Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheilläkö menee huonosti??? Ja on tiukkaa??? Höpön löpöä, sanon minä.

Vierailija
03.04.2010 |

Kaikki tuntemani lapsiperheet elävät todella leveästi. On kaksi autoa, isot talot, kaikki koneet ja laitteet viimeisen päälle, lapsilla kalleimmat merkkivaatteet ja lisäksi tekevät ulkomaan matkoja useita kertoja vuodessa.

Me olemme joku ihmeen poikkeus. Käymme kumpikin töissä, tienaamme kumpikin hieman yli suomalaisen keskiansion, mutta silti meillä ei ole varaa leveään elämään. Asuntolaina ja asumisen kustannukset syövät tuloista suuren osan, joten pakollisten laskujen jälkeen tulemme ihan ok toimeen, mutta mihinkään luksukseen ei ole varaa.

Meillä on putkitelevisio (okei, maksoi 6 vuotta sitten 1500 e), ei ole varaa vaihtaa sitä. Olemme ainoita tuttavapiirissämme, kenellä moinen möhkäle enää on.

Olemme myös ainoita, joilla ei ole PS3, Wiitä tai muita uusia juttuja. Me emme ole vuosiin käyneet ulkomailla. No, risteilyllä käydään mutta siihen se jää.

Että höpölöpö että lapsiperheet eläisivät köyhyydessä. En ole vielä sellaisia nähnyt. Me selviydymme, en laske meitä köyhiksi, mutta tiukoilla ollaan.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opiskellut ja valmistuin 22-vuotiaana. Siitä lähtien töissä käynyt. Silloinen aviomieheni opiskeli pitkään ja "elätin" häntä liki 10 vuotta.

Sitten tuli avioero ja minulle jäi vanha auto (tarvitsin työmatkoihin) ja hän vei kaikki asuntosäästöt. Olin tyhjän päällä 29-vuotiaana. Nykyisen mieheni tapasin sen jälkeen, hän oli veloissa ja rahaton, mutta yhdessä selvisimme.

Nyt olemme jaloillamme, mutta ei tosiaan mitään ennakkoperintöjä tai nuoruuden säästöjä.

ap

Vierailija
2/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ne autot on firman, matkat maksetaan lomaluotolla huonekalut osamaksulla ja pikavipeillä ja asuntolainaakin saattaa olla roimasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tuttavapiirissäsi on näitä, kenelle omat vanhemmat ostavat kaiken.

Olin tänän kaupungilla ja siellä näytti lähes kaikilla lapsiperheillä olevan maksaja mukana (mummo ja/tai pappa)

isovanhemmat tekvät kalliit hankinnat lapsille, maksavat harrastuksia, tekevät sijoituksia ja jopa maksavat ne ulkomaanmatkat monille.

Vierailija
4/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käymme Kelan ja sossun luukulla mutta silti maksamme tukirahoista vaatteet ym. ilman isovanhempien tai leipäjonojen apua. Ihmettelen kun köyhiä lapsiperheitä on niin paljon että leipäjonoihinkin riittää...kun sillä toimeentulotuella elää mielestäni täysin normaalia elämää ja sossun asiakas saa myös maksusitoumuksen apteekkiin. :/

Vierailija
5/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on todella pienet asumismenot. onko jo toinen asunto vai olitteko säästäneet paljon vai saaneet siihen vanhemmilta rahoitusta vai asutteko maalla jossa asuminen on halpaa?

Meillä sekä mies että minä ollaan tuloissa alle keskitason, perheen tulot kaikkineen (palkat, lapsilisät) on 3210euroa netto kuussa. Meillä maksetaan kuussa 4mh+k omakotitalosta 600eur lyhennystä, 100e menee sähkölaskuun, autoja on kaksi ja ne nielevät yhteensä bensoineen, vakuutukset + lyhennykset noin 800 euroa kuussa, muihin laskuihin menee varmaan joku 500, jolloin elämiseen jää jo kuukausi meidän 2+2 perheellä 1710 euroa. Tästä siis maksetaan ruoka, vaatteet, matkat, tekniset vempaimet, harrastukset, ihan kaikki. Jos tämän jakaa päivää kohden, tulee siitä 57 euroa päivä. Kyllä sillä jo ostaa vähän muutakin kuin vain välttämättömyyksiä! Meillä ainakin on littana televisio, on uusi tietokone, on uusi kannettava, uusitaan huonekaluja jne. Ap, en voi kuin kysyä: mihin ihmeeseen teidän rahat oikein menee??? Niin, ja käydään myös siellä ulkomailla kerran vuodessa koko konkkaronkka.

Vierailija
6/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meillä ei edes haaveilla lomista. Työpaikan lomat tehdään töitä, koska miehen firma ei muuten pysy pystyssä. Muuta työtä ei mies nyt saa, minulla on takana koulutusta, mutta palkka huono. Työpaikan vaihto ei nyt onnistu, koska edes toisen tulojen pitää olla takuuvarmat.

Kiinteitä menoja 1500/kk, eletään vuokralla 2 lasta. Kaikki perheen tulot käteen n. 2100/kk. Yksikin sairasloma kaataa koko budjetin monelta kuukaudelta.

Matkalla ollaan käyty viimeksi ennen lapsia. Tänään nolotti saada mummoltani 90€, vaikka tulee äärimmäiseen tarpeeseen ja mummo ehdottomasti halusi antaa. En haluaisi olla kenenkän elätettävänä, mutta tällä hetkellä ei omilla eväillä muuhun pysty.

Vierailija
7/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Se oma palkka tai ne palkat riittää just ja just kaupungissa asumiseen ja rauokaan ja ne lasten haalarit, pyörät, telkkarit, matkat, ne maksaa oikeasti hyvin monella lasten isovanhemmat. ja jos isovanhemmat samalla paikkakunnalla ja ovat paljon tekemisissä, hakevat lapsia päiväkodisat ja koulusat ja vievät harrastuksiin, samalla myös kustantavatt perheen ruokia. jos näkevät lapsen tuodessaan että kaappi tyhjä ostavat täydennystä jne...

tyyppejä. Ja mun arvaukseni on, että ne tyypit tulevat vakavaraisista perheistä, eli ne aikuisten ihmisten vanhemmat kustantaa niille elämää. Just esimerkiksi noita lomamatkoja monelle maksavat omat vanhemmat, ei niitä omasta pussista oteta. Ja jos molempien vanhemmat vähän kustantaa lomaa ja telkkareita ym. kodin irtaimistoa sekä antavat bensarahaa, niin niistä kertyy sen verran lisää, että se jossain näkyykin.

Vierailija
8/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella meillä on elämänkohtalomme, kurjaa on voinut olla myös sillä kadehtimisesi kohteella, vaikkei ehkä enää olekaan eikä taustaansa sinulle mainosta. Ainakin minulla on ollut niin kovaonninen lapsuus ja nuoruus, että harva sitä uskoo ja tietää eikä kukaan kadehtisi jos tietäisi...

Itse aloitin päivittäisen työnteon lukio-opintojen ohessa 17-vuotiaana. Jatkoin sitä opintojen ohessa ja lomilla yliopistosta valmistumiseeni saakka, eli 26-vuotiaaksi. Siihen mennessä minulla oli jo pieni velaton omistusasunto, jota sitten vaihdoin suurempaan varojen karttuessa niin, että ostin aina huonokuntoisen ja ison, remppasin asuessani ja myin voitolla.

Kurjaa jos omat tienestit ovat menneet ex-puolisolle, mutta ehkä siitäkin voi osin syyttää itseään ja omaa tyhmyyttään? Tuskin ainakaan niitä, jotka ovat sijoittaneet tulonsa paremmin. Minä muutin ensimmäistä kertaa yhteen vasta 29-vuotiaana naimisiin mennessäni enkä elättänyt ketään siihen saakka...

Taloudellisesta tilanteesta on minusta vähän turhaa lähteä valittamaan siinä vaiheessa kun on jo perhe, eikä enää voi kunnolla pihistellä ja säästää, vaan pitäisi päästä jo nauttimaan tuloksista. Se pohja luodaan paljon nuorempana, ne nuorena tienatut eurot ja markat pitää laittaa poikimaan silloin, jotta sitten lapsiperheellisenä ei tarvitse kituuttaa. Nuorena tienattu euro on hyvin sijoitettuna monikymmenkertaistanut itsensä siihen mennessä, kun tienaaja on kolmi-nelikymppinen!

Nykymenoistanne et ehkä enää voi vaikuttaa asuntolainan määrään tai vastikkeeseen, sähkö- ja vesilaskut kuulostavat kyllä suurilta. Auton ostoa velaksi en ymmärrä, velasta maksetaan aina enemmän korkoja kuin mitä etukäteen säästäminen maksaisi, huonoa taloudenpitoa minusta. Vakuutukset kannattaa tarkistaa ja kilpailuttaa, lapsivakuutuskaan ei välttämättä ole kannattava. Puhelinmaksuja ei paljoa tule kun vähän seuraa puhelimenkäyttöään, lehtiä ei nykymaailmassa juuri tarvitse tilata. Ruoassakin 600 euroa kuussa kuulostaa minusta isolta summalta, meidän 5-henkisessä perheessä ei mene noin paljoa. Eläkesäästäminen ei välttämättä ole järkevin sijoituskeino, ylipäänsä ihmettelen miksi säästätte eläkettä jos teillä on autolainakin. Oletko varma ettette maksa autolainasta (tai asuntolainasta) enemmän korkoa, kuin mitä eläkesäästämisestä saatte? Kuulostaa hölmöläisen peitonpidennykseltä...

Mutta kukin tavallaan. Jos teistä tuntuu hyvältä käyttää rahanne noin niin mikäs siinä. Omia rahojanne ovat ja ihan saatte käyttää kuten haluatte. Kannattaa kuitenkin huomioida, että ne "kultalusikka suussa syntyneet" eivät välttämättä saa tai ole saaneet mistään yhtään sen enempää, vaan he vain ovat eläneet ja elävät edelleen eri tavalla ja siitä syystä käyttävät rahansa toisin. Teidän perheessä menee pelkästään asumiseen yli 1500 euroa kuussa enemmän kuin meillä, se tekee 18 000 euroa vuodessa - meidän perhe tekisi sillä 3-4 parin viikon kaukomatkaa vuodessa!

t. 25

Vierailija
9/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

just noita kalliita juttuja joita tulee 2-lapsisessakin perheessä jostain kummasta joka ikinen kuukausi (pakollista vaatetta tai kenkää tai harrastusvälinettä tai harrastusmaksua tai kouluun pakollista luistelukypärää tai tai tai) niitä monissa perheissä ei oikeasti makseta itse. ja kyllähän siitä jo kertyy paljon. melkeinpä yhden etelän matkan hinta. ja isovanhemmilta saadaan sitten käyttörahat vielä matkalle.

MAksamme lainaa ja korkoja noin 1400 e kuussa. Meillä on talossa suora sähkölämmitys eli sähkölaskut ovat suuria. Päälle tulee autolaina 350 e ja bensat. Sitten kaikki normaalit muut laskut, kuten vakuutukset, puhelinlaskut ym. Päivähoitomaksut noin 400 e, Ruokaan ja muuhun menee loput mitä jää. Ja lapset kasvavat nopeasti, pitää ostaa luistimet, sukset, pyörät, ulkoiluvaatteet ym. joka vuosi. Mistä sitä oikein säästäisi?? ap

Toisaalta kumma, että teillä menee noin huonosti. Olisiko asumiskustannusten uudelleenjärjestelyn paikka? Asutteko vuokralla kalliisti, saatika jossain osaomistusasunnossa (joissa ei ole mielestäni taloudellisesti järjen häivääkään), vai maksatteko lainaanne liian lyhyellä laina-ajalla? Missä on vika, jos rahat ovat noin tiukoilla vaikkei lapsia ole?

Vierailija
10/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä on moneen lähtöön,jotkut vaan luulevat ole´van onnellisia isoissa taloissaan..eiköhän se onni ja rakkaus ole tärkeintä,ei se mitä omistaa.

Vierailija
11/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta sekin, että moni jota ap kuvittelee kaiken saaneeksi ja varakkaaksi, on näitä jotka ovat alkoittaneet jo lapsena säästämisen, ja ovat todella pihejä, hyvässä mielessä.

eli ennen lapsia on säästetty kaikesta, ei olekoskaan ostettu itselle mitäänkallista. ja siksi on varaa omaan kotiin. harva tällainen kuitenkaan matkustelee paljon. se on epäekologista ja tuhlaavaa, eikä koira karvoistaan pääse.

Vierailija
12/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on uus telkkari,ps3,wii ja ne kodinkoneet mitä tarttee. lapset ei käytä merkkivaatteita. mutta meillä on jonkin verran nuoruuden hölmöilystä velkaa, sakkoja yms. ja oon sitä mieltä et wiitä eikä ps3 tarvottais mut miehen oli pakko saada. ja tv meni rikki joten se oli hommattava kuulema.

ei kaikilla mee hyvin. ja muista että lainalla saa.

Vierailija
13/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut aina tiukoilla.

- Valmistuttuani elätin ex.miestä

- Erottuani olin tosi tiukoilla

- Uusi mies veloissa = katastrofi

Nyt kaksi pientä lasta ja vanhoja säästöjä ei ole. Koti ostettu kokonaan lainalla.

Kyse ei ole saamattomuudesta. Minulla on hyvä koulutus ja hyvä työpaikka. Tosin palkka on työnantajasta johtuen huono (muualta saisi enemmän) mutta en halua vaihtaa.

Säästetty on aina kun on voitu. Mutta miten autonkin voisi ostaa ilman lainaa? Ei mitään mahdollisuuksia. Kun autoa tarvitsee työmatkoihin ja osittain työssä, se on oltava. Ja kun vanha alkaa olla loppu, pitää ostaa uusi. Ja yhtä huonoa ei kannata ostaa, joten pitää ostaa parempi. JA jos ei halua maksaa korjauskuluja joka kuukausi, kannattaa ostaa melko uusi. Ja niihin ei juurikaan käsirahaa löydy,

Mutta hienoa, jos sinulla (nro 25 vai mikä se oli) menee hyvin. Onneksi olkoon. Elämä meni kuten suunnittelit. Kaikilla ei mene.

Oli miten oli, maallista ja mammonaa ei ole, mutta on nuo rakkaat lapset, ja menen nyt laittamaan heidät nukkumaan. Pusut ja halit ja iltasadut, se on elämän suurinta rikkautta :)

ap

Vierailija
14/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kirjoitin jo aiemmin, niin elämässäni on ollut sellaisia vastoinkäymisiä joita harvalla on enkä tiedä ketään, joka kanssani kohtaloa vaihtaisi jos kaiken tietäisi.

En myöskään mainosta, että minulla menisi hyvin. Minulla menee tällä hetkellä taloudellisesti ihan kohtuullisesti ja se on se, mikä näkyy ulospäin ja mistä sinä näytät olevan muille ihmisille kateellinen. Muuta todellisuuttani et voi tietää, etkä sitä, mikä kaikki on pielessä tai vaikeaa.

Tämä on se, mitä halusin sinulle rautalangasta vääntää:

1) Et voi ulkoisten seikkojen perusteella tietää, kuinka muilla todellisuudessa menee.

2) Aina ei ole kyse siitä, että toisilla olisi enemmän tai paremmin, vaan heillä voi yksinkertaisesti olla eri tavalla ja he tekevät ja ovat tehneet erilaisia valintoja.

On turha kadehtia, jos ei tiedä todellisuutta.

t. 25

P.s. Edelleenkään en voi käsittää, kuinka voi olla kannattavaa säästää tuossa tilanteessa sitä eläkettä. Eikö olisi kannattavampaa käyttää se raha autolainan maksuun ja sen seuraavan auton säästämiseen?

Vierailija
15/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAksamme lainaa ja korkoja noin 1400 e kuussa.

t:kotona kotihoidontuellaplus kaupunkilisä 200?210 lapsilisät asuntolaina-ja autolaina masteri käytetty nollaan.. miehen tulot noin 1300-1400 pojalle ostetaa uusi sänky hänen saamistaan synttärirahoista! kun muuten ei olisi varaa ja onneks sisarukset samaa sukupuolta ja sen verran ikäeroa että voi kierrättää kaikki vaatteet, kengät ja harrastustavarat ja niitäkin lahjaksi pyydetää...

Vierailija
16/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAksamme lainaa ja korkoja noin 1400 e kuussa.

t:kotona kotihoidontuellaplus kaupunkilisä 200?210 lapsilisät asuntolaina-ja autolaina masteri käytetty nollaan.. miehen tulot noin 1300-1400 pojalle ostetaa uusi sänky hänen saamistaan synttärirahoista! kun muuten ei olisi varaa ja onneks sisarukset samaa sukupuolta ja sen verran ikäeroa että voi kierrättää kaikki vaatteet, kengät ja harrastustavarat ja niitäkin lahjaksi pyydetää...

kaikki vähän suuremmat laskut melkein pitää puolittaa että saadaan maksettua onneksi se on tähän asti sopinut kaikille kenelle olen "velkaa" esim jääkaapin korjaus oli 140 sen sain puolitettua, nettilaskun kun se muuten pitäisi maksaa kolmen kuun välein 84 eli puolitettuna 42.. jne vakuutusmaksut tulee eri kuukausina siis liikenne-kasko ja koti, mun vanhemmat auttaa jos on todella tiukkaa... onneks... ja saadaa viel vammaistukea melkein 90 ekee kelasta siltikin tili aina nollassa ellein miinuksen puolellakin käväissyt...

Vierailija
17/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina "naureskelen" että lähdetää viikonlopuks mummilaan niin säästetää ruokakustannuksissa iso-osa!! nytkin ollaan mummolassa tai jos viikonloppu ollaa kotona niin kyllä käväistää kylässä isännän vanhemmilla, isovanhemmilla jne... että edes yhdenpäivän ruuat säästetää, me ei polteta eikä pahemmin joudakkaa ei edes joka viikonloppu kotonakaan oteta vaikka viinaa löytyy...

Vierailija
18/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös pirusti asuntolainaa, pakko olla kaksi autoa ja kaikki muutkin elementit mitä rahahuolet tarvitsevat. Silti matkustamme pari kertaa vuodessa koko perheenä vähintään, on pleikkarit, wiit sun muut systeemit. Meille nämä asiat ovat tärkeitä, jopa nuo pelikoneet vaikka en olisi ikinä tajunnut sitä myöntäväni. Meillä ei kuitenkaan ole säästöjä, kakkosauto on vanha romu ja vanhin lapsi käyttää omia ysärivaatteitani (onneksi ovat taas lähes trendikkäitä). Minusta kyse on pitkälti valinnoista. Sinun pitää tehdä toisenlaisia valintoja tai sitten jättää se kateutesi sinne viimeisen ihanan lauseesi varjoon.

Vierailija
19/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kyllä ihan rehellisesti köyhiä. Ei saada edes sitä asuntolainaa. Yksi auto on, mutta siitäkin on puolet velkaa.

Vierailija
20/42 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma kotikatu? Aika yksioikoinen näkemys.

Meidän perheellä menee joten kuten, mutta tiedän että heikoilla olevia lapsiperheitä on paljon! Ja on niin erilaisia elämäntilanteita, yksinhuoltajuutta, työttömyyttä, toinen tai molemmat vanhemmat saattavat vielä opiskella jne.

Monilla menee sitäpaitsi ulkoisesti hyvin, mutta velkaa on rutkasti, kuten meilläkin. Eli kaikki ei ole niinkuin näyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi