G: Uraäiti ja hyvätuloinen äiti, mitä teet työksesi?
Monessa ketjussa vastaajina ovat uraäidit ja hyvätuloiset äidit. Minulla on ongelma sen kanssa, mihin ryhmään itseni identifioisin. Niinpä toivon, kerro uraäiti ja/tai hyvätuloinen, mitä teet työksesi? Aiemminkin täällä yritin gallupoida uraäitien ammatteja, mutta siihen ketjuun ei vastannut kukaan :(
Itselläni on opistoasteen tutkinto ja akateeminen tutkinto, en koe olevani uraäiti enkä varsinkaan hyvätuloinen.
Kommentit (31)
Olen DI yksityisellä sektorilla. En halua mitään erityisen suurta uraa. Teen kuitenkin haastavaa työtä suuressa konsernissa, mutta en halua edetä enää organisaatiossa.
Nykyinen positioni takaa 8-16 työpäivän eikä tarvitse matkustaa. Palkkani + miehen palkka riittää oikein hyvin kattamaan 5-henkisen perheemme kulut. Se riittää meille.
Mutta ura on kyllä aika lailla tässä; esimieshommia en enää halua ( koskaan et voi miellyttää kaikkia eikä niihin ihmisasioihin oikeasti ole aikaa)
Toisekseen ala on kuoleva Suomessa :(
Jos olisi pakko liikkua skaalalla ura-, työ- ja kotiäiti niin kai mä olen uraäiti. Teen siis työtä, jossa tähtään kunnianhimoisesti johonkin ja areena on aika kilpailukeskeinen ja kansainvälinen. Olen siis yliopistotutkija. Hyvätuloinen en ole, palkka nyt 3970e/kk.
työssä teollisuuslaitoksessa,palkka brutto yli 6000.
itseään mihinkään kategoriaan. Nämä luokat (+ monet muut) nousevat täältä keskusteluista hyvin esiin ja minua vain sattuu kiinnostamaan se, mikä olisi "minun luokkani", onko meillä samankaltaiset arvot, ajatukset ja asenteet muun muassa. Ihan ilman sen suurempia syvällisiä merkityksiä.
Valmistunut alle 1v sitten, palkka n. 3000. Äitiysloman jälkeen töihin 80 % ja tarkoitus olisi edetä uralla. Mikä ettei?
Olen erikoislääkäri ja lisäksi minulla on suppea erityispätevyys (meitä on hieman alle sata Suomessa). Lasten kanssa olin kotona niin, että nuorempi oli 2 v eli yhteensä 3 v, mies sen jälkeen vielä vuoden. Nyt olen töissä, teen 80% työaikaa ja kyllä mun urani on tässä. Toki haluan oppia ammatistani vielä lisää ja koko ajan tulee kaikkea uutta, mutta mitään haluja ei ole esim. mihinkään esimiestehtäviin tai lisätä akateemista pätevyyttä eli tehdä väitöskirjaa ja saada tohtorin paperit. Joten en koe olevani uraäiti, vaan tavallinen äiti, jolla vain on varsin vaativa ja kohtuullisen hyvin palkattu työ.
Joko annat itsestäsi 100% työnantajalle tai sitten et.
Joko annat itsestäsi 100% työnantajalle tai sitten et.
Esimieheni on uraäiti par excellence ja tekee 80 % työaikaa. Tosin hänen 80 % on enemmän kuin muiden 100 %.
palkka 3500 euroa /kk
kotiäitinä neljä vuotta, syksyllä palaan töihin
ennen äitiyslomaa oli kunnianhimoja uran suhteen. tällä hetkellä ei. haluan vain olla 8-16 ja tuon palkan ilman erityisvaatimuksia.
Olen työterveyslääkäri ja näitä hommia teen varmaan eläkeikään asti ihan rivimiehenä, joten mitään uraa en ole luomassa. Vaan olen jo "urani" huipulla saatuani erikoislääkärin paperit parisen vuotta sitten. Olin kotona lasten kanssa n 3.5v (mies yhteensä 1v) siihen asti, että kupus oli 3v, osittaisella hoitovapaalla aion olla niin pitkään kun voi. Eli en ole "urasuuntautunut".