**HUHTIKUUN HANIT HUHTIKUU**
Kommentit (162)
Streptokokkinäyte otetaan emättimen suulta ja peräaukon ympäriltä tikulla, joten sen kyllä tietää, jos se on testattu. Ei siis näy verikokeissa. Näyte otetaan ainakin meidän alueella joskus viikon 35-36 jälkeen, jotta se olisi mahdollisimman paikkansa pitävä. Se kun voi kuulemma jollain viikolla näkyä, toisella taas ei. Tänäaamuna just tuli ohjelma streptokokista ja täytyy kyllä sanoa, ettei ainakaan helpottanut omaa olotilaa. Sen verran isoja olivat kuitenkin siihen kuolleiden/sairastuneiden vauvojen lukumäärät =( Toivon totisesti, että ehdin saada lääkityksen ajoissa!
Omaa napaa: Lähes aamusta iltaan supistelee kipeästi, ja monena päivänä on 1-1,5 tuntia mennyt alle 10 min väleillä. Mutta sitten taas loppuvat kuin seinään... Alkaa kyllä usko mennä tähän jatkuvaan kipuun. Tahtoo jo tositoimiin!
Mindis ja maha 38+2
Niin ja onnea kaikille, jotka jo pienokaisen ovat saaneet!!!!
On vain ollut sen verran väsynyt tämä täti, ettei ihan tuota listan päivitystä ole jaksanut tehdä vasta kuin nyt. Jospa nyt olisi selkeämpi. Tein nyt niin, että jokainen näkee sen la:n kautta, milloin vauveli syntynyt, kun en ehdi alkaa laskea rv:tä synnyttäneille. Tuleehan tuota päivitystä muutenkin tässä kuussa jo ihan kiitettävästi. Jaksamisen ja ehtimisen mukaan pyrin toki päivittelemään. En ole seurannut niin tarkasti, kuka niitä aiemmin päivitteli, joten jos se olit Fantasy, niin älä loukkaannu. Ajattelin vain taas hoopoudessani auttaa avaamaan listaa ja sainkin kivan nakin...
Huomenna taas neuvola. Olotila muutoin ennallaan kuin viimekin viikolla, mutta uutuutena on tullut kipeät rinnat. Toinen aivan kosketusarka ja olen joutunut jo Bebanthenia käyttämään arkaan rintaan. Tunnetila aivan sama kuin olisi aloittanut imetyksen ja iho on niin arka, että kangaskin aiheuttaa kipua. Vieläkään en ole saanut pakattua sairaalakassia, vaikka mielessä on ollut.
Meillä muuten mies on ollut mielissään puuskistani, jolloin olen tehnyt hyvää herkkuruokaa useasti päivässä. On jo väläytellyt neljännen lapsen hankkimista! Kai olisi onnellinen, jos olisin puhtaasti kotiäiti, joka huolehtisi perusjutuista jne eikä kävisi töissä ja olisi ärtynyt ja väsynyt aina iltaisin (sekä nalkuttaisi työpaikan ilmapiiristä). Olen ihan äimänä, kun tämä kolmaskin oli aikamoisen keskustelun takana. Ehkä se neljäs jää kuitenkin vain puheen tasolle. Voi vain olettaa, että pian se väsynyt arki koittaa, kun talossa ei nuku enää kukaan - ei päivin eikä öin...
rv 39
Mindis, kiitti tiedosta! Ei mullakaan oo kyllä sitä sitten otettu... Mistä syistä se testi sitten joillakin otetaan ja joillakin ei? Vai onko mitään erityistä syytä?
Neptunus, täällä siis vielä - mä kato jo kateellisena ajattelin, että oot päässyt synnärille! Ja juu minähän se oon "muutaman" pinon avannut, ihan vaan kun ei ollut kukaan muu vielä avannut... En siis loukkaantunut en todellakaan, kiva vaan että välillä joku muukin :D - mutta joo tässä kuussa on hyvä nakki ;D, mutta päivittelet kun jakselet/kerkiet - nou hätä!
Omaa napaa, kuten huomaatte täältä niitä vauvauutisia ei sitten tipu näköjään millään - menee kohta naurettavaksi tää touhu, eikä asiaa auta yhtään se että kolme viikkoa sitten vauvan painoarvio oli jo 3,5kg :O!
fantasy&hope rv40+5
Minäkin tonne fb:n puolelle aikalailla siirtynyt, täällä käyn kuitenkin lukemassa päivittäin :)
Vähän jeesiä tohon päivityslistaan, jos oon laskenut teidän raskausviikot oikein, KORJATKAA JOS ON JOTAIN VÄÄRIN !!!
MUKANA MENOSSA
Vauvansa jo saaneet:
26.2.10 Orkidea - tyttö - 45,5cm - 1990g - Rv 34+1 (la 8.4)
28.2.10 Pepsiina - poika - 44,5cm - 1695g - Rv 33+1 (la 17.4)
28.3.10 Marika79 - poika - 49 cm - 3060g - Py 35 - Rv 36+2 (la 23.4)
30.3 äitijaEdwina - poika - 51cm - 3585g - Rv 39+3 (la 3.4)
31.3.2010 Pampa - poika - 50,5cm - 3210g - Rv 39+5 (la 2.4)
31.3.2010 Hanna1983 - poika - Rv 39+0 (la 7.4.)
1.4.2010 Mammaliini - poika 51 cm - 3870g - Rv 37+6 (la 16.4)
Jos Hanna1983 on vielä linjoilla ja tahdot jakaa poikas syntymäkoon meidän kanssa niin tää mamitsu olis ainaki tosi onnellinen !!
Ja hurjasti onnea kaikille, jotka on jo päässyt tosi toimiin !! Mä taidan olla jotenkin pimee kun odotan synnytystä innolla ! Uusi haaste elämään :)
jennu + jätkä 37+0
Ja tän viestin ei oo tarkoitus olla Neptunus sulle mitään kettuilua, vaan aattelin tässä aikani kuluksi laskeskella noi viikot kun niitä on pyydelty :)
Mä olen aikas laiska ja vanhanaikainen, joten en ole kauhean innostunut tuosta facesta. Pitäydyn täällä ainakin toistaiseksi.
En ole tällä palstalla juurikaan kirjoitellut, mun höpinöitä löytää siis tuolta haahuista.
Mutta 1.4 syntyi ihana, rakas pieni poika :)
Onnea kaikille jotka jo nyyttinsä saanut ja tsemppiä teille odotuksen loppumetreille!!!
Merili&möhkö 5pv
moikka,
olen aika paljon fb:n sivuilla lueskellut ryhmäämme...mutta kuulumisia...pääsiäinen meni vatsataudissa (ainakin neuvolan henkilökunnan mukaan) onneksi sain suklaata alas..no paino pudonnut..varmaan vessa reissujen takia..ei haittaa..nyt voisi rajoittaa makean syömisen.
lääkäri neuvola oli tänään..kaikki hyvin..proteinit yhdellä plussalla..ensiviikolla kontrolli neuvola käynnin yhteydesä, koskaan aikaisemmin ollut...pitäisikö huolestua?
heille jotka ovat synnytäneet aikaisemmin...oliko kellään epiduraalista sivuvaikutuksena kauhea kutina (kutisi rintakehästä yläreisiin asti, jos raapi niin sattui) ja kylmä?
tietääkö kukaan mistä voisin ostaa silmälaput (?) nukkumiseen?
-poika1v rv 37+2
Onkos Merilin viikot ollut sitten 39+1 synnyttäessä ? Ja minkäs kokoinen poika syntyi ? :)
Tuhannet onnittelut :))
jennu
Tänään menin neuvolaan ihan normikäynnille, mutta se venyikin sitten parituntiseksi.
Neuvolatäti kuuli jotain häikkää sydänäänissä ja soitti synnärille jonne menin jatkotutkimuksiin. Lääkäri ultrasi ja teki sisätutkimuksen. Tosiaan lisälyöntejä pikkuisella oli, mutta lääkäri sanoi että se on ihan normaalia meillä aikuisillekkin.
Mä jo ehdin pelätä kaikki mahdolliset, mutta onneksi käyrä näytti ok olevan ja lääkärikin sitä mieltä että ei mitään epätavallista. Sisätutkimuksen yhteydessä lääkäri totesi kohdunsuun olevan auki 3cm!!! (hui) ja kysyi onko ollut supistuksia. No eihän semmosia oo ollu, että tulin takaisin kotiin ja aloin hieman ehkä jännittämään jos lähtö tuleekin tällä viikolla jo. (kaveri sai viimekuussa vauvan ja se otettiin jo sisälle ku oli 4cm auennu)
Viikkoja tänään 38+4.
Ehkäpä tämä tästä taas..
Pinkleg & tirriäinen
Onnea kaikille vauvautuneille!
Hurjalta kuulostaa tosiaan Miukkiksen taksimatka! Varmaan seuraavalla kerralla tulee vainoharhaisesti tarkkailtua kuskin tekemisiä...
Tytsä90: tosi kauniit vaunut, ihana väri! Meillä on veljen perheeltä saadut i´coon tummansiniset kolmipyöräiset "maastovaunut", ei oo mun mielestä kovinkaan kätevät kun on aika raskaat mutta ei nyt viitsitä uusiakaan ostaa kun olemassaolevatkin on. Pihavaunut täytyy kyllä vielä hommata päiväunia varten.
Pinkleg: Onneksi teillä oli kaikki hyvin. Mut kyllä otettiin esikoisen kanssa synnärille jo kun oli 3cm auki ja poika syntyikin seuraavana yönä.
Fantasy: Toivottavasti teilläkin jo pian alkais pienokainen ilmoitella itsestään, on toi kyllä tosi stressaavaa odotella ja odotella. Mulla ei tästä vauvasta oo mitään painoarviota edes tehty mutta esikoinen oli syntyessään 3995g ja kyllä sen vielä sai alakautta puserrettua. Esikoisen syntymän jäökeen lähettelin tekstiviestejä kavereille että vauva on syntynyt, pituus 52cm ja paino 3995kg... enkä tajunnut mitään vaikka porukka vastaili että olipas iso. Mietin vaan että olihan se melkein nelikiloinen...:)
Ei oo mullakaan tota streptokokkia testattu, minkäköhän vuoksi?
Tänne ei mitään uutta. Maha vihloo koko ajan mutta niin on ollut jo monta kuukautta, verenpaineet on alhaalla (yläpainekin alle 100) ja närästys kova. Syntyis jo!
Hohhoh, eilen siivottiin taas esikoisen kanssa, nyt koko kämppä kiiltää puhtauttaan. Illalla mies laittoi kuntoon pinnasängyn ja hoitopöydän, tällä viikolla vielä kun ostetaan vähän tarvikkeita niin sit olis kaikki valmiina. Tänään pesen pyykkiä, esim autokopan suojakankaan, eli viimeisiä viedään siinäkin. Sairaalakassi on kyl vielä pakkaamatta, varmaan täytyy tänään laittaa. En oo ees miettinyt vielä mitä pakkaan vauvalle (tai itsellekään) mukaan, mutta pakkaan mielummin liikaa kun liian vähän.
Tinnis, poika 3v & Ryppy rv 38+1
Ensin omaa napaa: Meidän pikkuihminen heitti taas eilen illalla volttia, sopivasti ennen tämän aamun neuvolaa. Olikin siellä sitten poikittain ja sain ajan huomisaamuksi synnytysosastolle uuteen ulkokäännökseen ja samalla käynnistykseen. Jos kaikki siis menee suunnitellusti, meidän kuutosen syntymäpäivä on 7.4.2010! Arvatkaa vaan jännittääkö! Taitaa jäädä ensi yönä unet vielä vähäisemmiksi kuin tähän asti, vaikka muutenkin oon valvonu joka yö 2-3h aamuyöllä. Alkaa käydä jo kunnon päälle kun tätä on jatkunut jo pari viikkoa.
Poika 1v: Siinä epiduraalissa käytetään usein fentanyl-nimistä kipulääkettä, jonka sivuvaikutuksena on kutina. Voidaan tosin käyttää pelkkää puudutettakin, jolloin kutinaa ei pitäisi tulla. Kannattaa mainita asiasta jos sul on aiemmin tullut tuollaista ja jos nyt ko.puudutteen saat/haluat.
Streptokokkinäytteestä on ollut keskustelua, se tosiaan aiheuttaa harmittavan monelle pikkuiselle infektion syntymän jälkeen ja siksi sitä vissiin on alettu testata joillakin alueilla rutiinisti kaikilta raskaanaolevilta. Se on melko yleinen syy (ennenaikaiselle) lapsivedenmenolle ja siksi ainakin OYS:ssa se testataan kaikilta joilla lapsivesi menee. Tulos valmistuu käsittäkseni seuraavaan päivään mennessä ainakin arkisin. Suonensisäisellä antibioottilääkityksellä pyritään ehkäisemään, että pöpö ei siirtyisi synnytyskanavasta vauvaan.
Sellaista täältä. Pitäkäähän peukkuja meille huomenna!!
-Poikavalta h.39+2
Kuten Poikavalta jo sanoikin, joillain alueilla kaikilta raskaanaolevilta otetaan streptokokkinäyte. Näin ainakin K-HS:n alueella. Ja ilmeisesti joillain alueilla otetaan, mikäli aiemmissa raskauksissa on ollut ongelmia, esim. enneaikaisen vedenmeno yms. Ja juuri tuo suonensisäinen antibiootti on keino, jolla pöpön tarttuminen vauvaan pyritään estämään. Ja tänään kun olin sairaalassa, sanottiin, että 4 tuntia ennen synnytystä jos saadaan lääke annettua, niin yksi annos riittää, eikä vauvaa tarvitse piikittää.
Omaa napaa: Kävin tänään näytillä sairaalassa, kun taas koko eilinen päivä ja yö oli pelkkää supistusta. Pahimmillaan kauheat poltot tulivat alle 10 min välein pitkälti toista tuntia. Mutta eipä vaan tarpeeksi olleet hommat edistyneet, kaulaakin oli vielä jäljellä. Kuulemma panadolia vaan naamaan, jotta kestää kivut... Jotenkin menee usko, kun niin monta viikkoa/kuukautta olen kivuista yms kärsinyt, ja paikatkin ovat olleet auki, ja mitään ei tapahdu... aarrgg!
Mindis + maha 38+3
Huhhei!
Täällä pari yötä sitten olleet oireet kadonneet. En kyllä uskalla enää ryhtyä mihinkään aviollisiin velvollisuuksiin, jos joutuu valvomaan about 5 h omituisissa kivuissa sen jälkeen...
Neptunus: joo et mitään kevyttä kakkua ottanut itsellesi :-D Jotenkin kyl höhlä systeemi, että vain yksi pystyy päivittämään listaa.
Merili: onnea pikku prinssistä!!
Poika1v: kysy Stockalta "silmälappuja"! Mitä ne ei myy, sitä ihminen ei tarvitse :-D
Pinkleg: hui, sä taidat kohta päästä tositoimiin!!
Poikavalta: no niin, se taitaa sit olla menoa... Tsemppiä!!!
Mindis: no kylläpä vaavi sua kiusaa!!!
Fantasy: todella toivon, että olet synnärillä...
Olin tänään äitiysjoogassa ja sieltä kotisuihkun kautta pyyhällettiin ostoskeskukseen pyörimään miehen ja esikoisen kanssa. Seitsemän tuntia jaksoin paahtaa tuolla, tuloksena selkä vähän väsähti. Noh, onhan tuonne vappuun vielä aikaa :-/
Huomenna neuvola.
Miukkis + pera rv 38+2 lienee...
Hei vaan kaikille ja ihan ensiks kiitos kommenteista meidän vaunuista =)
Ja hirmuisesti onnea kaikille uusille vauvautuneille (: (en oo tosin ees varma onko niitä tullut nyt viime kirjoittamiseni jälkeen, mut silti)
Poikavalta, onnea, teillä varmaan on jo vauva maailmassa =)
Mutta sitten näihin tänkertaisiin neuvolakuulumisiin. Painonmuutos oli +700g/vko. Turvotusta jonkin verran. Verenpaine kolmannella yrittämällä 139/95. :E Proteiinit plussalla. Sf-mitta 32cm, laskenut 0,5cm eli vauva vissiin ainakin tullut alaspäin, mutta ei ole kiinnittynyt vielä! Raivotarjonnassa ja syke oli 135krt/min. Neuvolatäti sit passitti mut labraan antamaan verinäytteen, mistä näkevät maksa-arvot. Huomenaamulla uusiks, jotta voivat mitata sappi-arvot.. Tuohon kun pitää olla syömättä se 10-12h. Pissanäyte pitää kans aamulla toimittaa, mistä vissiin katsovat tuota proteiinin eritysta.
Melko huolissaan oli neuvolatäti kun on toi verenpaine korkeahko ja siht proteeinia pissassa. Tarkkailla pitää oloa ja jos kovin huononee niin sit Naistenklinikalle mars. En kyllä ymmärrä miks multa nuo maksa- ja sappiarvot mitataan, kun eiks ne liity siihen raskaushepatoosiin?
Että sellaista. Melkoisesti stressaa, mut katsellaan ja tarkkaillaan!
Liitoskivut ovat melkoisia. :/ Kävely tekee pahaa. Tulis vaan tää pikkukaveri jo ulos!
No mut nyt en höpöttele enempää. Hyviä vointeja kaikille =)
Me ja murmeli rv 38+1
Ps. Hui kun väsyttää.. Täytynee ottaa päikkärit!
Eli vkot oli 39 +1.
Poika painoi 3436g ja 51 cm, pää 36,7cm.
merili, IHANAA onneksi olkoon =)))
Poikavalta, voi IHANAA sullakin varmaan nyytti jo sylissä =)))
Miukkis, täällähän mä vielä :/// ja YHYYYY te kaikki meette mun ohi vielä..... Eli varmasti Perakin sut kohta yllättää ;D!
mindis, ihme että eri käytäntöjä ton streptokokki-asian suhteen - kun ei mikään ihan pikkunen issue kummiskaan ole :O!
Tinnis, joo toi 3995kg ois kyllä mukava ylläri XD!
Pinkleg, no olipas sulla neuvolakäynti - voin kuvitella pelkosi! Onneksi kaikki hyvin ja hei jo 3cm auki, sähän voit päästä tositoimiin siis anytime... Zemppiä!
Poika1v, H&M:llä on ainakin joskus myyty silmälappuja...
Omaa napaa, että laitoin tän saman jo tonne faceen, mutta tässä vielä tännekin :)
Tänään oli vika neuvola.. Mun oma neuvolatäti oli lomalla, onneksi! Oli paljon helpompi puhua toiselle, kun pyysin lähetettä kättärille josko pääsis vähän aiemmin yliaikaiskontrolliin. Koska voitteko kuvitella, että eilen soitin kättärille ja kysyin voinko varata yliaikaisuus-aikaa ja saisko sen ees pari päivää ennen kuin on tasan rv42.. Lapsen koon takia ja kun ollut molemmissa ultrissa isompi, mutta la:ta ei muutettu ym.. NIIN en saanut aikaa varata :O - vaan ensi viikolla sitten soitat uudelleen! No yritin siinä sitten itkukurkussa jotain sönköttää niin sanoi, että jos neuvolasta saat lähetteen niin sitten.. No onneksi tää neuvolatäti kirjoitti heti lähetteen ja sanoi, että sf-käyrä joka on mennyt koko ajan yläkäyrän yläpuolella on riittävä peruste lähetteelle sekä mun pelko myös ja sitten se kysyi, että kukas se sun neuvolatäti on normaalisti.. Viime viikolla mun oikea neuvolatäti vaan päivitteli miten iso vauva on eikä mitään sanonut, että voisi lähetteen laittaa kättärille vaikka puhuin pelosta ym.. Sanoi vaan, että voihan sinne itse yrittää vähän aiemmin soittaa!
No onneksi lähete nyt lähti, mutta tää neuvolatäti sanoi että ei sitten tiedä milloin sinne tulee kutsu että ehtiikö paljon ennen ens torstaita... Josko ees pari päivää, sekin helpottaisi!!!
fantasy&hope rv40+6 = HERMORAUNIONA!!!!!!!!!
Tosta streptokokista kun nyt on puhuttu, niin nelosen ruutu.fi -sivuilla on vielä vajaan vuorokauden nähtävillä vatsasta maailmaan ohjelman jakso 2.4, jossa aiheesta puhuttiin. Strepton osuus alkaa n. 16.20 kohdalla.
Moro!
Tytsä: no voi pöh, mälsää kun arvot alkaa huononemaan. Joo, siis mulla epäilty sitä hepatoosia ja tosiaan maksa- ja sappiarvot olleet tarkkailussa. Mut eikö nuo sun oireet viittaa enempi raskausmyrkytykseen? En kyl tiedä, näkyykö sekin sitten just noissa arvoissa... Ja mun käskettiin olla myös juomatta tuon 12 h, en sit uskaltanut edes vesilasillista juoda ennen labraa :-D
Fantasy: voi herran jesta sun nlatätiä... Kyl sen ois pitäny tietää, että "potilas"/"asiakas" (tai mitä hel...ttiä me ollaankaan) ei juuri voi itse vaikuttaa noihin lähetteisiin. En sit tiedä, jos oisit menny sinne lasarettiin itkupotkuraivarit saamaan, niin oisko säälistä ottanut sut sinne... No, onneks toinen täti laittoi lähetteen! Miten ihmeessä me saadaan se tenava susta vihdoin ulos!!??
Mindis: apua, uskaltaako tuota katsoa, jos tietää ettei streptokokkia ole testattu... Ja hittolainen, piti tänään nlassa siitä kysyä, mutta paljon auttaa kun nyt muistin asian...
Omaa napaa: tänään oli neuvola. On ollut tätejä vähän vaihdellen, "omalle" en oo toviin päässyt. Mutta tän päiväinen oli kyl tosi mukava ja tehokas. Kaikki oli ok (paineet 113/76, hemppa 122, sf-mitta 36, painonmuutos viime vkosta +900 g eli aamupala....). Hemppakin ihan mukavassa nousussa, olen nyt napanut 2 obsidania joka yö pissaherätyksen yhteydessä. Seuraava nla 19.4. eli pvä la:n jälkeen :-D Ja painoarvion teki kans käsikopelolla, tänään 3,5 kg.
Neuvolan jälkeen aamupvällä käytiin taas koko perhe uimassa (tai siis lillumassa siellä lastenaltaassa). Illalla olin viel äitiysjoogassa. Ei kyllä taida vaikuttaa tää riekkuminen millään tavalla, taidan kohta kokeilla sitä sohvalla löhöämistä, jos siitä tulisi jotain "tuntemuksia" :-DD Ei vainenkaan, otan ilon irti siitä, kun ei ole mitään kremppaa! Pera ei siis ole millään muotoa vielä laskeutunut yhtään mihinkään...
Semmoisia, tsemppiä kaikille ja jaksamista vielä viime metreille!!
T: Miukkis + pera 38+3
Moi!
Ihan ekaksi onnittelut Diidah, ihanaa!!! Ja hyvä että mahatauti ei vetänyt sua ihan "toimintakyvyttömäksi"!
Fantasy: joo, en mä kans tiedä onko multa testattu se streptokokki vai ei. Toisaalta luulis, että jos se olis testattu, niin jotain edes olis tuloksista sanottu!
Maximus: tervetuloa mukaan viime metreille!! Jos sulla joku kumppani siellä taloudessa häärii, laita se siivoamaan :-D Facen ryhmään päästäksesi sun pitäisi laittaa Omppulin-Ädille meiliä, niin kutsuu sut siihen ryhmään. Sit klikkaat sitä linkkiä, vahvistat ryhmäkutsun ja ryhmän nimeä (mulla näkyy esim. siinä aloitussivulla (missä kaikkien päivityksiä) vasemmalla kohta ryhmät-> klikkaa niin aukeaa) klikkaamalla pääset ryhmän sivuille. Sinne "seinälle" enimmäkseen on kirjoiteltu, mutta löytyy myös välilehti "keskustelut".
Mustapantteri: mulla epäiltiin myös tuota raskaushepatoosia. Ei vara venettä kaada, sinuna ottaisin sairaalaan yhteyttä että mitä mieltä. Tautihan on äidille vaan veemäinen (kutisee), mutta vauvalle.... Todentamiseen verikoe 12 h paaston (ei saa syödä eikä juoda) jälkeen ja tulosten saamisessakin menee joku aika (alle vrk Hgissä).
Omaa napaa: Mullahan ei mitän oireita ole ollut... Eilen sitten heiluteltiin lakanoita illalla ja klo 1 heräsin mojovaan selkäsärkyyn, joka siirtyi myös alamahan puolelle. Olin jo ihan paniikissa, että nytkö! Vähän tuli myös supisteluja tai mitä kovettumisia ne nyt onkaan, en katsonut kellosta millä väleillä, kun yritin nukkua ja unohtaa, että mitään tapahtuu. Viiden maissa oireet loppui, paitsi kuudelta piti käydä vessassa (kauhea ripuli). Apua apua!! Ei vielä!! Pelottaa!! Miten siitä kivusta selviää, kääääks!!! Pitäis vissiin se sairaalakassikin pakata, voi herranen aika!! En uskalla mennä nukkumaan..........
T: Miukkis rv 38+1 (?)