On se kumma miten lihavien lasten äidit ei ymmärrä olevansa vastuussa
lapsensa terveyden pilaamisesta. Naapurissa asuu rouva jonka lapsi on sairaalloisen ylipainoinen. Lapsi syö joka päivä karkkia, sipsejä, limsaa jne. Tiedän tämän koska käyn heillä kylässä usein ja tämä lapsi on paljon meillä hoidossa. Olen yrittänyt sanoa että lasten ei olisi hyvä joka päivä syödä roskaruokaa mutta aina vaan vähättelee tai keksii jotain selityksiä "kyllä se sitten hoikistuu kun teini iän kasvupyrähdys tulee". Sitten valitetaan kuinka lapsella on ihmeellisiä mahakipuja ja ihottumaa. Tämä tyttö on siis niin lihava ettei vaatteita meinaa kaupasta hänelle löytyä :(
Kommentit (48)
että näihin pinoihin kertyy vain niitä poikkeuksia, vaikka yleisesti myönnetään, että väärällä ruokavaliolla lihotaan, niin meidän lapsen kohdalla se on kuitenkin kummallinen poikkeus ja ruokavalio viimeisen päälle kunnossa...
15-vuotiaasta polttanut pari askia tupakkaa päivässä ja on nyt terve 88-vuotias. Tiedän myös tyypin, joka on ollut rappioalkoholisti jo 40 vuotta ja edelleen terve. Pitäisikö tästä nyt päätellä, että tupakka tai alkoholin suurkulutus eivät ole terveysriskejä?
Se ylipaino ei todellakaan ole aina mikään terveysriski, ärsyttää tuollainen läskivaino! Ihminen on huomattavasti monimutkaisempi kokonaisuus kuin kilojensa summa. Mä esim olen ollut aina ylipainoinen ja aina terve. Olen tosin aina juonut tosi vähän alkoholia, en polta tupakkaa, ja liikun paljon. Että mua sitten vituttaa se, että ihmiset yrittää esittää, että sen takia, että olen läski, noilla muilla asioilla ei olisi merkitystä. Tai että jos ihminen on hoikka, se on synonyymi terveydelle, vaikka ihminen ie koskaan liikkuisi, söisi epäterveellisesti ja joisi liikaa viinaksia.
Pää pois persiistä juntti!
piirteitä. Lastensa pahoinpitelijöihin verrattavaa pohjasakkaa lapsensa lihottavat. Mielestäni vanhempia pitäisikin syyttää lapsensa pahoinpitelystä - aiheuttavat syvemmät arvet sekä henkiselle että fyysiselle puolella huomattavasti pahemmin kuin joku yksittäinen läimäisy.
1) Lapsena lihavan on huomattavasti vaikeampi laihduttaa vanhempanakaan kuin lapsena normaalipainoisen.
2) Lihava lapsi on alttiimpi ongelmaisille kaverisuhteille koulussa ja harrastuksille.
3) Tätä kautta lihavan lapsella on normaalia suurempi riski sairastua mm. masentuneisuuteen tai ahdistunshäiriöihin
4) Lihavan lapsen syrjäytymisriski on kohonnut
5) Lihava lapsen riski sairastua mm. diabetekseen ja nivelsairauksiin on huomattavasti kohonnut.
6) Lihava lapsi ei pysty osallistumaan täysipainoisesti toteuttamaan lapselle ominaista liikkumista.
Itkettää vieläkin eräs reilusti ylipainoinen pikkutyttö partioryhmässäni, joka puuskutti punaisena ja hikisenä muiden perässä, jonka alta keinu romahti ja jolla oli paha olla. Vierailupäivänä vanhemmat sitten toivat lohduksi sipsipussin ja karkkeja, kun tytöllä on ollut leirillä niin kurjaa:(
lievästi ylipainoisen, niin kyllä, lievästi ylipainoinen elää kauemmin kuin se alipainoinen tai hyvin lihava. Että se siitä tutkimuksesta!
Vai oletko vain tyhmä? Eiköhän jokainen järkevä ihminen ymmärrä, että ei tutkimusta noin tehdä. Eiköhän tuossa ole ollut tietty otanta vanhuksia, joiden elinikää ja terveyttä on seurattu ihan tasapuolisesti. Ei siis niin, että otetaan terveet läskit ja sairaat laihat, ja sitten todetaan että hups, kyllä ne laihat nyt kuoli. Mutta juuri tuollaisista kommenteista näkee näiden ulkonäköuskovaisten henkisen tason.
Mä olen lukenut sen tutkimuksen, ootsä? Ja kyllä siinä ihan selvästi kerrottiin minkälaisia ihmisiä ovat vertailleet ja tutkineet.
Mä vähän luulen että se olet sinä jota kiukuttaa. Ja sinuna en puhuis mistää henkisistä tasoista jos sen jälkeen kun olet niputtanut mut ensin johonkin ihme ryhmään edes tuntematta mua.
Kasva aikuiseksi!
tuo asenne, että lihavuus on kuvottavampaa kuin väkivalta, on _kuvottavaa_.
Näillä puolustelijoilla ja selittelijöillä on varmasti itsellään lihavat muksut. Koska kaikki muut sen ymmärtävät että on sairasta päästää lapsi siihen kuntoon. Terveydelliset ja ETENKIN SOSIAALISET syyt; viimeistään kouluiässä lapsi kärsii.
Poikaa on kiusattu koko ikä koulussa. On masentunut tämän asian takia ja uhkaili jo 8 vuotiaana itsarilla. Koulu ei puutu asiaan.
Syö pahaan oloonsa.
Kyllä olen yrittänyt haukkua ja mollata, että ei saa syödä ja kuinka paska poika on ja kuinka ihmiset toljottaa ja saan hävetä naapureita kun oot niin läski.
Kumma vain, että poika ei ole laihduttanut.
On se vaan kummaa tää läskin ja epämiellyttävän lapsen äidin elämä.
Olen ollut niin ylpeä kun on saatu juosta koko hänen ikänsä painokontrollissa kun on alipainoinen.
Kyllä, myönnän että kun näen jätti naisen joka on noin 150 kg ja ylöspäin niin mieleen tulee inhottava etova tunne ko ihmisestä, mutta unohdan asian samantien. Se on jokaisen oma asia mitä suuhunsa laittaa ja mihin peilikuvaan on tyytyväinen.
Mutta kun näen sellaisen vyöryvän ostarilla ylisyötetyt lihavat lapset tai lapsi mukanaan minun käy lasta todella todella sääliksi. Jos on itse syöttöporsas onko lapsi pakko opettaa siihen "sipsipussi illassa ja puolikiloa irtiksiä" meininkiin..??? ONKO??? Lapsi opetetaan samaan mässytykseen...kun se pikku kulta niin tykkää.. JUST!!!
Kunpa vielä näkisin hoikan ja tervepainoisen lapsen sotanorsulla, mutta tuskin niin ikuna käy. Mäkkäriin vyöryy koko perhe perjantaisin, on ne nähty,, opetetaan syöttötavat heti lapsena..
Sairaalloisen ylipainoisen ihmisen käsitys ravinnosta ja kaloreista on varmasti vääristynyt eikä lapsen hyvinvointi mene jakeluun, tuhansia selityksiä kyllä kuullaan eikä kukaan saa arvostella. Ajatteleeko syöttöporsaan äiti ja isä oikeasti lapsensa tulevaa elämää vai itseään, että pääsee helpommalla antamalla herkkuja.. ja mässyttämällä itse..
En itse ole laihanlaiha mutta lapsen myötä olen tajunnut että minulla on vastuu siitä mita lapsen ruokapöytään tulee. Raskaudet ym ovat todella herättäneet järkevään ruokailuun ja terveellisiin elämäntapoihin, minun kohdallani ei ole vielä myöhäistä. Joku 10 kg on motivoituneena helppo kadottaa ajan kanssa. Onneksi ei ole pahemmin käynyt..
Herkkuja ja rasvaisia ruokia vastaan minulla ei ole mitään, kunhan on kohtuus kaikessa :) härkä kun olen tiedän että ruoka on hyvää ja siitä saa nauttia, mutta emme elä syödäksemme..
Omien lasten lisäksi teen ammatikseni töitä lasten parissa, ja tiedän että valitettavasti monessa perheessä on ylipainoa vielä paljon pahempia ongelmia. Totta kai lasten merkittävä ylipaino on ongelma, mutta että arvotat sen väkivallan yläpuolelle.. huhhuijaa.
22/29
Jos kerran on ollut itsetuhoisia ajatuksia ja uhkailuja, olet tietenkin ottanut yhteyttä neuvolaan, perheneuvolaan, lääkäriin... ja yhdessä panuetuneet miettimään poikanne tilannetta moniammatillisesti?
Koko perhe tietysti samalla terveellisellä dietillä, yhteistä perheliikuntaa? Hyvä psykologi tsemppaamassa poikaanne ja muuta perhettä siinä samalla?
syövät epäterveellisesti? Osa on sellaisia että voivat syödä mitä vain eivätkä lihoa. Mutta se ei tee jatkuvasta sipsien, karkin ym. syömisestä terveellistä. Näillä laihoilla on jopa enemmän terveysongelmia ja siihen ei kukaan puutu kunnes sitten lopulta terveys romahtaa...
Ei laihan terveys mihinkään romahda, vaikka söisikin lihottavia juttuja. Jos siis muuten vitamiinien yms. saannista huolehditaan.
Ylipaino sen sijaan altistaa jo lapsenkin mm. aikuisiän diabetekselle, liikuntaelinvaivoille, sydän- ja verisuonitaudeille jne.
pitää olla alhainen.
Todella pahaa tekee joskus kun ei voi antaa lapsille ruokaa, vaikka itkevät, että on nälkä.
Mutta urheilu on sellaista.
Toisaalta tytön luokkakaverit on alkaneet kaikki laihduttaa kun ihailevat laihaa tyttöämme. Se on kyllä hyvä, että tyttömme esimerkki auttaa muitakin lapsia laihduttamaan.
Oli kiva kuunnella tytön synttäreillä kun yksi tyttö kehui, että hän on laihin. Sanoikin toiselle tytölle, että sunkin kannattais laihduttaa kun sulla on noin pullea maha. On kiva jos saa motivoitua tän toisen tytönkin laihduttaan. Ei se lihava ole, mutta ikävä pömppömaha.
Kyse on 3 luokkalaista tytöistä.
nyt on 5v 118cm ja painaa 30kg.
Oli jo puoli vuotiaana 10kg vaikka oli pelkällä rintamaidolla. Kuopus on nyt 8kk ja painaa 8kg.
Esikoinen ei todellakaan syö epäterveellisesti, kerran viikossa saa vähän herkkuja.'
Eli kyl se ylipaino voi olla ihan jostain muusta kiinni kuin ruuasta.
ja painoon ja ulkonäköön liittyvistä pakkomielteistä. Siinä mielessä tuo 37 kirjoitus voisi olla aivan täyttä totta (vaikka ehkä provo onkin).
Minusta tuollaiset "kuvottaa" tyyliset ilmaisut ylipainosta puhuttaessa ovat todella vaarallisia, sillä niillä saadaan tehokkaasti lietsottua vääränlaista paniikkimielialaa kasvaviin normaalipainoisiinkin tyttöihin.
ja painoon ja ulkonäköön liittyvistä pakkomielteistä. Siinä mielessä tuo 37 kirjoitus voisi olla aivan täyttä totta (vaikka ehkä provo onkin). Minusta tuollaiset "kuvottaa" tyyliset ilmaisut ylipainosta puhuttaessa ovat todella vaarallisia, sillä niillä saadaan tehokkaasti lietsottua vääränlaista paniikkimielialaa kasvaviin normaalipainoisiinkin tyttöihin.
Siinä äiti teki lapsestaan anorektikkoa, ei muka antanut edes ruokaa?
Typerä!
Itse mä olen ap:een kanssa samoilla linjoilla. Ymmärrän että on sairauksia jotka lihottaa ja geeneissä menee osalla toi lihominen. Mutta se että ei oikeesti katsota mitä lapsi pistää suuhunsa vaan lapsi elää sillä roskaruualla, niin se on surullista.
Itsellänikin on kaveri joka on lihava, sen lapset on toistaiseksi hoikkia, en tiedä miten käy tulevaisuudessa. Syövät ainakin erittäin epäterveellisesti. Meillä ne on joskus hoidossa ja kun teen oikeeta kotiruokaa niin ne ei tykkää siitä!? pitäis olla saarioisten pitsaa tarjolla. Kerran sitten ajattelin ilahduttaa niitä ja tehtiin pitsaa itse, sekään ei kelvannut kunnolla. Eihän se lasten vika ole, ne ei ole tottuneet syömään kunnon ruokaa, vihanneksia, hedelmiä yms.
Äidistä se on kiinni mitä lapsilleen syöttää ja mihin ne totuttaa.
liian vähän ruokaa ja opettavat neuroottisen tavan suhtautua omaan ruumiseen. Ja taustalla oman ruuminkuvan ongelmat.
Eivät ne liikaa lapsiaan syöttävät ole ainoat ongelmalliset, toki heitä varmasti on suhteessa enemmän.
Jos teini syö itsensä tankiksi kodin ulkopuolella, täytyykö ottaa rahat pois ja panna kotiarestiin?
Onko sellaisia? Liian laiha on paha. Liika laihduttaminen on pahasta, ja etenkin kasvuiässä. (sillä kasvupyrähdykselläkin on perää, se kyllä jokaiselle tulee) Ylipaino on pahasta. Liika rasvan ja sokerin kulutus on pahasta. Onko joku nyt erimieltä? Ei varmaankaan... :) Jokaisella on ne omat lapset, ja omat tavat. Toivotaan, että ollaan terveitä ja tyytyväisiä itseemme.
Nyt Poikkean aiheesta lihavuus/paino.. Sokerilla, eli limpparilla ja karkilla ynnä muulla ihanalla makealla on muitakin vaikutuksia kuin painonnousu. Sokerista saa nopeaa energiaa, joka liikaa nautittuna sitten mahdollisesti purkautuu lapsella ylivilkkautena ja unihäiriöinä.. myös normaalipainoisilla! :)
Itsekin vierailin just mummini luona. Mummini on aina ollut pieni ja pyöreä. Tällä hetkellä on 92-vuotta, ja täysin skarppi. Edelleen laittaa voita pullan päälle ja juo punaista maitoa. JA asustelee siis omillaan edelleen. Eikä ole ainoa laatuaan suvussamme.