Eniten vituttaa: julkinen terveydenhoito
Olen työttömänä ja sen vuoksi julkisen terveydenhuollon armoilla. Olen kärsinyt viime yöstä alkaen kovasta ylävatsakivusta. Soitin aamulla terveysneuvontaan, kerroin tarinani ja kysyin neuvoa, että miten toimia. Olivat sitä mieltä, että pitää lähteä heti näytille. Ok.
Yritin varata ajan omalle terveysasemalle, niitä ei ollut, joten sitten suuntana kirkonkylän päivystykseen. Sinne ei sitten ollutkaan aikoja, sanoivat että voi sinne paikan päälle mennä suoraan. Ok. Menin paikan päälle. No eihän niitä kiinnostanut mun ylävatsakivut. Ihmettelivät heti alkuun, että mitä mä siellä teen. Pari tuntia odotettuani luovutin. Narkkarit, juopot ja kaikki muut meni ohi. Minä kökötin siellä kaksin kerroin taipuneena, kunnes mitta tuli täyteen ja häivyin.
Vituttaa! Ei tässä maassa saa hoitoa jos ei ole a) narkkari tai juoppo
b) rikas.
Kai sitten yritän sinnitellä tämän kivun kanssa, jos vaikka huomenna omaan arvauskeskukseen pääsis.
Kommentit (21)
"Ja ihan eilen puhuttiin siitä miten saadaan karsittua vähemmäksi ne kävijät jotka tulevat valittamaan nuhaa..vievät tosiaan aikaa vaikkapa siltä seuraavalta sydänpotilaalta."
Mua ei otettu päivystykseen, kun valitin kurkkukipua. Olisi pitänyt ottaa. Kyseessä oli allerginen reaktio lääkeaineelle. En ollut aiemmin kokenut vastaavaa. Pääsin lääkäriin myöhemmin ja sain kolmea eri allergialääkettä heti. Sain ohjeeksi jatkossa päivystykseen menemisen sijaan vastaavassa tilanteessa soittaa ambulanssin. Ensin pitäisi tutkia, sitten vasta päättää ketä ottaa, ketä ei. Näinköhän minunkin tapauksessa päiviteltiin, että ois halunnut tulla päivystykseen kurkkukivun vuoksi???
jonon ohi pikkuvaivoillakin, jos heillä on poliisi saattajana. Poliisia ei voi istuttaa paria tuntia potilasta vahtimassa.
ja kävellyt ympäriinsä ja voihkinut ja ollut tuskaisen näköinen.
Pitää vähän liioitella näköjään.
Terveyskeskukset on just tuommosia, ei voi mitään.
vaikka olisin kuoleman kielissä ja erityisesti silloin lähtisin kotiini sairastamaan takaisin
joka on omaa paikkaasi kauempana, odottelet pari tuntia ja sitten sanot "En vaan enää jaksanut". Kai sulla jonotusnumero on Porvoossakin. Mitäs teit sitten loppupäivän?
joka on omaa paikkaasi kauempana, odottelet pari tuntia ja sitten sanot "En vaan enää jaksanut". Kai sulla jonotusnumero on Porvoossakin. Mitäs teit sitten loppupäivän?
"Ja ihan eilen puhuttiin siitä miten saadaan karsittua vähemmäksi ne kävijät jotka tulevat valittamaan nuhaa..vievät tosiaan aikaa vaikkapa siltä seuraavalta sydänpotilaalta."
Mua ei otettu päivystykseen, kun valitin kurkkukipua. Olisi pitänyt ottaa. Kyseessä oli allerginen reaktio lääkeaineelle. En ollut aiemmin kokenut vastaavaa. Pääsin lääkäriin myöhemmin ja sain kolmea eri allergialääkettä heti. Sain ohjeeksi jatkossa päivystykseen menemisen sijaan vastaavassa tilanteessa soittaa ambulanssin. Ensin pitäisi tutkia, sitten vasta päättää ketä ottaa, ketä ei. Näinköhän minunkin tapauksessa päiviteltiin, että ois halunnut tulla päivystykseen kurkkukivun vuoksi???
En sanonut sitä etteikö niitä nuhiakin sitten hoidettaisi! Vaan pohdittiin miten tämä systeemi saataisiin toimivammaksi. Meilä nuhaa voi mennä valittamaan myös työterveyshoitajalle ja sinne pääsee jopa samana päivänä ajalla. Ja myös sieltä pääsee lääkärille samanpäivän aikana jos on kyseessä hätä.
Olen itsekin istunut kovasti kuumeessa ja kurkku paisuneena päivystyksessä yli kakstuntia, mutta koska halusin saada avun kipuuni niin istuin kyllä ihan sen takia ja odotin.
En sanonut sitä etteikö niitä nuhiakin sitten hoidettaisi! Vaan pohdittiin miten tämä systeemi saataisiin toimivammaksi. Meilä nuhaa voi mennä valittamaan myös työterveyshoitajalle ja sinne pääsee jopa samana päivänä ajalla. Ja myös sieltä pääsee lääkärille samanpäivän aikana jos on kyseessä hätä.
Olen itsekin istunut kovasti kuumeessa ja kurkku paisuneena päivystyksessä yli kakstuntia, mutta koska halusin saada avun kipuuni niin istuin kyllä ihan sen takia ja odotin.
päivystyksessäkin saanut aina avun max tunnin jonottamisella. Ei mitään valittamista. Kerran jopa ääneen ihmettelin, kun menin sinne tapaturman johdosta (olkapää sijoiltaan). Kauhee härdelli alkoi mun ympärillä ja samantien rtg ym. Kysyin sit jossain vaiheessa, et miks mä pääsin heti hoidettavaksi. Sanoivat, että mun tartti olla jo ilmoittautuessani todella tuskissani kun en nostanut kättäni ilman että pinnistin kaikki voimani äärimmilleen. Itse en edes ajatellut että jonkun jonon kärkeen menisin "mitättömän kipuni" vuoksi.
terveisin vaihtoehto b ja vakuutukset kunnossa
p.s. Arvauskeskus? Mikä se on?
Otan osaa terveisin vaihtoehto b ja vakuutukset kunnossa
p.s. Arvauskeskus? Mikä se on?
Kiitos ja onnitteluni, että asiat kunnossa.
Arvauskeskus on terveyskeskus :)
jos olisit odottanut, niin olisit päässyt siellä päivystyksessä lääkäriin. Minkä ihmeen takia lähdit pois? Etkö ollutkaan niin kipeä, että olisit tarvinut lääkäriä?
Aivan älytöntä odottaa ensin pari tuntia ja sitten lähteä pois. Ja sitten yrittää taas myöhemmin uudestaan ja taas kerran jonottaa.
Narkkarit ja juopot eivät mene ohi, ellei syy ole pätevä. Päivystyksessä joutuu valitettavasti odottamaan omaa vuoroaan, vaikka kaikki omasta mielestään ovat tietysti kaikista kipeimpiä.
Päivystyksessä noudatetaan yleensä triagea eli kiireellisyysluokitusta. Valitettavasti sydänperäiset vaivat, tapaturmat, halvausoireiset ym.ym menevät nuoren ylävatsavaivaisen ohi.
Siellä odotusaulassa on vaikea uskoa, että hoitajat+lääkärit tekevät töitä ja joutuvat valitettavasti laittamaan potilaita kiireellisyysjärjestykseen. Tietysti tulojärjestystäkin seurataan kokoajan. Jos kipusi ovat kovat, niin aina voi mennä sanomaan hoitajalle, että voisiko päästä esim. pitkäkseen paareille odottamaan jos ei jaksa/voi istua.
terv ensiavun sairaanhoitaja
Aina olen saanut sekä itselleni että lapselleni avun ammattitaitoisesti ja nopeasti silloin kun nopeus on ollut tarpeen.
Mä maksan veroja ja saan vastineeksi yhteiskunnan järjestämiä palveluja. Hullua maksaa ylimääräisiä maksuja turhaan.
tarkemmin sanottuna Keski-Euroopassa. Täällä ei terveyskeskuksia tunneta. Lääkärin vastaanotolle (vapaasti saa valita, kunhan lääkäri on sun oman sairaskassan jäsen) pääsee heti, yleensä aamupäivisin ilman ajanvarausta kiireellisyysjärjestyksessä, tai sitten aika varaamalla. Mutta saman tien, oli sitten hampilääkäri tai gyne tai mikä tahansa muu.
Ja samalla tavalla pääsevät myös työttömät, narkkarit, juopot ynnä muut.
kuule.. jos olisit odottanut, niin olisit päässyt siellä päivystyksessä lääkäriin. Minkä ihmeen takia lähdit pois? Etkö ollutkaan niin kipeä, että olisit tarvinut lääkäriä?
Aivan älytöntä odottaa ensin pari tuntia ja sitten lähteä pois. Ja sitten yrittää taas myöhemmin uudestaan ja taas kerran jonottaa.
Narkkarit ja juopot eivät mene ohi, ellei syy ole pätevä. Päivystyksessä joutuu valitettavasti odottamaan omaa vuoroaan, vaikka kaikki omasta mielestään ovat tietysti kaikista kipeimpiä.
Päivystyksessä noudatetaan yleensä triagea eli kiireellisyysluokitusta. Valitettavasti sydänperäiset vaivat, tapaturmat, halvausoireiset ym.ym menevät nuoren ylävatsavaivaisen ohi.
Siellä odotusaulassa on vaikea uskoa, että hoitajat+lääkärit tekevät töitä ja joutuvat valitettavasti laittamaan potilaita kiireellisyysjärjestykseen. Tietysti tulojärjestystäkin seurataan kokoajan. Jos kipusi ovat kovat, niin aina voi mennä sanomaan hoitajalle, että voisiko päästä esim. pitkäkseen paareille odottamaan jos ei jaksa/voi istua.
terv ensiavun sairaanhoitaja
En vaan enää jaksanut. Ainoa lääkäri lähti samassa talossa olevan tk-sairaalan puolelle hoitamaan jotain akuuttia tapausta. Narkkarit, juopot ja lapset korvatulehduksessa, pissatientulehduksessa jne meni ohi. Ja uutta väkeä lappasi ovesta sisään sellaista tahtia ja menivät kaikki ohi mun jonossa, että totesin olevani niin mitätön tapaus kovine kipuineni, ettei mun paikka ollut siellä. Kun alunalkain mulle jo sanottiin, että mitä mä siellä teen, niin kyllä se vähän matalaksi mielen vetää.
Pitäisi varmaan ruveta narkkariksi tai juopoksi, heh... Ja jatkaa lottoamista.
ap
narkkarit ja juopot menivät jonossa ohi. Mistä tiedät minkä takia kukakin siellä päivystyksessä oli? Monta kertaa joku lähtee jonottaessaan käymään kaupassa tai kotona ja tulee hetken päästä takaisin, ja se tuntuu muista jonossa olijoista siltä kuin heidät ohitettaisiin jonossa.
Nyrkkisääntö on, että jos ihminen on tarpeeksi kipeä, hän ei takuulla lähde pois sen takia että jono on liian pitkä. Kipeä ihminen tulee kysymään vuodepaikkaa, pyytämään lääkettä tms. Ja kipeästä ihmisestä oikeasti näkee että on kipeä.
höpöhöpö sanon minä narkkarit ja juopot menivät jonossa ohi. Mistä tiedät minkä takia kukakin siellä päivystyksessä oli? Monta kertaa joku lähtee jonottaessaan käymään kaupassa tai kotona ja tulee hetken päästä takaisin, ja se tuntuu muista jonossa olijoista siltä kuin heidät ohitettaisiin jonossa.
Nyrkkisääntö on, että jos ihminen on tarpeeksi kipeä, hän ei takuulla lähde pois sen takia että jono on liian pitkä. Kipeä ihminen tulee kysymään vuodepaikkaa, pyytämään lääkettä tms. Ja kipeästä ihmisestä oikeasti näkee että on kipeä.
Ja julkisen terveydenhuollon piirissähän ei virheitä tehdä... IKINÄ :D
vaan jonottanut, nii et olis täällä valittamassa!
Ja kyllä ne lapset menee jonojen ohi. Onhan se pienen lapsen kiva jonottaa siellä juoppojen ja narkkarien kanssa ja niiden, jotka ei oikeasti kipeenä. Jos tosiaanki olit kivusta kaksin kerroin, nii ihmettelen suuresti, miten oot kotiin selviytynyt. Ja tänne koneelle valittamaan!
Olen tässä pari päivää tutustunut terveyskeskuksen päivytykseen ja voin sanoa että on melko hektisiä päiviä. Jokainen päivystykseen tuleva potilas on se tärkein omasta mielestään. Ja ihan eilen puhuttiin siitä miten saadaan karsittua vähemmäksi ne kävijät jotka tulevat valittamaan nuhaa..vievät tosiaan aikaa vaikkapa siltä seuraavalta sydänpotilaalta.
Jokaiselle terveyskeskuksessa asioivalle tekisi hyvää käydä joskus siellä luukun toisella puolella kattomassa menoa. Kiirettä pitää ja haukkuja tulee vaikka parhaas yrität, mutta se on ammatinvalinta kysymys. Toiset ei niistä haukuista perusta. Tehtävänä on auttaa parhaimman mukaan, mutta ihmeisiin ei pystytä.
Tosiaan ap: n olisi kannattanut jäädä odottamaan, vuoro tulee aikanaan. Jossain vaiheessa se odottaminen on sinulla jälleen edessä..ehkäpä jopa lapsen kanssa. Toivottavasti et silloin lähe pois sen takia että et jaksa odottaa.
"Ja kipeästä ihmisestä oikeasti näkee että on kipeä."
Tämä kommentti ärsyttää yli kaiken. Mulle kerran lääkäri sanoi, ettei mulla voi olla kohtutulehdusta, koska silloin olisin tosi kipeä. No ultrasi sitten ja laittoi labroihin, ja kohtutulehdushan se oli. Samoin synnärillä tiedettiin, ettei mun supistuksilla synnytetä. Vasta kun verta rupesi tulemaan, katsoivat tilanteen. Kohdunsuu oli 9 cm auki.
Aina ei vain näy päällepäin, mikä on tilanne kropan sisällä. Muutenhan voitais diagnosoida kirjaimellisesti pärstäkertoimen perusteella.