Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytöstavoista. Kumpi on "oikeassa"?

Vierailija
27.03.2010 |

Mieheni mielestä minun täytyisi oppia sanomaan esim "Saisinko lautasen? Voisitko tuoda...?" Minä sanon "Annatko lautasen? Toisitko...?Pitäisikö minun parantaa tapaani puhua vai ei?

Meillä on suurperhe ja tuntuu siltä, ettei ole aikaa sanoa sitä "voisinko", kun on monta huomioitavaa asiaa yhtäaikaa. Mieheni on kasvanut ainoana lapsena. Minulla oli kolme sisarusta ja puhetapani oli silloin samanlainen kuin nyt aikuisena ja itsekin vanhempana.

Mieheni mielestä käytän käskymuotoa. Omasta mielestäni käskymuotoa on jo lievennetty tarpeeksi -ko, -kö päätteillä. Mielestäni kysymyksiini voisi aivan hyvin vastata joskus, että "ei nyt".

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallista. Mieheltäsi on tosiaan älytöntä saivartelua, jos vaatii muuttamaan puhetapaasi. Äänenpaino on sitten asia erikseen, josta voidaan keskustella.

Vierailija
22/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"annatko" ja "antaisitko" välillä on selkeä ero, vaikka sinänsä "annatko" ei olekaan imperatiivi.

Itselleni "annatko" on epäkohtelias muoto ja se särähtää korvaan varmasti niille, jotka ovat oppineet tuon kohteliaan muodon.

Äänensävyllä on myös paljon merkitystä. Itse haluan opettaa lapsille kohteliaisuutta ja siksi ihmettelenkin, miksi et omillesi halua opettaa nimenomaan tuota kohteliasta muotoa?

Sinänsä huvittavaa, mistä kaikesta puolisot saavat kiistan aikaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltäsi. Voi jessus. Mun mielestä annakko, tuokko tms. (oulun murre) on se kohtelias tapa. Mutta voinpa sanoa annappa, tuoppa tai ihan suoraan anna mulle sieltä lautanen, ota tuo, eikä kellään mene herne nenään. En kattelis tuollaista miestä joka alkaa opettaan joka hemmetin asiassa.

Vierailija
24/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi tapa pyytää on kohteliaampi. Suosittelen sen käyttöä.

Vierailija
25/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin tuollainen hienostelu "antaisitko" olis jo vittuilua. Annatko on ihan kohtelias muoto. Ja perheen kesken voi myös käskeä, anna. Meillä ei sentään vieraita ihmisiä olla.

Vierailija
26/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se sen vaivalloisempaa ole, kun on niin selkäytimessä. Virallisissa yhteyksissä lisään vielä perään "kiitos".

Molemmat ovat kuitenkin kotioloissa ihan hyviä.

Vierailija
27/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta sitä saakin väittelyn aikaan...

Vierailija
28/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kainuusta ja sanoo annappa ja se on ärsyttävää

Vierailija
29/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kainuusta ja sanoo annappa ja se on ärsyttävää

ihan sievästi sanottu.

T. Se oululainen

Vierailija
30/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksesi on varsin junttia, kuin 70-luvun tehdastyöläisperheessä konsanaan.

Täällä päin tuollainen hienostelu "antaisitko" olis jo vittuilua. Annatko on ihan kohtelias muoto. Ja perheen kesken voi myös käskeä, anna. Meillä ei sentään vieraita ihmisiä olla.

Vierailija
31/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi siis toivoo, että teillä puhuttaisiin kohteliaammin ja sinä olet suorasukaisemman puheen kannalla. Eikö nämä ole niitä asioita, joita voidaan perheessä yhdessä sopia, millaiset arvot teidän perheellänne on, mikä on tärkeää?

Anna lautanen!

Annatko lautasen?

Antaisitko lautasen?

Voisitko antaa lautasen?

Olisitko niin ystävällinen ja antaisit lautasen?

Vierailija
32/32 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksesi on varsin junttia, kuin 70-luvun tehdastyöläisperheessä konsanaan.

70-luvulla työläisperheessä oulussa tosiaan. ja musta se anna lautanen on kyl äänensävystä riippuen ihan normaalia. Mitä siinä voi olla jos annostelen ruoan ja kuorin miehelle munat ja perkaan kanankoivet ja totean, tuo lautanen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän