Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko nähnyt vainajaa? millainen tunne siitä jäi?

Vierailija
30.03.2010 |

...

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena isoisäni ruumishuoneella ja aikuisena elämäänsä kyllästyneen radanvarressa ilman päätä. Pää löytyi kymmenien metrien päästä.

Eipä noista nyt mitään kummempaa tunnetta jäänyt.

Vierailija
22/51 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensihoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeniä ja taas kymmeniä. Nuoria, vanhoja, lapsia, vauvoja.. Luonnollisesti kuolleita, itseltään hengen riistäneitä, kohtuun kuolleita..

Välillä ei tunnu miltään ja välillä tuntuu, että sydän pakahtuu (lähinnä lasten kohdalla).

Menisin katsomaan läheistä, jos on luonnollisesti kuollut tai jos ruumiinavauksesta ei ole pitkä aika. Kysyisin hautaustoimiston henkilökunnalta vainajassa tapahtuneista muutoksista, jos olisin herkkä ihminen. Avatut vainajat saattavat muuttua _todella_ pahannäköisiksi viikossa parissakin.

Vierailija
24/51 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pelottava.Tietysti kova ikävä,että nyt on lopullista.Luettelen kuolinjärjestyksessa,isäni.veljeni,anoppini, äitini ja vävyni.On tietysti muitakin läheisiä ,mutta heitä en ole nähnyt kuolleena.

Vierailija
25/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän näin, olin paikalla kun kuoli. Kaksi viikkoa sen jälkeen kävin katsomassa. Aluksi se oli kova shokki, mutta alkujärkytyksen jälkeen viivyin paikalla kohtalaisen kauan.

Tuntui vaikealta laittaa liina kasvoille ja sulkea arkku työntekijän kanssa.

Ruumis tuntui kylmältä ja kovalta, vahamaiselta. Vainajan ja sen kuolinmuutosten näkeminen ei tuntunut loppujen lopuksi niin kauhealta kuin moni kuvittelisi. Tuntui hyvältä pistää kaulaliina hänelle ja asetella mukaan joitain esineitä.

Suosittelen käydä katsomassa, jos yhtään tuntuu siltä. Ei sitä ihmistä vainajana muista, kyllä ne useat eläväiset hetket ovat päällimmäisinä.

Vierailija
26/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki kuolleet on karmeita kärpäsistä ihmisiin. Ihmiset lisäksi haisee hirveälle. Kalman haju on kuvottava.

Vierailija
27/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kahdesti kun ihminen kuolee. Ensin isoäitini terveyskeskuksessa, jonne meidät kotoa hälytettiin. Oli toinen puoli halvaantunut. Nukkui vain pois.

Toisen kerran sairaalassa, jossa isäni kuoli. Hänellä oli keuhkosyöpä, toinen keuhko lakkasi toimimasta, oli kyllä aika karu kokemus, vajaan tunnin verran siinä kuolinkamppailussa meni. Se oli minulle uutta, että ihminen kuolee "vähitellen", ts isäni kädet ja jalat olivat jo aivat siniset ja kuolleet, kun hän vielä hengitti ja sitten hengitys vain vähitellen hidastui ja loppui.

Televisiosarjoissa aina näkee kuinka sydänrytmi voi ihan parissa minuutissa loppua ja henkilö kuolee. varmaan näin voi käydä, mutta isälläni sydämen lyönnit hidastuivat puolentoista tunnin ajan normaalisykkeestä nollaan. Oli aika kamalaa seurata kuinka vähitellen lyöntejä oli aina vain vähemmän.

Moni sanoo että lapsen syntymä on elämän voimakkain kokemus. Olen synnyttänyt kahdesti, eikä kumpikaan kyllä tunnekokemuksena ollut lähelläkään sitä, miltä tuntuu seurata ihan vieressä kun rakas ihminen kuolee.

Tekisi mieli kysyä aina näiltä synnytystä hehkuttavilta, että et ole tainnut sitten koskaan nähdä kuin sinulle rakas ihminen kuolee jos et ole kokenut mitään voimakkaampaa kuin synnytys?

Tää odotus tuntui kyllä pahemmalta, kuin se kun läheinen on poissa. Kun näkee, miten ne arvot putoavat, hengitys vaikeutuu, väri pakenee raajoista. Pelkää että jos menee vessaan, toinen kuolee sillä välin.

Siinä tavallaan toivoo, että toinen lähtisi jo, ettei tarvitsisi enää kärsiä.

Olisi tehnyt mieli laittaa hengityskone takaisin, elvyttää ja pakottaa se elämä siihen ihmiseen.

Vierailija
28/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikki kuolleet on karmeita kärpäsistä ihmisiin. Ihmiset lisäksi haisee hirveälle. Kalman haju on kuvottava.

Elävien haju se vasta onkin ällöttävä.

Vierailija
29/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia. Levollinen tunne, kuuluu elämään.

Vierailija
30/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä tavaton sentään. Vanhustenhoitoalalla kuolleita löytyy päivittäin. Kuolema on normaalia, jokainen kuolee joskus.Nykypäivänä ihmiset eivät näe kuolleita, kuolemisesta on tehty etäinen asia. Ennen kuoltiin kotona, se oli normaali tapahtuma.

Vierailija
31/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elävien haju se vasta onkin ällöttävä.

Ei ole.

Vierailija
32/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se vaan itäsuomalainen tapa jättää arkku auki hautajaisissa?  Itä-Suomessa yksissä hautajaisissa meinaan oli näin ja musta se oli tosi irvokasta katsoa meikattua vainajaa. Ei olisi pitänyt katsoa. Olen itse Länsi-Suomesta, ollut monissakin hautajaisissa, mutta ei koskaan ole ollut ruumista pällisteltävänä siellä.

Vierailija
33/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Laitettuna näytti ihan vahanukelta. Olin yllättynyt, että kremaation jälkeen voi vielä kallon sisään jäädä verijälkeä. Ilmeisesti se on kuitenkin ihan normaalia.

Vierailija
34/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se vaan itäsuomalainen tapa jättää arkku auki hautajaisissa?  Itä-Suomessa yksissä hautajaisissa meinaan oli näin ja musta se oli tosi irvokasta katsoa meikattua vainajaa. Ei olisi pitänyt katsoa. Olen itse Länsi-Suomesta, ollut monissakin hautajaisissa, mutta ei koskaan ole ollut ruumista pällisteltävänä siellä.

Ordodoksisissa hautajaisissa joskus.

Vierailija
35/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt oman mieheni kuolleena, ehti olla kuolleena kaksi viikkoa. Enpä nyt ala kuvailemaan miltä näytti, mutta varmaan tyhmäkin tajuaa että traumat jäi..

Vierailija
36/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt äitini.

Olisin ehkä halunnut nähdä myös puolisoni, mutta minulle suositeltiin että en menisi, koska olin raskaana.

Hänen "haamujaan " näin paljon kuoleman jälkeen. Äitini haamuja en.

Puolisoni kuoli hukkumalla, äitini syöpään. 

Vierailija
37/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuspuolella työskentelevänä kuolema on arkista. Joka päivä löydät kuolleen. Kuolema on luonnolinen päätös elämälle. Emme me elä ikuisesti. Henki jättää maanpäällisen olomuodon, siirtyy kotiin. Onnellinen tapahtuma kuolleelle, suru jälkeenjääneille. Me tapaamme rakkaamme joskus. Täytyy vain jaksaa odottaa. Uskomattomia asioita olen nähnyt vanhusten kuollessa. Kuolema on iloinen asia.

Vierailija
38/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen kuolee rauhallisesti ja jos läheiset suhtautuvat asiaan normaalin surullisesti, lapselle ei jää kovin suurta traumaa. Paljon riippuu, miten luonnollisena asiana kuolemaa pidetään. Sehän on elämän viimeinen vaihe.

Vierailija
39/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jäi hyvä ja lopullinen tunne.

Mummoni kuoli, useiden viikojen sairauden jälkeen saattokodissa. Kun hän oli kuollut, hänet oli pesty ja puettu paperipaitaan ja aseteltu sängylle "näyttöhuoneeseen" jossa läheiset saivat vielä käydä katsomassa viimeisen kerran. (No arkkuunpano tietty erikseen, siellä en ollut).

Se oli oikein kaunista ja siitä jäi rauhallinen ja lopullinen olo, sellainen että "noniin nyt se on ohi", kun mummon sairaus oli vähän sellainen "projekti" meille kaikille siinä vaiheessa.

Mut olis varmasti ihan eri asia nähdä vainaja valmistautumatta tai valmistelematta. Vaikka löytää itsemurhaaja tai onnettomuuden uhri.

Voi tulla yllärinä mutta vainajia ei pestä. Jätetään se vaippa päälle mikä oli kuollessa. Mutta mitäpä se haittaa, sanoivat työkaverit yksityisessä hienostoihmisten vanhainkodissa.

Jos haluaa niin julkisella puolella saa itse pestä ja pukeakin. .

Hautaustoimiston väki sitten pukee vainajan jos omaiset haluaa. Maksusta meikataan yms.

Olen samaa mieltä että oli ihana kun sai olla kuoleman hetkellä mukana ja nähdä kuinka rakas ihminen nukkui rauhallisesti pois.

Vierailija
40/51 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleen näkeminen siis iäkkään ei ole ollut kauheaa. Ihminen on pieni, kalpea, persoona on kadonnut. Kuoleminen on usein rankkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi