Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjä kysyy: tarvitseeko vauva porsaanlihaa? ov

Vierailija
01.04.2010 |

Olen itse kasvissyöjä, joten nuo liha-asiat ovat vähän retuperällä. Syötän lapselleni kerran päivässä lihaa, olen antanut kanaa. kalkkunaa ja nautaa. Porsaasta en ole antanut. Lihan sijasta kalaa n. 2krt/vko.

Nyt luin MLL:n oppaasta, että lihan voi korvata n. 2 kertaa viikossa kanalla tai kalalla. Siis mitä häh? Eikö siis kana/kalkkuna ole lihaa sinnä missä nauta ja possukin?

Lapsi saa nautaa nyt siis 1-2 krt viikossa, muina päivinä lintua tai kalaa. Onko vauva nyt jossain puutteessa? Pitäisikö antaa porsaanlihaa ja nautaa useammin?

Olisin tosi kiitollinen, jos joku ravitsemuksesta tietävä voisi tähän vastata.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syövät liikaa raskasta epäterveellistä lihaa eli nautaa ja porsasta. Eli suositus perustuu siihen, että koska kanan ja kalan rasvat ovat terveellisempiä kuin ns. punaisen lihan, niin edes sen 2 kertaa viikossa tarjotaan rasvakoostumukseltaan tarveellisempää lihaa. Ohje kannattaisi kirjoittaa muotoon "vähintään 2 kertaa viikossa annan kanaa tai kalaa punaisen lihan sijasta".

Vierailija
2/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään muuta, mitä ei saisi kasviksista, kuin B12-vitamiini. Ei sitä tarvitse antaa lapselle välttämättä ollenkaan. Jos jotain eläintä haluat antaa, anna kalaa. Siinäkin on sitä B12:ta ja lisäksi omega3-rasvahappoja. Liha ei ole mitenkään välttämätöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensäkin riittäisi, jos lihaa söisi 2-4 kertaa viikossa, mutta sellaiseen kokeiluun en ole vauvan kanssa uskaltanut ryhtyä.

Voin siis huoletta jatkaa tällä linjalla? Punaista lihaa (ja vain nautaa, koska possua ei meiltäpäin sa luomuna) pari kertaa viikossa ja muina päivinä kalaa ja lintua?

Vierailija
4/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauta olisi lihassa parhaiten imeytyvässä muodossa. Onko tämäkin Suomen lihateollisuuden propagandaa?

Vierailija
5/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. parsakaali, pinaatti, puolukka jne.

Vierailija
6/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parsakaalista tulee vatsavaivoja. Puolukkaa joka päivä?

Vierailija
7/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta määrät mitä pitäs vetää on ihan hirveät, että päästäisiin samalle tasolle lihan kanssa. Liha on siis vaan helppo tapa saada sitä rautaa, kun ruokamäärät ei vielä kovin kummoisia ole... (Maidossakin rautaa, mutta kalsium häiritsee pahasti imeytymistä...)

Vierailija
8/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rautaa on

naudanlihassa (lapa/etuselkä) 2,2mg

naudan jauhelihassa 2,1mg

lohessa 0,3mg

sianlihassa (lapa) 1,1mg

sian jauhelihassa 0,8mg

nautasikajauhelihassa 1,4mg

broilerin jauhelihassa 0,6mg

broilerin rintafilee 0,7mg

kalkkunan jauhelihassa 0,8mg

kalkkunan rintafilee 0,8mg

siis sadassa grammassa...

Nauta siis kaikkineen paras raudanlähde näistä, mutta possu ja kana ei juuri toisistaan eroa.

Vierailija
9/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni on syönyt koko elämänsä hirveä, poroa ja siikaa/ahventa/lohta. Possua syönyt ehkä pari kertaa, kanaa olen yrittänyt antaa kerran kuussa ja nautaa en ole tainnut antaa kertaakaan. Hyvin porskuttaa. :) Hirvessä ja porossa on muuten hyvä rasvakoostumus.

Vierailija
10/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ruokavalioon kuuluu kasvisten lisäksi kala ja maitotuotteet. Kun vauva oli pieni, kävimme ravintoterapeutilla, joka sanoi ruokavaliomme olevan jopa suositeltava (ei siis "vain" hyväksyttävä). Lihaa ei siis todellakaan tarvi syöttää ollenkaan, varsinkin jos antaa kalaa ja maitoa! Unohda se possu.. :)

Vierailija
11/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ryhtyisimme koko perheen kanssa vegaaneiksi jos energia riittäisi uuden ruokavalion opetteluun, eikä ympäristö olisi niin tuomitseva. "Lapsella on oikeus syödä lihaa", "ei sitten koe olevansa erilainen kun tarhassa saa eri ruoan", "ei vauvalle voi pelkästään mitään vihanneksia antaa". (Ihan kuin olisin antamassa). Pointti: tämä lihahysteria on mennyt ihan överiksi. Ihminen EI OIKEASTI TARVITSE LIHAA, ainakaan joka päivä.

Vierailija
12/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, soijarouhe on erinomainen raudanlähde!

Siis mikäli soija käy... Ite olen soijalle allerginen, joten tuppaan sen unohtamaan.

Rautaa rouheessa peräti 9,2mg/100g

Vierailija
13/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat tarvitsevat kolesterolia testosteronin kehittymiseen ym.

Vierailija
14/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen keho valmistaa tarvitsemansa kolesterolin itse, ei siihen ravinnon kolesterolia kayteta.

Vierailija
15/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sallikaa mun nauraa.

Vierailija
16/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvin rautaa. Ja se imeytyy siitä paremmin kuin vihanneksista. Mutta juuri possua sen ei tarvitse olla. Korvaa osa linnusta vaikka porolla.

Raudan imeytymisen kannalta suosittelen, että imetät lastasi, etkä käytä korvikkeita tai lehmänmaitoa. Lehmänmaito häiritsee raudan imeytymistä, mutta äidinmaito ei. Eli äidinmaitoa käytettäessä tarvitsee saada vähemmän rautaa kuin lehmänmaitoa käytettäessä.

Mulla on huonosti kiinteitä syövä moniallerginen, mutta rauta-arvot ovat kunnossa. Ilmeisesti syynä on äidinmaito, vaikka lihaa (ainoa raudan lähde) meneekin vähän.

Vierailija
17/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvissyöjien pitäisi ottaa kunnolla selvää eri ravintoaineiden saannista omasta ruokavaliostaan, koska yleiset suositukset koskevat "sekaruokaisia".

Lihaahan suositellaan proteiinien vuoksi ja sitten siitä raudasta sen verran, että kasviksissa rauta on eri muodossa, huonommin imeytyvässä, kuin lihassa. Hienoa, että annat lapsellesi kuitenki lihaa vaikka itse olet kasvissyöjä, mutta jos jossain vaiheessa päätät vaihtaa ruokavaliota, niin opiskele asiasta, ettet aiheuta lapsellesi hallaa, esim. jonkin puutostaudin muodossa.

Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio on tärkeintä. Kaikkea vähän ei vain yhtä paljon.

Vierailija
18/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään muu ei käy. Ilman Nasua ei lapsi voi mitenkään selvitä hengissä.

Vierailija
19/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvikseni oon katsonut noiden vauvanruokapurkkien ja puurojen sisältöjä, niin kas kummaa viljassa onkin enemmän protskua kuin lihassa! mutta oisko tässäkin sama, että lihan proteiinit imeytyy paremmin?

Vierailija
20/34 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ei ole koskaan syöneet sitä possunlihaa vaikka sekasyöjiä ollaankin.