Miksi vauvan nimi täytyy salata...
sukulaisilta ja ystäviltä kasteeseen asti?
En ole ikinä ymmärtänyt mitä järkeä siinä on?
meillä ainakin vauvaa kutsuttiin heti nimeltä ja kaikki sukulaiset ja ystävätkin saivat heti tietää nimen.
Voisiko joku valaista miksi on yleistä salata nimi?!
Kommentit (146)
Syyt: se on suvuissamme perinne, ja on kiva pitää vähän jännitystä yllä nimen suhteen.
Itsestänikin on kivaa odottaa jännityksellä tuota nimitietoa muiden ristiäisissä (tosin ei yhtään haittaa milloin muut nämä nimijutut julkaisevat, jokaisen perheen oma asia).
se, että muut eivät toimi samoin kuin he? mä en ole nähnyt vielä yhtäkään nimeä ristiäisiin asti salaavaa reuhkaamassa, kuinka moukkamaista on kutsua lasta nimeltä jo sikiönä tai vastasyntyneenä, mutta toisinpäin arvostelu on loputonta.
Miksi? Kyllähän koko ajan vaaditaan suvaitsemaan huomattavasti oudompiakin tapoja, miksei tätä?
Itse asun pk-seudulla, kaveripiirini ei ole millään lailla erityisen uskovaista, mutta aivan kaikilla on ollut tapana julkistaa nimi vasta ristiäisissä TAI NIMIÄISISSÄ.
Mä en ymmärrä miksi jonkun yliuteliaan naapurin napaa niin kovin kaivelee tämä asia.
Siis se, että ei kerrota nimeä, jos kuitenkin tiedetään se. Hohhoijjaa. Ehkä sillä halutaan kalastella huomiota, että "olkaa hei kiinnostuneita meidän vauvan nimestä ja udelkaa vaikka kuinka paljon, mutta me ei kerrota!" Ja sit kun kastajaisissa nimi paljastetaan, niin se onkin ihan tavis, eli mikä hiton idea oli salata se Eetu tai Ella? En tajuu. Meillä nimi on kerrottu aina heti, kun on keksitty, eli oikeestaan heti syntymän jälkeen.
Jos vanhemaat ovat sanoneet, että nimi kerrotaan ristiäisissä, miksi ihmeessä sitä pitää sen jälkeen udella? Ja ainahan on olemassa se ensimmäinen kerta, jolloin se nimi muille kerrotaan, eikö se ole ihan sama onko se jo sikiöaikana, syntymän jälkeen vai ristiäisissä?
Mä en kyllä ole ikinä osannut edes kuvitella, että joku voi ajatella noin typerästi, mutta ainahan av osaa yllättää.
Toinen syy on hallita ihmisiä, saa kato pätee.
Lapsellista siis.Asia erikseen tietty on, jos ei keksi nimeä ennen ristiäisiä.
Vau! Enpä olisi arvannutkaan, että se on näin helppoa.
Mut ihan oikeasti, kertokaas nyt te kovin närkästyneet, miten teille voi olla noin älyttömän tärkeää jonkun toisen ihmisen lapsen nimi ja sen tietoonne saaminen ennen muita? Miksei kelpaa sama aika kuin muillekin?
Joskus voisi olla hyvä kertoa sukulaisille Ainakin jos ajattelee, että nimen voi vaihtaa vielä ennen ristiäisiä. Voisi välttyä siltä, että lähisukulaisella jo sama nimi. Meillä kävi niin, että miehen lähisukulaisen lapselle annettiin sama nimi kuin esikoisellemme, ja kun sukunimi on hyvin harvinainen tuli lapsista täyskaimoja, mikä tietysti ärsyttää mietä, mutta tuskin on heistäkään kovin kivaa. Eivät sitten olleet muistaneet/halunneet kysellä että minkänimisiä ne serkkujen lapset onkaan... Muilla sukulaisilla kyllä loksahti leuka ristiäisissä.
ne,jotka salailevat nimeä kuvittelevat, että he ovat keksineet niin ainutlaatuisen nimen,että joku sukulainen tai ystävä voisi varastaa sen ennen ristiäisiä, jos se paljastetaan. Todellisuudessa juuri näiden salailijoiden keksimät nimet ovat revittyjä jostain syvältä eikä kukaan sellaista varastaisi!
mielestäni hyvä esimerkki siitä, että olisi hyvä, jos muutkin tietäisivät nimestä!
Jos ei edes tiedetä toisen lasten nimiä, silloin tuskin ollaan muutenkaan kovin läheisiä? ELi mitä väliä sillä on jos on samat nimet lapsilla?
Toisekseen, esim. mun luokalla oli kaksi täysin saman nimistä tyttöä, ihan sattumalta. EIkä nimi siis ollut mikään " ANna Laine", vaan huomattavasti harvinaisempi nimi.
Mulle nää nimiasiat ei ole niin vakavia. Mun nuorimmalla pojalla on melkoisen harvinainen nimi, ja kuitenkin olen kuullut/ nähnyt kasteilmoituksen kahdesta täyskaimasta.
Sellaista elämä on.
siitä, että kaikkien sukulaisten ja ystävienkin elämä pyörii sen vauvan ja sen vauvan tulevan nimen ympärillä. Eivät ressukat saa nukuttua, kun odottavat saavansa tietää tai jopa puuttua lapsen nimenantoon. Herätkää. Jengiä ei oikeasti kiinnosta se teidän kakkatykin nimi niin paljoa, että siitä nimen pihtaamisesta saisi muka jonkun mahtavan jännitysmomentin ristiäisiin! Lähinnä ihmisistä on naurettavaa, että te teette siitä nimestä niin suuren numeron. Suojelette sitä kuin valtionsalaisuutta. Lapsellista ja hormooninhuuruosta, mutta mitäpä muutakaan sitä tuoreelta äidiltä voisi odottaa?
Lähinnä täällä kyllä ne, jotka nimen heti kertovat, suhtautuvat asiaan noin. JOS sulta menee yöunet naapurin vauvan nimeä miettiessä ja kiukutellessa kun ei sitä sulle heti kerrottu, älä kuvittele, että muilla menee myös.
Saati että se, joka haluaa nimen julkistamisen ristiäisiin säästää ajattelisi niin kuin sinä pienessä päässäsi kuvittelet.
IHan oikeasti, mikä tässä on teille niin vaikeaa? Mä en osaa ymmärtää. " Nyyh, kaikki eivät toimi kuten minä, ne ovat siis pahoja ja tyhmiä ihmisiä!"
siis olimme aiemmin sopineet miehen kanssa että jos poika tulee sillä on sitten tietty nimi. Kaikki tiesivät nimen, mutta mies rupesi vähän ennen ristiäisiä kyselemään "mikä annetaan pojalle nimeksi*?" olin ihan ihmeissäni :D
sama nimi säilyi.
meillä ainakaan kukaan jännittänyt minkä niminen lapsesta tullee. kun joku kysyi onko nimi päätetty kerroimme nimen ja that´s it. Ei kukaan alkanut valittamaan huonosta nimestä tai ollut pettynyt kun "ristiäisyllätys" pilattiin. Ei sillä nimellä sen suurempaa merkitystä sukulaisille ja ystäville ole, kunhan kysyvät. Siksi ihmettelen tätä salailua ja sitä miksi muka muut menettäisivät yöunensa miettiessään nimeä tai odottaisivat yllättyneinä ja malttamattomina koska nimi kerrotaan.
nille annetaan semmosia nimiä kuin Lumiliina jne. niin eikai niitä kehtaa mainostaa etukäteen.
kehtaisi mainostaa, jos aikoo kuitenkin elää sen lapsen kanssa nimen julkistamisen jälkeen jokusia vuosia.
kyllä kehtaisi tuollaista kertoakaan! Väkisin väännettyä sontaa tuollaiset nimet!
on todella ärsyttävää. Mun yksi kaveri juuri vauvan synnyttyä kertoi, että lapsen nimi on päätetty. Kysyin nimeä ja vastaus oli, että vain vauvan vanhemmat ja pappi saavat tietää ennen ristiäisiä eli muut saavat odottaa kuukauden!
kyllä oli ärsyttävä vastaus!olisin ainakin tossa tilaantessa käskeny työntää sen nimensä jonnekin, minne valo ei paista!!!!!
Naurettavaa.
olla mitään ärsyttävämpää kuin tuollainen ala-aste meininki, että lällällää enpäs kerro sulle!
Ihan sama kuin että miks joululahjat annetaan vasta 24 päivä joulukuuta? Miks ei aikaisemmin?
Miks syntymäpäivillä pitää olla yllätysnumeroita lapsille, tuskin niitä kiinnostaa ne sen kummemmin?
Miks äitenpäivä on eriaikana kuin isäinpäivä, miks niitä ei voi viettää samana päivänä ythäaikaa? siinä menis kaks kärpästä yhdellä iskulla, ketä se haittais?
Eiks vois samantien kaikille tehdä yhteiset säännöt esim. siitä miten vietetään 50-vuotisjuhlat? moni säästyis siltä vaivalta kun pähkäilee niiden kanssa että järjestääkö vai lähteekö ulkomaille pakoon?
Ja pääsiäinen, ihan turha juhla, poistetaan kalenterista kokonaan...
Ihan sama kuin että miks joululahjat annetaan vasta 24 päivä joulukuuta? Miks ei aikaisemmin?
Miks syntymäpäivillä pitää olla yllätysnumeroita lapsille, tuskin niitä kiinnostaa ne sen kummemmin?
Miks äitenpäivä on eriaikana kuin isäinpäivä, miks niitä ei voi viettää samana päivänä ythäaikaa? siinä menis kaks kärpästä yhdellä iskulla, ketä se haittais?
Eiks vois samantien kaikille tehdä yhteiset säännöt esim. siitä miten vietetään 50-vuotisjuhlat? moni säästyis siltä vaivalta kun pähkäilee niiden kanssa että järjestääkö vai lähteekö ulkomaille pakoon?
Ja pääsiäinen, ihan turha juhla, poistetaan kalenterista kokonaan...
sulla nyt ei tunnu olevan kaikki jauhot pussissa, kun noin hermostuit! :D
on todella ärsyttävää. Mun yksi kaveri juuri vauvan synnyttyä kertoi, että lapsen nimi on päätetty. Kysyin nimeä ja vastaus oli, että vain vauvan vanhemmat ja pappi saavat tietää ennen ristiäisiä eli muut saavat odottaa kuukauden!
kyllä oli ärsyttävä vastaus!olisin ainakin tossa tilaantessa käskeny työntää sen nimensä jonnekin, minne valo ei paista!!!!!
Naurettavaa.olla mitään ärsyttävämpää kuin tuollainen ala-aste meininki, että lällällää enpäs kerro sulle!
on niin totta. Eihän tässä aikuisella iällä mitään hiekkalaatikko muksuja olla, jotka kuiskivat keskenään ja juonivat toisia vastaan.
Taidat olla vähän yliherkkä ja huumorintajuton?
siitä, että kaikkien sukulaisten ja ystävienkin elämä pyörii sen vauvan ja sen vauvan tulevan nimen ympärillä. Eivät ressukat saa nukuttua, kun odottavat saavansa tietää tai jopa puuttua lapsen nimenantoon. Herätkää. Jengiä ei oikeasti kiinnosta se teidän kakkatykin nimi niin paljoa, että siitä nimen pihtaamisesta saisi muka jonkun mahtavan jännitysmomentin ristiäisiin! Lähinnä ihmisistä on naurettavaa, että te teette siitä nimestä niin suuren numeron. Suojelette sitä kuin valtionsalaisuutta. Lapsellista ja hormooninhuuruosta, mutta mitäpä muutakaan sitä tuoreelta äidiltä voisi odottaa?
onpa täällä huvittavaa porukkaa! Jos sua ei kerran YHTÄÄN kiinnosta mikä jonkun lapselle tulee nimeksi niin MIKSI IHMEESSÄ sua kiinnostaa se että missä vaiheessa se lapsen nimi sulle kerrotaan?!
Tai tuttujen lasten. Mutta ei mua haittaa ollenkaan vaikka se pidetään salaisuutena loppuunasti ja aina on kiva kuulla se nimi sitten ristiäisissä.
Mitä sitten vaikka joku sukulainen saman nimen laittaisi lapselleen? :)
Anteeksi nyt, mutta kyllä saa antaa vaikka JO ANNETUN nimen kuin vaikka serkulla on nimenä!
Itse ainakin annan haluamani nimen lapselleni vaikka se olisi naapurissa ja serkulla ja kumminkaiman kissalla!
Lapsen sisaruksella ei saa olla samaa etunimeä. Siihen se rajaaminen taitaakin loppua.
Mitä ihmeen väliä sillä on "kuka ehtii ensin?" Luuleeko joku tosiaan ettei nimeä muut saa ottaa? :)
Ja muille kiukuttelijoille: Ollaan laittamassa mummon nimi lapselle, ei olla kerrottu sitä muille. On vaan "tapana" ettei suvussa nimeä kerrota ennen kastetta -ja jännä miten miehenkin suvussa on sama "tapa".
Muut saa arvailla nimeä jos haluaa, ei ole pakko, ei tämä mikään leikki ole. Koska leikkihän loppuu siihen että se nimi kerrottaisiin.
Minua ei haittaa vaikka sukulaiset arvailee että mikäs sille likalle tulisi nimeksi kun isoveli on Martti nimeltä?
En vaan halua että lapsesta puhutaan nimellä ennen kastetta, koska niin kävisi! Miksi kukaan kertoo lapsen nimen ennen kastetta, jos sitä ei sitten käytettäisi?
Ja entä jos päättäisikin ettei nimi sovikaan ja kaikki kutsuu lasta jo nimellä? MInä ainakin puhuisin lapsestasi nimellä jos sen sanoisit.
* Kasteen jälkeen taas äitini valittaa jos lapsesta ei puhu nimellä.. ;)
Ei tässä ole mikään yläaste-meininki: lällälää, enpäs kerro nimeä. Se on vaan tapa suvussa: ei ole muutkaan kertonut nimeä ennen kastetta, ei kukaan odotakaan että nimi kerrottaisiin vaikka sitä arvaillaan.
Kyllä meillä suvun naiset ainakin pyörittelisi silmiään jos kertoisinkin kahvipöydässä että oikein arvasit; Marttahan siitä tulee!
Jos me tehdään jotenkin, niin en odota että muut tekee samoin.
Tässä ketjussa haukkujat on niitä jotka nimen kertoo: juu, saat kertoa nimen sielä sairaalassa jo jos haluat.
Kun sillä lapsella on ihan persoonakin? :) Häviääkö lapsen persoona johonkin jos odottaa pari kuukautta kasteeseen ja paljastaa nimen vasta kasteessa? Käsittämätöntä.
Sen takiahan me voidaan laittaa kasteilmotuskin lehteen että kasteessa sai nimen... ;)
62
Että jos kerrot nimen yhdelle, niin et kerro muille?
Meillä on suvussa ihmisiä jotka arvailee nimiä, on niitä jotka ei kysy mitään, on kaikenlaisia. Mutta kukaan ei loppupelissä sitä nimeä oikeasti halua tietää. Huipennusta odottavat korvat kuumina kirkossa, se kuuluu asiaan.
Ja kun suku tapaa toisiaan niin mitä tapahtuu jos miehen äiti tietää nimen mutta muut ei? Kuvittele tilanne että äitisi on kahvipöydässä ja miehen äiti tulee ovesta sisään ja huutaa kenkiä pois potkiessaan: MISSÄ SE MARTTIINA ON? MUMMUN PIKKU MARTTIINA!
Todellakin kaikki saa tietää jos joku saa tietää.
62
Meillä ei ole myöskään ollut tapana (ei miehen suvussa eikä omassa) kertoa nimiä ennen ristiäisiä. Syynä siis perinne sekä ihan se, että kaikkien mielestä on hauska odottaa sitä hetkeä kun nimen kuulee. Yksi sukulainen tästä kerran poikkesi, ja valehtelematta anoppi oli suuresti loukkaantunut asiasta :) Eli kyllä todellakin nämä asia ainakin sukulaisia kiinnostavat. Itse olemme kyllä kertoneet nimet joillekin kavereille, mutta ei siis sukulaisille etukäteen. Ja lastemme nimet ovat ihan tavallaiset.
Miksi näitä möläyttäjiä niin kovin risoo
Syyt: se on suvuissamme perinne, ja on kiva pitää vähän jännitystä yllä nimen suhteen. Itsestänikin on kivaa odottaa jännityksellä tuota nimitietoa muiden ristiäisissä (tosin ei yhtään haittaa milloin muut nämä nimijutut julkaisevat, jokaisen perheen oma asia).
se, että muut eivät toimi samoin kuin he? mä en ole nähnyt vielä yhtäkään nimeä ristiäisiin asti salaavaa reuhkaamassa, kuinka moukkamaista on kutsua lasta nimeltä jo sikiönä tai vastasyntyneenä, mutta toisinpäin arvostelu on loputonta. Miksi? Kyllähän koko ajan vaaditaan suvaitsemaan huomattavasti oudompiakin tapoja, miksei tätä? Itse asun pk-seudulla, kaveripiirini ei ole millään lailla erityisen uskovaista, mutta aivan kaikilla on ollut tapana julkistaa nimi vasta ristiäisissä TAI NIMIÄISISSÄ. Mä en ymmärrä miksi jonkun yliuteliaan naapurin napaa niin kovin kaivelee tämä asia.
on todella ärsyttävää. Mun yksi kaveri juuri vauvan synnyttyä kertoi, että lapsen nimi on päätetty. Kysyin nimeä ja vastaus oli, että vain vauvan vanhemmat ja pappi saavat tietää ennen ristiäisiä eli muut saavat odottaa kuukauden! kyllä oli ärsyttävä vastaus!
olisin ainakin tossa tilaantessa käskeny työntää sen nimensä jonnekin, minne valo ei paista!!!!! Naurettavaa.
olla mitään ärsyttävämpää kuin tuollainen ala-aste meininki, että lällällää enpäs kerro sulle!
on niin totta. Eihän tässä aikuisella iällä mitään hiekkalaatikko muksuja olla, jotka kuiskivat keskenään ja juonivat toisia vastaan.
Hei oikeesti, elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita ja te pikkusieluiset ihmiset jaksatte märehtiä tälläsia. jos joku omassa kaveripiirissä tollasesta oikeesti loukkaantuis, niin menis kyllä kaveri vaihtoon. vastauksellanne todistitte juuri, että itse olette jääneet hiekkalaatikkomuksun tasolle, sillä ainakaan aikuiset ei käyttäydy noin ja itke pienistä asioista, jotka ei edes kuulu niille.
nimen salaamisen alkuperää, sama tapa on käytössä monissa muissakin maissa.