***Toukokuun toukat 2010 huhtikuuun***
Kommentit (106)
Pittää kommentoida, kun itsekin olen hiukan samoja tissijuttuja mietiskellyt :) Mun kaveri kehui rintakumeja imetykseen avuksi. Eli siis sellanen silikoninen "tutti" siihen nännin ja pihan päälle. Eri valmistajilla on hiukan erityyppisiä ja erikokoisia. Jollain valmistajalla on S, M ja L kokoa, ite aattelin sitä S:ää alkaa metsästää, josko löytyisi ja sopisi :) Joillain löytyy vain kahta kokoa jne. Kannattaa katsella vauvatarvikkeista kauppareissuilla eri kaupoista.
Täällä menee ihan suht hyvin. Loppuraskauden oireet alkaa tulla päälle. Oli jo kohdunkaulakin lyhentynyt ja pehmennyt jonkin verran. Turvotusta jaloissa, kipuja, suppareita, vihlomisia jne.. Sellasta pientä näille viikoille. Odotellaan. Huominen vielä ja sitten äippälomalle :)
Justiina ja Junior rv. 34+3
Jospas nyt itekkin sais jotain kirjoteltua pitkästä aikaa. Eilen oli viiminen neuvolalääkäri ja sain lähetteen äippäpolille synnytystapa arvioon (kun tuo esikoinen synty sektiolla) Vauva on syvällä lantiossa, mitä olin vähän jo itekkin aavistellu, ko on loppunu tuo närästys ja ylämasussa ei enää niin ahdasta. Paikat oli jo 29 viikon lääkärikäynillä pehmentyny, eikä mitään edistystä ollu nyt tapahtunu, vaikka supistellu on välillä kovaakin ja ollu paineen tunnetta alapäässä. Maha menee yläkäyrillä ja sen kyllä huomaa...esikoisesta maha oli keskikäyrillä ja tipahti lopussa melkein alimmalle käyrälle ja nautin sillon raskaana olosta täysin! Nyt on vähän erilaiset fiilikset...sais jo kohta syntyä...huhhuh! Hb 111, ni välillä meinaa vähän väsyttää, vaikka rautaa oon syöny kohta kuukauden. Mut onneks tuli vihdoin kevät...se antaa ihmeellisesti voimia! :D Olipa tylsä jaaritus, mut tulipa nyt kirjotettua. :) Lilpura ja pikkumies? 35+5
Täällä vaan porukalla alkaa viikot vähenemään, jos noin voi sanoa, ku periaatteessahan se viikko määrä vaan kasvaa.
Yhtälailla täällä jänskätän synnytystä. Ja tosiaan sitä vesien menoa ja supistusten alkamista ja sitä koska sinne synnärille oikein tarttis lähteä. Mulla ku edellinen käynnistettiin, ni ei kokemusta luonnollisesta alusta. Ja ku supistukset oli aivan mahdottomia, ni oletan niiden olevan hiuka maltillisempia nyt, ainakin mun äidillä ja siskolla on ollu sellasia ettei kivunlievitystä edes tullu mieleen pyytää.
Mutta toisaalta uskon kyl et varmasti huomaan ku aika tulee lähteä. Ei kai kovin moni ole huomaamattaan synnyttänyt. :)
Tisseistä ku on ollu puhetta, ni mulla ei lepää vielä mahan päällä. Ainoastaan jos satun lyttyasennossa istumaan. Mutta sellaiset imettäneen naisen latuskat ne ei enää ole, onneksi. Maitoakin on noihin kertynyt, koitin vaan kerran suihkussa ollessa, ku ei multa ole itsekseen valumaan alkanut. Mutta maidon noustessa ja imetyksen ensi viikkoina sitä kyllä valui.
Mulla yhä pieni vatsa. Monet jotka kuulee mun odotuksesta, luulee että joskus syksyllä sitte syntyy. Ja hämmästys o suuri ku sanon et sellanen reilu kk laskettuun aikaan. Tosiaan sf mitta menee siinä alakäyrällä. Kumma ku sanotaan et toisesta lapsesta ois isompi vatsa mutta tämä on kyllä pienempi.
Närästys on alkanut vaivata öisin. Supistuksia on jonkin verran, mutta ovat kivuttomia. Pää alaspäin on vauva ollu jo parisen viikkoa. Seuraavaksi onkin lääkärineuvola ni saa nähdä mitäs siellä sanotaan.
Aurinkoisia kevät päiviä toivottaa:
Pirreliini rv 33+6
Triumphilta terveisiä, loppukesällä tulee myyntiin vielä F ja G kupitkin imetysliiveihin. Eli carriveleillä sinne asti ja niitä odotellessa;)
MBT:n kengistä.. Mulle esittelijä sano että raskausaikana jalan holvi muuttuu niin paljon että kannattaa ostaa vasta synnytyksen jälkeen(jalka voi siis olla suurempi), tulee varmasti oikea koko ja malli. -Voi olla turvotustakin yms siinä lisärasitteena. Jätin siis itse ostamatta.
Rasvailusta ei näköjään sitten apua ollutkaan, oli tullu muutama punainen viiru alamahaan... Harmi, ehdin jo iloita että niiltä säästyttiin sittenkin. Ootin niitä kylkiin tms, mutta läsähti sitten tollaseen kohtaan mihin ei mahan kasvu ole vaikuttanut yhtään.. Lieneekö tukivyö tms kireä housujen kaulus ollut asialla.
Pikkuisen asennosta ei ole tietoakaan. Välillä tuntuu edelleen että olis poikittain. Varsinki jos oon shoppailemassa ja käytän tukivyötä niin potkut on niin vaimeita ettei niitä edes huomaa jolloin totta kai hermostun. Nyt pikkuinen tolskaa jotain omiaan ja koko vatsa saa osansa.
Närästys jatkuu erittäin kiusallisena. Painonnousu sen sijaan hilliintynyt. Ruokahalu aika olematon toisinaan. Sormukset menee edelleen eli turvotusta lähinnä jaloissa. Vasta tänään oli ekan kerran selvää liitoskipua, jotenki vauva painoi selvästi lonkkaan. Supistuksia tms en oo huomannu vielä, lienevät niin vaisuja ettei niitä osaa pelätä.
Joku puhu nänneistä yms.. Itsellenikin ko kapistukset ja alaosasto on vähän "kierrelty" puheenaihe. Luulen että synnytys kyllä tekee tehtävänsä, sen jälkeen niistä pitää osata puhua oikeilla nimillä!;) No, mutta.. Luin jostain ettei rintakumeja kannattais käyttää ellei ole pakko(esim. nännit arat ja rikki tms) koska imuote on silloin erilainen. Jos nännit ei meinaa pysyä pystyssä niin kaupastahan saa myös sellasia imukuppeja, millä sen saa nostettua pystyyn. -Ilmeisesti sellaistakin saattaa tarvita.
Huomaamattamme ollaan miehen kans ostettu aika paljon vaatteita kokoa 50-62, nyt pitää koittaa kehitellä muuta tekemistä ku shoppailu. Ainakin värillisiä harsoja aion ommella, ne valkoset kun ei käytettyinä ole kovin nättejä. Edelleen ostamatta se itkuhälytin, mutta onneksi sillä ei ole vielä kiire.
t. bamse ja mä rv 34+3 (on muuten aika paljon)
Milläs sitä muistais kaikkea kommentoida... MBT-kengät mulla on ollu jo pari vuotta ja oon tykännyt. Raskausaikana en ole juuri voinut kunnon lenkeillä käydä, mutta oon niitä nyt pitänyt vaikka ihan pihallakin. Toivon tosiaan, että ovat hyvät vielä tän raskauden jälkeenkin. Uusia kenkiä kaipailis muutenkin, mut tosiaan jätän suosiolla ostamisen myöhemmäksi. Mulla ainakin jo jalat turvonneet ja sormuksia ei ole enää kiva pitää. Tuntuu, niinku ihan nyt ois lisääntynyt.
Raskausarpia ei tullut viimeksikään. Silloin rasvailin ihan rypsiöljyllä, jossa on runsaasti e-vitamiinia. Nyt en ole jaksanut olla kovin ahkera, mutta vielä on säästytty. Ei kai pitäisi luottaa, ettei nytkään tule :D
Tissit kasvoivat edellisen raskauden aikana, eivätkä mun mielestä juuri pienentyneet taikka litistyneet tän neljän vuoden aikana. Vuoden imetin silloin. En sen paremmin tiedä, mutta aaattelin, että saisiko se vauvan imemisyrityskin niitä nännejä sieltä vähän esiin jos ovat kovin piilossa. Neuvolan ja sairaalan lisäksi on monilla paikkakunnilla imetystukiryhmiä. Niitä suosittelen vielä noiden lisäksi.
Tänään oltiin teatterissa, kovilla penkeillä 3h. Ja ekan vartin jälkeen ihan täyttä tuskaa ja loppuaika meni melkosissa suppareissa. Huh! Tosin olin reippaana ottanut tyynyn mukaan :D Vähän auttoi. Mutta eipä ole meikäläisestä enää istujaksi tolla lailla. Tosin uskon, että nyt kun tou vauva on jo tuolla lantiossa, niin ei ollut enää niin paha kuin ois ollu joku aika sitten. Shoppailuakin aattelin tässä kokeilla vielä. Apteekkiin sain tänään kulumaan sievoisen summan...
Varasin itselleni myös ajan vyöhyketerapeutille. Harmi, kun tajusin vasta näin myöhään. Mutta sen avulla voisi vaikuttaa esim. siihen, ettei menisi yliaikaiseksi niin pahasti, että tarvitsisi käynnistää. Toivottavasti siitä ehtii olla apua.
Melkein mäkin uskallan jo sanoa, että olis närästys helpottanut. Aika jees. Tähänkin asti siihen on perunajauho & vesi liki aina auttanut. Vähintään sitten kun on ottanut kaksi annosta. Liikkuminen ei ole ´kovin reipasta, mutta jos sitä ei lasketa, niin tuntuu, ettei juuri mitään isompaa vaivaa ole ollut. Muutaa kunnon vihlaisu tänään jne. Mut noin pääpiirteittäin aika ok kun ottaa suht iisisti. Mieskin hieronut kipeitä hartoita kiitettävästi.
Tosta riitelemisestä. Täällä on kans ollut pinna ajoittain tosi kireellä. Poika saa kuulla kunniansa välillä ihan pienestäkin. Samoin mies ärsyttää välillä suunnattomasti ilman sen kummempaa syytä. Tai siis sen syyn saa kehitettyä mistä tahansa. Onneksi on tollanen lunki tyyppi, joka ei pienistä ole moksiskaan. Mutta itsestä tuntuu tosi kurjalle jälkeenpäin. Ihan hävettää. Ja pojaltakin oon pyytänyt anteeksi. Toivottavasti tää hellittää. Vaikka on ne hormonit sekasin vielä pitkään imetyksen aikanakin ja väsymyt tuskin auttaa asiaa. Toivottavasti sitä pitkää pinnaa riittää ympäristöltä vielä silloinkin...
Jaahas, nyt alkaa taas uni tulla. Jos vaikka osais nukkua ja kun poikakin on mummilla harjoittelemassa yökyläilyä synnytystä ajatellen. Jostain syystä ei ole koskaan ollut toisella mummilla yötä vielä :O Mutta innoissaan oli. Ja mä oon innoissani kun saa aamulla nukkua :D
Joku tuolla tuskaili kun aika tulee pitkäksi ja mä taas toivoisin saavani jostain vuorokauteen lisää tunteja. Kun vähän kokkaa, ottaa päikkärit ja touhuu pojan kanssa, niin siinä se päivä äkkiä onkin. Mut täällä alkaa oleen silleen vauvaa varten valmista, ettei mitään kovin suurta paniikkia tule, vaikkei nyt muuta enää ehtisikään.
Ja nyt odottelemaan :)
Tuollaanen75, rv35+0
Sain ison kassin lahjoja :) työkavereilta. Nyt sitten lomailemaan.
Neuvolassa tuli torstaina käytyä. SF mitta on 37!? maha on kapea ja kovin pysty. Tuleekohan iso jötkäle... Vauva on kuulemma kiepsahtanu pää alaspäin.
Eipä ole montaakaan päivää toukokuuhun :)
POmena rv35+2
Aikoihin en ole kuulumisia kertonutkaan, mutta jos nyt vähän kirjoittelisin tänne..
Meidän lapset olivat sitten loppujen lopuksi vaan kymmenen päivää syntymänsä jälkeen Lastenklinikalla. Sieltä heidät siirrettiin Jorviin, eli Espoon puolelle. Jorvissa vierähtikin sitten muutama viikko.
Jorvissa lapset pääsivät pois keskoskaapeista ja makailivat ensin rinnakkain sellaisen geelipatjan päällä (auttoi lämmönsäätelyssä), viimeiseksi sairaalaviikokseen pääsivät pinnasänkyyn. Nyt on päästy eroon hengityskoneista, keskoskaapeista, ylipaineesta, inhalaattoreista, lämpöpatjoista yms.
Tämän viikon tiistaina tyttö pääsi kotiin sairaalasta. Pojankin piti päästä silloin, mutta hänen hemoglobiilinsa laski ja hän joutui jäämään punasolutankkaukseen sairaalaan. Torstaina saimme kuitenkin hakea pojankin kotiin. Eli nyt on koko perhe kotona ja mieskin aloittanut isyysloman :)
Molemmat lapset ovat terveitä ja kasvaneet jo ihan hyvää tahtia. Tyttö on jo noin 45cm pitkä ja painaa noin 2300g, pojan pituus 43cm ja paino noin 1900g. Eli enä ei olla ihan rääpäleitä vaan näytetäänkin jo vauvoilta ;)
Arki on alkanut kotona ihan mukavasti, vaikka alkuun onkin ollut vähän totuttelemista. Ihanaa kuitenkin kun päästiin eroon siitä sairaalaelämästä :)
Mutta nyt tuolla aletaan heräilemään, eli aika avata taas maitobaari ;)
Kati ja Jampat
PS. Lapset syntyivät siis Naistenklinikalla, eivätkä Jorvissa. Ja pojan pituus oli 37cm, tytön pituus 37,5cm. Tuli vaan mieleen kun tuonne on päivitetty noita meidän tietoja ;)
Onneksi olkoon kati koko teidän perheelle!! Ihmisillä on tapana sanoa ettei niitä 50cm vaatteita mihinkään tarvi, teillä niille ainakin on varmasti käyttöä!;) Hyvä että vauvat voivat hyvin, jaksamista iskälle ja äitille baby bluesiin!
Täällä on alkanu ruokahaluttomuusvaivaamaan. Vauva on varmaan niin iso että luonto pistää hanttiin etten kasvattais sitä enempää;) Viikonloppu vierähti kirppiksellä sekä ostajana että myyjänä. Ihanaa, kun sai keittiön kaappeihin ja häkkäriin lisää tilaa! Ostajana Itkuhälytin löytyi, mitä lähdinkin hakemaan:) Vaatteita alkaa oleen ihan älyttömästi, kai noille jotain käyttöä on. 56cm vaatteita vois olla enempikin, mutta kuten sanoin niin kaverit sanonu ettei niihin kannata törsätä rahaa. No, jos pikku kaveri tulee vanhempiinsa niin ehkä kerran se kerkeää sen kokosia pitämään(esim. mies oli 53cm syntyessään). Pienin haalarikin ukolle on 62cm. Vauvan ensisänky pitäis hakea mummolasta ja alkaa tekemään lakanoita, sekä tehä päätös hoitotason suhteen. -Kai me haetaan se valkonen brio lipaston päälle. Muuten alkaa olemaan koti kunnossa. Semmoista meille... Miehellä vielä yks yötyöviikko edessä..kummasti oon alkanu pitämään puhelinta auki nykyisin myös öisin, kun mies ei oo kotona;)
Voikaa hyvin, ja nauttikaa keväästä nyt kun siihen on mahdollisuus. Ite ootan jo sitä aikaa ku saa napata noi vaunut eteisestä mukaan.
Hienoja uutisia! Vaikka en ole kauheasti ehtinut tänne kirjoittelemaan, oon käynyt aina silloin tällöin vilkaisemassa.
Oma napa voi hyvin. Huomenna on neuvola, tuntuukin että viime kerrasta on jo pitkä aika. Vauva tuntuu olevan pää alaspäin ja on iltaisin vilkas liikkumaan. Selkä vaan alkaa olemaan ihan tohjona ja toivon että tämä raskaus ei menisi kovin pitkälti yli la:n.
Mäkin olen ollut hivenen kiukkuinen viime aikoina. Tuntuu siltä että kaikki pitäis saada valmiiksi ennen vauvan syntymää, hermostuin ihan kokonaan kun mies sanoi että katsotaan vaan miltä koti näyttää kun palaan sairaalasta. Meidän tytöt on aika innokkaita sotkemaan ja mies taas ei kovin oma-aloitteinen siivouspuuhissa.
Mäkin vein MLL:n kirppikselle vauvan vaatteita, niitä oli niin kamalan paljon. Olihan se vähän hassu viedä nyt mutta tuli ainakin kaappeihin tilaa.
Oisko kellään muuuten vinkkiä hyvistä matkarattaista tai sen tyyppisistä pieneen tilaan menevistä vaunuista? Meillä vanhat oli menneet homeeseen ja lensivät roskiin.
t. Tillinäiti rv 37+6
Olipa ihan lukea viestejänne! Niin samanlaisia tunnelmia.
Katille oikein paljon onnea! Melko rankka jakso varmasti takana! Muistan itse kuinka tyhjä olo oli esikoisen syntymän jälkeen lähteä kotiin nukkumaan ja jättää vauva sairaalaan. Meillä sitä kesti vain viikon verran, joten en pysty edes kuvittelemaan teidän tunnelmianne. Ihania hetkiä nyyttien kanssa!
Kii: kaksi ensimmäistä lasta on minullakin syntynyt etuajassa 35+0 ja 36+5. Molemmat ilman kummempia ennakkovaroituksia veden menolla. Tästä raskaudesta jäin sairaslomalle 29 viikolla. Sairaslomasta viisi viikkoa olin todella tiukoilla leposäännöillä ja siitä ajasta viisi päivää sairaalassa, jossa sain kortisonit ja muut. Nyt kun viikkoja on jo 37+6 ei tapahdu kertakaikkiaan mitään. Kohdunkaulaa oli puolitoista viikkoa sitten jäljellä 1 cm, sormelle auki ja sisäsuu suljettu, mutta kohdunsuu kypsä (mitä se on siis ollut jo pian 9 viikkoa).
Odottaminen on tuntunut sairasloman vuoksi tavattoman pitkältä, mutta ihanaa on se, että työstressit on nyt ehditty huilata pois. Ajatukset on täysin kotona ja uuden tulokkaan syntymässä.
Hermostuneisuutta on ollut monilla. Sitä on täälläkin. Välillä itseänikin harmittaa, kun tulee pojille ja miehelle turhasta vihoiteltua. Mutta lohduttavaa kuulla, että sitä on liikkeellä muillakin!
Esikoisen synttäreitä olen odottaessani järjestellyt. Nyt alkaisi olla pakastin täytettynä ja Tiipiin mallinen kakkukin sulatusta ja koristelua vailla valmiina. Jos vauva syntyy lauantaina, tulee lapsille sama syntymäpäivä :)
Mieli käy malttamattomaksi ja vauvantuoksuja odotellaan...
Päivää lähempänä taas toukokuuta. Tuollaaselle lupasin tulla kertomaan että kuinka se hyvinkään tutustumiskäynti meni, mutta eipä me nyt sitten sielä käytykkään. Mies on kuitenkin ensimmäisen lapsensa hyvinkällä saanut niin tietää suurinpiirtein homman:)
Täällä välillä päivät ollut hyviä ja pirteitä ja toisinaan käytän vain koiran lenkillä ja painun takaisin maate (josta koira tykkää ennemmin). Nyt täytyykin toivoa ettei lapsi synny ennen keskiviikkoa kun kerkesin koiralle soittaa kastraation keskiviikoksi. on helpompi hoitaa koiruutta kun on itse kanssa kotona.
Mäkin tässä toivon että lapsi jo syntyisi, mutta silti mullakin on tekemättä vielä muutamat lakanat, ehkä tässä mennäänkin yliajoille niin on vielä aikaa:D. noh huomenna se neuvolalääkäri joka tutkii paikat, sittenpähän kuullaan miltä näyttää.
Eipäs mulla nyt kyllä mitään järkevää sanottavaa ollut:)
vointeja kaikille;)
kevätörkki 35+6
Vähän samat tunnelmat täällä kuin kevättärellä. Nyt kun saisi jotain tapahtua niin ei suurella rasituksellakaan saan mitään aikaiseksi. Korkeintaan supistuksen joka menee ohi kun istuu alas. Itsekin jäin sairaslomalle rv29. En joutunut tällä kertaa lepoon mutta olin hyvin rauhallisesti enkä juuri mmitään tehnyt. Aika alkaa tuntua pitkältä ja välillä on vaikea yrittää selittää miksi koko ajan haluaisi mennä ja tulla johonkin eikä olla ollenkaan kotona.
Ihana kuulla että muillakin pinna lyhyt. en tiedä minkä uhman esikoinen on nyt kehittänyt itselleen vai ottaako vauvan odotus jo voimille silläkin suunnalla kun mitään ei totella ja niin hirmu isoa pitäisi olla ja ikää peräti 4v. ja ne äidin hermot...huh, ei niistä kannata edes puhua. hävettää vaan että tulee hermostuttua ihan turhasta.
Eiköhän me selvitä siellä hyvinkäällä kevätörkin kanssa molemmat vaikka tutustumiset jäi väliin:)
Huomenna aamulla minullakin neuvolalääkäri ja sitä malttamattomana odotan. Voisi vaikka tehdä vähän ronskimman tutkimuksen jos saisi jotain aikaan:) no ei kyllähän se vauveli saa vielä rauhassa kasvaa mahassa jos niikseen tulee. Ehtiihän sitä sitten sylittelemään mahan tälläkin puolella kun sen aika on.
Hyviä vointeja ja aurinkoisia päiviä toivottelee Heffis 36+0
Kokoajan ollaan lähempänä toukokuuta =) Minulla ei vielä ole kovin malttamaton olo, tuntuu että niin paljon olisi vielä tekemistä, ettei tämän vauvan ihan vielä tarvitsisi syntyä. Vauvan tavaroita täytyy vielä laittaa ja haluan saada siivotuksi muutaman kaapin. Vaatehuone ja kellari on jo siivottu. Kuopusta odottaessa olin hermoraunio jo näillä viikoilla, tosin odotuskin oli vaikeampi ja supistuksia oli niin pitkään, että olin henkisesti valmistautunut siihen, että vauva tulee etuajassa (kaikki lääkäritkin olivat siitä ihan varmoja)
Kävin viime viikolla asentokontrollissa neuvolassa ja vauva oli viistosti perätilassa, joten sain lähetteen kättärille, missä ilmeisesti tutkitaan tarkemmin vauvan asentoa ja mahdollisesti koitetaan käännöstä. Tosin nyt tuntuu, että olisiko vauva kääntynyt ainakaan potkut ei tunnu enää niin alhaalla. terkkarin mielestä vauva ei kauhean iso olisi, tiedä sitten pitääkö paikkansa vai ei. Muuten kaikki ok neuvolassa, painoa oli tullut vain 200g/vko yht. 7,6 kg, verenpaineet ok, hemoglobiini oli noussut 119 ---> 123 sf mitta oli 32,5. Sain ohjeet, jos vedet menee niin makuuasennossa heti sairaalaan.
Pallomahalle vaipoista, minä ajattelin ostaa yhden paketin 3-6 kg vaippoja, kyllä se alkuun riittää. Kestovaippoja harkitsen yhä vain, voi olla että jossain vaiheessa ostan niitä.
Katille onnea kaksosten kotiin saamisen johdosta, varmasti ihanaa, kun sairaalarumba on ohi.
Huomenna on neuvolalääkäri, toivottavasti siellä saisi jotain selvyyttä vauvan asennon suhteen.
T:Jean+Otus 36+0
Tänään oli sitten meikäläisen viimeinen neuvolalääkäri. Tiiä sitten johtuuko jostain mutta oli näköjään mulla alapaine noussut yli 10:llä. Painoa ei ollut tullut kuin 54g/vko eli nyt olis tullut melkein tasan 10kg ja se kaikki on tullut varmaan takapuoleen ja reisiin:D:D
Täällä oli jo kohdunsuu pehmennyt ja pituuskin oli lyhentynyt sentillä. eli nyt pituus oli 2cm. ja pää on jo hyvin kiinnittynyt. Tämä lääkäri arvioi että mikäli jäppinen on täysiaikainen niin n. 3,4- 3,5kg olisi painoa.. toisaalta kyllä lapsonen saisi tulla maailmaan aikaisemminkin. mutta toisaalta taas on huomenna koiran kastraatio niin täytyy sitä tässä hoivailla sitten:D
Muuten on aika pirteä fiilis kun tietää ettei oikeesti olee kuin alle kuukausi laskettuun aikaan.
mutta jaksamisia kaikille
kevätörkki rv36
Heipsun hee
Pitkästä aikaa jos kirjoittelisi.. Ei mitenkään jaksaisi, mutta pakko se on :D ..
Viikkoja on huomenna kasassa 35 tasan ja alkaa olemaan aika raskasta tää kotona oleminen 1 vuotiaan kanssa. Eilen alkoi virallisesti äitiysloma, samana päivänä, kun esikoinen täytti 1v siis. Vaikka kotonahan minä olen ollut siitä saakka, kun äitiysloma tammikuussa loppui..
Eilen supisteli koko päivän.. Aamusta tuonne johonkin neljään-viiteen saakka päivällä.. Pieniä v:mäisiä supistuksia.. Ei ollut kivaa.. Tänään aamulla kanssa supisteli, mutta on helpottanut nyt jo..
Yöt on aika tuskaisia. On niin kovat nivelkivut plus sitten raskauden takia selkä-, lonkka- ja häpyliitoskivut on aikas mahtavat.. Ja päivisin koko ajan tuskahiki päällä, siistii..
Voisko tää tulla ulos jo..
Olin siellä pelkopolilla tosiaan uudestaan tuossa olisko ollut 14pvä.. Ku varasin sen uuden ajan, kätilölle.. Ja oli kyllä huomattavasti eri tasoisempi käynti kuin se ensimmäinen lekurilla jonka mielestä kaikki oli mennyt kuten pitääkin..
Tuolla oli vastassa kätilö ja sitten kätilöopiskelija. Käytiin ensin läpi edellistä synnytystä, että mikä siinä oli mennyt ns. vikaan (ja vikaanhan siis oli mennyt paljon) ja sitä siinä ihmeteltiin. Joihinkin asioihin ei saanut vastausta, kuten siihen, että miksi en saanut enää liikkua epiduraalin jälkeen mikä annettiin jo 3cm auki olon kohdalla, oltuani sisällä sairaalassa ehkä vartin.. Kun olin kuitenkin saanut uutta epiä, mikä ei mene jalkoihin ja sen kanssa saa liikkua. Että ainoa mitä kätilö keksi, että sikiöllä olisi ollut jokin hätänä, mutta kun sillä ei ollut mikään hätänä.. Niin jäi arvoitukseksi sitten miksi minut määrättiin pysymään sängyssä ja siellä sitten maattiinkin se vuorokausi melkein.. Ja myöskään eivät ymmärtäneet miksi epi on menty antamaan niin aikaisin, kun 5-6cm kohdalla pitäisi vasta antaa..
Edellinen synnytys kun oli läpikäyty niin puitiin sitten seuraavaa ja vertailtiin niinku mitä voi tehdä toisin jne ja käytiin eri mahdollisuuksia synnyttää läpi ja kivun lievityksiä.. Viimeksi, kun ei tarjottu mitään muuta kuin sänkyä ainoaksi mahdolliseksi synnytyspaikaksi.. Nyt tarjottiin ammetta ja tuolia.. Ja lopuksi kirjasivat synnytystoiveet ylös papereihin :) josta jäi todella hyvä mieli.
Ja ultrasivatkin siinä sitten samalla.. Oltiin käännytty pää alaspäin ja siro pääkin kuulemma on.. Ja 2300g painoi tuolloin.. Oli siirtynyt yläkäyrältä normaalikäyrälle :) .. Mitään estettä ei pitäisi olla alatiesynnytykseen.. Paitti, etä pitäs saaha itekseen lähtee synnytys käyntiin, koska jos joutuu käynnistää niin edellinen sektio leikkaushaava ei tule kestämään niin kovia ja rankkoja supistuksia..
Mutta joo siis, jäi positiivinen mieli tuosta käynnistä tyksissä! Nii ja pääsin rentoutusryhmään ensi kuulle, missä käydään asentoja ja hengitys juttui ym läpi millä voi edesauttaa vauvan laskeutumista synnytyskanavaan. Sekin on ihan jees juttu.. Se on päivää ennen lääkäri käyntiä tyksis.. Se ei sitten niin paljoo innostakkaa jos lekuri on sama kuin viimeksikin.. :/
Ens viikolla olis sitten neuvolakin ja siellä sitten lekuri myös.. Synnytystapa-arvion tekee sekin, kuten myös tyksis tullaan tekemään sitten vielä..
Me saatiin viimein hyllyt lastenhuoneen kaappiin :) .. Nyt pitäs sit saaha vaan porattua hyllyreiät isommiksi tai saaha jostain euro ostaa uuet hyllynkannattimet.. Kun edelliset olikin liian isot ja näin ollen hyllyi ei saada paikalleen.. Joten varastosta vaatteet eivät ole vielä hyllyssä..
Toukokuu saisi myös tulla pian, koska sitten voin nostaa säästötililtäni äitiysavustuksen ja ostaa vauvalle petivaatetta ja kotiintulovaatteet.. Kun tässä kuussa ei voi vielä niitä käyttää, kun muuten sossu katsoo ne tuloksi..
Ai nii pitäs varmaa joo niitä imetysliivejäkin käydä katselees sit joskus ku on rahaa, olin unohtanut koko asian.. Kirjoitankin ylös samantien.. Kait ostan ne kappa ahlista kuten edellisetkin.. Ne ainakin oli tosi hyviä ja tukevia vaikka maksoivatkin vain vähän.. Koosta kyseli joku niin itellä ainakin esikoisen kohdalla oli hyvät yhtä kirjainkokoa isommat.. eli jos on normisti vaikka b70 niin sit c70.. Sillai mulla ainakin rinnat turpos.. Pittääpi kattoa minkä kokoiset edelliset on ja ostaa samankokoiset sit kait tilalle..
Mutta enpä aio ostaa kuin max. kahdet et ellei imetys tälläkään kertaa onnistu.. Suotta sit rahaa moniin laittaa.. Ja jos onnistuu niin sit ostaa lisää..
Tuollaanen oli laittanut vinkin, että välilihaa kannattaa venyttää ennen la:ta.. Jostain luin, että sen lämmittäminenkin jollain liinahauteella kannattaa ja sen jotenkin niinku ymmärrän et miten tehdä, mutta millä ite venyttää välilihaa??
Maidon tulosta.. Täällä on kanssa tullut jo varmaan viis viikkoa.. En silti kyl lähe yhtää ennen synnytystä käyttää seksintappaja imetysliivei.. Ei sitä onneks tuu kert nii et rintsikat kastuis.. Et lähinnä saunas jne..
Vaipoista.. Meillä ostettiin esikoisen kohdalla yksi pieni paketti niitä 3-6kg vaippoja, olikos se nyt sit ykkös vai kakkos koko liberolta.. Niin jäi käyttämättä vaikka kuinka paljon niitä, kun melkein het piti siirtyy siihen seuraavaan kokoon, muistaakseni viikon iässä.. Että ei niitä ekoja kokoja kannata hirveesti kaappeihin ostaa ;)..
Mulla on kaksi kestovaippaa myynnissä huuto.netissä nimimerkin outi1985 takana ;) .. Toinen on taskuvaippa kuori ja toinen on aio vaippa.
On tullut pari ristiäiskakku tilaustakin jo etukäteen.. http://kakkulakrou.blogspot.com ja tässä pitäisi tällä viikkoa tehä yksi 1v kakkukin, tilauskakku.. Ja itellemme juhliin pitäisi tehä kaksi kakkua, huh huh.. Ei häävii tuo leipominenka viimosilla viikoilla..
Ai nii pittää sitä ykkös tuttelii taas ostaa purkkei kotiin.. Pittääpi sekin kirjoittaa ylös..
Käytiin eilen ostamassa esikoiselle seisomalauta rattaisiin.. Pääsee sitten siihen seisomaan ellei jaksa kävellä ja kakkonen makoilee vaunuissa sitten..
Kevätörkki puhui rinnoista ja ku nännit on pihalla vasta ku on kylmä.. Kyllä se vauva silti pystyy imemään ja kummasti ne nännit tulee sillon esille ku tarve on! Nimimerkillä samanmoiset täällä..
Lapsiveden menon huomaa aivan varmasti, kun siinä 1-1,5l lapsivettä lorahtaa lattialle, sänkyyn tai sohvalle! Sitä ei voi olla huomaamatta.. Mutta tosi monella lapsi vedet menee tutkitusti vasta sairaalassa.. Limatulpat kotosalla..
Iisan kanssa en ole samaa mieltä kyllä tuosta imetyksestä, että sairaalassa neuvoisivat.. Ei tyksissä ainakaan.. En saanut mitään opastusta koko imetykseen itse siellä ja eipä se imetys sitten koskaan sujunutkaan ja otteet oli ihan päin h:ta.. Ja ei ne edes kysyneet että imetänkö vai en.. Että kannattaa neuvolassa ottaa imetysasiat esille eikä luottaa siihen, että sairaaloissa opastetaan..
Rintakumejahan ei suositella käytettäväksi ellei rinnanpäät ole rikki.. Koska niistä imetään ihan eri tavalla ja sitten ku niistä pitäisi päästä eroon niin ei vauva osaakkaan enää imeä ilman niitä..
Äh, esikoinen sitten heräs.. Ei kait täs sen kummempia..
Verticia & vuokralainen Rv 34+6
Täällä vain odotellaan. Lähinnä alan ihmetteleen, mihin tungen sen kaiken kaman siitä äippäpakkauksesta. Vaatteita alkaa oleen niin paljon ettei niillekään oo enää kohta paikkaa!!?:) Olen kai "hieman" hurahtanut pikku sammareihin yms. Onneksi on luvassa viileä kesä, joten todennäköisesti noille on käyttöäkin. Vaatehuone pitäis vielä siivota ainakin ennen vauvan syntymää, ommella harsoja ja parit lakanat.
Verticia, mistä ostit ton kakun koristelu "skrapan" millä ton pinnan saa noin eläväksi? Entäs kermavaahto reunoissa, käytätkö tavallista kermavaahtoa vai jotain rasvaseosta, vai?? Värjäys karamellivärillä? Multa onnistuu hyvien kakkujen väsäys, mutta ne koristeet...hohhoijaa. Säälittäviä väkerryksiä, en vaan osaa! Tai sitten ei kärsivällisyys riitä. Menin myymään pois marmorikaulimenikin, kun en tiennyt että se ois tohon marsipaanin kaulimiseen hyvä.
Välilihan venyttämisestä löytyy esim. täältä http://www.ceridal.com/?id=4483c&select=Ceridal Tuskin täytyy olla ko. aine, jossain joku sanoi käyttäneensä vauvaöljyä. Tosta ollaan vähän kahta mieltä auttaako vai ei ja ainakin meidän valmennuksen terkkari oli varsin skeptinen sitä kohtaan, mutta ainahan voi kokeilla!
Tosta epiduraalista... Mulle sanottiin neuvolassa, ettei sen jälkeen sais nousta enää pystyyn. Ite kun en tahtois mennä pöydälle kaikkien pällisteltäväksi. Oon siis koittanu tehdä hengitysharjotuksia yms, kehon tiedostamista jollon sen saa paremmin rennoksi ehkä synnärilläkin. Ammetta haluan kokeilla jos saan. Oikeestaan kaikki muut ennen epiduralia mikäli se VAIN ON mahdollista. Sittenpähän sen näkee..
Meilläkin taitaa pikkuinen olla kääntynyt. Ainakin potkut tulee selkeästi ylemmäs, mutta kyllä hän nyrkkeilläkin osaa!
Voikaa hyvin!
T.bamse ja mä 35+1
Mä olin jo tosi malttamaton mutta nyt pukkas kova flunssa päälle ja olen vaan maannut tämän päivän sohvalla. Synnyttämään en todellakaan tässä kunnossa lähtis. Harmittaa kun piti mennä tänään työkaverin kanssa kahville ja se piti peruuttaa.
Mä en oikein usko tuohon välilihan öljyämiseen, mutta toisaalta, eipä siitä mitään haittakaan ole.
Kivunlievitystä en ole pohtinut kummemmin. Viimeksi en mitään ehtinyt saamaan ja ihan hyvin meni. Lähden tosi avoimin mielin synnytykseen. Toivon että äitiysjoogasta olisi saanut jotain apuja. Naikkarilla ei ammeita ole, mietin sellaisen vuokraamista viimeksi mutta onneksi se jäi sillä ehdin sairaalassa olemaan kymmenisin minuuttia ennen kuin vauva syntyi, hyvä kun sain housut pois jalasta :)
Meilläkin on kahden lapsen jäljiltä niin paljon vauvatavaraa että myin osan pois MLL:n kirppiksellä.
t. Tillinäiti 38+1
Eilen oli siis viiminen neuvolalääkäri. Menin aika odottavin tunnelmin ja toivoin että lähes sanoisi että tervemenoa synnyttämään mutta, kaulaa jäljellä 2,5cm ja sisäsuu kiinni. pehmeätä tosin mutta mitään ei ole tapahtunut kahteen kuukauteen. Höh. Joten paras varmaan kääntää ajatukset sinne toukokuuhun että eipä tämä välttämättä nyt sit synnykään etuajassa. Hyvähän se on. Vähän itsekästä tietysti ajatella että kun itsellä tulee aika pitkäksi ni vois vauva syntyä mut minkäs teet.
Muuten vauva on kuulemma ihan sopivan kokoinen mitä se sitten tarkoittaakin:) Ainoa huolenaihe on nyt kohoava verenpaine. Alapaineet huiteli 90-95 ja minulle on sanottu ettei yli 90 saisi mennä. Lääkärikäynnin jälkeen olivat sitten 123/89 joka minulle normaali. En tiedä kuinka paljon vaikutti aamun kiukkuinen ilmapiiri kotona josta neuvolaan lähdin. Joka tapauksessa täytyy huomenna käydä mittauttamassa paineet ja pissaamassa purkkiin. Tällä jännityksellä tuskin mitään hyviä paineita saa aikaan. Tottakai sitä heti sitten alkoi miettimään raskausmyrkytystä ja kaikkea...
Tillinaitille paranemisia! Itse viime viikon flunssassa eikä kyllä synnytys siinä olossa tuntunut ollenkaan houkuttelevalta:(
Heffis 36+2
Katille onittelut lapsukaisten kotiin saamisesta! :)
Tänään saattoi hyvinkin olla viimeinen neuvolakäynti. Ei sillä, että lapsi olisi syntymässä, vaan ensviikolla meen taas polille ja jatkokin luultavimmin siellä. Ensviikolla arvioivat käynnistämisen tarvetta. Masu on selkeesti pienempi nyt, vauva painunut alaspäin. Sf-mitta pienempi kuin kk sitten. Hemppa ok (129), tiedä sitten mikä notkahdus viimeksi oli(108). Painoa +100g/vko.
Harmillista Verticia, ettet oo saanut sairaalassa opastusta imetykseen. Itsekin oisin ollut ihan pulassa, ellei ois opetettu! Onhan noita tukiryhmiä ja neuvolakin onneksi.
Verhoja oon laitellut tänään, kun esikoinen alkoi heräileen 6aikoihin... Neidillä on nyt kolmet verhot päällekäin, kunnes saa pimennysverhot :D Ja se sairaalakassi odottaa pakkaajaansa...
Iisa 37+5
Esikoinen nukkuu päikkäreitä huonon yön jälkeen ja itselle iski kunnon nuha. No enpä ole sairastellut pahemmin koko raskausaikana.
Kevätörkille ni mulla oli ekan kanssa kovasti apua rintakumeista kun omat nännit pienet ja niistä oli vauvan tosi hankala saada kiinni ku maito nous. Nytki ostin noi kumit jo valmiiks et mies saa tuoda ne synnärille jos tarvii. jotenki tuntuu että luin että hyvinkäälle piti ottaa omat mukaan. Jorvissa ne lainas.
Lapsivesistä. Eka synnytys alko sillä että aloin ramppaamaan vessassa kun pikkuhousunsuoja kastui läpimäräks 10min. Mitään ei tuntunu missään mut lähettiin näytille ku asuttiin niin lähellä sairaalaa. Vedet meni kunnolla sit vasta siellä ja supistukset alko parin tunnin päästä ekasta "oireesta". Nyt vois alkaa vaikka supistuksilla ettei tuu taksia sotkettua ihan kokonaan. Oon kyllä varannu tohon jo muovipussin, pyyhkeen ja muovitetun froteen:)
Kummallisen vähän meillä on riidelty viime aikoina. Mies on aika hyvin oppinu että välillä hormonit saa näkemään punasta eikä kysele turhia. Lapselle tulee äksyiltyä ihan turhasta aika usein:( Ja riidan aiheet on aina jotain niin pientä ja mitätöntä että jestas sentään!
Nyt lopetan jaarittelun.
heffis 35+2