***Toukokuun toukat 2010 huhtikuuun***
Kommentit (106)
Onnea koko perheelle pienokaisesta!-Hui, onks toi toukokuu oikeesti noin lähellä!!
SaDu-75, mikä siinä teidän pikkuisen painossa huolestutti? Vau kirjan mukaan viikolla 37(eli 36+0-36+6) painoa noin 2700g, eli tuohonhan se menee hyvinkin lähelle. Mulla oli kans joku 2690tms eilen ja sanoi että sen kokoinen on kuin pitääkin.
Onks muilla alkanu syöminen tökkimään? Mulla makuaisti toimii erittäinkin valikoiden ja saattaa olla että montaa asiaa tekee mieli, mutta kun pitäisikin syödä niin ei tuu mitään. Aika jogurtti linjalla mennään:) Liikkumisessa ei ole mitään ongelmaa, päinvastoin olo on jopa parempi liikkeessä kuin paikallaan.
Hyvät vaput!
Ihania vauvoja lisää!:) Hurjan nopeasti pääsee nykyään kotiin jo sairaalasta.
05/2010 kurjaa että syöminen tökkii. Minulla päin vastoin, koko ajan on nälkä, eikä mikään pikku nälkä:) Paino nousee tällä syömisellä mutta lähtöpaino niin alhainen ettei kilot kammota. Nyt kun vauva on jo tosi alhaalla niin on ihanaa ettei heti ruuan jälkeen ahdista oleminen ja hengittäminen.
Kevätörkin "oireet" kuulosti kovin tutulta. Vihloo välillä niin hurjasti että on vaikea hengittää. En tiedä mitä vauva puuhaa. Välillä vihlonta osuu alapäähän mutta välillä alavatsaan tai peräaukon tietämille ja sattuu niin juukelisti. Terkka sanoi eilen että vauva availee paikkoja silloin kun vihloo että ehkä tässä jossain vaiheessa alkaa jotain tapahtumaan. Melkein päivittäin saattaa jonkun aikaa jomottaa ihan kuin kuukautiset alkaisi mutta menee sitten ohi. Muuten ei noita supistuksia ole, kivuttomia kovettumia ei juurikaan huomaa ja kivuliaat pysyvät poissa.
Muuten oli neuvolassa kaikki ok. Verenpaine 122/92 mutta noissa samoissa lukemissa pysynyt nyt reilun viikon verran eikä mitään toksemia oireita niin seuraava aika vasta ensi keskiviikkona. Ihan kiva ettei koko ajan tarvi rampata neuvolassa kun ei tässä niin paljon tapahdu nyt mitään. Odottelua vaan... Meillä oli kaikki niin varmoja että huhtivauva tästä tulee mutta toukokuun puolelle taitaa mennä. Terkka eilen arvio vauvan painoksi reilusti yli 3kg, ehkä n. 3,5 joka vähän kyllä hirvittää jo! Esikoinen oli 2940g ja se oli ihan sopiva. Minkähänlainen jättiläinen tästä tulee? Eikä kuulemma kotona pidä kauaa odotella kun alkaa kunnolla supistamaan. Voipi tulla nopeasti kun esikoinenkin syntyi reilussa 5 tunnissa.
Hauskaa vappua kaikille! Taitaa tämä päivä alkaa siivouksella tässä taloudessa.
Heffis 37+
Heippa kaikille!
Onnittelut pienokaisensa jo saaneille!!
Itse olen täällä varmaan vielä kesäkuunkin puolella. Koko talven olen ollut käytännössä yksinhuoltajana 3-v. esikoiselle (mies ulkomailla hommissa) ja kaksi koiraakin löytyy + käyn vauvan syntymään asti koulussa ja kohdunsuulla ei ole tapahtunut yhtään mitään. Eli 3 cm ja täysin kiinni. Lääkäri vähän ihmetteli, kun on kuitenkin jo toinen tulossa.
Muuten vointi on ollut hyvä. Painoa on tullut jo 20 kg ja lisää tulee. Huh! Reisissä ihan karmeat selluliitit jo. En malttaisi odottaa, että pääsisin jo hiukan urheilemaankin. Lokakuusta asti olen ollut tukossa, kun poskionteloissa ja keuhkoissa on resistentti bakteeri, jota ei voida hoitaa ennen vauvan syntymää. Eli välillä ahdistaa. Vauva liikkuu kuitenkin reippaasti ja potkii oikeaan kylkeen. On ollut koko ajan pää alaspäin muttei kyllä vielä kovin lähellä lantiota.
Olen menossa tiistaina painoarvioultraan, kun esikoinen painoi 4945 g. Silloinkin tosin väittivät, että ihan on normaalikokoinen (la päivänä 3,3 kg), joten en ihan usko, vaikka sanoisivat nytkin, ettei ole iso. Vaikea uskoa, että esikoinen olisi silloin aikoinaan kasvanut kahdessa viikossa 1,7 kiloa. Mutta saa nyt nähdä, että mitä sanovat Kättärillä. Että odotellaanko sen kaksi viikkoa yli vai käynnistelläänkö ehkä jopa aiemmin. Olen melko varma, että itsekseen ei ole vielä hetkeen tulossa. Kivuttomia suppareita on harvakseltaan, mutta eivät ole tehneet alakerrassa mitään.
Semmosia tännepäin. Onkohan täällä kukaan mun seurana enää loppukuusta? Siis toukokuussa. :) Kiva lukea muidenkin kuulumisia nyt, kun alkaa monilla jo tapahtuakin jotain ja vauvoja putkahtelee maailmaan.
Ei muuta kuin aurinkoista vappua! Nyt ulos koirien kanssa. Pikkulenkille vain, onneksi on pienet koirat, jotka ei niin kauhiasti vaadi liikuntaa. :)
- Jolanda ja sintti rv 37+1
Onnea Iisa! Nopeasti tuo näkyi käyvän. Ja onneksi meni vedet jo kotona, ettei tarvinnut niin lääkkeellistä käynnistystä vaikka oksitosiinia saitkin. Ja toisaalta ihanaa, että pääsitte jo kotiin nyytin kanssa.
Me taas käytiin neuvolassa eilen. Paineet eivät olleet nousseet eikä pissassakaan ollut valkuaista. Eli ei myrkytystä. Päänsärky johtunee siis kireistä lihaksista ja väsymyksestä. Huimaus ja heikko olo taas siitä, että vauva taitaa painaa laskimoihin. Kuulemma monet pyörtyykin tms. Mut ei kai sentään niin pahasti. Sf oli 35 :O Yläkäyrän tuntumassa siis... Ainakin enemmän kuin esikoisella. Hemppakin 127, eli ei selitä huonoa oloa vaikka toisaalta mulla on normisti tosi paljon enemmän. Hmm. Ei varmaan taaskaan siis mitään muuta. Enää osaa oikein edes kysyä mitään kun ei kuitenkaan sen kummempia vastauksia saa.
Mutta doula ja varadoula kävivät eilen. Olipas mukavaa. Nyt vaan täytyy toivoa, ettei molemmille satu siihen kohtaan mitään. Varaudun toki siihenkin, että pärjään siellä vaikka yksin. Tai no ei... Sellasta en kyllä kelleen toivoisi! Koska kätilöt eivät siltikään ole saatavilla sen enempää. Käynti ei tuonut sen enempää uutta mutta käytiin läpi synnytystoivelistaa. Nyt sitten vaan oottelemaan. Voisi toivoa, että parin viikon sisällä alkaisi tapahtua, koska se Relax Birth -tuoli olisi TAYS:ssa näillä tietoa vielä n. pari vikkoa... No, saas kattoo onko edes vapaana.
Öisestä vihlonnasta ja suppareista päätellen voisi olla lähtö lähelläkin, mutta toisaalta tuntuu, että juhannukseen menee :O Että...
Nyt vaan ootteleen viestejä, että ketäs seuraavaksi poksahtaa :)
Tuollaanen75, rv37+1
En ole tänne kirjoitellut, vaikka säännöllisesti käynyt lukemassa teidän kuulumiset.
ONNEA kaikille vauvansa saaneille, nyt alkaa uutisia ripottelemaan, IHANAA!
Halusin tulla kertomaan tätä loppuraskauden tilannetta, kun on aika jännät paikat. Raskaus on mennyt hyvin, vaikka kaikenlaista pientä remppaa on ollut. Esikoisesta kun ei ollut mitään. Tänään viikkoja kasassa tasan 39.
Olen käynyt viikottain äitiysjoogassa ja tällä viikolla tunsin, että jotain edistystä tapahtuu. Tunti kestää 1 ½ ja siinä tehdään paljon avaavia liikkeitä ja kyllä ne tuntuikin tehokkailta :) Lähdin siitä kotiin päin ja jotain märkää tuli pöksyihin ja lisäksi jotenkin tuntui, et vauva painui alemmas lantioon. Yöllä sitten supisteli tavallista napakammin, mutta särky tuntui alavatsalla kuukautiskipuisena, sain nukuttua vielä aika hyvin. Aamulla kuitenkin oli tullut verensekaista limaista vuotoa hiukan. Torstaipäivä meni taas kivuttomilla supistuksilla, mutta yöllä alkoi klo 2 jälkeen taas kovemmin supistelee 10 min välein. Klo 5 supisteli jo 5 min välein tasaisesti. Kävin ottamassa Panadolin, kun halusin vielä nukkua ja supistukset alkoivat hieman ennen 6 rauhoittumaan. Liekö lääke ne rauhoitti vai olisiko muutenkin loppuneet??
Tänään päiväunilla alkoi taas napakasti supistelee ja ylösnoustessa taas hiukan rauhoittui. Limatulppaa ilmeisesti tulee hiljakseen, joten jotain tapahtuu :) Jotenkin odotan, että ensiyönä tulisi lähtö, en ainakaan särkylääkettä ota. Esikoisesta lähti ensin lapsivedet tihkumaan ja lopulta käynnistettiin, joten jos tämä nyt etenisi suht normaalisti ja ei tarvitse käynnistellä. Esikoinen syntyi lopulta rv 39+3.
Pahoittelen, etten kommentoi muuten. Toivon vain teille kaikille mammoille oikein ihanaa loppu odotusta ja toivotaan, että vauvoja alkaa nyt tulemaan oikein urakalla ;))
Mykerinos
Eli eilinen meni aikalailla suunnitelmien mukaan, lapsivedet vaan ehti alkaa loriseen kotona jo ennen kuin ehdittiin käynnisteleen :D Viikkoja oli sen 38+5. Oksitosiinia sain silti supistusten aikaan saamiseksi ja tyttö syntyikin päivällä. Painoa neidolla oli syntyessään 3250g ja pituutta 49cm. Nyt ollaankin jo kotosalla, huomenna käydään kätilöopistolla näytillä. Siinäpä tärkeimmät pikaisesti :)
Iisa