29v viiden lapsen äiti haaveilee kätilön ammatista, mahdotontako?
Meillä on viisi lasta ja minulla ei ole mitään koulutusta, töissä olen silti ollut lasten välissä, mutta nyt on erittäin todennäköistä, että työpaikkani menee alta lähiaikoina. Haaveenani on aina ollut opiskella kätilöksi tai sairaanhoitajaksi, mutta olenkohan liian vanha siihen? Toisaalta myös lääkärin ammatti kiinnostais.
Saisin kyllä luultavasti tuon alan töitä, jossa olen nyt ollut, mutta rehellisesti sanottuna kyseinen työ on minulle pakkopullaa enkä viihdy siinä enkä todellakaan halua tehdä sitä loppuelämääni. Silti mietin, että tavoittelenko kuuta taivaalta, jos edes ajattelen opiskelevani kätilöksi tai sairaanhoitajaksi tai mahdollisesti lääkäriksi?
Kommentit (54)
Mulla oli kurssikaverina 36v viiden lapsen äiti, jolla ei lukiokoulutusta mutta lähihoitajakoulun kävi jotta pääsi ammattikorkeakouluun. Ja hyvin meni.
Oon 30v kolmen lapsen äiti. Tosin asuntolaina painaa päälle että saa nähdä koska olis mahdollisuus opiskella. Toivottavasti vielä joskus! Ei koskaan ole liian myöhäistä opiskellla, minä olen sitä mieltä!
Pari-kolme vuotta menee lukioon tai ammattiopintoihin, sitten pitää vielä hakea koulutukseen...Ethän olisi kuin ehkä 35 kun valmistuisit, eli et vanha ollenkaan. Käytännössä opiskelu ei tosin varmaan ole helppoa kun on noin monta lasta :)
koulutus. Ja näillä näkymin alotan ensi syksynä oppisopimuksella lähihoitajaksi opiskelun. Opiskelu on minua aina kiinnostanut ja aina saanut hyviä arvosanoja, joten tuo ei ehkä ole se ongelma.
Tosiaan se tässä eniten mietityttää, että miten sitä jaksaa kun on jo lapsia. Helpointa se ois ollut opiskella ensin ja tehdä lapset sitten, mutta elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan.
Eli siinähän ehtii vaihtamaan alaa vaikka useammankin kerran.
Itsekin olen haaveillut kanssa kätilöntyöstä yli 10v. Ehkä joku päivä unelmani toteutankin, mutta odotan että lapset ovat pikkaisen isompia (nyt 2v ja 3v). Itsellä ikää 30v. eli ei ole mikään kiire vielä.
koulutus. Ja näillä näkymin alotan ensi syksynä oppisopimuksella lähihoitajaksi opiskelun. Opiskelu on minua aina kiinnostanut ja aina saanut hyviä arvosanoja, joten tuo ei ehkä ole se ongelma.
Tosiaan se tässä eniten mietityttää, että miten sitä jaksaa kun on jo lapsia. Helpointa se ois ollut opiskella ensin ja tehdä lapset sitten, mutta elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan.
Entä jos on ammattikoulusta parempi todistus kuin lukiosta, onko siitä mitään apua? (jos se ammattikoulun tutkinto on täysin eri alalta)
suoraan lukiosta sellaiset tytöt, joilla tosi hyvät paperit. Saavat siitä jo aika kovat lähtöpisteet ja lisäksi pisteitä siitä, että ovat tuoreita ylioppilaita. Mitä olen katsellut, niin mulla ei olisi nykyään mitään toivoa päästä kätilöksi enää. Käytännössä melkein kaikki kätilöopiskelijat ovat nykyään parikymppisiä. Harmi sinänsä, koska mielestäni tässä ammatissa eletyllä elämälläkin olisi omat etunsa.
kanssa yksi 29v kahden lapsen äiti jolla haaveena vielä lisää lapsiakin mutta myös kätilön ammatti. ammatiltani olen kyllä jo valmiiksi lähihoitaja. lähin opiskelupaikka olisi kylläkin yli 100km päässä eikä täällä maalla ole tarvetta kätilölle tai voihan sillä ammatilla varustettu kai olla äitiysneuvolassa töissä.
vastuu kyllä pelottaa todella paljon kun nytkin jo tuntuu että välillä tieto loppuu kotihoidossa.
suoraan lukiosta sellaiset tytöt, joilla tosi hyvät paperit. Saavat siitä jo aika kovat lähtöpisteet ja lisäksi pisteitä siitä, että ovat tuoreita ylioppilaita. Mitä olen katsellut, niin mulla ei olisi nykyään mitään toivoa päästä kätilöksi enää. Käytännössä melkein kaikki kätilöopiskelijat ovat nykyään parikymppisiä. Harmi sinänsä, koska mielestäni tässä ammatissa eletyllä elämälläkin olisi omat etunsa.
Kouluarvosanojen pitää olla hyvät että pääsee pääsykokeeseen. esim. Metropolian www-sivuilta löytyy hakukriteerit ja hakustatistiikkaa (kuinka moni hakenut/päässyt opiskelemaan, millä pisteillä päässyt pääsykokeisiin jne.)
Kouluarvosanojen pitää olla hyvät että pääsee pääsykokeeseen. esim. Metropolian www-sivuilta löytyy hakukriteerit ja hakustatistiikkaa (kuinka moni hakenut/päässyt opiskelemaan, millä pisteillä päässyt pääsykokeisiin jne.)
Ohjaan itse jatkuvasti kätilöopiskelijoita. Tietenkin siellä on muutamia "aikuisiakin", mutta viime ryhmässä esim. taisi olla yksi, ja ryhmän koko muistaakseni 16.
ja tosi hyvillä arvosanoilla, että pääsee edes pääsykokeisiin.