Lakia tunteva! Olen saamassa perintöä, ehtiikö vielä saamaan sen avioehtoon?
Omainen on kuollut ja olen saamassa perintöä jonka haluankin pysyvän itselläni. Tilanne on hankala sillä olemme eroamassa. Onko vielä mahdollista tehdä siitä avioehto, ettei sitä otettaisi huomioon kun omaisuutta jaetaan erossa? Voiko avioehdon tehdä perunkirjoitusten jälkeenkin? Tarvitaanko siihen molempien puolisoiden suostumus vai voinko tehdä sen itsekseni? En ole uskaltanut aiheesta edes miehelle puhua. Entä auttaako jotain jos vien eropaperit maistraattiin ennen perunkirjoituksia? Hitto kun ei tullut tehtyä avioehtoa hyvissä ajoin :(. Nyt pelkään että kun eroamme ja perintönikin arvo menisi puoliksi niin loppupeleissä minun on myytävä tämä perintömökki sillä muutoin minulla ei olisi varaa ostaa uutta asuntoa. Omaisen testamentissa on kyllä toive ettei aviopuolisolla olisi siihen avio-oikeutta mutta se ei ilmeisesti ole sitova vaan mies voi sitä halutessaan vaatia?
Kommentit (23)
perunkirjoituksen jälkeenkin, sen voi tehdä missä kohti avioliittoa tahansa. Avioehtohan voi koskea jo saatuakin omaisuutta. Mutta tosiaan, sinuna nyt huolehtisin, että eropaperit ovat sisässä ennen perunkirjoitusta.
niin se on jo sinällään ihan pätevä.
Avioehtoa ei voi tehdä yksipuolisesti ja jos olet jättänyt avioeropaperit jo sisään ja perunkirjoitus on sen jälkeen niin se perintö ei kuulu avio-oikeuden piiriin.
ettei perintö ikinä ole avio-oikeuden piirissä? Vaikkei olisi avioehtoa tai vaikkei testamentissa olisi mainittu.
Tarkista nyt ennen perunkirjoitusta juristilta, että menee oikein päin paperit sisään. Eli hoida ensin avioero. Tarkista juristilta, älä usko täällä neuvoihin.
Jos oletetaan parilla on yhteinen asunto (200.000,-) ja että toinen saa perintönä mökin (100.000,-) niin erossa jos ei ole avioehtoa niin lasketaan kaikki omaisuus yhteen ja jaetaan eli molemmat saisi 150.000,-. Tavallaan toinen kyllä saisi pitää mökkinsä jos niin ajatellaan mökin kannalta, mutta sai yhdessä hankitusta ja maksetusta asunnosta vain 50.000,- kun toinen puoliso saisi talosta 150.000,-.
Mä en tiedä miten toi testamentissa mainittu avio-oikeuden poisto oikeasti toimii. Kiva jos se on ihan pätevä!
Mutta tehkää hyvät ihmiset niitä avioehtoja!!!!
Surullista sinänsä että olisin voinut eroa vielä vähän pitkittää, mutta sen verran tulehtuneet välit nyt on etten uskaltaisi ottaa riskiä että miehelle menisi puolet perinnön arvosta. Meillä tilanne on se että perintö on suurin piirtein samansuuruinen kuin mitä olemme asunnosta maksaneet, joten nyt osituksessa kävisi niin että minulle jäisi vain mökki, enkä saisi asunnosta puolia siitä mitä olen maksanut.
Pitänee ottaa lakimieheen yhteyttä. Kurjaa ajatella tällaisia nyt surun keskellä.
ap
_kaikki_ kuuluu avio-oikeuden piiriin, siis aivan kaikki. Ainoastaan avioehto tai tuo maininta testamentissä estää sen.
Jos ei ole testamenttia (eli saat perillisenä ilman testamenttia) ei ole avioehtoakaan tuossa. Mutta mikäli on testamentti, niin yleensä niihin lakimiehet ehdottaa tuota avioehtoa.
Mutta tosiaan yritä jaksaa hoitaa asia, muuten asia painaa sinua jatkossa. Nyt voimia vaan.
ettei testamentissa määrätty omaisuus kuulu avio-oikeuden piiriin niin silloin se ei kuulu. Oletko aivan varma, että tuo on mainittu? Ja nimeomaan oikealla sanamuodolla (onko testamentin laatinut joku asiantuntija tai onko vainaja saanut apua sen laatimiseen?).
Piti ihan kaivaa testamentti esille. Sen on laatinut varatuomari ja kyllä siinä ihan selvästi luki "Perillistemme mahdollisilla aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta perillistemme meiltä saamaan omaisuuteen, sen tuottoon tai sen sijaan tulleeseen omaisuuteen."
Tämä on siis ilmeisesti ihan pitävä ettei tarvitse rynnätä tekemään eropapereita. Toki varmistan sen vielä joltain lakimieheltä.
ap
Eli jos avioehtoa ei ole ja omainen on jo kuollut, niin sinullahan on jo saanto-oikeus kuolinpesään, jos olet sen osakas. Siis omistat osan kuolinpesän varoista. Jos avioehtoa ei ole, niin kyllä osuutesi kuolinpesästä on eropesän omaisuudeksi laskettava, ellen aivan väärässä ole.
Jos vainaja on tehnyt pätevän ja laillisen testamentin, jossa hän toteaa, ettei kuolinpesän osakkaiden puolisoilla ole avio-oikeutta perintöön, on asia toinen. Se on oikeastaan ainoa toivosi tässä tilanteessa.
Onneksi vainaja huolehti tuosta asiasta. Jos testamenttia ei olisi, olisi päiväys ratkaissut, eli jos kuolinpäivä on ennen avioeropäivää, on perintö-osuutesi avio-oikeuden alaista. Onneksi sukulaisesi ajatteli asioita myös siten, että miten hänen jälkeensä asiat etenevät.
Minä tein kuukausi sitten testamentin, ihan varmuuden vuoksi, koska ei koskaan tiedä... Sain sukulaiselta lahjaksi yli 200ha maata 4 vuotta sitten ja olen avioliitossa josta 3 lasta. Mutta jos minusta aika jättää, tulisi perintötilalle aivan oudot omistajat, lapset kun ovat vasta 2-5 ja 7 vuotiaita. Tein siis testamentin, jolla testamenttasin lahjaksi saamani omaisuuden veljeni lapsille.
Tiedän että veljeni lapset joutuvat maksamaan tuosta verot valtiolle ja lakiosat lapsilleni, mutta koska maillani on toimiva maatila ja vanhempani asuvat maatilalla, on parempi että mieheni ei pääse ko. maatilaan käsiksi mitenkään, ei edes lasten huoltajana. Olen kertonut tästä testamentista vanhemmilleni ja veljelleni, en vielä miehelleni...
_kaikki_ kuuluu avio-oikeuden piiriin, siis aivan kaikki. Ainoastaan avioehto tai tuo maininta testamentissä estää sen.
ei myöskään perintö tai säästöt.
samoin perinnöt. Kannattaisi hiukan ottaa selvää asioista.
Ja ap - kuulostaa nyt siltä, että perintösi on turvassa jos kerran testamentissa noin mainitaan, onnittelut =)
säästöt, ennen naimisiin menoa hankittu omaisuus, perinnöt - kaikki kuuluvat avio-oikeuden piiriin. Ainoastaan avioehdolla tai testamentilla pystyy sulkemaan osan tai kaiken avio-oikeuden ulkopuolella, muuten _kaikki_ kuuluu sen piiriin.
Minua jäi hieman ihmetyttämään testamenttisi. En ymmärtänyt pointtiasi vai aiotko lastesi vanhetessa sitä muuttaa, jos elät silloin vai miksi et halunnut lastesi perivän sinun sukuusi kuuluvaa tilaa? Etkö voinut poissulkea puolisoasi vain pois testamentilla?
Onneksi vainaja huolehti tuosta asiasta. Jos testamenttia ei olisi, olisi päiväys ratkaissut, eli jos kuolinpäivä on ennen avioeropäivää, on perintö-osuutesi avio-oikeuden alaista. Onneksi sukulaisesi ajatteli asioita myös siten, että miten hänen jälkeensä asiat etenevät. Minä tein kuukausi sitten testamentin, ihan varmuuden vuoksi, koska ei koskaan tiedä... Sain sukulaiselta lahjaksi yli 200ha maata 4 vuotta sitten ja olen avioliitossa josta 3 lasta. Mutta jos minusta aika jättää, tulisi perintötilalle aivan oudot omistajat, lapset kun ovat vasta 2-5 ja 7 vuotiaita. Tein siis testamentin, jolla testamenttasin lahjaksi saamani omaisuuden veljeni lapsille. Tiedän että veljeni lapset joutuvat maksamaan tuosta verot valtiolle ja lakiosat lapsilleni, mutta koska maillani on toimiva maatila ja vanhempani asuvat maatilalla, on parempi että mieheni ei pääse ko. maatilaan käsiksi mitenkään, ei edes lasten huoltajana. Olen kertonut tästä testamentista vanhemmilleni ja veljelleni, en vielä miehelleni...
ja todella epäreilulta lapsiasi kohtaan. Ilmeisesti et saanut testamentin tekotilanteessa asiantuntevaa apua. Miksi et normaalisti testamentannut omaisuutta lapsillesi, mutta määrännyt veljeäsi omaisuuden hoitajaksi. Lasten isän pystyy täysin rajaamaan lasten omaisuuden suhteen ulkopuolelle niin, ettei tällä ole mitään tekemistä omaisuuden kanssa.
Tuo testamenttisi kuulostaa todella kohtuuttomalta, konsultoi asiantuntevaa juristia tee se testamentti lastesi hyväksi.
Aivan oikein huomasitte, testamenttia on tarkoitus muuttaa myöhemmin, kun lapset vanhenevat.
Ongelma tuossa on, että minulla on kiinteä suhde tuohon maatilaan, mutta mieheni ei ole käynyt siellä kuin kerran, seurusteluaikanani, silloin käynti päättyi katastrofiin, kun viinan kanssa miehet läträsivät ja painiksi niillä oli mennyt.
Mies ei sinne ole enää tervetullut ja lapsiamme hän ei mielellään koskaan sinne mukanani päästä, yleensä käyn yksin, kerran vuodessa lapset siellä yleensä käyvät. Vanhempani käyvät meillä kyllä sitten 3-4 kertaa vuodessa.
Eli lapsiltani puuttuu toistaiseksi "side" tuohon maatilaan, joten kun vanhempani tekivät testamentit (kertoivat minulle ja veljelleni), he toivoivat myös minun ajattelevan asiaa, mitä sitten jos minulle tapahtuu näillä automatkoilla jotain.
Saamiseni perustana olevassa lahjakirjassa on jo ehto että puolisolla ei ole avio-oikeutta. Mietin tätä veljeni ja isäni kanssa ja he olivat sitä mieltä, että kun lapseni eivät tätä maatilaa omakseen tunne, olisi kaupunkilaiselle parempi antaa asiat rahana eikä maaplänttiä vaivoiksi siellä jossain. Siksi siis tuota paperia aloin alunperin miettimään.
Mielestäni tämä ei ole epäreilua lapsiani kohtaan, vaivalloista kylläkin minulle, sillä tarkoitus on muuttaa testamenttia varallisuuden karttuessa niin, etteivät lapset jää pelkän lakiosan varaan.
Hui kuinka vajaita tietoja monilla on! Useinhan avioehto tehdäänkin juuri siksi että naimisiin mentäessä toisella on jo iso omaisuus ja toisella ei mitään. Silloin pidetään huoli siitä ettei puoliso voi saada puolta omaisuudesta jos vaikka eroavatkin jo vuoden päästä.
Meillä ei ole avioehtoa koska molemmat oltiin tyhjätaskuja kun mentiin naimisiin ja ajateltiin että yhdessä hankittu omaisuus pitääkin sitten jakaa jos ero tulee. Tuota perintöasiaa en kyllä ajatellut, mutta nyt pitää alkaa sitäkin miettimään sillä perintöä on tulossa vaikka ei toivottavasti vuosikymmeniin.
ei avioehtoa voi enää tehdä. Tosin jos eropaperit ovat jo sisässä, niin ennen perunkirjoitusta, niin saamasi perintö ei ole avio-oikeuden alaista. Sun tilanteessa kannattaa siis viedä eropaperit ennen perunkirjoitusta.
Niin ja avioehtoon tarvitaan molempien allekirjoitus eli yksin sitä ei voi tehdä.