Mun palkka on 3300 josta jää käteen n. 2100
Siitä pitäisi sitten maksaa polttoaineet (työmatka) 300€ ja ruuat (2+2) 600€, lisäksi lasten päivähoito 300€ kuussa.
Lisäksi vielä lasten vaatteet ja auton huollot, käyttömaksut ja vakuutukset.
Mies maksaa meillä muut kulut (lainaa ei ole).
Vaikka olen ns. keskituloinen niin täytyy sanoa että eipä tällä palkalla paljon ylimääräisiä matkoja tai muita hankintoja tehdä. En kyllä ymmärrä miten pienempituloiset pärjäävät, itseäni pelottaa jos joudun työttömäksi ja tulot tippuvat puoleen....
Miten Suomessa on kaikki niin kallista ja verotkin isot, PRKL.
Kommentit (38)
mikä olikaan pointti? että palkkatuloista pitäisi pystyä kovasti säästämään? jos tarve on tämä, niin kannattaisi varmaan luopua siivoojasta ja suunnitella ruokatalous paremmin. ja todellakin, lapsilisät on tästä laskelmasta pois, eli siellä on säästöpotentiaalia paljonkin.
kyynel.
Mulla jäi käteen rahaa noin 1000€, miehellä on paremmat tulot.
Nyt olen jäämässä hoitovapaalle ja kaikkihan tietää kuinka paljon tulot on silloin..
Meillä on talolainaakin vielä jäljellä ja hyvin pärjättiin ainakin esikoisen kans tällä systeemillä, kyllähän se elintaso laskee mut siitä huolimatta olen mieluummin kotona vauvan kans kuin vien näin pienenä hoitoon.
Itsellä bruttopalkka 2850€ ja käteen jää kuussa 2050€ (vaikka siitä on vähennetty myös liiton jäsenmaksu sekä lisäeläkevakuutus). Sitten vielä lapsilisät 210€ päälle ja pakolliset kulut vuokra 720€ ja päivähoitomaksu eskarista 80€, puhelin ja netti noin 50€. Eli rahaa pitäisi jäädä ihan kohtuullisesti, mutta aina ennen suraavaa tilipäivää tili aivan tyhjä. Tosin en valita yhtään, tykkään että voidaan tehdä lasten kanssa spontaanisti asioita, käydä teatterissa, ulkona syömässä jne.
Mä saan käteen 2900€/kk eli paremmin kuin ap, mutta palkka onkin....... 6600€/kk. ( palkka + autoetu) Eli ap sun palkka saa yli kaksinkertaistua etkä siltikään tule saamaan käteen huomattavasti enempää :( En väitä että pienituloisilla olisi asiat hyvin, mutta palkkatyöllä Suomessa ei voi rikastua eikä edes saada kovin helppoa elämää.
Osa palkasta on siis autona eikä rahana, ei voi verrata ap:n nettopalkkaan.
Meillä minä saan käteen 2000€ + lapsilisä 3 lapsesta 350, mies kotona nuorimman kanssa kotihoidontuella, saa käteen n. 400€. Yhteensä siis 2750€.
Asumiseen menee lainoineen yhteensä 1000€, laskuihin ja lasten harrastuksiin 300€ kuussa. Siihen vielä ruokakulut, vaatteet ym. 5 hengelle päälle.
Mutta hyvin selvitään, jää vielä säästöönkin joskus rahaa.
Itse en ole vielä töissä mutta mieheni palkka on 2200e/kk ja käteen tulee 1800e/kk, eli ei paljon vähemm'n kuin sinulla vaikka palkkasi on hurjasti enemmän.
pienituloiset hyödyntää kirppikset ja alet, käyttää ruokaan vähemmän rahaa, ei tilaa päivälehtiä, siivoaa itse, ei omista kesämökkiä, pärjää yhdellä autolla / talous jne. Pienituloisena en voi kuin ihmetellä joidenkin ihmisten rahankäyttöä. Kyllä pienillä rahoillakin tekee matkoja ja muita hankintoja, elämässä pitää priorisoida asioita.
siis onko ap:lla muka jotain valittamista vai tuliko kehumaan vain???
ylempää keskiluokkaa olette koska löytyy kesämökkiä ja satelliittikanavia.. joihin ei todellakaan kaikilla ole varaa..
jokainen pärjää sillä minkä tienaa, ei siinä sen kummempaa, jos ei riitä tekee enemmän töitä tai vähentää menoja.. riippuu asenteesta tarviiko valittaa.
siis onko ap:lla muka jotain valittamista vai tuliko kehumaan vain???
ylempää keskiluokkaa olette koska löytyy kesämökkiä ja satelliittikanavia.. joihin ei todellakaan kaikilla ole varaa..
jokainen pärjää sillä minkä tienaa, ei siinä sen kummempaa, jos ei riitä tekee enemmän töitä tai vähentää menoja.. riippuu asenteesta tarviiko valittaa.
kun mulla keskituoloisena ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen matkusteluun, tai merkkivaatteisiin. Ihmetyttää oikeastaa, kenellä niihin on varaa. Meillä menee kaikki ihan arjen kulutukseen.
Ehkä mä vaan sitten olen tosiaan huono rahankäytössä ja kulutan vääriin juttuihin kuten esim. ruokaan.
Teidän perhe on valinnut muun muassa useampia autoja, satelliittikanavat, siivoojan ja mökin. Minulle nuo kaikki olisivat ylimääräisiä, eivät mitään arjen kulutusta.
Minä aikana te edes matkustaisitte ulkomailla, kun oletettavasti haluatte viettää aikaa mökilläkin?
Meillä on varaa matkustella ja ostaa merkkivaatteita, mutta meillä ei ole rahaa kiinni autoissa (asutaan ydinkeskustassa) eikä kesämökissä.
Olette tehneet valintoja, jotka sulkevat toisia valintoja pois. Niin yksinkertaista se on.
t. minimietuuksilla elävä, joka saa 1600€/kk riittämään aikusen, kolmen lapsen, viiden koira, parin hevosen ja yhden omakotitalon menoihin kevyesti
vähän liian korkea veroprosentti. Itsellä on palkka muistaakseni 3380 ja siitä jää käteen jotain 2400 e eikä ole mitään vähennyksiä.
Kun hänellä ei ole lainkaan asuntolainaa niin hän ei saa siitä vähennyksiä, jolloin veroprosentti jää aika korkeaksi. Riippuu myös paikkakunnasta millä asuu, kun kunnallisveroprosenteissa on eroja. Itse asiassa minulla on täsmälleen sama brutto- ja nettopalkka kuin ap:llä vaikka minulla on täydet vähennykset asuntolainan koroista, joten jos ap maksaa liikaa niin minä vasta maksankin. En kuitenkaan saa yleensä palautuksina muuta kuin kotitalousvähennykset niin että kai se oikein on.
sillähän on rahaa kuin kroisoksella ja silti marisee
Mä saan käteen 2900€/kk eli paremmin kuin ap, mutta palkka onkin....... 6600€/kk. ( palkka + autoetu) Eli ap sun palkka saa yli kaksinkertaistua etkä siltikään tule saamaan käteen huomattavasti enempää :( En väitä että pienituloisilla olisi asiat hyvin, mutta palkkatyöllä Suomessa ei voi rikastua eikä edes saada kovin helppoa elämää.
Mun palkka on 5000 ja käteen tulee toi 3300. Kun maksan lainat ja laskut, auton kulut, kuukauden ruokarahat yms, laitan tietyt osuudet säästöön ja rahastoihin, niin ei mullekaan paljon esim. matkusteluun jää
Aika hurjaa, että vaikka ap:n palkka melkein tonnin isompi, silti saadaan suht sama määrä rahaa...