Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjä kysyy: tarvitseeko vauva porsaanlihaa? ov

Vierailija
01.04.2010 |

Olen itse kasvissyöjä, joten nuo liha-asiat ovat vähän retuperällä. Syötän lapselleni kerran päivässä lihaa, olen antanut kanaa. kalkkunaa ja nautaa. Porsaasta en ole antanut. Lihan sijasta kalaa n. 2krt/vko.

Nyt luin MLL:n oppaasta, että lihan voi korvata n. 2 kertaa viikossa kanalla tai kalalla. Siis mitä häh? Eikö siis kana/kalkkuna ole lihaa sinnä missä nauta ja possukin?

Lapsi saa nautaa nyt siis 1-2 krt viikossa, muina päivinä lintua tai kalaa. Onko vauva nyt jossain puutteessa? Pitäisikö antaa porsaanlihaa ja nautaa useammin?

Olisin tosi kiitollinen, jos joku ravitsemuksesta tietävä voisi tähän vastata.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan jauheliha-, kana- ja kalalinjalla. Joskus sisäfilettä ja poroa.

Vierailija
22/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvikseni oon katsonut noiden vauvanruokapurkkien ja puurojen sisältöjä, niin kas kummaa viljassa onkin enemmän protskua kuin lihassa! mutta oisko tässäkin sama, että lihan proteiinit imeytyy paremmin?

Lihassa on paremmassa suhteessa ihmisen tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja.

Viljavalmisteiden proteiinien aminohappokoostumus

taas ei täysin vastaa ihmisen välttämättömien aminohappojen tarvetta. Onhan esim- palkokasveissakin runsaasti proteiineja, mutta koostumus eri kuin lihassa.

Mutta niinkuin edellä todettiin asioista kannaatta/pitää ottaa selvää, jotta saa tarpeelliset ravintoaineet.

Mutta tosiaan B12-vitamiini on ainoa jota saadaan ainoastaan eläinkunnan tuotteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ei ole koskaan syöneet sitä possunlihaa vaikka sekasyöjiä ollaankin.

Vierailija
24/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan jauheliha-, kana- ja kalalinjalla. Joskus sisäfilettä ja poroa.

Vierailija
25/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitotuotteista kuin lihasta.

Niin ja itse kysymykseen: lapsi(kaan) ei tarvitse punaista lihaa. Meillä ei sitä syödä, mutta syödään kanaa, kalkkunaa ja kalaa. Kysyin just neuvolassa, että kun annan noin pari kertaa viikossa kalaa ja muuten kana- tai kalkkunaruuan, niin voinko antaa pari kertaa viikossa pelkän kasvisaterian. Vastaus oli kyllä, kun varmisti ensin, että viljoja syödään.

Vauvani siis ei vielä ole siinä iässä, että tarvitsisi kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Sitten kun tarvitsee, niin varmaan joka päivä annan toisella aterialla kanaa tai kalaa ja toisella pelkän kasvisaterian.

Ollakseen monipuolinen ruokavalio, ei tarvitse syödä kaikkia maailman ruoka-aineita! Nämähän muutenkin vaihtelee eri puolilla maailmaa. Ja mä väitän, että yleensä nämä kasvis- tms. ruokavaliota noudattavat syövät itse asiassa monipuolisemmin...

Vierailija
26/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettekö tosissaan kaksi liharuokaa vauvoille päivässä?

Mulle ei tullut mieleenkään, vaikka sekasyöjiä ollaan. Itse asiassa koko perheellä on niin, että päivän toinen lämminruoka on kasvisateria. Tosin isommat voi ottaa lisäksi jotain leikkelettä, että sinänsä kyllä joo...

Vierailija
27/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva syö aamuisin kaurapuuron ja iltaisin kaura-vehnä-hedelmäpuuron. Onko tuossa riittävästi viljoja??

Vierailija
28/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eritellyt. Mutta me kyllä annetaan monipuolisesti viljaakin, kauran ja vehnän lisäksi ainakin ruista ja ohraa. Nää taitaa olla neljän viljan puuroissakin. Eiköhän ne ilta- ja aamupuurot riitä!

Vierailija
29/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mistään ei jää paitsi. Liha ei todellakaan ole tarpeellinen aikuisille eikä lapsille.

Vierailija
30/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi "lihan voi korvata kanalla/kalalla". Joo, kun nehän ei oo tosiaan lihaa myöskään!

Kun joskus itse lapsen saan, toivon, että voin sen ruokkia kasvisperäisillä aineilla. En tiedä vauvojen ruokinnasta mitään, mutta tosiaan toi B12 vitsku on semmonen mikä mietityttää. Vauvalle tuskin voi antaa pillerinä, mutta entäs noi vitaminoidut soijamaidot, -jugurtit ym?

Vierailija
31/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huonosti kiinteitä syövä moniallerginen, mutta rauta-arvot ovat kunnossa. Ilmeisesti syynä on äidinmaito, vaikka lihaa (ainoa raudan lähde) meneekin vähän.

Itselläni ttutkittiin pitkään mikä on pielessä, oli monenlaista oiretta. Hb on aina ollut minulla hyvä, 130 molemmin puolin. Sitten viime syksynä viimein eräs lääkäri tutkitutti ferritiini-arvon, joka oli naurettavan huono. Asteikolla 5-400 arvoni oli 10!! Rautakuurilla on nyt saatu oireet kuriin.

En halua pelotella, mutta tämäkin olisi hyvä tietää....

Vierailija
32/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en oe antanut hänelle kkosaan muuta lihaakuin kalaa, kanaa tai kalkkunaa

maitoa juo ja muita maitotuotteita mysö raejuustossa on paljon proteiineja, samoin rahkassa

soijaa jauhona ja rouheena olen käyttänyt myös

esim kasvissosekeitoihin olen sojajauhoja lisännyt

rouhetta voi käyttää kuin jauhettualihaaa, esim siis soossia pyöryköitä tms tehdä

kylla lapsi syö paljon terveellisemmin kuin naapurustossa olevat lapset, kesällä kun hyvin näkee mitä äidit lapsilleen antaa, omakotitalossa kun asutaan

3v poika naapurissa vaati nakkeja ja lihapullia, äiti haki ja poika veteli niitä lounaaks terassilla ja kyllä ihan kylmänä ilman lisukkeita

ei kuulemma kolmesta lapsesta kukaan syö yhtään keitettyä vihannesta ja tuoreenekin vaan porkkana ja kurkku menee

marjoista vain mansikka, pihalla eri viinimarjoja, vadelmaa, karviasta, omenaa, luumua siis omalla pihalla

vaan eivät kelpaa yhdellekään kaverille

oma joka aamu popsii suoraan puskasta milloin mitäkin, jota kypsänä löytyy ja reiluja määriä

samoin mustikkaa

omasta kasvimaasta popsii perusvihanneksia, lisäksi tykkää syödä ruohosipuli sinällään samoin persiljaa ja jopa tilliä

eli totuus on että kasvisruokailijoiden lapset syö huomattavasti terveellisemmin

oli lapsen ikä mikä tahansa

mutta uskon, että maitotuotteet on lapselle annettava samoin kalaa

ja ihan vaihtelunvuoksi sitä broiskuu

eli vaatikaa ravitsemusterapeutille aika, jos ette itse tiedä tai osaa ottaa selvää asiosta

Vierailija
33/34 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huonosti kiinteitä syövä moniallerginen, mutta rauta-arvot ovat kunnossa. Ilmeisesti syynä on äidinmaito, vaikka lihaa (ainoa raudan lähde) meneekin vähän.

Itselläni ttutkittiin pitkään mikä on pielessä, oli monenlaista oiretta. Hb on aina ollut minulla hyvä, 130 molemmin puolin. Sitten viime syksynä viimein eräs lääkäri tutkitutti ferritiini-arvon, joka oli naurettavan huono. Asteikolla 5-400 arvoni oli 10!! Rautakuurilla on nyt saatu oireet kuriin.

En halua pelotella, mutta tämäkin olisi hyvä tietää....

Lapseltani otettiin joku monipuolisempi veren rauta-arvojen tutkimus. Ei pelkkää hemoglobiinia, muistaakseni myös tuo ferritiini. Kaikki arvot olivat kunnossa.

Vierailija
34/34 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis punaista lihaa, kanaa tai kalaa ja terve hyvin kasvava lapsi on vailla mitään puutetiloja.

Eli ei sitä lihaa oikeasti tarvi antaa jos tietää asioista tarpeeksi. Viljat on hyviä raudanlähteitä ja puuroa saikin aamulla ja illalla ennen vuoden ikää aina säännöllisesti. Sitten pinaattia ja muuta vuoden iän jälkeen. Hemoglobiini on hyvä. Protskuja saa linsseistä ja herneistä. Soijalle on ainakin vielä allerginen.