Vesirokkorokotus. Kyllä vai nou?
Kommentteja puolesta ja vastaan?
Mistä sellaisen saa?
Paljonko maksaa?
Kenelle sen voi antaa, kenelle ei?
ym...?
Kommentit (31)
ainakaan vielä...
Alle 12-vuotiaille riittää yksi rokote, sitä vanhemmille 2 rokotetta noin kolmen kuukauden välein. Samoin riskiryhmiin kuuluville suositellaan kahta rokotusta iästä riippumatta. Hinta on muutaman sentin alle 70€.
Yleensähän on niin, että mitä nuorempana taudin sairastaa, sitä lievempi se on, mutta ei voi yleistää. Usein myös jälkitaudit ovat rajumpia vanhemmilla. Lisäksi töistä poissaolo kustannukset ovat aikamoiset, varsinkin, jos 2-3 lasta sairastaa taudin peräkkäin. Eikä ole mahdollisuutta saada vyöruusua myöhemmin, jos ei sairasta vesirokkoa. Vyöruusukin on todella kiusallinen tauti ja saattaa jäädä vaivaamaan vuosikausiksi polttavana kipuna vesirokkoviruksen infektoimalle hermoalueelle.
Sekin on totta, että rokotettu saattaa sairastaa vesirokon, mutta huomattavasti lievempänä. Esim jos lapsella on pari näppylää, eikä kuumetta, voi aivan hyvin mennä päiväkotiin. Tauti ei ole silloin tartuttava, eikä myöskään häiritse lasta.
Vesirokkorokote on suunnitelmissa ottaa yleiseen rokoteohkelmaan muutaman vuoden sisällä, sen verran hyödylliseksi se on todettu.
Lastenlääkäri
taustaa omasta päätöksenteosta: meillä ei ollut edes mietitty tätä rokotetta ennen kuin lääkäri piti jonkinasteisen palopuheen sen puolesta. Sitten myöhemmin toinen lääkäri ihmetteli olemmeko tosissamme antamassa pistää tuon aineen lapseemme... Minua todella paljon ärsyttää se, tässä ja monessa muussa asiassa, että lääkärit ovat jokainen eri mieltä ja sitten minä itse, joka en ole lääkäri lainkaan, teen sen lopullisen päätöksen. Miltä hiton pohjalta se pitäisi tehdä, kun faktoja on vaikea löytää?!
Mutta siis loppujen lopuksi kokemuksemme rokotteesta on myönteinen verrattuna taudin "täysillä" sairastaneisiin.
sairastin vesirokon 12-vuotiaana atoopikkona. Minä olin juuri pahojen ihottumien vuoksi sairaalahoidossa, kun sain samassa huoneessa olevalta vyöruusupotilaalta tartuntana vesirokon.
Yllättäen sairastin aivan äärimmäisen lievänä.
Lapselleni otin vesirokkorokotuksen 6-vuotiaana. Neuvolan terkka sanoi rokottavansa omat lapsensa, jos eivät kouluikään mennessä ole sairastaneet.
Meidän piti lääkärineuvolassa saada resepti, mutta 3 vee poika ehti juuri siihen sairastua. Atoopikkona tauti ollut todella raju. Antibiootit menossa, koska tulehtui muutamassa päivässä ja tervettä ihoa ei tahdo näppylä/rupimeren takaa löytyä. Vaikka 100% suojaa ei rokote toisikaan niin muutama näppylä satojen sijaan olisi ollut lapsen kannalta niin paljon helpompaa...
Mä sairastin vesirokon muistaakseni noin 9-10-vuotiaana. Elinikäiset arvet siitä jäi. Mä olin melkein kuukauden koulusta pois. Jos ei ole kouluikään mennessä sairastanut, niin rokote kannattaa todella ottaa.
rokotteiden lisääntyminen. Mä en usko, että se voi olla hyvä juttu, ja vaikka kuinka kaikki rokotteet tutkittaisiin yksittäin, tai kolmosrokotus sellaisenaan, kaikkia mahdollisia kombinaatioita ei varmasti voida tutkia. Lisäksi rokotteet on kuitenkin aika uusi juttu vielä, että niiden vaikutusta asioihin x y ja z ei aivan varmasti olla vielä voitu tutkia.
Mitään ihan turhia tai marginaalisia rokotteita en lapsilleni anna, siis ei sikapiikkiä tai tavallisia influenssarokotteita meille ( ja kyllä, viime talvena sairastimme koko perhe infl. B:n, ei ollut niin paha tauti, että ottaisin joka vuosi rokotteen). Vesirokkorokotteen olen ajatellut ottaa jos lapset pääsee teini-ikään asti ilman sitä. Tähän mennessä ei ole tarttunut, vaikka monta altistusta on ollut.
Itse olen sairastanut vesirokon 15 vuotiaana. Eihän se mukava ollut, mutta en muista mitään ihan kauheatakaan.
Päätin, että rokotutan lapseni, jos he eivät ole sairastaneet sitä ennen kun täyttävät 9-10. Onneksi
molemmat sairasti sen vuosi sitten. (päiväkodissa edelleen).
Tuttavani otti lapsilleen rokotukset, ja molemmat sairastivat sen silti.
vesirokon hyvin lievänä. Kuumettakaan ei noussut, ja näppylät paranivat viikossa. Naapurin rokotetut lapset sairastivat taudin samaan aikaan, ja vähän rajummin oirein. Ja toinen lapsistamme on atoopikko, eivätkä hänen näppylänsä olleet yhtään pahempia. Ottaisin rokotteen jos teini-ikään mennessä ei ole sairastunut tautia.
Pienillä lapsilla tauti on yleensä lievä, tosin aina voi tässäkin asiassa käydä huono tuuri. Todennäköisyys saada vaikea tauti kuitenkin kasvaa iän myötä. Aikuisiällä sairastettu vesirokko johtaa valitettavasti välillä jopa sairaalahoitoon.
esikoinen sai rokotteen (muistan ettäolisi maksanut hyvin lähelle 80e) ja sairasti pari-kolme vuotta myöhemmin hyvin lievän rokon. Ehti siis olla terve monta päiväkodin "rokkokierrosta" ennen tartuntaa.
Kuopukselle (vauva vielä) tuo sisaruksen rokko ei tarttunut ja varmaan hänellekin rokote ostetaan, kunhan ikää tulee hieman lisää.