Tunnetko narsistia? millainen hän on?
Kommentit (12)
mielestä hurmaavalta, upealta ihmiseltä. Jos taas ihmisestä tulee tunne, että tuo on todella vastenmielinen, en tunne mitään empatiaa, niin voi aavistella että kysessä saattaa olla psykopaatti.
Loistava supliikki, hoitaa työnsä upeasti. On kokkareilla kuin kala vedessä, hurmaa kaikki käytöstavoillaan.
Valehtelee, tekee sen helposti, pettää puolisoaan.
Tekee kaikkensa oma etu mielessä, petaa paikkaansa, laskelmoi. Ja on täysin - korostan täysin tunteeton.
Ulospäin siis unelmamies, sisältä täysin kylmä kova kusipää.
Hyvin saa savustettua ei-toivotut kollegat ja alaiset jaloistaan pois. Siis kaikki uhkat hän pystyy hoitelemaan toisiin tehtäviin tai talosta ulos.
Onneksi pääsin hänestä eroon. Ja jouduin maksamaan siitä. Sillä jos joutuu narskun hampaisiin, on siitä leikki kaukana ) :
Ja hän johtaa pelolla. Hajota ja hallitse -tyyli saa työyhteisön sekaisin.
Hitto, kun tulee ällö olo vieläkin kun mietin tätä ihmistä. Oksetiokseti.
mielestä hurmaavalta, upealta ihmiseltä. Jos taas ihmisestä tulee tunne, että tuo on todella vastenmielinen, en tunne mitään empatiaa, niin voi aavistella että kysessä saattaa olla psykopaatti.
itsellä päällimäisenä tunteettomuus. On vaikea tietää miten häntä tuntematon ihminen hänet näkee, kun itse on lapsesta asti tottunut siihen pimeämpään puoleen. Mutta voisin kuvitella että moni nielee tuon mairean naamion.
haluaa omistaa, koska välittää.
haluaa sanoa viimeisen sanan, koska se on "meidän" mielipide.
haluaa korostaa esimiesasemaa jopa oman esimiehensä silmissä.
haluaa kaikkien näkevän ja kuulevan, miten paljon hän on tehnyt eteeni.
haluaa huomiota silloin, kun minulla ei ole sitä antaa.
haluaa kuulla ne sanat, joita en pysty sanomaan.
ja
- ei pysty rakentavasti riitelemään, vaan lyö hanskat tiskiin
- ei siedä puheita menneisyydestä
- puhuu pahaa omasta exästään
- hänellä ei ole ystäviä
- ei ole ikinä väärässä, vaan kääntää asiat siten, että olen itse ymmärtänyt väärin
Ja hänellä ei ole ystäviä. Jos on, he varoittelevat sinua hänestä.
Terveisiä helvetistä.....
kerran mun äidille että kuule tuo teidän "Irmeli" on pelottava ihminen. Minua huvitti tämä, koska tämä kyseinen mies oli työpaikallaan tunnettu jämäkkyydestään ja siitä ettei hänelle ryppyilty.
Mun tekee edelleen mieli puhua tästä tyypistä vaikka hän alkaa olla jo iäkkäänpuoleinen siksi, että hän heitti niin ison varjon mun lapsuuden ylle :).
eli silloin, kun kyse on oman imagon luomisesta tai ihmisistä, joista hän voi hyötyä. Toisaalta nauttii sairaalloisesti saamastaan huomiosta ja on erittäin huomionkipeä.
Ei-hyödyllisiä ihmisiä hän kohtelee kuin ilmaa. Niitä, jotka ovat hänelle uhkaksi, hän vainoaa laskelmoiduilla tempauksilla. Puhuu pahaa uhreistaan suunnitelmallisen taitavasti. Vihjailee, antaa ymmärtää jne. esittäen samalla itse sitä täydellisen viehättävää ihmistä. Tosiasiassa muuten puhuu itsestään näissäkin, eli kertoilee omia tempauksiaan tai ongelmiaan toisen tekoina, mikä on kammottavaa.
Erityispiirteitä, jotka kiinnittivät oman huomioni jo alussa olivat hänen omissa puheissaan hänen oma täydellisyytensä ja virheettömyytensä. Jos hänessä oli joku vika, sekin oli oikeastaan vain hurmaava pikku pahe tyyliin syö liian terveellisesti. Epäuskottavaa tietyn pisteen yli mentyään. Ylipäätään pinnallisuuden ja tunteettomuuden tunne hänestä, ja vastaavasti muutamat ylimitoitetut (näytellyt) tunnepuuskat.
Tuli myös vastenmielinen tunne siitä, että hän nautti suuresti puhuessaan pahaa toisista.
On erittäin kateellinen. Narsistia voi kiusata tai testata kehumalla hänelle jotakuta toista. Varmasti löytää vikoja, ja synkeys laskeutuu hänen ylleen, ellei sitten ole tilanne, jossa narsistin on aivan pakko koittaa pysyä pokkana ja esiintyä hyväsydämisenä ihmisenä.
Mustasukkaisuus/omistuksenhalu on kauheaa. Jos joku uhkaa hänen "omistussuhdettaan" tiettyyn ihmiseen, hän hyökkää täysillä.
Pompottelemalleen ihmiselle on vuoroin ihana ja vuoroin jättää huomiotta tai on todella ilkeä, leikkien seuraavassa hetkessä, ettei mitään outoa ole tapahtunut. Vihjailee, että hän yksin on sinun ystäväsi/hyväksyy sinut ja muut eivät pidä sinusta. Että olisi parasta turvautua narsistiin ja vain narsistiin jne jne.
niin tunne että hänestä ne puhuu! Se on hassu tunne, kun kerran eksyin narsisteja käsittelevälle sivustolle, tämä mies ei ollut enää mielessäni, vaikka hän osaltaan ajoikin minut lapsuudenkodista maailmalle hyvin aikaisin, onhan silti minulle ollut hyvin tärkeäkin ihminen. Mutta sillä sivustolla kyllä silmät aukesivat ja tämä mies tuli heti mieleen. Ne kaikki sanat kuvasivat häntä niin tarkasti!
Ja vaikka hän ei oikeastaan enää kuulu elämääni juuri millään tavalla, niin hän oli kuitenkin minulle muutaman vuoden elämästäni enemmän isä kuin kukaan on koskaan ollut. Ja silti, niin mahdoton ihminen, että parempi oli lähteä mahdollisimman kauas. Ei hän väkivaltainen ollut fyysisesti mutta lukekaa mitä tahansa narsistia kuvaavaa litanjaa niin sitä hän oli, kaikkea sitä. Myöhemmin olen kuullut että vielä enemmänkin kun mitä minä tiesin, olin kuitenkin vain lapsi silloin.
Menestynyt mies, ja sitä hän jaksoikin toitottaa kaikille.
Muistan vielä miten hänen kanssa riidellessä miä 14v mietin että mikä ihme on vialla tuossa aikuisessa miehessä, eihän kukaan ole tuollainen! Hän muisti asiat miten halusi ja tuntui uskovan tukevasti joka ainoaan tuulesta tempaamaansa väärään muistoon väittäessään miten asiat olivat OIKEASTI menneet. Kyllä siinä ihmetteli nuori tyttö todella epätoivoisena että MIKÄ ON tuossa vikana!
Hänelle ei normaali kohtelu riitä, vaan hän vaatii erityiskohtelua, tai muuten loukkaantuu, osoittaa mieltään jne. Juuri siksi hänen kanssaan on niin vaikeaa olla. Oikeastaan narsistin kanssa on mahdotonta olla esim. ystävä, koska hän ei ystävyyteen kykene, ainoastaan hyväksikäyttöön. Mukava ja hyväntahtoinen ihminen koittaa helposti taipua tällaisen tyypin vaatimuksiin ja pahoittaa mielensä, kun ennen mukava ihminen kiukutteleekin yhtäkkiä ja näyttää loukkaantuneen jostain. Narsisti koittaakin näin nujertaa uhrinsa, ja saada tämä uskomaan, että on toiminut väärin, käyttäytynyt kurjasti tms.
Riippumatta siitä, miten tällaiseen käytökseen suhtautuu, seuraa ongelmia.
Päällimäisenä hänestä jää mieleen tunteettomuus. Kun hän riitelee kaikkien sukulaisten kanssa ja itkettää heitä, soittaa vuosikausia häiriöpuheluja, uhkailee suuttumuksensa kohteita helvetillä, kertoo valheita kylilä, hän ei ole itse moksiskaan.
Toinen osia on sitten se että hän rakastaa yli kaiken auktroteetteja ja diploomeja ja korkeassa asemassa olevien ihmisten titteleiden pudottelua puheen sekaan. Hän on sillä lailla kaksijakoinen että hän on keskusteluissa ihmisten kanssa erittäin mairea ja pyrkii ikäänkuin koko ajan sellaiseen haltioituneeseen ja kohottuneeseen tilaan kertoessaan mitä erityisen hienoa on nähnyt tai kokenut tai mitä hänen (hieno titteli tähän) tuttavansa on tehnyt. Sitten on se häirikköpuheluja soittava pimeä puoli.
Parisuhteessa ei ole ollut koskaan.