Synnytyksen käynnistämisestä?
Mulla on edessä se todennäköisesti torstaina viikkoja silloin 41+1.Kolmas lapsi päättikin olla sitkeä ja pysyä vatsassa:DMites tuo käynnistys tosiaanko ne käynnistää jos tuo kohdunsuun tilanne kypsä jo ,onko tietoa?Terkka oli varma että osastolle jään ja vauva syntynyt viimeistään perjantaina.
Kommentit (14)
Kävin itse tänään äitipolilla ja sovittiin torstaille käynnistys kalvojen puhkaisulla.
Nyt viikkoja 38+4 ja painoarvio on 4,1kg.
Kohdunsuu on nyt auki 3-4cm ja kanavaa jäljellä n3cm.
Mutta näin mulla, kalvot puhkaistaan ei lääkäri suositellut lääkkeellistä käynnistystä.
Sain vain ajan torstaille siksi, kun eivät ala käynnistämään viikonloppu kun edessä.Jostain kielenalus pilleristä se terkka mainitsi:DEikös se pilsu laiteta tuonne alapäähän,en tiedä yhtään näistä asioista kun kaksi lasta syntynyt muutama päivä lasketusta ajasta:DJoo mulla oli kohdunsuu/kanava mikälie..yhtä mössöä ja ulkosuu sormelle auki.Terveydenhoitaja tarkisti alakerran.
ap
mä olen saanyt nieltäviä pillereitä kun on käynnistetty. Keski monta päivää käynnistely, mutta mulla ei ollutkaan mitään tapahtunut valmiiksi alapäässä, joten siksi kai menivätkin pitkän kaavan mukaan, mene tiedä.
Toisille laitetaan kohdunsuulle ja toisilla puhkastaan kalvot jne..
Jos on noin kypsä tilanne, niin aloitetaan joku kalvojen puhkaisulla tai oksitosiinilla.
Kalvot voidaan puhkaista, jos lapsi on tarpeeksi alhaalla.
Lääkäri tekee arvion sitä silloin aamulla.
Niitä tabletteja käytetään tilanteen kypsyttelyyn joko suunkautta tai alapäähän, joten sinulle ei sitä, jos todella on kypsä tilanne.
Ja tablettikypsyttelyssähän voi mennä pari vuorokauttakin.
Mulla käynnistettiin neljäs synnytys oksitosiini tipalla. Alkutilanne kypsä, eli pehmeä ja muutaman sentin auki.
Lapsi syntyi ekan tipan laiton jälkeen 4 tunnissa.
Kalvot puhkaistiin 1h tipassa olon jälkeen, jonka jälkeen alkoi oikeasti tapahtumaan.
Tsemppiä mahdolliseen käynnistykseen! Hyvin se menee. Itseäni käynnistys jännnitti paljon, koska muut 3 ovat älynneet itse lähteä syntymään.
Jos on noin kypsä tilanne, niin aloitetaan joku kalvojen puhkaisulla tai oksitosiinilla.
Kalvot voidaan puhkaista, jos lapsi on tarpeeksi alhaalla.
Lääkäri tekee arvion sitä silloin aamulla.Niitä tabletteja käytetään tilanteen kypsyttelyyn joko suunkautta tai alapäähän, joten sinulle ei sitä, jos todella on kypsä tilanne.
Ja tablettikypsyttelyssähän voi mennä pari vuorokauttakin.Mulla käynnistettiin neljäs synnytys oksitosiini tipalla. Alkutilanne kypsä, eli pehmeä ja muutaman sentin auki.
Lapsi syntyi ekan tipan laiton jälkeen 4 tunnissa.
Kalvot puhkaistiin 1h tipassa olon jälkeen, jonka jälkeen alkoi oikeasti tapahtumaan.Tsemppiä mahdolliseen käynnistykseen! Hyvin se menee. Itseäni käynnistys jännnitti paljon, koska muut 3 ovat älynneet itse lähteä syntymään.
eli mulla vauva ei ollut laskeutunut sinne synnytyskanavaan, pää oli kyllä kiinnittynyt. Todennäköisesti tuo pää ei kait laskeudukaan ennenkuin vasta itse synntyksessä.Näin kävi ainakin esikoisesta.Eli minun tapauksessa ei kalvojen puhkaisu varmaan sitten tule kysymykseen.
ap
menetkö torstaina yliaikaiskontroliin vai sovittuun käynnistykseen?
Itse kävin ya-kontrollissa 41+3 ja en halunnut käynnistykseen. Olisin voinut jäädä, koska verenpaineet olivat heiman koholla.
Eli tilanne arviodaan ädin ja lapsen voinnin mukaan. Minulla sovittiin käynnistys sitten 41+5.
-7-
oli täysin epäkypsä tilanne jaj cytotecekä laitettiin kohdunsuulle. Meni reilu vuorokausi ennen kuin vauva syntyi.
Kuopuksesta kohdunsuu oli 2cm auki kun käynnistettiin veden vähyyden vuoksi ja käynnistettiin suoraan oksitosiinitipalla. Koko synnytykseen meni 3 tuntia.
menetkö torstaina yliaikaiskontroliin vai sovittuun käynnistykseen?
Itse kävin ya-kontrollissa 41+3 ja en halunnut käynnistykseen. Olisin voinut jäädä, koska verenpaineet olivat heiman koholla.
Eli tilanne arviodaan ädin ja lapsen voinnin mukaan. Minulla sovittiin käynnistys sitten 41+5.
-7-
ei tervedenhoitaja mistään kontrolliajasta puhunut.Soitti ä-polille ja varasi käynnistysajan sinne.Meinasi että turhaa synnytystä enää pitkittää.Eriasia sitten mitä siellä ä-polilla tuumaavat..
Tiistaina siis oli käynnistys puolikkaalla pillerillä (3xpvä) ja kun mitään ei tapahtunut niin antoivat keskiviikkona kokonaista pilleriä suuhun ja näitä ehdin kaksi saada kun alkoi supistukset ja sitten torstai aamuna synty poika.
Viikkoja tuolloin 39+0, mutta mulla oli ihan eri syy käynnistykseen. Istukka siis oli kypsä ja kohdunkaula pehmeä muttei lyhentynyt yhtään.
Sullahan on luonnostaan ihan hyvin kypsynyt tilanne ja viikkojakin alle 42.
Jos istukka, vauva ja sun veriarvot, verenpaineet, virtsa ym. on kunnossa, niin miksi ne käynnistäis?
Sullahan on luonnostaan ihan hyvin kypsynyt tilanne ja viikkojakin alle 42.
Jos istukka, vauva ja sun veriarvot, verenpaineet, virtsa ym. on kunnossa, niin miksi ne käynnistäis?
kaikki arvot tosiaan kunnossa,verenpaine ehkä hiukka koholla, mutta ei sen vertaa että olisi syy käynnistykseen.Istukan tilanteesta en tiedä,kait ne siellä sen sitten katsoo torstaina.Terkka vaan oli niiin varma,sanoi että pyydä miestä soittamaan/varmistamaan kotikäyntiaika perjantaille kun vauva syntynyt:D
ap
Itselläni on käynnistetty 4 synnytystä. Viimeisellä kerralla vain suostuivat käynnistämään silloin kun menin yliaikaiskontrolliin 41+2 viikolla. Helsingissä eivät suostuneet käynnistämään ennenkuin 42+1 viikolla, juoksuttivat parin päivän välein kontrollissa. Tietysti jos kohdunsuu on oikein kypsä, saattavat käynnistää hetikin.