Voiko 6- ja 8-vuotiaat kulkea kaksin junalla?
Saattaisin junaan ja päätepysäkillä oltaisiin vastassa. EI vaihtoja, kesto reilun tunnin. Uskaltaako laittaa? Toinen vaihtoehto on ajaa reilu puoli tuntia autolla, ja laittaa siellä lapset bussiin, kesto saman verran bussissa. JOtenkin bussi tuntuu turvallisemmalta, mutta miten on...?
Kommentit (49)
En laittaisi edes bussiin lapsia keskenään.
Mutta junaan - ei, ei, ei.
Jos jotkut on 1970-luvulla matkustaneet alle 10-v lasten kesken - ei se ole mikään peruste nyt laittaa, maailma oli silloin vähän erilainen, ehkä himpun turvallisempi...
Jos olet itse matkustanut joskus junassa tiedät millaista porukkaa niissä liikkuu, ei tulisi mieleen laittaa lasta selviytymään yksin reissusta. Reipas 8-vuotias voi selvitä itsenäisesti bussimatkasta, mutta ei niin, että on vastuussa pienemmästä.
Laita ne menemään pyörällä kaksin sinne mummolaan, niin saat olla kauemmin omalla ajallasi, jos sinulla ei ole aikaa heitä sinne viedä.
Itse matkustin ensimmäisen kerran 10 vuotiaan junalla Seinäjoelta Helsinkiin. Mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa ja maailma oli toisenlainen ( ja minä reipas ja rohkea).
En laittaisi heitä kaksin matkaan.
mutta minäkin olen syntynut 70-luvulla (loppupuolella) ja olen matkustanut yksin sekä junalla että bussilla alle 10-vuotiaana.
Kuitenkin ehkä 6-vuotias saattaa olla liian pieni ja 8-vuotias saattaa olla liian nuori ottamaan vastuuta pienemmästä sisaruksesta. Riippuu toki junasta, matkan ajankohdasta jne. Tyyliin H-juna välillä Riihimäki-Helsinki -> ei, pikajuna taas ok.
yksin junalla alle kymmenvuotiaana.
t. 1970-luvulla syntynyt
Tommonenhan on ihan tavallista. Meidän sukupolvi taisi aikoinaan matkustaa keskenään vielä pari vuotta aikaisemmin.
liian nuoria matkustamaan ilman vanhempia.
että ne kasvatusmetodit oli suorastaan perseestä. Ikinä en omia lapsiani sellaiseen rääkkiin laittaisi missä itse olin, Pulsaattorikoneella piti itse pyykit pestä ennen kuin edes oli murrosikäinen,ruokaa ei ollut jos ei itse tehnyt, itsenäinen piti olla HETI, itkeä ei saanut koskaan eikä kukaan lohduttanut vaikka mitä tapahtui.
Kiltti piti myös olla ja hyväkäytöksinen jotta vanhemmat voi hehkuttaa sillä.
minun pikkusisko oli muistaakseni 11 tai 12 vuotta kun matkusti yksin junalla meidän luota kotiin. Me saatettiin junaan ja äiti oli noutamassa asemalta. Kuinka sitten kävikään...äiti sydän kurkussa kun asemalla lasta ei noussutkaan junasta ja juna lähti. Sitten tuli ilmi, että ei ollut saanut vaunun ovea auki (pitkänmatkan junissa ne ovet on todella raskaat) ja kun kukaan muu ei ollut juuri siitä vaunusta noussut pois junasta niin jäi sitten junaan.
ja mikä oli vr:n vastuu tapahtumasta, se oli kuulemma meidän oma vika...ettei heillä ole resursseja auttaa ketään pois junasta tai vahtia että saavat oven auki. eli ei todellakaan kannata noin pieniä laittaa yksin junaan, konduktöörit ei kyllä huolehdi.
bussiin laittamisen kokisin turvallisempana koska kuljettaja kyllä varmaan katsoo lasten perään.