Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Diabetes ja raskaus!

27.03.2010 |

Hei kaikki diabeetikot jotka suunnittelette raskautta tai olette/olitte raskaana sekä te äidit joilla on todettu raskausdiabetes!

Olen toukokuussa valmistuva lähihoitaja ja teen opinnäytetyötä aiheena diabetes ja raskaus. Olen yrittänyt etsiä kertomuksia joita voisin liittää opinnäytetyöhöni mutta en ole löytänyt..Joten arvostaisin todella jos jollakin teistä olisi aikaa kirjoittaa edes muutama rivi itsestäsi. Vapaasti saa kirjoittaa mutta esimerkkejä siitä mitä olisi kiva kuulla on esim. miten se vaikuttti raskauteesi? Miltä se tuntui, pelottiko? Miten olet hoitanut itseäsi? jne.

Mitään nimiä eikä muita tietoja tarvitse kertoa. Jos haluat, ikäsi kertominen olisi tietenkin mukava.:)

SUURET KIITOKSET niille jotka vaivautuvat auttamaan!:)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä mutta en ollut huomannut tollaista mahdollisuutta ja mulla on nyt aika vähissä kun olin ajatellut löytäväni netistä valmiita kertomuksia mutta en sitten löytänytkään joten nyt taitaa olla liian myöhäistä siirtyä tonne koska sinne ei voi noin vain kirjoittaa..

Toivon vain että nyt vielä edes yhdellä ihmisellä olisi aikaa kirjoittaa kokemuksestaan..:)

Vierailija
2/7 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi tervettä poikaa on (5v ja 8kk).

hba1c oli molemmissa raskauksissa alle 7, yhdessä vaiheessa jopa 5.1.

Esikoinen käynnistettiin rv38 koska painoarvio oli 4.1kg. poika painoi 3985g.

toinen käynnistettiin rv39 ja painoi 3640g.

Molemmat raskaudet menivät todella hyvin, ei mitään ongelmaa :)

tsemppiä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

diabetes ja raskaus -osastoon? Siellä ne odottajat on.

Vierailija
4/7 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi typo

Vierailija
5/7 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1tyypin diabetes, todettu kun täytin 17v. Tuolloin ensimmäinen asia, jonka halusin tietää oli se, että voinko saada lapsia?

Nyt olen 28v ja minulla on kolme lasta 4v, 2v ja 8kk.

Kaikki lapseni ovat syntyneet sektiolla. Tiesin, että noin 60% diabeetikoiden lapsista syntyy sektiolla, eikä tämä asia minua pelottanut lainkaan. Tietysti olisin toivonut, että olisin voinut synnyttää alakautta, mutta esikoiseni oli perätilassa ja minulle tuli kaikenlisäksi raskausmyrkytys, niin leikkaus päätettiin tehdä 38+2. Terve tyttövauva syntyi 16.8.2005 eikä hän edes joutunut teholle.

Olimme sairaalassa tasan viikon

Toinen tyttäreni syntyi 26.6.2006. Synnytystä yritettiin käynnistää kapselilla, mutta kuusi tuntia kärvistelin epänormaalien supistusten kanssa, kunnes lääkäri teki päätöksen, että kohtua ja vanhaa arpea ei voida rasittaa pidempään. Tuolloinkaan en sektiota pelännyt. Vauva syntyi 00.50 ja hän joutui heti teholle alhaisen sokerin takia.

Olimme sairaalassa viisi päivää.

Kolmas lapseni syntyi 30.6.2009 sektiolla hänkin. Viimeinen sektio olikin suunniteltu, mikä oli erittäin hyvä asia minulle.

Vauva joutui heti teholle jälleen alhaisten sokereiden takia. Vauva oli todella iso, 4,7kg.

Jäi epäselväksi mistä iso koko johtui, koska hoitotasapainoni oli koko raskauden ajan hyvä..

Ennen kaikkia raskauksia olemme miheni kanssa tarkkaan jutelleet ja valmistautuneet raskauteen. Minun kohdallani se on tarkoittanut lääkärintarkastusta ja "lupaa" raskauteen. Jokaisen raskauden edeltävä pitkäaikaissokeri on ollut 6.2-6.8. Raskauksien aikana pitkäaikaissokeri on aina ollut 5.2-7.3.

Olen hoitanut itseäni todella tarkkaan raskauksien aikana, koska minua on aina huolestuttanut epämuodostumat joita voi tulla huonossa hoitotasapainossa. Lisäksi viimeisen raskauteni aikana vauvan kasvu alkoi huolestuttaa, sillä lapsiveden määrä kasvoi jatkuvasti ja pelkona oli munuaisten kärsiminen.

Nyt olemme lapsemme tehneet. Suosituhan on, että 1tyypin diabeetikot tekevät lapsensa 30 ikävuoteen mennessä. Siitä ylöpäin riskit kasvavat.

Tiedän erään naisen, jolla on 1tyypin diabetes eikä hän ole koskaan uskaltanut tehdä lapsia, vaikka onkin niitä kovasti halunnut.

Toivottavasti tästä on apua :)!

Vierailija
6/7 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen löytänyt kohtauspaikan mutta en ole löytänyt sieltä varsinaisia kertomuksia..Siellä lähinnä diabeetikot keskustelevat keskenään. Jos ymmärrät mitä tarkoitan..

Suuri KIITOS sinulle joka kerroit omasta kokemuksestasi!

Vierailija
7/7 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vasemmassa palkissa alhaalla on kohta "Osallistu tutkimukseen". Siellä muutkin opiskelijat sun muut hakevat aineistoa. Parempi laittaa sinne ilmoitus ja esiintyä ihan omalla nimellään + oppilaitoksen nimellä, niin saa helpommin vastauksia. Samoin oppilaitoksella voidaan kysyä millä tavalla olet materiaalisi hankkinut ja silloin olisi hyvä olla esim. paperille printattuna sivustolta löytyvä ilmoituksesi.