Kokemuksia unipusseista?
Vauvan unipussi, joka korvaa peiton, kuulemma rauhoittaa lasta. Kokemuksia?
Saksassa asuvani ystäväni hehkuttaa niitä. Kuulemma kaikki käytävät siellä niitä.
Lasten Vintistä löytyi kivannäköisiä, mutta kaipaisin lisätietoa.
Kommentit (7)
ja täällä noita pusseja myydään joka paikassa. Kätilon mukaan kannattaa katsoa ettei vauva pääse sulahtamaan pussin sisään, jos kaula-aukko on liian suuri. Itse en ole vielä kokeillut noita pusseja. Vauva on vielä niin pieni että peitto pysyy paikoillaan.
minä mietin raskausaikana ostamista, mutta sitten kuulin että jotkut ovat niin lämminverisiä jo vauvoina että läkähtyvät pusseihin.. Ostamatta jäi - mutta äitiyspakkauksen peittoon kapaloitiin melkein yksivuotiaaksi asti...
Kesties pussi olisi toiminutkin?? Kapalon sai vain tiukkan viuhtovien käsien ympärille! Muutenkin nuo kädet oli ongelma kuin huitaisi tutin aina pois ja kiljui sitten sen perään :)
Suosittelen ensisijaisesti kapaloa... Mutta ehkäpä kun tunnet vauvasi niin tiiät mikä on hänelle parasta! Ei kannata ennen synnytystä ostaa varulta "hukkaan" :)
Meillä oli esikoisella unipussi käytössä heti syntymästä 2,5 vuotiaaksi ja todettiin hyväksi. Ei tarvinnut peitellä yöllä ja lapsi pysyitasaisen lämpöisenä. Yösyötöt meni hienosti kun poika ei häiriintynyt lämpötilavaihteluista ja myöhemminkin oli sellainen rauhoittava iltatoimi, kun mentiin pussiin. Siitä tiesi, että nyt alkaa uniaika ja rauhoittuminen tapahtui nopeasti, kun ilmeisesti oli turvallinen olo tutussa pussissa. Oli myös helppo ottaa mukaan kun yövyttiin jossain muualla.
Oli aluksi mukana hoitopaikassakin, kun 2-vuotiaana meni hoitoon, mutta jäis sitten pois kun halusi peiton niinkuin muillakin kavereilla. Ja muutenkin tuossa 2-3-vuotiaana tulee pussin käytölle stoppi, kun oli aika hankala enää Suomesta löytää isompia pusseja. Saksasta niitä olisi toki saannut kouluikäisillekin.
Hieman hintavaa nukkumistahan tuo tietysti oli siihen verrattuna, että olisi käyttänyt peittoa. Meilläkin oli koko aikana käytössä 6 pussia (á hinta n. 40€. Yhdellä kun ei millään pärjää, kun nuo vaipat välillä pettää ja kesäksi täytyy olla ohuempaa ja kasvun myötä on vaihdettava isompaan. Alle laitettavalla vaatetuksella pystyy aika paljon säätelemään lapsen sopivaa lämpötilaa eli ihan paksuimpia pusseja meillä ei ollut ollenkaan.
Summa summarum, suosittelen pussin käyttöä. Me olimme ainakin tyytyväisiä ja aiomme käyttää pusseja elokuussa syntyvällä seuraavallakin lapsella.
Itse ostin meidän 5kk tytölle unipussin huuto.netistä :) Ihan siksi ostin kun tyttö potki yöllä peiton pois ja välillä heräili siihen. Hyvin on toiminut
Aloin pitää poikaa öisin unipussissa aika pian kun tultiin kotiin, kun pelkäsin että vetää peiton päänsä päälle eikä osaa vetää sitä pois ;) Lisäksi poika hyöri masuvaivoissaan niin, että oli välillä sängyssä ihan poikittain. Unipussin käyttöönotto rauhoitti sekä äidin mieltä että pojan unia.
Meillä on ollut käytössä lastenliikkeestä ostettu unipussi sekä Ikean unipusseja. Molemmat ovat olleet hyviä. Unipusseja on eri lämpöisiä ja unipussin lisäksi vauvalle ei saa laittaa peittoa.
syyskuussa syntyneelle vauvalle unipussin. En ole käyttänyt kertaakaan. Äitiyspakkauksen peite on toiminut ihan toistaiseksi ihan hyvin. Tosin laitan sen peiton aina niin, että puolet siitä on lapsen alla ja toinen puoli päällä. Meillä täällä kerrostalokodissa on varsin lämmin, joten jos joskus nukku tovin peitotta, ei haittaa. Vastasyntyneenä äitiyspakkauksen peite pysyi hyvin päällä, kun laittoi sen samaan tapaan kuin synnärilläkin.
Nimenomaan keskieuroopassa unipusseja käytetään paljon. Pysyy "peitto" päällä levottomallakin potkijalla eikä ole vaaraa, että lapsi potkisi peiton kasvojensa päälle. Itse olen tykännyt hihallisesta mallista ihan pienellä vauvalla. Isommalla ehkä toimii paremmin hihaton. Makuasia. Juuri huomasin, että www.tiluuna.fi oli tullut Uni-osasto missä oli unipusseja.