VIRPOMINEN = KERJÄÄMISTÄ!
Hyvät ihmiset, miksi ihmeessä päästätte lapsenne juoksemaan puolialasti naamat maalattuina pakkaseen? Ja vieläpä kerjäämään ihmisiltä mitä millonkin tavaraa??
Jos ei satu olemaan juuri suklaamunia tarjolla niin pyytävät rahaa tms!!
Ja ensinnäkin mitä kaikkea törkyä joku hullu juuri näihin herkkuihin on laittanut!! Tai vaikka pyritellyt niitä jossain "paskassa"!!!!
Kommentit (48)
Meilläpäin lapset virpoo ihan omissa vaatteissa. Omia lapsia en myöskään anna noidaksi pukeutua tms. (ei minusta kuulu mitenkään virpomiseen). Käydään toivottamassa Jumalan siunausta ja hyvää pääsiäistä naapureille myös vieraille ihmisille. Annetaan kauniisti tehty oksa, mutta ei pyydetä yms mitään. Olen sanonut, että mitään ei pidä odottaa saavansa, mutta olkaa hyvin kiitollisia, että jos jotain saatte. Meidän virpomislorut eivät myöskään lopu mihinkään "sulle vitsa, mulle palkka juttuun"! Kovasti aina odotan, että meillä kävisi virpojia, mutta en ymmärrä sellaisia jotka eivät anna vitsaa ilman jotani "vastalahjaa" ei se minusta ole virpomisen perusajatus! Tietty varaan minua yms. mutta joskus ne loppuvat kesken.
mitä kerjäämistä se nyt on, jos saa itse hienon vitsan pääsiäisen ajaksi koristeeksi ja antaa vaikka lakun tai kaksi? Kyllä mä mielelläni ilahdutan jollain pikkukarkilla lapsia. Rahaa en anna, mutta eipä sitä ole kukaan kehdannut pyytääkään.
Tosin kotipaikkakunnalla käytiin nuuttittamassa, enkä koskaan lapsena halunnut koko touhuun mukaan. Ja en halua noita virpojiakaan oven taakseni, paitsi jos ovat tuttavien lapsia, silloin asia on eri.
Mä en pidä sitä pahanakaan, mutta se ei vaan ole mun juttu.
antaisi lasteni kerjätä vierailta... Sukulaisille saa virpoa, jos haluavat. Itse asiassa kun mietin tätä, niin Halloween-kerjäläiset ottaa kyllä enemmän pattiin.
palkaksi muu kuin raha ja toisekseen vitsat on todella huonosti ja hutaisemalla tehtyjä. Ei vitsoihin tarvitse kauheesti rahaa käyttää, mutta jos päästää lapset virpomaan pitäisi vanhempien selittää heille pelisäännöt!. Vitsat pitää tehdä nätin näköiseksi ja kohteliaasti otetaan vastaan mitä annetaan, koska ei kaikki halua rahaa antaa.
Sitäpaitsi ennen aikaan Karjalassa palkan sai vasta pääsiäisenä ja se todellakin oli pulaaikan esimerkiksi omena. Isän joka on Karjalasta niin ei päästänyt minua virpomaan, koska hänen mielestään se kuului Karjalaiseen tapaan ja nyt olen samaa mieltä että ei kaikkia tapoja tarvitse olla joka puolella Suomea.
joilla on hiekkaa väärässä paikassa...
Itse olen ollut aikuisiällä pettynyt, kun ei ole juuri pieniä virpojia näkynyt. Kyllä täälläpäin on perinteenä pukeutua. Mun mielestä on tosi kiva, kun pienet tulee virpomaan ja pukeutumiseen ja koristeluun on oikeasti panostettu! Mielellään sitä antaa suklaamunia palkaksi! :) Hieno ja kiva perinne!
Totta kai sitten, jos just huomaa, että on kerjäysmeiningillä isoja lapsia, ei pukeuduttu ja just se yks hassu sulka. Mutta en todellakaan ymmärrä, että aikuiset ihmiset ei tajua pienten lasten iloa tuollaisesta, se on jännä päivä! Ihmeellistä tuomita se kerjäämiseksi...
Trulliperinne vain on sotkeutunut tähän. Mutta vain tosikot ottavat asiasta pulttia.
rahaa ja karkkia vaan kerjäävät. On meillä oven takana käynyt Somalikin virpomassa!
kyllä annan karkkia pienille lapsille, jotka on väkertäneet niitä oksia ihan tosissaan. Mutta viime vuonna meni kuppi nurin, kun joukko lökäpöksyjä, arviolta +-15v) tuli ojentamaan pensaastamme repimäänsä oksaa vaatien karkkia. Ja pisteenä iin päälle siis vielä illalla niin myöhään, että herättivät lapset ovikellolla. Tietysti en ilahtunut siitäkään, että tunkivat ovikellon soiton jälkeen naamansa kiinni ikkunaan ja sieltä möllistelivät sisälle. Otti hieman kupolista ja sen saivat kyllä huomata...
kaupat ovat jo valmistautuneet hyvissä ajoin munilla sun muilla...
Ostakaa, ostakaa, ostakaa, ostakaa ruikuttajille 10euron muna
Siis mun lapset ei mitään "virvo". Kyllä se on isompien poikien hommaa!
hitto soikoon tätä aikaa.
Kaikki mahdolliset allergiat yhdistettynä astmaan ja sitten tulee nuo risujen heiluttajat... Aaaaargggghhhhhh
Meillä niillä oksilla ainakin lyödään virvottavan kintuille..
Lapset ovat ihania kun ovat VAIVAA nähneet oksien koristeluun! Kyllä siitä voi muutaman pienen munan antaa ja saa vielä kauniin oksan koristamaan ruukkuun.
Ei se mitään kerjäämistä ole todellakaan!!!
myös joku ketju missä mainostetaan MEIDÄN pohjanmaalaisten tapaa kerjätä vasta pääsiäislauantaina. Tulis sekin OIKEUS tietoon tänne HELLsinkiin. Me myös poltetaan noita-akat roviolla ;)
Kerjääminen on vastikkeetonta. Lisäksi tuo virpominen on kansanperinnettä, joten se ei häiritse. Itse kävin 30 v sitten virpomavihtoja myymässä, eipä provoilla lasten perinteistä. Kasvakaa ihmiset.
Mä säälin vähän sitä mummoa. ei se oo hänen vika et ne ei tykänny satsumoista! Kun mulle annettiin appelsiini, en heittany sitä pois vaikka en juuri välitä niistä, vaan taisin tehdä niistä mehua!
Pikemminkin pitäisi olla vähän paremmat "pyhävaatteet" päällä. Vain perinteistä tietämättömät pukeutuvat noidiksi ja kiertävät kerjäämässä. Ja virpominen on kyllä vanha tapa Itä-Suomesta ja Karjalasta.
virpomassa noidaksi pukeutuneena ja tämä tapa tuli mummiltani joka on Karjalasta. Vertaan virpomisperinettä Halloweeniin ja annan kyllä lapseni käydä virpomassa naapureita ja tuttuja. Paljon kivempi tapa kuin karkki tai kepponen.
ja uskonnollisuudesta sitten- eihän edes pääsiäinen ole kristitty juhla joten se siitä.