Hei te, joilla saa virpoa vain tietynlaiset virpojat!!! HUOMIO!!!
Osalla saa virpoa vain ne, jotka ovat pukeutuneet. Osalla vain ne, jotka eivät ole pukeutuneet. Osalla saa virpoa vain ne, joilla on kauniisti koristellut oksat. Osalla saa virpoa vain ne, joilla on ihan minkälaiset oksat vaan. Osalla saa virpoa kaikki oli minkänäköisiä lapsia vaan. Osalla saa virpoa aikuisetkin.
Voisitteko olla kilttejä, ja leikata kaksi halkaisijaltaan 15 cm kokoista ympyrää ja piirtää toiseen sellaisen virpojan ja oksan, joka on teille tervetullut. Toiseen ympyrään piirrätte sellaisen, joka ei ole tervetullut ja tämän ympyrän päälle vedätte vielä ruksit. Ripustatte ympyrät vielä kotinne ulko-oveen ja voitte olla varmoja, että tulee oikeanlaisia virpojia!
Kommentit (146)
Siis ettei kaikki oikesti pidä trulleista ja noidista, siis uskonnllisen vakaumuksen takia. se ei ole lapsen vika, mutta ei vanhempien tule tälläisiä ihmisiä lapsilleen myöskään haukkua! Vaan kertoa faktat.
Kai te sanotte lapsillenne, että virpomiseen kysytään ensin lupa?
Meillä ei ole vielä ajankohtaista tämä virpominen. Kaikki ei tosiaan pidä, mutta mieluummin sitten olla avaamatta ovea, kuin haukkua lasta (jossain kuulemma niinkin tapahtunut).
minä piirsin vain yhden kyltin mihin tein tytön ja pojan ja koristellun oksan kuvan. en laittanut rukseja yli eli tytöt ja pojat voivat virpoa meille. eikä ole pakko pukeutua mutta toivon, että antavat risun minulle niin annan sen suklaamunasen.
Meilläpäin ainakin ihan perinne on, että pukeudutaan pääsiäisaiheisesti ja vitsa annetaan, mutta riittää että yksi vitsa per yksi virvottava. Toki vitsa on koristeltava, mutta lapsen koristelema kelpaa kyllä, ei tarvitse olla mikään mallikappale. Kunhan siinä niitä koristeita on. Kyllähän siinä vähän kerjäämisen maku tulisi, jos ei virpoja(t) olisi viitsineet edes pukeutua tai koristella oksiaan. Mutta kyllä mä silti tietty palkan antaisin, ehkä sitten vain sen yhden karkin. Mutta kyllä hyvin valmistautunut virpoja sen suklaamunansa, tms. ansaitsee! Onneksi ei ole paljon näitä kerjääjiä näkynyt.
Sitten jos pienempien lasten mukana on isompi lapsi, joka ei ole pukeutunut, niin antaisin kyllä hänellekin kunnon palkan, sillä hän on lähtenyt pienempiä sisaruksiaan sinne vahtimaan ja tueksi. Minusta tämä on positiivinen ja kannustettava juttu.
Mutta joo, miten ihmeessä aikuiset ihmiset voi tehdä pienten lasten jännästä perinteestä noin hankalaa ja osoittaa mieltään viattomille lapsille, kuin uhmaikäiset!
varustautunut jollain tavalla virpomiseen = nähnyt vaivaa. Kaikki ne lapset = tervetuloa. Muut = tervemenoa.
Virpojat -tervetuloa! Kerjääjät -tervemenoa! Eli siis valmistautunut pitää olla. Jos ei ole pukeutunut, koristellut oksia ja opetellut runoa, niin sehän on silkkaa kerjuuta vain! Mutta toivottavasti tulisi söpöjä pikkunoitia tai vaikka velhoja sunnuntaitamme ilahduttamaan! Vauvakin varmaan katselisi innoissaan! :)
joten voi valita kelle avaa ovensa.
viime vuonna ovelle tuli kaksi noin 10-12 -vuotiasta poikaa tavallisissa vaatteissa, lähipuusta katkaistuilla, koristelemattomalla oksalla varustettuna. Annoin hyvää sydäntäni molemmille sen suklaamunan, mutta teki mieli pitää puhuttelu. Pikkutrollit on erikseen ja ainakin pitää olla jotenkin nähty vaivaa.
Mun mielestä on kauheeta lajitella lapsija noin! Uskon että siinä kyllä ihmiset saavat hyvän kuvan siitä joka noin lajittelee ihmisiä. Itse en todellakaan kehtaisi alkaa mitään lappuja laittelemaan enkä käännyttämään lapsia ovelta pois sanoen "olette aivan liian vanhoja".
Entäs noitana, jolla on Harry Potter hattu vai kelpaako vaan perinteiset huivit?
Nämä ois hyvä myös tietää.
Entä ketkä kaikki saa tulla. Jos esim. kauheen kaukaa tulleet vieraat lapset ei palkita ja vaikka vaan tutut on tervetulleistaa.
Listaa vaan oveen. Meidän lapset osaa lukea.
muistan lapsena miten tuijotimme sisarusten kanssa silmät pyöreinä vieraita lapsia, jotka tulivat soittamaan ovikelloamme todella nolosti pukeutuneina. Ihmettelimme että miten nuo kehtaa! Nolotti ihan niiden puolesta. Ja olimme samanikäisiä kuin ne virpojat.
Siis sinulla ja sisaruksillasi.
mutta äännemurroksen partaalla olevat pojankossit ilman asianmukaista virpomisvaatetusta (=noita, batman or whatever) ja koristelemattomien risujen kanssa saavat lähtöpassit oveltamme.
Näitäkin on nähty ja vielä palkkioksi olisi kelvannut vain raha. Hah!
ne lapset, jotka tuovat sen risun jossa on suunnilleen yksi höyhen ja joku naru kietaistu ympärille. Sellaisen kanssa sitten tullaan vonkaamaan ilmaisia herkkuja. Mieluummin annan herkkuja niille, jotka ovat edes vähän nähneet vaivaa oksien eteen.
Piirrän oveen kyltin missä halutaan vitsaa ja annetaan munaa noidille ja batmaneille. Äitejä saa tulla sankoin joukoin virpomaan :D
Naamiohuvit kunniaan ja kyllä se tiedetään miksi joillain on naama nutturalla...Ei oo virvottu vähään aikaan saati saatu munaa :DDDD
Mulle on ihan sama vaikka tulis kakarat yöpuvussa virpomaan, kunhan jokainen virpoja antaa oman oksansa. Vituttaa ne ahneet kakarat jotka tulee porukalla virpomaan, mutta vain yksi antaa oksan. Kaikki kyllä ottaa iloisena vastaan karkit. Millaisia vanhempia näilläkin tulevilla kitupiikeillä oikein on, kun ei opeta lapsilleen mitään tapoja. Lisäksi ne varvut on ihan samperin rumia, suurinpiirtein jeesusteipillä liimattu sellaiseen kymmenen sentin pituiseen oksaan kaks höyhentä ristiin. Miten ne edes kehtaa sellaisilla virpoa?? Toista se oli 90-luvulla kun olin itse virpomassa...
Ja joo, ei ole suuri ongelma mun elämässä nää virpojat, vaikka siltä vaikuttaisikin, kunhan vaan puran vitutustani tänne...
Joo ei meilläkään herkkuja vonkaamalla saa ...
kuulostaa. Itselle ei ole aiempina pääsiäisinä tullut edes mieleen ja on mennyt koko kevät v#%/ksi ja porkkanatkin vienyt myyrä ja herneissä oli sieni.
Riittäisiköhän, jos vain kirjoittaisi, että:
Tänne ei:
-yli 10-vuotiaita
-meidän talon edestä otetun aurakepin tmv. kanssa
...kun lukutaidottomillehan tuolla ei ole mitään merkitystä, ovat tervetulleita, jos on ihan omin pikku kätösin koristellut pajunoksat mieluiten pajunkissoilla (niistä saa tietysti ekstrakarkkia).
Tai toisaalta taidan varmistella asian niin, että liitän ohjeen alle mallikappaleen tuosta vitsasta ja vaikka valokuvan sallitusta asusta. Nuo laitan sellaseen "laatikkomallin" valokuvakehykseen, johon mahtuu sisälle.
Ja tulostan ja laminoin ohjeen, niin voin laittaa nuo talteen pääsiäiskoristeiden sekaan ja ottaa aina samalla ajoissa esille siltä varalta, että joku katsoo vanhaa kalenteria.
asuinalueemme perinteiden mukaan.
Asutaan perinteisellä 'trulli-vyöhykkeellä', jossa pukeutuneet pikku-trullit virpovat koristelluilla oksilla.
Jos joku pieni lapsi nyt kuitenkin tulee virpomaan ilman pukua ja tavallisen oksan kanssa, en vedä herneitä nenään, vaan annan virpoa ja annan palkkion. Jos kuitenkin joku iso teini yrittää samaa, en kelpuuta häntä virpojaksi.
Jos toinen lapsista onkin kyltin mukaan tervetullut ja toinen ei, niin vähänkö toiselle tulee paha mieli. Jotkut on sitten suoraan sanottuna vmäisiä, inhottavia ämmiä. Älkää vaikka ennemmin avatko ovea. En toki tarkoita, että kinderit kaikille vaan paperillinen karkkikin riittää ja ne pussit ei ny euroo enempää maksa (tai no mistä mä tiedän, mitä karkit pk-seudulla maksaa).