Mikä avuksi: vauva 5pv jatkuvasti rinnalla, maitoa ei tule ja nännit verillä?!
Eli maito ei ole noussut vielä lähes ollenkaan. Nännit ovat aivan verillä ja imeminen tekee järkyttävän kipeää. Imetän n.1-5tuntia putkeen, tämän jälkeen n.20ml korviketta ja pian taas monen tunnin imetys. Luulisi, että maito nousee tällä imetyksellä?
Sairaalassa epäilivät, että minulla on liian vähän maitorauhasia ja imetys ei tle onnistumaan ollenkaan. Onko vielä toivoa, onko jollain lähtenyt imetys käyntiin vastaavan jälkeen?
Kommentit (35)
mutta kysymykseni kuuluu edelleen että missä se suostutaan tekemään? Eli oletko sinä se ainut jolle se on tehty, ulkomailla? Kun tuo toimenpide olisi tarpeellinen monelle vauvalle mutta en ole kuullut että Suomessa lääkärit sitä suostuvat tekemään.
olis varmaan kantsinu jakaa vähemmän persettä teininä niin ei olis nännit niin vitun herkät, lopeta valittaminen ja imetä sitä lastas kun oot sellasen halunnu (vai oliko vahinko)
Kättärillä on leikattu mun molempien lasten kielijänteet lääkärintarkastuksen yhteydessä ennen kotiinlähtöä. Kumpikaan ei edes vinkaissut.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:59"]olis varmaan kantsinu jakaa vähemmän persettä teininä niin ei olis nännit niin vitun herkät, lopeta valittaminen ja imetä sitä lastas kun oot sellasen halunnu (vai oliko vahinko)
[/quote] näköjään yks apina,joka ketjuun tulee...voitko laittaa elmukelmuu nqqmas ympärille..:-)
Kanta-Hämeessä leikattiin ainakin 8v sitten meidän esikoiselta.
Mä söin liian vähän,mikä vaikutti maidon tuloon radikaalisti...mättäsin kaikkea päivät 5-7 synnytyksestä ja 8 rupesi hullunlailla nousemaan..huomqsin vuoden imetysaikana et jos olin hiukankin vähemmälläcruualla maito väheni...joten mättöä naamaan heti ja jääkaappi tyhjäks...
Mä söin liian vähän,mikä vaikutti maidon tuloon radikaalisti...mättäsin kaikkea päivät 5-7 synnytyksestä ja 8 rupesi hullunlailla nousemaan..huomqsin vuoden imetysaikana et jos olin hiukankin vähemmälläcruualla maito väheni...joten mättöä naamaan heti ja jääkaappi tyhjäks...
Voi noita aikoja, mulla oli just tuollaista esikoisen kanssa ja se oli oikeasti kamalaa. Itselle todettiin matalat rinnanpäät mutta rintakumit vain pahensivat tilannetta, en suosittele. Vauvan imuote oli hyvä ja silti olin verilä. Se oli kolme kk kärsimystä ja sitten alkoi sujumaan. Ja sitten imetinkin 1.5 vuotta. Tsemppiä jos haluat imettää ja siitä selvitä, se onnistuu. Mutta jos se on liian kamalaa älä ota siitä liikaa paineita. Imetys ei ole maailman loppu.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2010 klo 14:41"]
mutta kysymykseni kuuluu edelleen että missä se suostutaan tekemään? Eli oletko sinä se ainut jolle se on tehty, ulkomailla? Kun tuo toimenpide olisi tarpeellinen monelle vauvalle mutta en ole kuullut että Suomessa lääkärit sitä suostuvat tekemään.
[/quote]
Asun ulkomailla ja vauvallani oli kireä kielijänne mikä haittasi imemistä. Paikallinen terveydenhuolto ei suostuhut tekemään asialle mitään joten jouduin tulemaan Suomeen tytön kanssa. Kävimme yksityisellä lastenlääkärillä joka suoritti toimenpiteen. Ei ollut traumaattista vauvalle. Imetys alkoi heti syjua paremmin.
Väkisin imetys stressaannuttaa. Ihan hyvin voi antaa lisämaitoa - maltilla - ja itse levänneenä tarjota uudelleen rintaa.
Minulla maito nousi vasta viidentenä päivänä, jolloin piti ottaa rintapumppu avuksi helpottamaan pakotusta, lapsi kun vain huusi eikä ruvennut imemään. Sitkeästä yrittämisestä huolimatta hän ei koskaan oppinutkaan imemään, ja maidon heruminen jäi niukanlaiseksi. Sai kuitenkin osittain äidinmaitoa pullon kautta annettuna sitten parin kuukauden ajan, parempi sekin kuin ei mitään. (Ja on muuten erinomaisen terve ollut aina.) Luulen, että se yrittäminen ja pumpun käyttö kuitenkin saivat herumista aikaan, vaikka niukkaakin. Se miksi kaikilla ei heti se maito nouse, on minulle kylläkin arvoitus, kun toisilla sitä tuntuu suorastaan suihkuavan heti synnytyksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2010 klo 12:48"]Eli maito ei ole noussut vielä lähes ollenkaan. Nännit ovat aivan verillä ja imeminen tekee järkyttävän kipeää. Imetän n.1-5tuntia putkeen, tämän jälkeen n.20ml korviketta ja pian taas monen tunnin imetys. Luulisi, että maito nousee tällä imetyksellä?
Sairaalassa epäilivät, että minulla on liian vähän maitorauhasia ja imetys ei tle onnistumaan ollenkaan. Onko vielä toivoa, onko jollain lähtenyt imetys käyntiin vastaavan jälkeen?
[/quote]
Tuttipullolla korvikemaitoa. Näin me tehtiin.
Tuon ikäiselle voi antaa jo 30 ml sitä lisämaitoa. Toki käytät aina ennen puolloa rinnalla, muttei tarvitse antaa olla siinä tuntikausia.
Lasinoh on Bebantenia turvallisempaa vauvalle.
Seuraavan imetyksen jälkeen annat isälle pulloruokittavaksi. Mene lämpimään suihkuun tai saunaan, sitten syöt jotain hyvää, makeaa myös jos tykkäät, juot riittävästi ja teet jotain kivaa, luet vaikka naisten lehteä.
Sitten kun lapsella uudestaan nälkä pyydä, että mies hieroo sun hartioita samalla, kun imetät.
Rentoutuminen ja hyvä olo auttaa enemmän kuin mikään muu.
Saatko myös levättyä välillä? Jos saisit jossain välissä, päivällä tai yöllä, muutaman tunnin unet putkeen, voisi sekin auttaa. Siinä tapauksessa siis, että et ole tähän mennessä saanut sitä nukuttua. Paljon hyviä vinkkejä ja neuvoja olet jo saanutkin.
Mullakin ekoina päivinä tuli nänneistä verta, mutta neuvoivat sairaalassa laittamaan sitruunamehua haavoihin. Se oikeasti auttoi tosi nopeasti. Sitten olikin paljon helpompaa imettää,kun ei sattunut.
Koita jaksaa vielä pari päivää, kyllä se helpottuu pian!