Jos sukulainen kuolee yllättäen, saako sairaslomaa ja kuinka pitkään yleensä?
Kommentit (25)
Sairauslomaa voit silti saada lääkäriltä, mutta työnantajan ei tarvi antaa sitä palkallisena.
ja siskoni oli sairaslomalla 4 kk. ihan palkkaa sai siltä ajalta. Tsemppiä sinulle ap.
Ei kai se läheisen kuolema ole se varsinainen syy sairaslomaan, vaan se että ei ole työkykyinen fyysisien ja psyykkisten syiden takia. Moni ihminen romahtaa surun edessä eikä ole työkuntoinen. Itselläni on kuollut myös juuri läheinen, mutta menin heti seuraavana päivänä töihin. En tosin saanut juuri mitään aikaan ja virheitä tuli tosi paljon joita sitten selvittelinkin koko seuraavan päivän mutta onneksi virheet eivät meillä mene helposti systeemistä läpi vaan palautuu takaisin. Minulle työ oli selviytymiskeino surusta, enkä työssäni pysty tekemään suurempaa vahinkoa joten siksi menin. Jos työkyvyn puutteesta olisi voinut tulla suurempia vahinkoja olisin ymmärtänyt mennä lääkäriin hakemaan sairaslomaa.
Voimia ap! Miten kuvailisit surusi määrää? Onko se jatkuvaa ahdistusta, niin että tekisi mieli huutaa tuskaa, vai onko se enemmänkin surua ja vähän väliä itkeskelyä ja ajatukset ovat jatkuvasti vainajassa? Ekassa vaihtoehdossa suosittelisin lääkärissä käyntiä ihan itsesi takia, toisen kohdan kohdalla mieti itse miten jaksat. Vain sinä tiedät.
suru ei jonkun mielestä olisikaan sairaus, niin siihen reagointi yms.kyllä mielestäni on, ja vaikuttaa työkykyisyyteen aivan varmasti. Itse sain sairauslomaa viikon, kun Isäni oli kuolemaisillaan sairaalassa ja en olisi kyennyt todellakaan töihin, (tai ylipäätään lähtemään kauas sieltä sairaalasta). Lääkäri kirjoitti tuon saikun suoraan viikoksi, diagnoosi oli "reaccion depresiva" tms. Äitini sai vastaavan sairausloman. Esimiehen luvalla olin ensimmäiset 1-2päivää poissa, ennenkuin tilanteen vakavuus selvisi ja sain lääkärintodistuksen.
mutta se on palkatonta poissaoloa.