Miten motivoisin itseäni olemaan ostamatta?
Saan aina jotenkin vakuutettua itselleni, että jos en en näytä tietynlaiselta ulospäin, niin identiteettini lakkaa olemasta eikä kukaan huomaa minua. Tarvitsen uusia muodikkaita vaatteita, jotta olen olemassa. Eli syvällä on tämä shoppausholismi :(
Kommentit (4)
Tuohon ajatustyökohtaan voisin sanoa, että olen tehnyt sen jo ja oikeastaan tiedän syyn. En usko, että olisin ihmisenä tarpeeksi kiinnostava vanhoissa perusvaatteissani. "Naamioin" itsestäni uuden ihmisen vaatteilla, kun muuten olen niin tylsä. Tämmöinen kuva minulla on itsestäni.
Täytyy varmaan alkaa tehdä noita käytännön juttuja, mitä mainitsit, jättää pankkikortit kotiin yms. Josko tämä tästä.
t. tylsä ja kohta velkainen ap
itse tein näin reilu vuosi sitten ja nykyään ei voisi vähempää kiinnostaa se rättien etsiminen. Ostan vain tarpeeseen.
"onneks" mulla on niin vähän rahaa, etten voi ostella nyt mitään. En ole ihan hirveitä summia kuluttanut vaatteisiin, mutta just sillain typerästi, että olen ostanut hetken mielijohteesta halpisrättejä, vaikka olisin oikeasti voinut ostaa yhden, kivemman mutta kalliimman jutun. Oon sentään vähän oppinut miettimään, mistä OIKEASTI tykkään ja jarruttelemaan siellä sovituskopissakin. "Onneksi" mulla on myös hankalan mallinen kroppa, on vaikeaa löytää hyviä vaatteita, niinpä monet kokeilemani kuteet jää kauppaan...
Mutta sun täytyy miettiä, miten saisit itses hyväksyttyä sellaisena kuin oot: miks oot tylsä omasta mielestäsi? Et sä nyt ainakaan mitenkään tyhmältä vaikuta noiden viestiesi perusteella, selvästi sussa täytyy olla sisäistä elämää, kun pystyt itseäsi analysoimaan. Miten oppisit arvostamaan itseäsi ja omia luonteenpiirteitäsi?
rajoittava keino voisi olla ainakin se, ettet kuljeta pankkikorttia mukana vaan nostat itsellesi käteistä, jolla ostat oikeasti tarvitsemasi asiat.
Toiseksi kannattaa kirjata ylös jokainen vaateosto hintoineen. Kun näet paperilla ostamasi vaatteiden määrän ja hinnat, tajuat ehkä mihin kankkulan kaivoon syydät rahaa.
Käy läpi vaatteesi! Karsi turhat pois. Jätä jäljelle vaatteet, joista saat mielekkäitä asukokonaisuuksia. Tarpeettomat anna pois, myy kirpparilla/huutiksessa tai vie vaatekeräykseen.
Tärkein: ala tekemään ajatustyötä, kysy itseltäsi MIKSI tarvitse kaikkia niitä vaatteita? Mihin olet tyytymätön ja auttaako vaatteet siihen?