Käytöstavoista. Kumpi on "oikeassa"?
Mieheni mielestä minun täytyisi oppia sanomaan esim "Saisinko lautasen? Voisitko tuoda...?" Minä sanon "Annatko lautasen? Toisitko...?Pitäisikö minun parantaa tapaani puhua vai ei?
Meillä on suurperhe ja tuntuu siltä, ettei ole aikaa sanoa sitä "voisinko", kun on monta huomioitavaa asiaa yhtäaikaa. Mieheni on kasvanut ainoana lapsena. Minulla oli kolme sisarusta ja puhetapani oli silloin samanlainen kuin nyt aikuisena ja itsekin vanhempana.
Mieheni mielestä käytän käskymuotoa. Omasta mielestäni käskymuotoa on jo lievennetty tarpeeksi -ko, -kö päätteillä. Mielestäni kysymyksiini voisi aivan hyvin vastata joskus, että "ei nyt".
Kommentit (32)
"annatko" ja "antaisitko" välillä on selkeä ero, vaikka sinänsä "annatko" ei olekaan imperatiivi.
Itselleni "annatko" on epäkohtelias muoto ja se särähtää korvaan varmasti niille, jotka ovat oppineet tuon kohteliaan muodon.
Äänensävyllä on myös paljon merkitystä. Itse haluan opettaa lapsille kohteliaisuutta ja siksi ihmettelenkin, miksi et omillesi halua opettaa nimenomaan tuota kohteliasta muotoa?
Sinänsä huvittavaa, mistä kaikesta puolisot saavat kiistan aikaan :)
Mieheltäsi. Voi jessus. Mun mielestä annakko, tuokko tms. (oulun murre) on se kohtelias tapa. Mutta voinpa sanoa annappa, tuoppa tai ihan suoraan anna mulle sieltä lautanen, ota tuo, eikä kellään mene herne nenään. En kattelis tuollaista miestä joka alkaa opettaan joka hemmetin asiassa.
miehesi tapa pyytää on kohteliaampi. Suosittelen sen käyttöä.
Täällä päin tuollainen hienostelu "antaisitko" olis jo vittuilua. Annatko on ihan kohtelias muoto. Ja perheen kesken voi myös käskeä, anna. Meillä ei sentään vieraita ihmisiä olla.
Eikä se sen vaivalloisempaa ole, kun on niin selkäytimessä. Virallisissa yhteyksissä lisään vielä perään "kiitos".
Molemmat ovat kuitenkin kotioloissa ihan hyviä.
kaikesta sitä saakin väittelyn aikaan...
on kainuusta ja sanoo annappa ja se on ärsyttävää
on kainuusta ja sanoo annappa ja se on ärsyttävää
ihan sievästi sanottu.
T. Se oululainen
Käytöksesi on varsin junttia, kuin 70-luvun tehdastyöläisperheessä konsanaan.
Täällä päin tuollainen hienostelu "antaisitko" olis jo vittuilua. Annatko on ihan kohtelias muoto. Ja perheen kesken voi myös käskeä, anna. Meillä ei sentään vieraita ihmisiä olla.
Miehesi siis toivoo, että teillä puhuttaisiin kohteliaammin ja sinä olet suorasukaisemman puheen kannalla. Eikö nämä ole niitä asioita, joita voidaan perheessä yhdessä sopia, millaiset arvot teidän perheellänne on, mikä on tärkeää?
Anna lautanen!
Annatko lautasen?
Antaisitko lautasen?
Voisitko antaa lautasen?
Olisitko niin ystävällinen ja antaisit lautasen?
Käytöksesi on varsin junttia, kuin 70-luvun tehdastyöläisperheessä konsanaan.
70-luvulla työläisperheessä oulussa tosiaan. ja musta se anna lautanen on kyl äänensävystä riippuen ihan normaalia. Mitä siinä voi olla jos annostelen ruoan ja kuorin miehelle munat ja perkaan kanankoivet ja totean, tuo lautanen?
asiallista. Mieheltäsi on tosiaan älytöntä saivartelua, jos vaatii muuttamaan puhetapaasi. Äänenpaino on sitten asia erikseen, josta voidaan keskustella.