Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin tyhmää pakottaa kaikki suomalaiset opiskelemaan ruotsin kieltä, koska vain 5% väestöstä sitä puhuu

Vierailija
15.01.2026 |

Ja nämäkin 5% kaikki osaavat suomen kieltä, eivät vain halua käyttää sitä koska ovat olevinaan parempia ihmisiä kuin suomalaiset. Ei tämäkään aloitus täällä kauaa pysy, eihän täällä mitään sananvapautta ole, mielipiteitä ei saa ilmaista. Ajatelkaa miten älytöntä!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismia suomalaisia kohtaan

Vierailija
2/14 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse suomenruotsalainen, mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ei pitäisi olla mikään pakko opiskella ruotsia. Ihan koko maassa ei kyllä oikein suomen kielellä tule ymmärretyksi, mutta ne harvat täysin ruotsinkieliset alueet eivät varmaankaa ole ongelma. Jos nyt jonnekin pohjanmaan pikkupaikkakunnalle oon asiaa, niin kyllä siellä sitten varmasti ainakin englannilla pärjää jos ei muuten. Sitäpaitsi lähtökohtaisesti ne ummikko ruotsinkieliset voisi mieluummin opetella suomea kunnolla. Se on kuitenkin valtakieli täällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä osasi odottaakkin että kun vihervassarit jää kiinni paskat housussa ja housut kintuissa uskolliset kulttilaiset tulee kääntämääkääntämään huomin takaisin persu mainontaan. Ilman vihervassareiden jatkuvaa persumainontaa ja esillä pitämistä koko puolue olisi varmaan jo kuihtumut mutta kun ne on koko ajan julkisesti esillä kiitos teidän vihervassareiden persujen kannatus on näin korkealla

Vierailija
4/14 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä että ruotsin opiskelu on pakollista.

Se on hyvä mm. ajatellen tulevia saksan kielen opintoja.

Vierailija
5/14 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltä ei edes opi, jos ei halua. Tunnen eräänkin älykkään ja lahjakkaan ihmisen, jolla on ties mitä saavutuksia, mutta hän ei ikinä oppinut ruotsin kieltä, koska ei halunnut. Lusi pakolliset tunnit läpi koulussa, mutta siinä se.

Vierailija
6/14 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä että ruotsin opiskelu on pakollista.

Se on hyvä mm. ajatellen tulevia saksan kielen opintoja.

Viro pakolliseksi koko maahan (verovaroin tietty), kun se helpottaisi ruotsin oppimista.

Vierailija
7/14 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko johon tuhlataan paljon rahaa. 

Vierailija
8/14 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat varat voisi käyttää vaikka panostetumpaan Englannin kielen käytännölliseen oppiin (käydä vaikka ihan oikeita keskusteluja ja realistisia tilanteita ihmisten kanssa jotka eivät puhu suomea) tai vaikka toiseen valinnaiseen/pakolliseen kieleen (esim. saksa, ranska, venäjä) jota puhuu suomessa ja euroopan alueella useampi kuin vain muutama rantaruåttalainen.

Sama juttu myös näiden kurdien kanssa. 
Koko ajan tulee ihmisiä eri maista, jotka tarvitsevat apua, mutta kukaan ei puhu heidän kieltään, mut kuitenkin mussutetaan että pitäis oppia yks kymmenestä maailman hankalimmista kielistä päivässä, mut kukaan suomalainen ei vaivaudu oppimaan kunnolla edes englantia.

Siinähän ois jo työllistävä vaikutus kun osais jotain noista kielistä.
Tai pistäis heitä opettamaan omaa kieltään.

Vierailija
9/14 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä opetushallitus 1960-luvulla suunnitellutkaan.Hallitusneuvotteluiden lehmänkauppa oli.

Vierailija
10/14 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkieliset pelkää, mikäli pakkoruotsi poistetaan, aletaan poistaa jotain muitakin etuuksia tämän jälkeen.

Vierailija
11/14 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, aah kaikki se aika mitä olisi täytynyt laittaa tohon, onneksi sentään tajusin olla satsaamatta arvosanoihin...phyh. Itse asiassa nyt ku mietin niin suurella osalla opiskelemastani tiedosta en tee yhtään mitään. Tää on ihan....ihan sama.

Vierailija
12/14 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieli ei kiinnosta. Ei ole syytä opiskella sitä, koska minulla ei ole mitään, johon/jossa haluaisin käyttää sitä.

Englannin kieli kiinnostaa, koska suurinosa elokuvista, peleistä, sarjoista ja niin edelleen käännetään englanniksi, ja viihde on ollut minulla mainio tapa oppia idiomaattista englantia ja laajentaa sanavarastoa. Yliopistossa englannin kielen osaaminen on myös tärkeää, koska kansainvälisyys. Sitä paitsi, koska englantia on opetettu luokasta 3 lähtien, on siihen muodostunut tietynlainen "tunto" verrattuna ruotsin kieleen, jota vasta alettiin opettamaan 6-luokalla. Pienet lapsethan taisivat sisäistää ja oppia uusia kieliä paremmin eli jos ruotsin kielen osaamista haluttaisiin parantaa, pitäisi sen opiskelu aloittaa yhtä ajoissa kuin englannin kielen.

Japanin kieli kiinnostaa, koska pelaan ja katson sarjoja japaniksi. Lapsesta asti olen pelannut ja katsonut, jolloin tuntuu, että siihenkin on muodostunut tietynlainen "tunto" , joka on nyt vasta päässyt kehittymään, koska olen alkanut opettelemaan itse kieltä. Partikkelit on ihan mahtavia ja on siistiä, kuinka yksi pieni sana voi vaikuttaa paljon lauseen merkitykseen/nuanssiin. Puhekielinen japani, kohtelias japani, ERITTÄIN kohtelias japani, todella kiinnostavia kaikki, ja kaikki ne haluan oppia. Myös se, mitä pronomia itsestään käyttää, jo sillä voi kertoa paljon omasta itsestään. Lisäksi hiraganat, katakanat ja kanjit tuntuvat salakieleltä, koska japania et voi lukea romajia lukuunottamatta, ellet opiskele kirjoitussysteemiä.

Muitakin kieliä olisi siisti opiskella. Saksaa, italiaa, ranskaa, espanjaa, portugaliaa... Maailma täynnä todella mielenkiintoisia kieliä. Mutta kynnyskysymys onkin, että mistä altistuu kielelle? Ja kuinka ylläpidän kaikkia kieliä yhtä lailla, jotta mikään niistä ei pääse surkastumaan?

Vierailija
13/14 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on turhuuteen käytettyä aikaa jota voisi käyttää oikeasti tärkeiden kielten opiskeluun.

Vierailija
14/14 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä iloinen että osaan ruotsia. Se avaa työmahdollisuudet muihin pohjoismaihin, joka on nykytilanteessa tosi arvokasta. Niihin on muutenkin helppo muuttaa.

Kun osaa ruotsin, oppii äkkiä muutkin. Seuraan instassa muutamaa norjalaista hevosihmistä, ja ymmärrän heidän päivityksensä täysin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi