On se kumma miten lihavien lasten äidit ei ymmärrä olevansa vastuussa
lapsensa terveyden pilaamisesta. Naapurissa asuu rouva jonka lapsi on sairaalloisen ylipainoinen. Lapsi syö joka päivä karkkia, sipsejä, limsaa jne. Tiedän tämän koska käyn heillä kylässä usein ja tämä lapsi on paljon meillä hoidossa. Olen yrittänyt sanoa että lasten ei olisi hyvä joka päivä syödä roskaruokaa mutta aina vaan vähättelee tai keksii jotain selityksiä "kyllä se sitten hoikistuu kun teini iän kasvupyrähdys tulee". Sitten valitetaan kuinka lapsella on ihmeellisiä mahakipuja ja ihottumaa. Tämä tyttö on siis niin lihava ettei vaatteita meinaa kaupasta hänelle löytyä :(
Kommentit (48)
Ja lapseni on...hmm...mikä olisi oikea sana sopusuhtaiselle, mutta lyhyelle ja vatsasta pyöreälle lapselle? Kasvukäyrä menee nollan ja +1-käyrän välissä. Lapsi syö normaalia kotiruokaa, herkkuja 1-3 krt/vko (karkkia saa askin viikossa, nämä muut satunnaiset herkut ovat sitten esim. kiisseliä). Annokset pieniä ja yleensä jättää syömättä osan (esim. 1 pieni peruna ja 2 itsetehtyä lihapullaa sekä kurkkua + kirsikkatomaattia lautasella; perunasta jää puolet ja samoin kurkusta). Liikkuu reippaasti ja koko ajan temppuilee, hyppii, yrittää seisoa käsillään jne. mitä nyt leikki-ikäinen yleensäkin.
Ei sitä nuoremmille! VAnhuksilla huono ruokahalu kun johtaa alipainoon ja jos kaatuu, lonkka murtuu helpommin.
Ihmisillä on ihmeellisiä defenssejä sille, etteivät heidän tarvitsisi tuntea syyllisyyttä ja sen seurauksena muuttaa tottumuksiaan. Huonot ruokailutottumukset kertovat, että ihminen ei ole tasapainoinen ja henkisesti ihan kunnossa.
Ikävä kyllä huono ruokavalio tuottaa jo lapsillekin kohonnutta verenpainetta ja liikaa kolesterolia - jo lasten verisuonten seinämissä on tutkimuksissa havaittu epäedullisia muutoksia. Puhumattakaan insuliinierityksen häiriöistä.
niin ehkä parempi sinulle, että et käy siellä enää kylässä.
Elämäsi voi tuntua paremmalta jos vältät sellaisia paikkoja, missä tulet vihaiseksi ja missä tulee paha olo.
Tietenkin voit tehdä lastensuojeluilmoituksen jos saisit siitä paremman olon.
terveysriski. Ihan sama, vaikka se olisi hankittu pelkkästään kurkkua ja tomaattia syömällä.
hoikka ja sopusuhtainen että selvästi ylipainoinen lapsi. Samoilla sapuskoilla.
Se ylipaino ei todellakaan ole aina mikään terveysriski, ärsyttää tuollainen läskivaino! Ihminen on huomattavasti monimutkaisempi kokonaisuus kuin kilojensa summa. Mä esim olen ollut aina ylipainoinen ja aina terve. Olen tosin aina juonut tosi vähän alkoholia, en polta tupakkaa, ja liikun paljon. Että mua sitten vituttaa se, että ihmiset yrittää esittää, että sen takia, että olen läski, noilla muilla asioilla ei olisi merkitystä. Tai että jos ihminen on hoikka, se on synonyymi terveydelle, vaikka ihminen ie koskaan liikkuisi, söisi epäterveellisesti ja joisi liikaa viinaksia.
Pää pois persiistä juntti!
Pää pois persiistä juntti!
Mulla on suvussa ylipainoiset naiset kaikki eläneet yli 90 v.
ei terveyssyistä kannata laihduttaa, siitä on todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Tästä on useita tutkimuksia tehty. Ikäraja ei siis ole 70-v., vaan naisilla se on vaihdevuosi-ikä, eli siellä (neljän-)viidenkympin korvissa. Merkittävä ylipaino onkin sitten toinen juttu, ja samoin myös lasten ylipaino.
lievästi ylipainoisen, niin kyllä, lievästi ylipainoinen elää kauemmin kuin se alipainoinen tai hyvin lihava. Että se siitä tutkimuksesta!
Vai oletko vain tyhmä? Eiköhän jokainen järkevä ihminen ymmärrä, että ei tutkimusta noin tehdä. Eiköhän tuossa ole ollut tietty otanta vanhuksia, joiden elinikää ja terveyttä on seurattu ihan tasapuolisesti. Ei siis niin, että otetaan terveet läskit ja sairaat laihat, ja sitten todetaan että hups, kyllä ne laihat nyt kuoli.
Mutta juuri tuollaisista kommenteista näkee näiden ulkonäköuskovaisten henkisen tason.
lievästi ylipainoisen, niin kyllä, lievästi ylipainoinen elää kauemmin kuin se alipainoinen tai hyvin lihava.
Että se siitä tutkimuksesta!