puhunut lapselle että ei maitoa yöllä ja nyt 2v:nä itsekin toistelee, että ei maitoa yöllä :) Joskus annan, mutta nyt taas pitkä aika ettei ole kaivannut.
Olen myös väkisin työntänyt vettä tuttipullosta ja rauhoittuu siihen.
Tiedän, että sydän särkyy huutoon... Mutta jos rattaisiin tai reppuun nukahtaa hetkessä niin en näe järkeä huudatta neljää tuntia...
meillä se on sujunut parhaiten, ja yösyötöt saatiin loppumaan helposti ja jatkoimme vierekkäin nukkumista. En tiedä toisten tilanteesta mutta omien lasten kanssa on aina tuntunut päivänselvältä, että äidin nukkumista kuunnellessa ovat tyynempiä. Pikku heräilyjä tulee pitkin yötä lapselle ja äidille, mutta ei mitään levottomia parkumisia. Näin ovat menneet hampaiden tulot, allergian vaivaamat yöt ja tavalliset yöt kaikkein parhaiten. Uskon että lapsi hätääntyy ja alkaa tarkkailla ympäristöään valppaana jos herää yksin. Ellei ole sitten pikkuvauvana huudatettu, jolloin on alistunut asemaansa.
Meillä on myöskin ollut kaksi sitkeää sissiä, jotka ovat huutaneet vaikka sen kaksi viikkoa öisin tissin perään...Ymmärrän siis hyvin, lapset vaan on temperamentiltaan erilaisia. Sitä ei voi ymmärtää ne, joiden lapset on "helppoja tapauksia" ja luovuttaa parin yön jälkeen
Nyt 1,5-vuotiaan kuopuksen kohdalla olen huomannut, että iltapalalla on merkitystä! Eli yöllä voi myös lapsella kyllä olla nälkä. Runsaasti rasvaa ja proteiinia iltapalalla auttaa pitämään nälkää.
Tämä on todettu ihan konkreettisesti talvella jossain vaiheessa kun päätin, että nyt en kyllä tissiä anna...Vauva huusi ja huusi isänsä kanssa (en edes tiedä ihan tarkkaan kauanko kun olivat toisessa huoneessa ja minä nukahdin - mutta tyylin 2h huutoa klo 4 aamulla...) Mieheni lopulta antoi tytölle päivällä lounaaksi ollutta makkarapataa ja sen jälkeen typy nukahti saman tien ja nukkui aamuun asti.
Tuntui ikävältä ajatus, jospa nälkäänsä kuitenkin huutaa. Nyt on jätetty iltapuurot pois ja vaikkapa mascarpone-kerma-marja-seoksella mennään aamuun asti;)
Allergiat tosiaan kannattaa myös tsekata. Entä voiko lapsi herätä pissahätään eikä halua nukkua märässä vaipassa? Pottailetteko tai oletko yllä vaihtanut vaippaa/potattanut?
että oletteko kokeilleet lopettaa yöruokailut niin, että laimennatte vähitellen sitä nannia vedellä niin että lopulta tarjotatte pelkkää vettä?
..tosin puolivuotiaalle. Ei tosin lopullista tulosta tuottanyt vaan edelleen söi yöllä. Sitten päätin tarjota myös yöllä nokkamukia, jota käytettiin aina päivisin (eli vain öisin oli pullo käytössä), koska lapsi ei kaivannut pulloa ja osasi juoda nokkamukista todella hienosti. Vain yhtenä yönä joi nokkamukista (hyvin tyytyväisenä), jonka jälkeen ei ole yöllä ruokaa kaivannut. Eli tuttipullon jättäminen auttoi meillä yösyönnin poisjättöön. Tästä siis kuitenkin aikaa vasta 1vk.
Nyt tosin edelleen harmina tutti, kun neiti hamuaa sitä aina muutaman kerran yössä, niin joutuu edelleen useamman kerran heräilemään itsekin. Nyt odottelen kevättä/lämpöä, että päästäisiin kokeilemaan, jäisikö tutti yhtä vaivattomasti pois kuin tuttipullo jäi eli aivan huomaamattomasti ilman lapsen ikävöintiä/huutoa. Lämmintä keliä kaipaan, koska ajattelin, että sitten vauvali saa istua rattaisiin ja katsella elämää ilman sitä tuttia suussa. Rattaissa kun kuvittelisin olevan enempi seurattavaa, jolloin tuttia ei kaipaisi ja saattaisi ehkä sopivaan hyppyyttelyyn nukahtaakn vahingossa ilman tuttia..näin siis toivon:)
Meillä on myöskin ollut kaksi sitkeää sissiä, jotka ovat huutaneet vaikka sen kaksi viikkoa öisin tissin perään...Ymmärrän siis hyvin, lapset vaan on temperamentiltaan erilaisia. Sitä ei voi ymmärtää ne, joiden lapset on "helppoja tapauksia" ja luovuttaa parin yön jälkeen Nyt 1,5-vuotiaan kuopuksen kohdalla olen huomannut, että iltapalalla on merkitystä! Eli yöllä voi myös lapsella kyllä olla nälkä. Runsaasti rasvaa ja proteiinia iltapalalla auttaa pitämään nälkää. Tämä on todettu ihan konkreettisesti talvella jossain vaiheessa kun päätin, että nyt en kyllä tissiä anna...Vauva huusi ja huusi isänsä kanssa (en edes tiedä ihan tarkkaan kauanko kun olivat toisessa huoneessa ja minä nukahdin - mutta tyylin 2h huutoa klo 4 aamulla...) Mieheni lopulta antoi tytölle päivällä lounaaksi ollutta makkarapataa ja sen jälkeen typy nukahti saman tien ja nukkui aamuun asti. Tuntui ikävältä ajatus, jospa nälkäänsä kuitenkin huutaa. Nyt on jätetty iltapuurot pois ja vaikkapa mascarpone-kerma-marja-seoksella mennään aamuun asti;) Allergiat tosiaan kannattaa myös tsekata. Entä voiko lapsi herätä pissahätään eikä halua nukkua märässä vaipassa? Pottailetteko tai oletko yllä vaihtanut vaippaa/potattanut?
Pottaillaan päivisin, yöllä mennään vaipalla, kerran yössä olen vaihtanut.
Joo iltatankkaus on käytössä, sitä on tehty siitä asti kun kiinteitä alettiin antamaan. Nykyään annetaan päivällinen mahdollisimman myöhään, ja oikein kunnon ruokaa, perunaa, lihaa tms. Sitten iltapuuro, ja vielä velliä ennen sänkyyn menoa reilu satsi.
haluan vaan välittää sulle sympatiat. Toi on varmasti aivan järjettömän rankkaa ja ahdisttavaa.
Itse varmaan hakisin tuossa tialnteessa apua ekaksi Ensi- ja turvakotien liitosta ja sitten yksityisestä unikoulusta.
Voimia ja jaksamista teidän perheellenne.
Ensiksikin voimia sinulle tuossa tilanteessa! Sellainen, joka ei ole kokenut lapsen valvomisesta johtuvaa omaa totaalista väsymystä, ei voi kuvitellakaan miltä se tuntuu tai millaista elämä konkreettisesti on.
Meidän poika, nyt 5-v. on ollut vastasyntyneestä saakka huono nukkumaan, hän nukkui päiväunia 10 minuutin pätkissä ja yöunia max.8-10h vrk, nekin perhepedissä ja yösyötöillä. Olin oikeasti aivan rikki, neuvolasta ei saanut apua, ei konkreettista (esim. kodinhoitoapua päivällä) eikä muutakaan apua, konkreettisia ammattilaisen neuvoja.
Tässä on yksi kiinnostava linkki vauvan unihäiriöihin
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,820,2547,6444,6445,7649
ja tässä lisää aiheesta:
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96816.pdf
En tiedä auttaisiko teillä jos sinä nukut toisaalla, ja isä lapsen kanssa muutaman yön? Lapsi saa lohtua ja hoivaa herätessään ja havahtuessaan, mutta kun muita palveluksia ei isältä tule, hän pian jättää palvelusten vaatimisen pois ja jatkaa ehkä uniaan helpommin.
Meidän poikamme oli vähästä unimäärästään huolimatta iloinen, terve ja pirteä vauva. Hän ei leikki-ikäisenäkään nukkunut juuri koskaan päiväunia, ja yöunet olivat saman mittaiset kuin vanhempien: toisin sanoen lapsen kanssa mentiin samaan aikaan illalla nukkumaan ja herättiin samaan aikaan aamulla. Meillä on harrastettu paljon ulkoilua ja liikuntaa aina, ja tälläkään ei ole ollut juuri mitään vaikutusta unen tarpeen lisääntymiseen. Pojallamme on ollut aina vaikeuksia nukahtaa illalla, hänen on ollut pakko puuhailla jotain hetken aikaa itsekseen ennen unen tuloa. Öisin hän myös silloin tällöin kävelee unissaan ja puhuu unissaan. Tänä päivänä hän on edelleen melko vähäuninen ja me olemme joutuneet sopeutumaan siihen.
Millainen lapsesi on muuten päivällä? Onko hän itkuinen ja ärtyisä, vai iloinen ja tyytyväinen.
Jos et saa omasta neuvolastasi apua, toivon että saat muualta, ehkä yksityinen lastenlääkäri (neurologia?) osaisi auttaa.
Voimia sinulle ja jaksamista, loppujen lopuksi kyse voi olla jostain "pienestä": lapsellasi on unen säätelyssä tai havahtumisessa tai nukahtamisessa ongelma, joka voi vaatia vanhemmilta apua - ammattilaisen avustuksella.
Ehkä huudatusunikouluun minäkään en lähtisi.
Pahoittelut että tuli ehkä vähän sekava sepustus, täällä yksi väsynyt 4 lapsen äiti lähettää myötätuntoa.
yötä vasta takana ja olet laittamassa huudatus unikouluun vieraiden kanssa? Totta kai lapsi huutaa. Mutta olen johdonmukainen ja jatkat, yleensä se kestääkin 5-7 yötä että tyytyy tuttiin. Normaali vauva.
Mutta jos annat maitoa niin tottakai joka yö sitä huutaa kun oppii että huuto tuottaa jossain vaiheessa tulosta. Jos annat maitoa niin anna heti, mitä järkeä eka huudattaa? Jos et niin pidä pääsi ja jatkat, kyllä jokainen vauva sen oppii mutta parempi jos äiti on lähellä niin ei ainakaan huuda hätäänsä kun jossain vieraiden keskellä, raukka.
huomasi että olitte kokeilleet jo pari viikoa, mutta nähtävästi kuitenkin aina annoitte maitoa? EN ymmätrrä edelleenkään että mikä se sellainen unikoulu on? Kai vauvakin alkaa olla jo sekaisin... Tosi sympatiat sinulle, kun itse on väsynyt niin... muista kyllä! Tsemmpiä!
huomasi että olitte kokeilleet jo pari viikoa, mutta nähtävästi kuitenkin aina annoitte maitoa? EN ymmätrrä edelleenkään että mikä se sellainen unikoulu on? Kai vauvakin alkaa olla jo sekaisin... Tosi sympatiat sinulle, kun itse on väsynyt niin... muista kyllä! Tsemmpiä!
Kirjoitin varmaan huonosti, ollaan kokeiltu yhteensä kolme 2 viikon unikoulujaksoa kotona. Ei annettu niiden aikana maitoa. Ne oli kamalia, yhtä huutoa vaikka ei tietenkään yksin huudatettu. Ei tullut nukuttua juuri yhtään niiden aikana, ja aloin oikeasti kärsiä unenpuutteesta, nukahtelin seisaalleni, muisti pätki jne. Olin niiden aikana säännöllisesti yhteydessä nauvolaan, ja sain aina käskyn sieltä lopettaa, ja kokeilla myöhemmin uudelleen. Neuvolan terveydenhoitajan mukaan olemme kokeilleet kaiken minkä voi, tuloksetta, ja oman hyvinvoinnin kustannuksella.
Kiitos tsempeistä.
heh, huomasin että puhuin otsikossa vauvasta, ei tuo nyt enää oikeastaan vauva ole, vuoden iässähän menee vauvan ja taaperon raja. :-) Joskus se aina unohtuu että tuo on jo taapero, aika kuluu niin pian.
Lapsi on aivan ihana pieni mussukka päivisin, vilkas, utelias, iloinen ja sosiaalinen, mutta nukkuminen on yhtä h....vettiä. :-(