Voiko 6- ja 8-vuotiaat kulkea kaksin junalla?
Saattaisin junaan ja päätepysäkillä oltaisiin vastassa. EI vaihtoja, kesto reilun tunnin. Uskaltaako laittaa? Toinen vaihtoehto on ajaa reilu puoli tuntia autolla, ja laittaa siellä lapset bussiin, kesto saman verran bussissa. JOtenkin bussi tuntuu turvallisemmalta, mutta miten on...?
Kommentit (49)
Tommonenhan on ihan tavallista. Meidän sukupolvi taisi aikoinaan matkustaa keskenään vielä pari vuotta aikaisemmin.
kyllä muakin vähän arveluttaa... Bussi tuntuu turvallisemmalta, kun siinä kuski voi pitää silmällä.
ap
lapsia matkalla? Entä jos lapset saavat päähänsä jäädä pois junasta liian aikaisin tai eivät tajua jäädä pois oikealla asemalla? Parin vuoden päästä tilanne on jo toinen.
Meillä siis matkustaa koko perhe muutenkin säännöllisesti junalla. Jos juna on kulkuvälineenä täysin uusi lapsille niin voihan se olla liian jännittävää.
2
Liian nuoria kumpikin, eikä 8-vuotiasta voi vastuuttaa nuoremmasta.
Muuten täytyy ajaa 150 km edestakaisin, että saisin lapset hoitoon...
yksin junalla alle kymmenvuotiaana.
t. 1970-luvulla syntynyt
Tommonenhan on ihan tavallista. Meidän sukupolvi taisi aikoinaan matkustaa keskenään vielä pari vuotta aikaisemmin.
Kännykkä mukaan ja lapsille takin rinnukseen lappu, jossa näkyy mistä-mihin lapsi on menossa, äidin/isän puh.nro ja vastaanottajan nimi ja puh.nro.
Vien vaunuun istumaan ja vastaanottaja hakee vaunusta.
Ei minkäänlaisia ongelmia.
Ihan kaikilta tuo ei onnistu. Sinä itse olet ehkä paras asiantuntija sanomaan.
älä laita lapsia junaan kahdestaa.Poikkeuksena voisin kuvitella tilanteen,että juna ei pysähdy väliasemilla (esim.Pendolino Tikkurila-Tampere),jolloin vaaraa jäädä pois väärällä pysäkillä ei ole.
Pitkässäkin junassa saattaa olla vain yksi konduktööri,jolloin on täysin mahdotonta ottaa vastuuta lapsista,samoin voi tulla tilanne (sairaskohtaus,allejäänti tms.)jolloin konduktööri joutuu keskittymään vain siihen.
Hieman isompia lapsia kyllä kulkee junissa ilman vanhempia paljonkin eikä minun aikanani ole tullut ongelmia.Pikajunissa (ne vanhat siniset vaunut) ovat ovat todella raskaita avata,Ic-ja Pendolinojunissa ovet avataan painonapilla jonka voi käydä vaikka vanhemman kanssa harjoittelemassa junaan tullessa.
IC-juniin voi varata paikat 2-4 hengen työskentelyhytteihin tai perhehyttiin ilman lisämaksua,niitä kannattaa kysyä lippua ostettaessa niin lapset saavat matkustaa ilman häiriöitä.
Mukavia junamatkoja:)
Ajattelin tulla kertomaan, että lapset menivät perjantaina sitten bussilla. Suosittelin niille kuitenkin ensin vaihtoehtoa, että pääsevät autolla koko matkan, mutta halusivat ehdottomasti bussilla. Ja matka meni hyvin, loppui kuulemma vähän liian lyhyeen:-)
Bussi on turvallisempi. Lipunmyynnissä on sellaisia kaulalappuja, joissa on saattajan ja vastaanottajan nimet ja puhelinnumerot ja bussikuskille annetaan yksi osa. Hän sitten luovuttaa lapset vastaanottajalle.
Lentokoneeseen saattaisin antaa mennä, jos olisi lyhyt lento, mutta en todellakaan junaan.
Kiva varmaan sille 6 vuotiaallekin mennä käymääün yksin paskaisessa junan vessassa..tai uskotko 8 vuotiaan pystyvän selvittämään tilanteen, jos joku humalainen tulee ärveltämään alpsille ja istuutuu viereiselle penkille?
olen varmaan jotenkin huono äiti, esikoinen (nyt 13v) on kulkenut n. 7v lähtien yksin bussilla mummulaan ja viime kesänä ihan kotoa asti. aikaisemmin olen saattanut asemalle, mummu on kyllä aina ollut vastassa.
Jos poika kulkee Hesassa julkisilla ympäri kaupunkia niin miksei sitten pitkän matkan bussilla mummulaan...
Viime kesänä laitettiin myös tuo nuorin poika (3v) matkaan mukaan ja hyvin oli matka sujunut.
Ensi kesänä mietin mahdollisuutta, että pojat menisivätkin junalla kahdestaan... Uskon vahvasti, että iso veli huolehtii.
Itse olen siskoni kanssa kulkenut 5-6v lähtien bussilla mummolaan äiti saattoi asemalle ja mummo vastassa ja vaihdettiin bussia. Kun olimme pari vuotta vanhempia niin vaihdoimme ihan itsenäisesti bussista toiseen eikä koskaan oltu hukassa. Ja kännyjä ei TODELLAKAAN tuolloin ollut.
äiti vm.71
kun ei tulisi mieleenikään laittaa meidän 8v ja 6v tyttöjä kahdestaan tuollaiselle matkalle. Ovat käyneet kerran 500m päässä ruokakaupassa ja isompi on kävellyt yksinään 1km päässä olevaan mummilaan, mutta muuten en ole päästänyt yksin mihinkään.
Hui.
Eikös junassa matkusta myös muitakin aikuisia? Vai onko kaikki siellä mahdollisia pedofiilejä yms?
Mä muistan, että äiti oli kysynyt joltain tädiltä että katsoisiko hieman meidän perään ja hyvin oli tädille sopinut. Vai onko tuollainen jotenkin muiden reviirin loukkaamista nykyään?
mutta en silti luottaisi, että hän pystyisi katsomaan 6v:n perään. Ehkä sitten junaan, kun ovat esim. 10v ja 8v.?
Meidän 8v on kulkenut 5-vuotiaasta saakka yksin lentokoneella Suomessa mummolaan, matka-aika max 50min. Hyvin on mennyt, mutta siellä onkin lentoemo huolehtimassa.
Lapsi jolla lappu kaulassa, että on yksinkulkeva lapsi.
Eväät mukaan ja vanhemmalle kännykkä.