Optikkomyyjä tyrmäsi silmälääkärin lähetteen
Kävin elämäni ensimmäisen kerran silmälääkärillä (ihan norm. tarkastuksessa) ja sain 0.25 vahvemmat linssit kuin nykyiset sekä 'aloittelijan' kaksiteholasit, kun päätetyötä päivät teen. Tuo lukulasiteho on 0.5 vahvempi kuin yläosa.
Sitten kehyksien etsintään ja siinä liikkeessä, jossa mieleiset löysin, niin myyjä (myymäläpäällikkö, tuskin optikko, mutta tietty käytännönkokemusta) totesi heti, että ei mun ikäinen (täytän 40v, kuulemma kaksitehoja tarvitaan vasta 45v-->) mitään kaksitehoja tarvi, vaan laitetaan yksitehot. Jotenkin käsitin, että heillä ei edes tuollaista vaihtoehtoa olisi. Muissa liikkeissä oli puhuttu 'junior'linsseistä, juuri tuon vain pienen tehoeron takia.
En laseja vielä sieltä tilannut, mutta nyt olen ihan ymmälläni, että kumpaa uskoa??
Onko muilla kokemuksia?
Tai onko alan ihmisiä paikalla?
Kommentit (36)
mitkään varsinaiset kaksiteholasit, linssin alareunaan vain hiotaan vähän enemmän plussaa lähinäön parantamiseksi kun pitää esim. lukea pientä pränttiä. Itselläni on ollut sellaiset vuoden (nyt ikää 40 v.) Niillä linsseillä oli joku ihan oma nimitys jota en nyt tietenkään muista. Mutta kyllä optikon pitäisi niistä tietää.
Kannattaa uskoa silmälääkäriä. Myyjän kommentit kertovat ammattitaidottomuudesta tai siitä ettei tuossa liikkeessä ole saatavilla kyseisiä linssejä.
Määrätyt lasit ovat periaatteessa kuin normaalit monitehot mutta muutos linssissä on suhteellisen pieni. Tämä auttaa siihen etteivät silmät väsy samalla tavalla lähityössä kuin yksitehoilla ja tottuminen on helppoa.
Tälläisissä linsseissä lukulisä on yleensä luokkaa +0.50 - +1.0. Linssinimikkeitä ovat mm. Essilor Antifatigue, Rodenstock YoungLife ja Hoya Nulux active. Näistä YoungLife on ainoa johon voi määrittää lukulisän, muissa se on kiinteä.
Kaikista ammattitaitoisista optikkoliikkeistä tälläisiä linssejä on saatavilla. Lisäksi nämä "nuorille väsyneille silmille" sunnitellut linssit ovat edullisempia kuin vahvemmat monitehot.
Lääkärin suosittelemien linsien käyttö helpottaa myös siirtymistä vahvempiin monitehoihin sitten kun varsinainen ikänäkö alkaa vaivaamaan.
ja ikänäkö riivaa pahasti. Joillakin kavereillani on lukulasit hankittuina jo selväti alle 40-vuotiaana. Tosi nuija optiko. Tietenkin uskot silmälääkäriä.
Näin minäkin ajattelin, että silmälääkärin tietotaitoon on luotettava. Juuri tuosta Antifatiguesta laittoikin maininnan.
Taidanpa huomenna käydä ko. liikkeessä uudestaan, ja jos edelleen on samaa mieltä kuin aiemmin, niin ei auta kuin alkaa kehysten etsiminen uudestaan.
Tosin saman ketjun toiseen liikkeeseen voisi mennä lähikaupunkiin...
alsien hinnoista ja omasta hyödystään. On varmaankin ollut huonompi kate noissa lääkärin sinulle määräämissä laseissa kuin mikä kate optikolle on optikon ehdottamissa laseissa.
Ei optikko sinun näkökyvystäsi välitä vaan niistä rahoista, jotka maksat laseista.
Kyllä silmälääkärikin voi erehtyä ..... Itselläni kävi niin. Optikko ei tarkastanut näköäni uudelleen, vaikka epäilin silmälääkäriltä saamaani määräystä. Lasit tilattiin ja sanoin heti että ovat oudot. Optikko käski pitämään niitä pari päivää, josko vaikka moniteho sekoittaisi. Ei sekoittanut, linssien ax oli ihan väärin! Onneksi olinvalinnut variluxit eli vakuutus korvasi ja sain uudet linssit veloituksetta.
Monitehojen ero on ymmärtääkseni 0,75.
Siis en tiedä edes oliko kyseinen henkilö edes optikko. Myymäläpäällikkö luki rinnuksissa. Vanhempi henkilö, joten varmasti tietää käytännön jutuista.
Asutaan vaan pienemmällä paikkakunnalla, niin ei ole kovasti valinnanvaraa.
Mutta tarvinnee lähteä naapurikaupunkiin ja kyllä myös houkuttaisi käydä vielä toisella tarkistuksella, tällä kertaa optikolla ja varmistaa ko. silmälasiresepti.
Noita tarkistuksihan saa jopa ilmaiseksi tarjouksessa.
ap
Siis en tiedä edes oliko kyseinen henkilö edes optikko. Myymäläpäällikkö luki rinnuksissa. Vanhempi henkilö, joten varmasti tietää käytännön jutuista.
Asutaan vaan pienemmällä paikkakunnalla, niin ei ole kovasti valinnanvaraa.
Mutta tarvinnee lähteä naapurikaupunkiin ja kyllä myös houkuttaisi käydä vielä toisella tarkistuksella, tällä kertaa optikolla ja varmistaa ko. silmälasiresepti.
Noita tarkistuksihan saa jopa ilmaiseksi tarjouksessa.ap
silmäLÄÄKÄRIN antaman reseptin? Kyllä silmälääkäri tuon homman osaa ainakin yhtä hyvin kuin optikko, todennäköisesti paljon paremminkin...
kai tajusit sen? Eli noudatat tietenkin silmälääkärin ohjetta ja jätän optikon puheet omaan arvoonsa.
...näkemisen ammattilainen, eli hänen pitää tietenkin tietää tuotteista ja mikä olisi parasta silmälääkärin reseptin mukaan. Lääkäri on lääkäri, eikä hänen reseptiään voi edes muuttaa. Mutta ehkä tässä on kyseessä tosin ihan muu asia, eli liikkeessä ei ole ollut tuota linssiä tai vastaavaa ja siksi ampunut alas lekurin puheet.
Itse oon kolmekymppinen ja optikkoisäni jo teki mulle tollaset junnuproggarit. Ihan turha se on pitää sitä kauasnäkemiseen tarvittavaa miikkaa rasittamassa, kun päivät tekee päätteen kanssa töitä.
Onneksi liikkeitä on monia, menet vaan eri firmaan. Ja pyydät tiedot kehyksestä, jos se on mieluinen, useita merkkejä saa kyllä tilaamalla jos ei ole samanlaista hyllyssä. Eihän tuollaiseen myyjään voi muutenkaan luottaa...
on ollut työskentelylasit jo useamman vuoden vaikka olen alle nelikymppinen. Usein olen kaivannut 'monitehoja', sillä työskentylaseilla näen pelkästään lukuetäisyydelle ja joudun ottamaan lasit pois useita kertoja päivässä. Esim. työkaverin kanssa keskusteleminen on tympeää jos en näe hänen kasvojaan.
Kaipaisin siis semmoisia laseja, joissa on voimakkuus vain alareunassa ja yläreuna olisi ilman mitään voimakkuuksia.
Tuommoiseen ylellisyytenkö on oikeus vasta nelivitosena?
että jos silmälääkäri määrää sinulle lasit jotka sitten käytössä osoittautuvat väärän vahvuisiksi, niin silmälääkäri on jotenkin "korvausvelvollinen", mutta optikon toiminnassa samanlaista korvausvelvollisuutta ei ole? Näin olen käsittänyt, ehkä joku silmälääkäri korjaa jos olen väärässä?
Olen myös ymmärtänyt että näöntarkastus ei ole ihan yksinkertaista ja virheitä sattuu.
Hänet on nimenomaan siihen koulutettu, ja hän on opiskellut näön korjaamista enemmän kuin silmälääkäri. Mutta siitähän tässä nyt ei ollut kyse, vaan linssin valinnasta ja sitä selitettiinkin jo tuossa ylempänä.
lasien hiontaan ja hän on lasin optisten ominaisuuksien ammattilainen. Hänen päätoimensa ei ole silmien tutkiminen, vaan linssien hiominen.
Silmälääkäri on näön tarkastuksen ja silmien kunnon paras arvioija. Hänellä on siihen myös paras välineistö.
Optikkojen suosituksissa kannattaa myös ottaa huomioon, että he ovat kauppiaita, joiden tulot ovat kiinni siitä, millaiset lasit ostat. Heillä ei myöskään ole ei moraalista eikä lainvoimaista korvausvelvollisuutta, jos tutkivat näkösi väärin.
Itse en koskaan luota yksin optikkoon. Kerran luotin, ja sain karvaasti katua.
Optikko tietää kyllä näön tarkastamisesta ja korjaamisesta enemmän kuin mikään muu ammattiryhmäHänet on nimenomaan siihen koulutettu, ja hän on opiskellut näön korjaamista enemmän kuin silmälääkäri. Mutta siitähän tässä nyt ei ollut kyse, vaan linssin valinnasta ja sitä selitettiinkin jo tuossa ylempänä.
optikon määräämät lasit enkä toista kertaa hae. Näin kaikki suorat viivatkin mutkaisina.Peruin tietysti kaupat. Kävin silmälääkärillä ja pyysin uudet lasit sillä reseptillä.
Optinen hioja puolestaan on ihan toinen ala ja toinen koulutus. Optikko ei ole myöskään kauppias, tiesithän että monet optikkoliikkeet ovat silmälääkärien omistuksessa?
lasien hiontaan ja hän on lasin optisten ominaisuuksien ammattilainen. Hänen päätoimensa ei ole silmien tutkiminen, vaan linssien hiominen.
Silmälääkäri on näön tarkastuksen ja silmien kunnon paras arvioija. Hänellä on siihen myös paras välineistö.Optikkojen suosituksissa kannattaa myös ottaa huomioon, että he ovat kauppiaita, joiden tulot ovat kiinni siitä, millaiset lasit ostat. Heillä ei myöskään ole ei moraalista eikä lainvoimaista korvausvelvollisuutta, jos tutkivat näkösi väärin.
Itse en koskaan luota yksin optikkoon. Kerran luotin, ja sain karvaasti katua.
Optikko tietää kyllä näön tarkastamisesta ja korjaamisesta enemmän kuin mikään muu ammattiryhmäHänet on nimenomaan siihen koulutettu, ja hän on opiskellut näön korjaamista enemmän kuin silmälääkäri. Mutta siitähän tässä nyt ei ollut kyse, vaan linssin valinnasta ja sitä selitettiinkin jo tuossa ylempänä.
18... ja juuri näiltä tietyn ketjun silmälääkäreiltä tuleekin eniten reseptejä, joissa suositellaan kalleimman tekniikan monitehoja ja young style tyyppisiä ratkaisuja.
He eivät ole lääketieteen asiantuntijoita eivätkä näköoireiden asiantuntijoita.
Optikot tietävät lähinnä lasien ja linssien ominaisuuksista ja osaavat auttavasti perusjutut likinäköisyyden ja ikänäköisyyden peruskorjauksista - eivät juuri mitään muuta. Optikoilla ei ole minkäänlaista ammatillista vastuuta, vaikka määräisivät pelkät ikkunalasit muka moniteholaseina.
Suurin osa optikkoliikkeistä on nimenomaan optikoiden omistuksessa, ja lääkärit käyvät vain repputöissä noissa liikkeissä.
Optinen hioja puolestaan on ihan toinen ala ja toinen koulutus. Optikko ei ole myöskään kauppias, tiesithän että monet optikkoliikkeet ovat silmälääkärien omistuksessa?
ei ole optikkoliikkeen yhteydessä vaan silmälääkärillä on oma yksityinen vastaanotto.
Silmälääkäri tutkii silmät myös muun silmien terveyden kannalta eikä vain tarkasta näköä lasien tarpeen kannalta. Optikko ei kykene tarkastamaan silmien terveyttä lainkaan.
silmälääkärin ohjetta! Eihän se toki maailmaa kaataisi jos ottaisit yksitehot, mutta aina parempi jos silmälasit ovat juuri silmille räätälöidyt. Pärjäisit varmaan yksitehoilla, mutta itse menisin kyllä liikeeseen jossa on mahdollisuus ottaa kaksitehot. Juuri oikeilla linsseillä voit ehkäistä silmäperäisiä ongelmia paremmin kuin melkein sopivilla.