Riittämätön asunnon ilmanvaihto
Aloimme epäillä ostamamme talon ilmastoinnin toimivuutta ja mittautimme koneellisen ilmanvaihdon uudestaan. (Saamamme mittauspöytäkirjan mukaan kaikki oli ok, mutta on käynyt ilmi, että ilmanvaihtoa ei ollut edes mitattu, kopiutu vaan kirjasta sopivat arvot)
No, nyt kun arvot mitattiin, kävi ilmi, että sadan neliön taloomme ei tule ilmaa kuin 40l/s, kun arvon pitäisi olla 75l/s ja poistoilmalukema on 56l/s, kun ko. arvon tulisi olla 76l/s.
Astmaatikkolapsi on oireillut samantien taloon muuton jälkeen, nyt vauva on alkanut yskiä ja vanhemmat kärsivät päänsärystä ja nenäntukkoisuudesta yms. Itseäni myös huimaa jatkuvasti.
Onko tällaisesta terveydellistä haittaa???
Entä mitä haittaa tästä on talolle? Talo on uusi, enkä ymmärrä miksi rakentaja ei ole laittanut ilmanvaihtoa alunperinkään kuntoon vaan myynyt asunnon vaikka ilmanvaihto on mitä sattuu.
Talosta on kyllä jo löytynyt vaikka mitä vikoja, reklamaatiokin on jo laitettu. Olemme asuneet talossa reilut puoli vuotta.
Olen vaatinut, että ilmastointi laitetaan mitä pikimmiten kuntoon ja se minulle on luvattu tehdä, mutta tietääkö joku viisaampi onko tästä jo aiheutunut terveydellisiä / rakenteellisia haittoja? Onko asioita joita minun tulisi tässä tilanteessa tietää?
Kommentit (3)
Rakennusmääräykset tiukentuvat vieläkin ja kaikki uudisrakennukset pitää rakentaa hyvin tiiviiksi ja niissä on pakko olla koneellinen ilmanvaihto. Mikä ihmeen ekotalo se on joka ei toimi ilman paljon energiaa vaativaa ilmanvaihtoa? Mitä siinä säästetään? Pahinta on, että nuukat/köyhät ihmiset jotka asuvat näissä pulloissa säästävät ensin siitä ja ottavat ilmanvaihdon pois päältä. Tällaisessa talossa ei voi kauaa kyläillä kun ei pysy hereillä. Sisäkatot on jo kertaalleen uusittu kun tuli kosteudet läpi, joten ihmettelen vaan näitä taloja.
Onko ulkoseinän tuloilma-aukon ritilässä 'ötökkäsuoja' sen harvemman ritilän takana ja onko se ihan tukossa pölystä? Kun poisto on tuloa isompi, niin ilmaa imetään jostain rakosista/rakenteiden läpi, mikä ei ole hyvästä.
Tutki ihan ekaksi se ulkoritilän kunto (joutuu irrottamaan, että saa tarkastettua).
pitääpä tarkastaa aamulla tuo ulkoritilä, kiitos!