jättäisitkö 3½v:n ja 2v:n mummolaan viikoksi hoitoon jos
itse lähtisit miehenkanssa lomalle?
mietitään jos talvilomalla johonkin lämpimään lähdettäisi ja lapset menisis mummolaan. ikinä ei kahdestan missään matkalla olla oltu ja lapsetkaan ei yökylässä ole olleet vain kun yhden kerran vanhempi lapsi.
Kommentit (73)
vaikka me oltiin siellä kokoajan vieressä
ikävä kotiin oli kova.
ole olleet yökylässä ikinä?
Onko kyse luotettavien lastenhoitajien puutteesta vai mistä?
se riippuu myös lapsista millaisia he ovat luonteeltaan... Toiset ovat enemmän kiinni vanhemmissaan kuin toiset. Eli tulee herkemmin ikävä jne.
Itse kokeilisin ensin lyhyempiä yökyläilyjaksoja niin näkis kuinka heillä siellä sujuu. Ja jaksavatko isovanhemmat oikeasti hoitaa 24/7.
Jos päätätte lähteä niin nauttikaa lomasta täysin siemauksin! :)
Tottakai jättäisin. Tuon ikäiset lapset pärjää jo ihan hyvin isovanhempien kanssa viikon, ja mielestäni on ihan hyvä totuttaakin lapset kyläilyyn. Ettei lapsista tule liian äidin helmoissa roikkujia. Tekee myös parisuhteelle hyvää välillä irroittautua kahdestaan vauva-arjesta. Eri kysymys on tietysti sitten se, että ikävä voi tulla puolin ja toisin, mutta ei se ole niin vaarallista...
meillä ei ole mahdollisuutta viedä lapsia hoitoon. minun vanhemmat asuvat todella kaukana ja miehen vanhemmilta ei ole ikinä apua herunut paitsi nytten sitä tarjosivat joka oli todellinen yllätys!
3 v tykkää kyllä olla vaarilla ja on siellä päivisin käynyt joskus leikkimässä ja nytkin kun kysyttiin haluatko lähteä mukaan vai mennä vaarille hän sanoi että menee vaarille. ovat siis läheisiä vaikkei lapset siellä yötä ole olleetkaan ikinä. lapset haluaisivat useammin vaarille mennäkkin mutta vaarilla ja mummolla ei sitä aikaa ikinä ole:(
-ap-
Joku epäili, että lapset siellä mummolassa itkisivät ikäväänsä koko viikon. Tuskin! Jos suhde mummoon muuten kunnossa, niin lapset tuskin siellä itkevät kaikkia öitään, en ole ainakaan koskaan kuullut kenenkään lapsen niin tekevän. Eri asia on, että oireilevat sitten kun vanhemmat palaavat - eivät halua takaisin kotiin (tosin se hylätty lapsi -vertaus aiemmin oli aikas raju...) tai haluavat viereen nukkumaan jonkin aikaa tai muuten vaan kiukkuavat kuin pirut, mutta tuskin siellä mummolassa sitä tekevät.
Mutta kerran ihmettelin, kun vuotta vanhempi serkkupoika oli myös mummolla ja alkoi illalla nukkumaan mennessä itkeä äitiä.
Taisin ääneenkin tokaista että mikä mammanpoika. Itse taisin olla 5 v.
ole juuri lainkaan aikakäsitystä. Noin pienet voi alkaa jo ekan hoitopäivän aikana ihmetellä millon äiti tulee ne hakemaan, viikko voi tuntua ikuisuudelta. Eikä auta vaikka lapselle selittää, että äiti tulee kun on nukuttu 6 yötä, koska ei noin pienet ymmärrä kuinka pitkä aika on kyseessä.
Minä en pystyisi jättämään noin pieniä niin pitkäksi aikaa. Maksimissaan 2 yöksi.
Osaa hienosti laskea, että nyt ku mummi on ollut täällä kaksi yötä, on neljä enää jäljellä. Mutta itsekään en kolmivuotiaani luota lähtisi vielä kuin pitkäksi viikonlopuksi. Ja mieluiten sais hoitaja tulla tänne meille. Niin kuin tulisikin, mummojen mielestä on helpompi hoitaa lasta niitten omassa kotona.
tosin tuo etteivät ole koskaan olleet yötä poissa, on vähän hurja ajatus. mutta omani ollut ja tottunut mummolaan, niin jättäisin ja olen jättänytkin hyvillä mielin!
Aloittakaa viikonlopusta hotellissa nyt keväällä, kesällä sama juttu ja syksyllä sitten etelään. Tai vuoden päästä.
Vasta koululaisen voisin jättää viikoksi.
Kannattaa muutenkin ensin aloittaa yökyläily vähän lyheämmällä
ajanjaksolla. Menkää lomalle esim. Ruotsiin tai Viroon tai
mieluiten Suomeen jonnekin, niin ehtii hyvin parin lomavuorokauden
jälkeen hakemaan lapset takaisin kotiin.
eivät ole tottuneita yökyläilijöitä ja noin pieniä muutenkin vielä. Joku 3 yötä max.
En raaskisi koko viikoksi jättää, pidennetty vkl varmaan onnistuisi tutussa mummolassa.
Ehkä joku lyhyempi reissu nyt, ja muutaman vuoden päästä sitten toi viikko.
meidän 5v ei ole ikinä ollut edes yökylässä missän. sitten pääsee kun itse pyytää.
Korkeintaan viikonlopuksi, ja sekin olisi meidän perheessä aika iso juttu. Etenkin kun lapset eivät ole olleet kovin paljon isovanhempien kanssa.
Ja ihan turha nyt tulla tänne huutamaan kuinka mies varmaan pettää ja jättää kun minä laiminlyön hänen tarpeitaan ja sitä samaa av-blääbläätä.
Itse suunnitellaan samaa ja lapset on 2v. ja 4v.
Lähdetään 2 yöksi johonkin Keski-Euroopan kaupunkiin.
ole olleet yökylässä ikinä?
Onko kyse luotettavien lastenhoitajien puutteesta vai mistä?
Vanhemmat hylkäsivät, ja lapsi kiinnittyy sitten siihen mistä kiinni saa, eli mummoon. Ja sitten ei halua eroon mummosta, koska kokee hänet läheisemmäksi kuin omat vanhempansa. Sen vuoksi ei enaa halua lähteä kotiinkaan. Tyypillinen reaktio hylätyltä lapselta.
Samoin äidin reaktio on tyypillinen: Kun lapsi ei halua lähteä kotiin, niin äiti tulkitsee sen niin, että on viihtynyt niin hyvin. Ja kun äiti ei ajattele asiaa yhtään pidemmälle, niin häneltä jää ymmärtämätt lapsen käytöksen todellinen syy.
Enkä satuillut näitä omasta päästä, vaan alan kirjallisuudesta luettua tuo on.