Opettakaa mulle uutta puhekieltä/slangia!
Olen ollut vuosikausia ulkomailla, pikkusen kielipuoleksi muuttumassa, ja mikä pahinta: oma suomi on sellaista kun sitä puhuttiin vielä joskus 80-luvulla ja 90-luvun alkupuolella. Just, KLIFFAA ja sitä rataa.
Jossakin pokkarissa, jonka luin pari vuotta sitten, törmäsin "päheetä"-sanaan. Se kai tarkottaa... mahtavaa? Entä jokin pöhinä tai sellainen?
HAASTE KAIKILLE: Mitä kaikkea nykyisin sanotaan? Minkälaisia uusia sanoja on tullut ja mitä nykyisin käytetään?
Nimim. Auttakaa, kuulostan urpolta!
Kommentit (55)
Ja nauraa partaansa, kun lukee tuota kommenttia, jonka mukaan "aikuiset ihmiset" (no voi härregyyd!) ei käytä puhekielisiä tai muita muoti-ilmaisuja. Ymmärrän ap:n pointin siinä, että näitä on kiva tajuta, vaikkei omaan kieleen heti tarttuisikaan. Kokeillaas paria.
Jos joku ei ymmärrä, se on ihan "kujalla" tai "kaffella"
Innostunut voi olla "into pinkeenä" tai "into piukkana"
"Ei pygee" = ei pysty
"liikkis" = liikuttava, söpö
"oppari", "noppa" = opintopiste (korkeakouluissa)
"sniidu" = pihi (tää on kyllä vanha)
"keitto", "soppa" = viina (esim. "Vähänkö keitottaa" tai "Mennäänkö keitolle" tai "Perjantai on keittopäivä")
"ihqu" = ihana (tääkin alkaa olla tosi vanha)
"saikku", "saigon" = sairausloma (myös vanhoja)
"päräyttävä" = vaikuttava, hieno, siisti
"karvakäsipizza/ -lätty" = noutopizza, yleensä turkkilaisesta pizzeriasta (pahoittelut rasistisuudesta)
Tuun jatkamaan heti, kun keksin lisää! :)
Ja kissa tarkoittaa hyvännäköistä naista. Yhdestä sarjasta on myös tarttunut hokema "panisin", joka heitetään kaverille ana, kun bongataan hyvännäköinen mies/nainen.
Sun listan kaikki jutut on ihan ikivanhoja... vai ootko jostain böndeltä?
Ap:lle pari suht ajankohtasta termiä:
Mirkku, mirmeli= tyttö
Olla liekeissä= Olla tyytyväinen, iloinen, innostunut (tääkin on kyl jo melkein out)
Super sejase = hyvä juttu esim. nyt on ollut ihan superkiva talvi
kotoilu= homing
Lisää hyvää kamaa täältä:
http://urbaanisanakirja.com/
Onneksi noi sun "olla liekeissä" ja "superhyvä" on ihan tuoreita!!! :D
Vai onks nättii? eiks oo nättii?
Tätä hokee mun yläkoululaiset oppillaat eli nättii on siistii :)
Itsekin olen aivan pihalla kaikista teini-ilmaisuista, olen totaalisen jämähtänyt ysärisanastoon. : )
Puhun siis lapsilleni sellaista teinislangia, jota itse puhuin noin vuonna 1997. Jatkuvasta kirjojen lukemisesta huolimatta suomenkielentaitoni on jäänyt viime vuosituhannelle.
Kun tulemme lasten kanssa vierailulle, puhuvat siis hekin samaan tyyliin. Eli jos näette hieman kulahtaneen näköisen kolmen lapsen muden ostamassa dösätsettiä kasikasiin tomaatilla käynnin jälkeen, tiedätte, kuka olen...
Ajattele, kuinka harva suomalainen puolestaan tuntee Irlannin puhekieltä? :)
Ja kyllä dösätsettiä vielä kuulee, ei siis huolta ;)
Ensinnäkin on sanottava, että nuo sanonnat kuuluvat usein nuorison piiriin eli vaikka joku olisi nyt in, niin se voisi olla sinun sanomana nyt ihan hassu, jopa hillitöntä repeilyä aiheuttava, koska olet kasvanut tässä ajan saatossa aikuiseksi. Et voi siis puhua teinikieltä, vaikka sen opettelisit. Lisäksi asiat ovat hyvin alueriippuvaisia, se mikä on Itä-Helsingissä ok, ei välttämättä ole Länsi-Helsingissä jne.
Minulla on sellainen fiilis, että nuoret käyttää aika paljon nettislangia nyt puhekielessään. Esim. LOL, OMG, IHQ ja muut lyhenteet vilisee nuorison keskuudessa ja tietty lauseeseen joka toinen sana väliin v**ttu, niin aina on niin ajan hermolla että ;-)
Uusin nuorison muotisana tuntuis olevan tältä vuodelta Seppo.
Olen yläkoulun ope ja nää LOL, OMG jne. on käytössä oppilailla jatkuvasti.
Nätti-ilmaisua kuulee Turun suunnalla, oletko 34 sieltä päin. Täällä Hkissä en ole koskaan nuorten kuullut käyttävän.
Joku mainitsi etta kissa tarkoittaa tyttoa, minua arsyttaa tosi paljon kun Iltalehden nettisivuilla puhutaan kissatappeluista... ja miehet on sitte kukkoja, varsinkin jos ne soittaa rokkia. YOKS...
-Dataa esim.datasin koko illan= makasin/lepäsin koko illan.
-No ei o sulla kaikki inkkarit kanootissa tai kaikki muumit laaksossa = jonkun lamppu jäi syttymättä :D Eli tarkoitetaan ihmista joka ei kulje ihan täysillä tai ymmärtänyt esitettyä asiaa
-Oon niin dööd= oon niin poikki
-Kehari= kehitysvammainen tai ihminen jolla ei ole kaikki lepakot tapulissa
-Cittari= Citymarket josta kukaan av:lla oleva ei osta mitään
-Reima/reimatec= Suomalaisten av mammojen ylpeyden aihe lastensa päällä
-Kuoma= Kengät mitkä täytyy piilottaa muiden äitien katseilta
-Narsisti= kusipää mies,tosi monella tälläinen
-Leggarit= legginsit
jaahas,ei tuu nyt muuta mieleen,näistä saattaa jo jotkut olla outteja mutta kyllä näitäkin vie jossain käytetään!
Käytetäänkö muuten vielä "ihan sikana..." ilmaisua?Itse ainakin vie sitä viljelen silloin tällöin...esim.tekisi ihan sikana mieli ostaa ketsuppia... OMG :D
En mä ainakaan dataamista noin ymmärrä tai käytä. Koneella roikkumista dataaminen minusta on.
Tytöt on muijii.
Tekstiviestin lähettäminen on koodausta.
Esineen muuttaminen hienommaksi on tuunausta.
Harrastus- tai viihde-elektroniikka välineiden keräily ja ihailu ja niistä nautiskelu on hifistelyä.
Olin hiukan kahden vaiheilla laitanko koneella olon vai lepäilyn dataamiseksi koska täällä päin jotkut teinit käyttää sitä mutta heillä tarkoitus on eri (menin joskus hölmönä kysymään) :D
Voidaan käyttää myös "huono läppä". Tietsikal istumista voi kutsua "ruudulla" olemiseksi.
Mäkki on mcdolans vai miten kirjotetaan, hesburger hese, carrolls rollssi.
Mullekkin tulee kauheesti vahoja mieleen
tsygä/konkeli, pyörä
sniidu, pihi tai vähän
mölö, maito
nykkelit, avaimet
fiude/kosla, auto
hima/himppe, koti
skakata/hannata, uskaltaa
töllö, telkka
ruisku, suihku
paan lisää kun jaksan
t. kai 15
Ja skagaaminen ja hannaaminen on siis juuri päinvastaista, eli jänistämistä tai pelkäämistä.
Fiudea en ole omanan elinaikanani kenenkään kuullut käyttävän, kuuluu ehdottomasti vanhemman polven kieleen.
Kake on kaukosäädin ja plehat on aurinkolasit.
Uskallatko ajaa...Eli käytetään myös näin. Slangi on aika liikkuvaa.
Pleksi on naama
klyyvari on nenä
öögat on silmät
handu on käsi
sniffata on haistaa/ vetää kokaa :-)
kosla on myös auto
mulla voi hyvinkin mennä uus ja vanha kieli sekaisin
sekaisin= ihan pihalla
förata, varastaa
londata lainata
jne..
kerran olen saanut taalla naurut paalleni kun puhuin hulluja.
Makkarit ja olkkarit ottaa paahan ja kuulostaa rumilta.