Mikä avuksi: vauva 5pv jatkuvasti rinnalla, maitoa ei tule ja nännit verillä?!
Eli maito ei ole noussut vielä lähes ollenkaan. Nännit ovat aivan verillä ja imeminen tekee järkyttävän kipeää. Imetän n.1-5tuntia putkeen, tämän jälkeen n.20ml korviketta ja pian taas monen tunnin imetys. Luulisi, että maito nousee tällä imetyksellä?
Sairaalassa epäilivät, että minulla on liian vähän maitorauhasia ja imetys ei tle onnistumaan ollenkaan. Onko vielä toivoa, onko jollain lähtenyt imetys käyntiin vastaavan jälkeen?
Kommentit (35)
ei ole hyvä vauvan verta imeä. Voihan se olla ettei sinulta vaan maitoa tule.
on imuotteessa yleensä jotain häikkää. Pyydä imetystukihenkilöä käymään, jos paikkakunnallasi on. Mistä tiedät että maitoa ei tule? Siis se, että vauva haluaa olla koko ajan rinnalla ei tarkoita etä sinulta ei tulisi maitoa.
Tiedän, tuo on raskasta aikaa kun rinnat ovat kipeät ja koko ajan pitää olla imettämässä. Kokeile laittaa Bepanthenia rinnanpäähän ja maidonkerääjä siihen 'hauduttamaan' muutamaksi tunniksi. Silloin nänniin ei ainakaan niin helposti muodostu kipeää rupea. Aina imetyksen jälkeen purista ja levitä tippa maitoa nännin suojaksi, se oikeasti auttaa! Ja ota ilmakylpyjä.
Minulla on kaksi lasta, ja molempien kanssa imetys on alkanut olla helpompaa siinä 1 kk:n tienoilla. Välillä teki niin kipeää, että itkin. Minäkin jouduin antamaan lisämaitoa muutaman kerran vauvan ollessa pariviikkoinen, mutta ehkä ei kannattaisi maidontuotannon takia antaa joka imetyksen jälkeen? Haittaa myös oikean imutekiniikan oppimista.
Voimia ja jaksamista!
kokeile kotikaljaa vaikka. Minä sain reseptin primperan-lääkkeeseen, muutta en osaa sanoa auttoiko se.
Anna korviketta vaan äläkä rääkkää itseäsi, tosin tuo on vielä niin alussa että maito ehtii nousta. Minulla ei ole koskaan tullut mitenkään suihkuamalla ja aina olen antanut lisämaitoa. Esikoista imetin pari viikkoa ja nyt reipas eskarilainen, ei allergioita ja sairastaa todella vähän.
Äläkä säihkähdä tulevia imetysintoilijoiden kommentteja...
tsemppiä!
Kuten joku sanoi, tuon ikäiset on koko ajan rinnalla, eli se ei ole epänormaalia. Ja rinnat tulee alussa kipeiksi =(, jos jaksat yli tuon vaiheen niin viikossa kahdessa helpottaa.
Tiedät vauvan saavan tarpeeksi maitoa, jos vaippoja kastuu viitisen kappaletta vuorokaudessa. Voisit myös käydä punnituksella neuvolassa tai synnärillä, syöttöpunnitus kertoo hyvin tuleeko sitä maitoa vai ei (vauva punnitaan ennen syöttöä ja heti syötön jälkeen).
Jos et pääse punnitukselle ennen pääsiäistä (kehottaisin kyllä soittamaan synnärille, jos sua arveluttaa), niin älä kuitenkaan pidä lasta nälässä. Eli anna korviketta, jos tuntuu että maito ei riitä. Mutta tosiaan mun mielestä järkevää olisi käydä syöttöpunnituksella, niin asia selviäis eikä sun tarvitsisi jännittää.
Imettäminen on helppoa - sen ekan kahden viikon jälkeen. Tsemppiä!
ja kenguruhoito auttavat myös maidon nousuun. Eli vauva vaippasilleen ja sulta yläruumis paljaaksi ja peiton alle pesimään vauvan kanssa. :)
Imetystukiäidin lähimpänä sinua löydät:
http://www.imetystukilista.net/ryhmat/
liian tiukka? Meidän esikoiselta se nipsaistiin saksilla kotiinlähtötarkastuksen yhteydessä, minullakin nimittäin tuli verta. Imuote korjaantui heti kun kieli pääsi pidemmälle.
liian tiukka? Meidän esikoiselta se nipsaistiin saksilla kotiinlähtötarkastuksen yhteydessä, minullakin nimittäin tuli verta. Imuote korjaantui heti kun kieli pääsi pidemmälle.
Kun kuulema yleensä asiasta saa taistella tosissaan monessa paikassa
lääkärintarkastuksessa tarkistetaan tuo kielijänne. Ja kannattaa tosiaan tarkistaa imuote, suuren osan nännipihastakin kuuluu olla vauvan suusta, ja kun vauva imee rytmikkäästi, kuuluu aina imun välissä nielaisu kun vauva nielee maitoa. Katso vaikka imetystukilistalta tai maitolaituri-nettisivustolta, jos löytäisit imemisotteesta tietoa.
Jos vaipat kastuvat, maitoa tulee. Noin pienen vauvan vatsa on tulitikkulaatikon kokoinen, joten ei sinne paljon vielä mahdukaan.
Ne naiset, joilla ei maitoa tule jonkin fysiologisen syyn vuoksi, ovat todella vähissä, joten en epäili tuota ekaksi syyksi.
Imuotteessa voi olla jotain pielessä, jos imetys tekee kipeää, mutta se voi korjaantua itsestäänkin kun vauva oppii.
Laita omaa maitoa rintojen suojaksi imetysten välillä.
-tarkista vauvan imuote, jotain on pielessä jos nännit vuotaa verta
-punoittaviin nänneihin lansinohia
-imetä mx 20 min ja anna sitten korviketta. Ei imetyksen pidä kestää tuntikausia, paitsi jos rintaa käytetään tutin korvikkeena.
-imetä kuitenkin 3-4 tunnin välein, niin maito nouseee
-kaikilla ei tule yhtä paljon maitoa (fysiologiset syyt), se pitää vaan hyväksyä ja antaa sitten korviketta rintamaidon lisäksi
Ota nyt aluksi rintakumi käyttöön. Itse sain sellaisen sairaalassa koska ohut ja vaalea ihoni meni heti rikki imetyksen alussa. Muistan kuinka purin nyrkkiäni kun vauva alkoi imemään (niin paljon sattui mutta vain aluksi). Käytin sitä viikon pari jolloin rinnat jo tottuivat imetykseen ja haavat parantuivat. Sama seuraavien vauvojen kohdalla.
Minun kaikki vauvani ovat viihtyneet rinnalla muutenkin noin pieninä tuntikausia eli se on ihan normaalia.
Kyllä se siitä helpottuu, älä stressaa ja yritä rentoutua imetyshetkinä niin maito tulee vuolaammin eikä satukaan niin paljon.
lääkärintarkastuksessa tarkistetaan tuo kielijänne. Ja kannattaa tosiaan tarkistaa imuote, suuren osan nännipihastakin kuuluu olla vauvan suusta, ja kun vauva imee rytmikkäästi, kuuluu aina imun välissä nielaisu kun vauva nielee maitoa. Katso vaikka imetystukilistalta tai maitolaituri-nettisivustolta, jos löytäisit imemisotteesta tietoa.
mutta missä suostutaan KATKAISEMAAN?
että tuleeko vauvalta pissaa ja kakkaa? Se on ainoa mittari, jolla voit mitata sitä, saako vauva rinnastasi maitoa.
Entä nieleksiikö vauva imiessään rintaa? Sekin kertoo sen, tuleeko maitoa.
Maito EI VÄLTTÄMÄTTÄ KOSKAAN NÄKYVÄSTI NOUSE!!! Jos olisin omaan fiilikseeni luottanut, ja maidon tulemisen näkyviin merkkeihin, ei meidän keskimmäinen olisi saanut koskaan pisaraakaan. Maito ei koskaan noussut, eikä pakkautunut rintoihin, mutta niinpä vaan imetin lasta 8kk.
Eli nyt ekana tarkista tuo pissa& kakka-asia, koska se on ainoa ihan todellinen mittari maidon saannille.
Maito ei lähtenyt nousemaan ja imetys teki kipeää. Annoin lisämaitoa useita kertoja päivässä(koska vauvan paino ei noussut), mutta jatkoin tiheää imettämistä. Sitten n. kuukauden päästä synnytyksestä nännit olivat jo turtuneet, oma mieli rentoutuneempi ja maito rinnoissa alkoi lisääntyä päivä päivältä. Nyt ei ole korviketta enää tarvittu pariin kuukauteen. Luulen, että annoin alussa lisämaitoa liiankin paljon, joka kitinään. Kyseessä taisivat olla vain ilmavaivat, joita lisämaidon lisämaito vain pahensi. Nyt vauva oppinut jo paukuttelemaan ilmat pois ja itsekin lukee paremmin vauvan viestejä.
on ollut kaikkien neljän lapseni kanssa herumis ongelmia. Olen juonut paljon mm. kotikaljaa ja koffin 1. Hyväksi keinoksi huomasin että kumarruin alas päin rinnat paljaana ja samalla päästin hiustenkuivaajalla lämmintä ilmaa rinnoille ja sitten imetin heti perään. Maito lähti irtoamaan paremmin ja vauva sai syötyä helpommin. Oikea imuotekin löytyi helpommin. Rintakumia käytin esikoisen aikana alussa, helpotti. lämmin suihku rinnoille ja sauna myös helpotti maidon herumista. Kyllä se siitä alkaa parissa viikossa sujumaan
pituussuunnassa sentti lisää niin, että kieli tulee suusta ulos niin halutessa. Itse asun ulkomailla jossa tämä tehtiin yksityissairaalassa ihan normaalitoimenpiteenä kotiinlähdön yhteydessä, jos vauvan kieli ei tule suusta ulos (ei satu edes).
pituussuunnassa sentti lisää niin, että kieli tulee suusta ulos niin halutessa. Itse asun ulkomailla jossa tämä tehtiin yksityissairaalassa ihan normaalitoimenpiteenä kotiinlähdön yhteydessä, jos vauvan kieli ei tule suusta ulos (ei satu edes).
mutta kysymykseni kuuluu edelleen että missä se suostutaan tekemään? Eli oletko sinä se ainut jolle se on tehty, ulkomailla? Kun tuo toimenpide olisi tarpeellinen monelle vauvalle mutta en ole kuullut että Suomessa lääkärit sitä suostuvat tekemään.
mutta käytä Lansinohia ja itse käytin rintakumia joka toisella imetyksellä imetyksen alussa, jätin pois mahdollisimman pian.