Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ADHD olla ilman ylivilkkautta?

Vierailija
20.05.2022 |

Tuttu sanoi että lapsensa ovat molemmat adhd... Toinen on aika villi mutta koulussa menee hyvin, toinen on rauhallinen teini ja viihtyy itsekseen yms. Samalla sama tyyppi mietti "pitäiskö itsekkin mennä tutkimuksiin" kun kuulema oireita on... Mutta mulle ei hänestä tule todellakaan mieleen että olisi ADHD, ihan normaali perheen äiti. Tuntuu että tää diagnoosi innostus on mennyt liiallisuuksiin, vai onko se vaan tämä tyyppi? Näin että tästä on toinenkin keskustelu, turhauttaako muitakin? Molemmat lapsetkin pärjää ihan hyvin eikä tartte mitään tukitoimia.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, se on silloin ADD.

Vilkkaus voi myös mennä ohi. Oma lapseni oli lapsena vilkas, rauhoittui paljon teiniksi, mutta sai silti teininä kattavissa tutkimuksissa ADHD-diagnoosin sekä lääkityksen siihen. Ja sehän toimii, että kaipa sillä sellainen sitten on. Erikoislääkäri on minua pätevämpi sanomaan.

Vierailija
2/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla katkeaaa ajatus ja en kykene olemaaan läsnä vaaan esim koulukiusaus varmaan aiheuttanut sitä että ajattele sinä nyt kun olet karismaattinen ja osaaat paremmin niin minä olen se passiivinen osapuoli. Kaikki esiim kokemus yms myös vaikuttaa taustallla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivilkkaus voi ilmetä todella monella eri tavalla. Ei se vaadi mitään meuhkaamista ja riekkumista tai sinkoilua.

Vierailija
4/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saamassa ADD diagnoosin kesällä oon 12v :)

Vierailija
5/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon saamassa ADD diagnoosin kesällä oon 12v :)

Jos sinulla todetaan ko. diagnoosi, tulet saamaan jatkossa tukea opinnoissasi ja toimintaterapiaa. Kaikki hyväksesi! Ainakin näin meillä täällä Keski-Euroopassa.

Ehkä vanhempiesi täytyy myös osata vaatia tuet ja terapiat. Onnea elämääsi!

Vierailija
6/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivilkkaus voi ilmetä todella monella eri tavalla. Ei se vaadi mitään meuhkaamista ja riekkumista tai sinkoilua.

Tämä on totta, mutta haluan vielä painottaa että kaikilla ei ole ylivilkkautta ollenkaan. Siksi tuosta on olemassa kolme eri versiota.

Vierailija
7/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ADHD, voi olla aikuisena ADD.

Vierailija
8/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD, attention deficit hyperactivity disorder

ADD, attention deficit disorder

Vierailija
9/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD:ta on useaa sorttia.

Yhdessä korostuu toiminnanohjauksen vaikeudet sekä keskittäytymisen ongelmat ilman ylivilkautta. Sitä aiemmin on kutsuttu ADD:ksi.

Vierailija
10/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut vilkas, saatika ylivilkas ja diagnoosi on. Ahdh on se virallinen termi, ymmärtääkseni add on poistunut käytöstä (en ole ihan varma). Rauhallisemmilla adhd -tapauksilla se "vilkkaus" on päänsisäistä. Eli useampi keskustelu meneillään samaan aikaan taustamusiikin kanssa, samalla kun tekee jotain :)

Vierailija
11/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut vilkas, saatika ylivilkas ja diagnoosi on. Ahdh on se virallinen termi, ymmärtääkseni add on poistunut käytöstä (en ole ihan varma). Rauhallisemmilla adhd -tapauksilla se "vilkkaus" on päänsisäistä. Eli useampi keskustelu meneillään samaan aikaan taustamusiikin kanssa, samalla kun tekee jotain :)

Itsekin olen ymmärtänyt, että ADD-termi on poistunut alan käytöstä.

Sen sijaan ADHD:ta on useaa alatyyppiä, kuten on monia muitakin sairauksia esim. kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Vierailija
12/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivilkkaus on moninainen käsite. Se ei ole synonyymi sanalle villi. 

Vierailija
13/13 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD:ta on useaa sorttia.

Yhdessä korostuu toiminnanohjauksen vaikeudet sekä keskittäytymisen ongelmat ilman ylivilkautta. Sitä aiemmin on kutsuttu ADD:ksi.

Aivan, nykyään ADD katsotaan ikään kuin ADHD:n alalajiksi, joten tottakai ulkopuolista hämmästyttää, jos joku rauhallinen ja kaikkea muuta kuin impulssiivinen ihminen on saanut diagnoosin.

Minäkin sanon, että minulla on ADD, sillä se kuvaa minua paremmin. Ala-aste, kuten silloin sanottiin, meni minulla keskinkertaisesti, yläaste taas mainiosti, koska uudet, kiinnostavat asiat motivoivat ja nousevat arvostelunumerot tietysti myös. Lukio olikin katastrofi, olin kai yläasteella päässyt niin helpolla ja nauttinut, kun lukiossa pitikin oikeasti tehdä paljon töitä ja samalla olla (!) paljon itseohjautuvampi ja pitkäjänteisempi, joista toiminnanohjauksen ongelma teki vaikeaa. Jätin lukion kesken, luulin, että se on minulle liian vaikea, ja vasta myöhemmissä opinnoissa ja työpaikan kursseilla tajusin, että minussa on jotain muuta vikaa, ei älyn puutetta. Samat toiminnanohjauksen puutteet, huomaamatta katoava keskittyminen ja ns. työmuistin kapeus ynnä erityisesti vaikeudet niin asioiden alottamisessa kuin niiden lopettamisessa vaikuttavat kaikkeen oppimiseen ja tekemiseen, niin töissä kuin muussa elämässä, joka päivä, joka asiassa.

Minullekin joskus ehdotettiin puolihuolimattomasti ADHD:ta, mikä tuntui ihan oudolta, koska en ole koskaan ollut ulkoisesti levoton, äänekäs, impulssiivinen tai vaikka tapaturma-altis tai millä ADHD-ihmisiä yleensä kuvataankaan. Asia on nimittäin niin, että se levottomuus on päänsisäistä asiasta toiseen ja seuraavaan ja seuraavaan menemistä, ei kirjaimellisesti paikasta toiseen siirtymistä taikka se näkyy vaikka alttiutena huolimattomuusvirheisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi