Miten reagoida lapsen saamaan uhkaustekstiviestiin?
9-vuotiasta tyttöämme on kiusattu koulussa syksystä alkaen. Tönitty, huoriteltu, syrjitty. Nyt hän sai eilen illalla yhdeltä näistä kiusaajista tekstiviestin, jossa hänet uhataan hakata, kun hän on yksin jossain liikkeellä.
Mitä pitäisi tehdä? Tyttö on peloissaan. Soitin nyt aamulla rehtorille ja sanoin (kuten monta kertaa aiemminkin), että kiusaamisen täytyy loppua. Rehtori ei suostu järjestämään tilaisuutta, jossa olisi paikalla kiusaajien vanhemmat ja koulupsykologi tms. Ei anna minulle edes kiusaajien vanhempien puhelinnumeroita. Kun kysyin, mitä sitten pitäisi nyt tehdä, hän vaan sanoi, että mene poliisille, jos mielestäsi jotain pitää tehdä.
Pitäisikö tosiaan mennä poliisille? Vai mitä? Onko jollain kokemuksia vastaavista tilanteista? Opettajankin mielestä töniminen ja huorittelu nyt vaan on sellaista leikkiä, ei sillä mitään tarkoiteta...
Kommentit (53)
ja vaikka tekijät olisivatkin alle 15-vuotiaita, se on silti rikollinen teko.
Pidä lapsesi puolta, suojele lastasi, ja ota yheyttä poliisiin, koulutoimenjohtajaan tai vaikka kunnanjohtajaan! NYT!
ja kerro miten asian eteen ei koulun puolesta mitään tehdä. Lapsen ei kuulu pelätä kouluun menoa ja siellä olemista :/
tee rikosilmoitus- ainoa keino ja auttaa!!!!
reksit suojelee omaa kouluaan- reksi ei ole oikea kohde
Taidan nyt ensin mennä opettajalle juttelemaan ja näyttämään viestiä koulun ruokatunnille, sitten soitan tuonne koulutoimeen ja puhua asiasta. Jos ei siellä ryhdytä toimimaan, niin sitten poliisille.
Lapsi on kotona. On ollut eilen ja tänään kuumeessa. Kumma, kun pitää kiusaajien viestien kautta tulla kotiin asti toista rääkkäämään.
Uskomatonta, millaisia joidenkin ihmisten lapset voi olla jo alakouluiässä! Millaisiakohan niistä tulee aikuisena...
vaan siirtäisin asian sinne minne se kuuluu, eli lastensuojeluun ja/tai poliisille.
vaikka olisin ottanut jo yhteyttä kouluun ja koulu toimisi.
On lastenkin syytä ymmärtää, että tuollainen uhkaus on rikos. Sinun on näytettävä, että lapsellasi on rajat, joita on kunnioitettava.
Paljon onnea matkaan ja myötätunnon osoitus täältä!
Soitan nyt ensin kunnan lastensuojeluun ja sitten lähden käymään poliisiasemalla. Sain myös numerotiedustelusta selville numeronomistajan nimen ja osoitteen.
Otan nyt ensin yhteyttä viranomaisiin. Pitäisikö sitten itse soittaa lapsen vanhemmille vai jättäisinkö sen poliisin huoleksi?
mutta kyselisin poliisilta tuloksia jos eivät muuten ilmoita (todennäköisesti kyllä ilmoittavat).
Mä jättäisin nyt viranomaisten huoleksi. Kun et tiedä millaisia vanhempia siellä on vastassa, niin voi olla vaikea löytää enää vanhempien tasolla mitään keskusteluyhteyttä.
jotta kun poliisi sit soittaa sinne, niin ei tulisi täysin puun takaa. Luultavasti kiusaajan vanhemmat kuitenkin myös haluavat tehdä asialle jotain, jos eka puhelu tulee poliisilta, asettuvat varmaan enemmän puolustusasemiin.
Toki poliisille tieto kans ehdottomasti.
EI TAIDA OLLA IHAN KAIKKI MUUMIT LAAKSOSSA, MUROT KULHOSSA, INKKARIT VENEESSÄ, KAIKKI KOTONA YMS. YMS. YMS.
hoitamaan lastensa asioita.
Täällä ollaan poliisille ja paikallislehteen soittamassa, viranomaisten täytyy ottaa vastuu, kun itse ei osata eika haluta eikä uskalleta!
Miten niinkin itsestään selvästä asiasta kuin siitä että ap lapsensa vanhempana ottaa ensitöikseen yhteyttä tietysti siihen uhkausviestin lähettäneeseen LAPSEEN ja tekee selväksi, että niin ei kertakaikkiaan tehdä.
Aikuiset ihmiset vertaa täällä tosissaan jonkun aikuisen lähettämää uhkausviestiä LAPSEN lähettämään sellaiseen.
Tulkaa jo pois sieltä facebook-leikkikentältä ja kasvakaa vastuunsa kantaviksi vanhemmiksi.
Itse ottaisin kyllä suoraan viranomaisiin yhteyden, eikä kyse ole todellakaan halusta, uskalluksesta tai kyvyttömyydestä hoitaa asiaa. Minä olen elämässäni niin useasti törmännyt ihmisiin, joille vain ylemmän auktoriteetin vetämä raja tarkoittaa jotain, etten viitsi aikaani hukata heidän kanssaan asioimiseen. Lapsi, joka lähettää hakkaamisviestin, voi niin huonosti, että epäilen tokko kotona asiat ovat ihan tolallaan. Ja jos asiat eivät kotona ole kunnossa, on usein tuuleen huutamista lähteä pitämään mitään kriisipalavereja lapsen tahi vanhempien kanssa. Toki varmaankin soittaisin ensin lapselle ja / tai hänen vanhemmilleen (mikäli saisin yhteystiedot), mutta siirtäisin asian samalla myös viranomaisten käsiteltäväksi. Minusta lapsella täytyy olla hirvittävän paha olla, jos hän uhkaa hakata toisen lapsen. Ja sellaisen tason ongelmiin ei minulla ole kykyä puuttua.
...kopioida tänne kyseisen tekstarin sellaisenaan, sanamuotoineen kaikkineen? Kiinnostaisi tietää ihan tarkkaan, millaista viestiä rehtori ei pidä asiaan puuttumisen arvoisena.
mutta ilmoitat poliisille ehdottomasti. t. ope
että otat yhteyttä paikallislehteenne! Kerrot asiasi (joka on mun mielestä tosi vakava, pisti vihaksi tyttösi puolesta!!) ja sovitte jutunteosta!! Koulukiusaaminen on tällä hetkellä niin tapetilla mediassa, että voin melkein satavarmasti sanoa, että aiheeseen tartutaan!!!
Puhut asioista niiden oikeilla nimillä, myös koulun ja rehtorin reaktioista tilanteeseenne! Itsehän sä voit olla nimetön tai nimet muutettuna.
joten siihen voivat vedota.
Kuuluuhan se koululle, jos lapsi ei viestin takia uskalla tulla kouluun!
Miten loppujen lopuksi toimit, ja mitä tapahtui? Keneltä kannatti avunhaku aloittaa jne?
Voisi olla apua, jos joku joskus on samassa tilanteessa!
Voimahali lapsellesi!
t. entinen kiusattu
Taidan nyt ensin mennä opettajalle juttelemaan ja näyttämään viestiä koulun ruokatunnille, ...
Mielestäni olisi tahditonta olla ottamatta yhteyttä vanhempiin laisinkaan. Voi olla, että perhe on hyvinkin kunnollinen mutta lapsi vaikkapa toimii omaa epävarmuuttaan porukan painostamana tms.
Asialle voidaan tehdä jotain lapsen kotona. Joku sanoi, että yhteys pitää ottaa paikallislehteen. Olisiko kuitenkin viisainta ENSIN puhua lasta uhkailleen lapsen perheelle???
on ihan eri asia, kuin "me ei leikitä sun kaa, lällälää". Heti poliisille ilmoitus, lastenvalvoja tekee kiusajalle kotikäynnin ja saadaan tukitoimet käyntiin kunnolla. Hyi Hyi ei toimi näihin kiusaajiin, eivät kunnioita opettajia.