paljonko hoitovapaalla
Minulla ei näistä Kelan asioista ole juurikaan kokemusta näistä hoitovapaa-asioista...lapsia kun ei vielä ole. Olen ymmärtänyt, että varsinainen äitiysloma on noin 9kk, joka koostuu äitiys- ja vanhempainrahasta.
Mutta paljonko saa Kelasta rahaa per kk jos on hoitovapaalla, yhdestä lapsesta?
Onko se todellakin vain 294,28 euroa/kk??? Tuollako pitäisi pärjätä?! Ei voi olla...oon varmaan ymmärtänyt nyt jotain väärin...
Kommentit (6)
Mullakin kaksi alle kolme vuotiasta ja kelalta tulee kokonaisuudessaan vähän alle 400e käteen. Kuntalisää 200e. Saa kyllä kaupassa katsoa tarkkaan mitä ostaa. Meilläkin kuitenkin 5 hlön perhe. Huomattava pudotus äitiysrahasta joka mulla oli nettona vajaa tonnin enemmän.
No jopas on...täytyykin alkaa säästämään jo nyt sukanvarteen, en ole edes moista tajunnut, että todella voi olla noin pieni...:(
joka lasketaan tulojen mukaan. Sekään ei kyllä kovinhäävi ole, jos sitä sattuu saamaan. Läheskään kaikki kunnat eivät maksa kuntalisää.
Tulot eivät vaikuta hoitorahaan (hoitolisään kyllä). Jos ammattisi on sopiva ja esim. miehesi työajat sallivat, voit tehdä vaikka keikkahommia. Minä tein hoitovapaalla freelance-toimittajan hommia, ja sain niistä lisätuloja 500-1000 €/kk.
Lisäksi voit saada kuntalisää, joka vaihtelee. Paras taitaa olla Espoolla, noin 220 euroa.