Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lakia tunteva! Olen saamassa perintöä, ehtiikö vielä saamaan sen avioehtoon?

Vierailija
21.03.2010 |

Omainen on kuollut ja olen saamassa perintöä jonka haluankin pysyvän itselläni. Tilanne on hankala sillä olemme eroamassa. Onko vielä mahdollista tehdä siitä avioehto, ettei sitä otettaisi huomioon kun omaisuutta jaetaan erossa? Voiko avioehdon tehdä perunkirjoitusten jälkeenkin? Tarvitaanko siihen molempien puolisoiden suostumus vai voinko tehdä sen itsekseni? En ole uskaltanut aiheesta edes miehelle puhua. Entä auttaako jotain jos vien eropaperit maistraattiin ennen perunkirjoituksia? Hitto kun ei tullut tehtyä avioehtoa hyvissä ajoin :(. Nyt pelkään että kun eroamme ja perintönikin arvo menisi puoliksi niin loppupeleissä minun on myytävä tämä perintömökki sillä muutoin minulla ei olisi varaa ostaa uutta asuntoa. Omaisen testamentissa on kyllä toive ettei aviopuolisolla olisi siihen avio-oikeutta mutta se ei ilmeisesti ole sitova vaan mies voi sitä halutessaan vaatia?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan kaivaa testamentti esille. Sen on laatinut varatuomari ja kyllä siinä ihan selvästi luki "Perillistemme mahdollisilla aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta perillistemme meiltä saamaan omaisuuteen, sen tuottoon tai sen sijaan tulleeseen omaisuuteen." Tämä on siis ilmeisesti ihan pitävä ettei tarvitse rynnätä tekemään eropapereita. Toki varmistan sen vielä joltain lakimieheltä. ap

Meillä ainakin vanhemmat teki juuri tuon saman lauseen testamenttiinsa, hallintaoikeustestamentti, ja se pätee eli lapsien aviopuolisoilla ei ole oikeutta tuohon omaisuuteen mitenkään.

tarkista kuitenkin vielä paperien kanssa oikeilta lakimiehiltä!

Vierailija
22/23 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoisä on todella huonossa kunnnossa, eikä pysty sairaalasta letkuista käsin muuttamaan testementtiaan enää. olen aikeissa hakea eroa ja sain juristilta ohjeen, että eroa pitää hakea viimeistään isoisän kuolinpäivämäärällä, muuten se ja menee jakoon mieheni kanssa.

kuulostaa aikaa tylyltä tuon yhden äidin kommentti, että jättä mieluummion omaisuutensa veljensä lapsille kuin omilleen. outo äiti, yleensä äidit pitävät omien lastensa puolta, vaikka lapset mitä tekisivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset sitä pyytäneet vaan toisen vanhemmat sairastuessa vakavasti näin tekivät omasta yhteisestä päätöksestään.

Siinä taitaa olla myöskin sellainen pykälä tai lause, ettei toisen mahdollinen uusi kumppani (siis vanhemman) saa myöskään mitään tuosta omaisuudesta.

Se paperi on hyvin yksinkertainen ja helppo tehdä ainakin "tavallisilla" ihmisillä, ei rikkailla, joten kannattaa tehdä teidän kaikkien siis lukijoiden omien lapsien hyväksi eli sen voi tehdä vaikka kaikki lapset eivät olisi vielä syntyneetkään ja siten turvaatte pienenkin perinnön omille lapsiellenne kun ihmiset eroavat niin paljon nykyään.

Siihen ei tarvi mitään kallista lakimiestä vaan kunnan lakimies voi sen tehdä, on vain yksi paperi ja perii vain pienen taksan. Muistakaa säilöä se paperi hyvin, vaikka pankkiin!!! Itsellä voi olla kopio kotona.