Onko ihan kauheeta, kun en ole n. 2-vuotiaan kanssa oikeastaan ikinä ulkona
Tälläkin viikolla olen ollut muksun kanssa ulkona sen verran, että käveltiin sisältä ulos autolle ja autolla kauppaan. Ja autosta sisälle kaupasta tultaessa.
Edellisellä viikolla kävin kävelyllä, ja lapsi oli rattaissa mukana lenkin ajan.
Sitä edellisenä viikonloppuna oltiin mummolassa, ja siellä muksu oli pihalla noin tunnin ajan.
Muuten hän on sisällä koko ajan, varsinkin näin talvella siis.
Jahka kesä tulee, ja muksu on sen verran isompi ettei juoksentele/karkaile piha-alueelta koko aikaa, tullaan olemaan ulkona enemmän.
Samalla tavalla meni esikoisenkin kanssa.
Kommentit (53)
maalla asutaankin. Kesällä tulee kyllä ulkoiltua. Mutta nyt, nääh ei me joka päivä vartavasten ulos mennä leikkimään.
näillä keleillä ei kyllä oo kummallista! Mun 2-vuotias on ollu ulkona viimeksi 6 päivää sitten! :)
Meidän lähellä ei ole isompia puistoja, ja oman pihan kaikki leikkitelineet ym on hangen alla ja poika ei keksi ulkona mitään tekemistä. Kesällä sitten! :)
Älä stressaa, ulkoilmaihmiset ulkoilee kelillä kuin kelillä jos haluavat, me muut ulkoillaan silloin kun hyvältä tuntuu!
Itse ulkoilen vähintään kaksi, usein kolme kertaa päivässä alle 2-vuotiaan kanssa. Ei nyt noin usein tartte ulkoillakaan jokaisen mutta kyllä mun mielestä edes kerta päivässä 45min olis ok. Nythän on ihanimmat kevätkelit :)
Hirmu hyvin ainakin meidän poika viihtyy, työntää autoja ja heittelee lumikokkareita ja katselee lentokoneita ja kuuntelee lintuja jne..
näillä keleillä ei kyllä oo kummallista! Mun 2-vuotias on ollu ulkona viimeksi 6 päivää sitten! :) Meidän lähellä ei ole isompia puistoja, ja oman pihan kaikki leikkitelineet ym on hangen alla ja poika ei keksi ulkona mitään tekemistä. Kesällä sitten! :) Älä stressaa, ulkoilmaihmiset ulkoilee kelillä kuin kelillä jos haluavat, me muut ulkoillaan silloin kun hyvältä tuntuu!
nämähän on mitä parhaita ulkoilukelejä?
laiskoja olette!!!!
Minun mielestäni 2-vuotias todella tarvitsee ulkoilua, ja onhan se epäreiluakin "sulkea "2-vuotias koko maailmalta sisälle!!!
suorastaan törkeetä jos ei viedä moneen viikkoon ulos!
lapio ja ämpäri lapselle käteen ja ulos leikkimään!ei siinä muuta tarvita.
meillä ainakin käy hyvin paljon ihmisiä kylässä, joten "maailma tulee sisälle".
Ja sitten kun viet sen päiväkotiin missä ulkoillaan PALJON vuodenajasta ja ilmasta riippumatta lapsesi vain kitisee/itkee/kiukuttelee kun ei haluaisi olla ulkona. No joo, en tiedä oletko viemässä lastasi hoitoon milloin mutta jos pian niin säälittää jo valmiiksi, pk-ulkoilut on nimittäin myrkkyä lapsille jotka eivät siihen ole tottuneet. alahan nyt hyvä ihminen ulkoilla enemmän, raitis ilma ja ulkoleikit on terveellistä lapselle. eikä tee pahaa aikuisellekaan.
itse kärsin nyt, kun lapsi on kipeä eikä PÄÄSTÄ ulos. Lapset yleensä tykkäävät olla ulkona, liikkuvat siellä sisätiloja enemmän, purkavat energiaansa, niin eivät villitse sitten sisällä. Tutkivat maastoa ja näkevät kaikkea mielenkiintoista. Ei ole tervettä eikä terveellistä olla aina sisällä. Kyllä pakottaisin itseni ulos tenavan kanssa edes puoleksi tunniksi. Meillä ulkoillaan, oli sää mikä tahansa. Huonolla säällä ehkä vain kerran päivässä.
lapsi ansaitsee päästä ulos raittiiseen ilmaan vaikka sinä et jaksaisikaan. Ilmoja et voi syyttää, nyt on parhaat kevätilmat meneillään.
Terveet elämäntavat lapset oppívat vanhemmiltaan - ja ulkoileminen on niistä yksi!
Alahan mennä ulos, heti huomenna.
Mun 16-kuinen nukkuu ulkona 4 h ja peuhaa sisällä sen jälkeen. Ei me lähdetä kuralätäköihin istumaan.
Pelkää keinumista, eikä kävele oikein kunnolla vielä.
Ehdin kyllä puistoihin istumaan ja ulkoilemaan myöhemminkin. No worries!
Ei ole mitään puistoja enkä jaksa kotipihalla kökkiä etenkin nyt kun siinä on niin paljon lunta että hyvä kun pääsee liikkumaan. Isommat ovat sitten kavereidensa kanssa ulkona, sinne tuo pienikin pääsee kun vähän kasvaa.
keväämmällä ja kesällä aion mennä kyllä ulos, koska tahdon silloin itsekin ulkoilmaan.
Ja kauhisteluista huolimatta en aio lähteä nyt ulos lapseni kanssa.
En jaksa ymmärtää mitä nautintoa ulkoilusta saa, muksu tai äiti, kun ensin mukula puetaan talvivaatteisiin (niin että on tönkköä olla ja rukkasten läpi noin pieni ei saa kunnolla käteensäkään mitään, lapiota tms. leluja, ainakaan meidän muksu ei saa, ja sitten menee hermo)
hikisenä sitten puetaan ja kun päästään ulos, koko ulkonaoloaika kuluu näin: mukula juoksee piha-alueelta tielle, äiti perässä, äiti kantaa lapsen takaisin leikkialueelle. Taas mukula koittaa juosta tielle. Taas äiti perässä ja kantaa lapsen takaisin. Jälleen mukula karkaa. Äiti juoksee perässä. Ja tätä toistuu koko aika, paitsi että muutaman haun jälkeen mukulalla menee hermo ja muksu alkaa rähjäämän ja venkoilee sylissä kun äiti estää juoksun tielle. Näin ainakin meillä sujunut ne vähäiset ulkoilut mitä ollaan ulkona oltu.
Ah, kyllä on mukavaa olla ulkona!
keväämmällä ja kesällä aion mennä kyllä ulos, koska tahdon silloin itsekin ulkoilmaan. Ja kauhisteluista huolimatta en aio lähteä nyt ulos lapseni kanssa. En jaksa ymmärtää mitä nautintoa ulkoilusta saa, muksu tai äiti, kun ensin mukula puetaan talvivaatteisiin (niin että on tönkköä olla ja rukkasten läpi noin pieni ei saa kunnolla käteensäkään mitään, lapiota tms. leluja, ainakaan meidän muksu ei saa, ja sitten menee hermo) hikisenä sitten puetaan ja kun päästään ulos, koko ulkonaoloaika kuluu näin: mukula juoksee piha-alueelta tielle, äiti perässä, äiti kantaa lapsen takaisin leikkialueelle. Taas mukula koittaa juosta tielle. Taas äiti perässä ja kantaa lapsen takaisin. Jälleen mukula karkaa. Äiti juoksee perässä. Ja tätä toistuu koko aika, paitsi että muutaman haun jälkeen mukulalla menee hermo ja muksu alkaa rähjäämän ja venkoilee sylissä kun äiti estää juoksun tielle. Näin ainakin meillä sujunut ne vähäiset ulkoilut mitä ollaan ulkona oltu. Ah, kyllä on mukavaa olla ulkona!
ootko sä tosissas?????
Ymmärrän kun 9kk vanhan lapsen äidit sanoo ettei vielä jaksa ulkoilla koska lapsi vaan istuu maassa (siltikin vaunukävelyt tekee hyvää..)
MUTTA lapsesi on siis 2-vuotias??
Onko tämä totta?
Kyllähän sä nimenomaan suljet lapsesi sisälle.
Eihän sun lapsi osaa olla ulkona ja leikkiä ulkona kun et koskaan vie sitä sinne!HALOO.
vie se puistoon jossa on keinu,liukumäki,muita lapsia,hiekkaa,tai lunta,tai vaikka VESILÄTÄKÖITÄ!
Lasten pitää saada purkaa energiaa ulkona!
jos et ite kestä sitä niin ei tartte olla 2 tuntia,ole puoli tuntia,senkin laiskamato!
ulkoileville lapsille kehittyy huomattavasti useammin likinäköisyys.
Lapsi ei kyllä opi liikkumaan erilaisissa maastoissa eikä saa tarpeeksi liikuntaa sisällä.Kasvatat hänestä pian sohvaperunan.Lisäksi taaperoikäisille on luontaista liikkua,juosta,kiivetä ja touhuta.
Meillä lapsi viihtyy ulkona jos saa vetää pulkkaa tai työntää rattaita itse.Tai kolata lunta tai leikkiä hiekkaleluilla.Jos viitsisit vähän vaivautua keksimään hänelle jotain,niin hänkin OPPISI ulkoilemaan.
Itse käytän lapsen kerran päivässä ulkona,vaikken tosiaankaan monesti viitsisi,kun siellä on mielestäni tylsää talvisin.Mutta en halua opettaa lapselle samaa asennetta.
ulkoileville lapsille kehittyy huomattavasti useammin likinäköisyys.
terve järkikin sanoo, että tällaisista lapsista tulee sisällä nököttäviä, tod.näk.tietokonepelejä pelaavia lapsia,jotka ei tykkää olla ulkona!
ap olet tosi epäreilu lastasi kohtaan!
terveet elämäntavat opetetaan pienestä pitäen.
siellä ulkona. Näyttää mitä kivaa voi tehdä. Ja koska sun lapsi ei selvästikään viihdy leikkialueella, niin kuka teidät pakottaa siellä olemaan? Mä kävelen mun oman puolitoistavuotiaan kanssa joka päivä kilometrin, pari tutkimassa ja ihmettelemässä ympärsitöä. Ei tulis mieleenkään että hänen pitäis olla jollain pienellä alueella ja "leikkiä" kun tutkittavan on koko mielenkiintoinen maailma!
Lähtekää siis joskus vaikka kävelylle. Ota mukaan pulkka/taaperokärry ym. johon voitte lastata löytämiänne aarteita kuten lumipaakkuja ja keppejä. Kun lapsi on koko ajan liikkeessä, ei hanskojen tarvitse olla niin paksut ettei niillä saa otetta. Mieluummin puoli tuntia aktiivista liikkumista ja tutkimista kuin tunti passiivista möllöttämistä.
Ja eikö sun lapsi muka tykkäis jo pallopeleistä, jos opetat ja pelaat mukana? Omanikin osaa pelata jo jalkapalloa ja sählyä sekä alkeellisia pihaleikkejä kuten peiliä ja lumienkeleiden tekoa. Se on vaan aikuisen innostuksesta ja viitseliäisyydestä kiinni, että löytää lasta kiinnostavia asioita.
Mielikuvitusta vaan kehiin ja nauttimaan!
Minun kaksivuotiaani rakastaa ulkoilua, minusta se on kyllä joskus tylsää. Mutta lapselta en sitä iloa veisi pois.. Kyllähän siellä ulkona voi kaksivuotiaan kanssa tehdä vaikka mitä: laskea mäkeä, käydä kävelyllä, leikkiä hiekkaleluilla lumessa, mennä puistoon, mennä luistelemaan jne.
Mutta myönnän, että minusta se ulkoilu on joskus kovin tylsää, mutta toisaalta lapsen riemu eri asioista (kun jokainen keppi ja kivi on ihmeellinen) auttaa kyllä tylsinä päivinä paljon :)
meillä ainakin käy hyvin paljon ihmisiä kylässä, joten "maailma tulee sisälle".
onkohan tuo edes mahdollista että et vielä ole opetellut viemään lastasi ulos?eihän 2vuotias mikää kädetön ole,hän ei vaan OSAA leikkiä ulkona kun ei tiedä mitä siellä tehdään!
ja sitten vielä sanotaan että on lottovoitto syntyä suomeen.hah hah.
italialaisetkin ulkoilee enemmän kuin tällaiset laiskat citymammat.:)
tai jenkit!!!
Äiti sen päättää mennäkkö ulos -isät on yleensä töissä.
Ja äiti sen päättää mitä ruokaa lapselleen laittaa!
Ei äiti halua mennä ulos -niin ei sitten mene lapsetkaan, eikä äiti halua kalaa lautaselleen, ei sitä lapsikaan syö.
Sitten ihmetellään miksi lapsi ei mene teininä ulos eikä kalaa syö.
Omapahan on ap perheesi. Ehkä meidän tiet kohtaa joskus kun lapset tapaa toisensa ja saa aikanaan lapsia, toivottavasti omat lapseni pitää vaan puhuttelun mikä on järkevää kasvatusta; eikä se vaan ole tollanen puuhastelu. Laita nyt ainakin kone kiinni jos et ole ulkoillut EDES!
kovin outoa se minusta on.
t. ulkoilmaihminen