Paljonko teillä 7-9-vuotias saa viikkorahaa?
Kommentit (52)
Olen itse nyt pian 15-vuotias ja en ole ikinä saanut säännöllisesti viikkorahaa. Jos jotakin tarpeellista tarvitsen saan vanhemmilta rahaa pienissä määrin. Jos haluan säästää jotakin varten, kerään pulloja ja saan niistä rahat. Aikaa saattaa mennä kauan mutta tapa on toiminut omalta osalta ja tuotteen on voinut saada jo halvemmalla. En ymmärrä ystävieni kuukausirahoja, he saavat noin 50 € kuukaudessa ja saattavat valittaa rahanpuutteesta vaikka minulla on pussissa joskus 4 € ja tilillä 0 €. Sitten nuoret ovat saaneet lapsilisät tileilleen käytettäväksi vaikka lapsilisät ovat huoltajille lapsen kustannuksiin ja elättämiseen, eivät lapsen omaan käyttöön. Visan vingutukset ovat aivan turhaa alle 13-vuotiailla. Mitä edes alle 10-vuotias tekee rahalla kun eikös ole vanhempien huoli elättää lapsi rahapussistaan eikä lapsen itse tuhlata vanhempien antamaa viikkorahaa. Tulee ihmeesti vähennettyä leluroinaa kotona kun vanhemmat ostavat eikä lapsi itse, joka ei vielä edes ymmärrä rahan arvoa ?!?! Tapansa kullakin... mihin suuntaan maailma on menossa kun kohta jos 1-vuotiaat ostavat vaippansa netistä omilla rahoillaan ?!?!?!?
Nyt on pakko tähän kommentoida 7, pian 8 v serkkuni juttuja.
Hän saa olettaisin sen euron parin viikko rahaa. Kova on säästämään.
Mutta joka kerta ku oon häntä vahtimassa hän kertoo että yhdella kaverilla on rahaa tonni, toisella kymppitonni ja monella vähintään satasia...
Eikä auta vaikka kuinka sanon et ne kaverit ihan taatusti liiottelee ja lisää summaana ina sen pari nollaa :D Välil oon ruvennu miettii voiko sen kaverit todella omistaa rahaa niin paljon kun hän niin vakuuttelee asiaa aina :)
Tää ketju valaisee hyvin että tuskin x)
Meidän 9 v (menee kolmannelle luokalle) ei saa viikkorahaa. Mihin hän sitä tarvitsisi? Kaiken tarvittavan saa kotoa. Ja kotitöistä ei makseta, eihän niistä kukaan minullekaan maksa.
saa 5 € kuukaudessa. Raha on sidoksissa käytökseen, huonosta käytöksestä miinuksia (pelisäännöt sovittu).
Tästä rahasta hän ostaa joskus vähän isompia hankintoja (tai esim. maksaa puolet uudesta pelistä tms.). Itsenäisesti hän ei vielä kaupungilla kulje.
ei oo kellään viikkorahaa,saavat rahaa kun tarvitsevat,vanhimmalle olen välillä maksanut pienten hoidosta=)
Viikonloppukarkit saavat.
Rahaa saavat kerätä kotitöillä jos haluavat. Huoneen siivous ei kuulu tähän. Se pitää muutenkin tehdä.
Meiä 9v poika saa koerahaa jos kokeesta 10 1€ 9 0.50€ 8 0.00€ 7 -0.50€
Annamme rahaa sen mukaan, kun katsomme tarpeelliseksi.
1-2€/kk. tänään löysi bussin lattialta 1€ ja sillä sai ostettua mehujäätelön. perjantai pelastettu :) 7v tyttö
Koeraha
Vierailija - 30.03.12 10:42 (ID 14580474)
Meiä 9v poika saa koerahaa jos kokeesta 10 1€ 9 0.50€ 8 0.00€ 7 -0.50€
Sopii kokeilla, että miten saa esim. keväisin ja syksyisin pojan sovittamaan kaapin sisällön, että mitkä mahtuu vielä päälle.
.
Minä kun en tiennyt, että tuo asia pitää tehdä noin jumalattoman vaikeasti. Minä kun osaan kyllä katsoa lapsia kohti silloin, kun niillä muutenkin on vaatteet päällään. Lasta katsoessa huomaan kyllä, jos jotkut vaatteet ovat liian pienet. Silloin laitan vaatteet heti sivuun, kun ne päätyvät pyykkiin. Ei tarvi lasten erikseen sovitella vaatteita.
Ei käy omin nokkinensa kaupassa, kun ovat niin kaukana. Karkit ostan minä ja lapsi säästää viikkorahat aina johonkin kohteeseen. Näitä ovat dvd:t, petsit, barbiet. En osta leluja kuin jouluksi ja syntäreiksi, lapsi ostaa muut haluamansa säästöistään.
Kuusivuotias tyttö käyttää rahansa yleensä tarroihin yms. Ja viisivuotias poika säästää ja ostaa sitten kerran kuussa jonkun pikkuauton.
Monella lapsella on satasia tai tonneja. Itsekin tuon ikäisenä tiesin, että minulla on 15 000 säästötilillä ja niitä pitäisi säästää jne opiskeluja varten. Tutullani oli äitinsä perintöä 80 000, tiesi asiasta koko lapsuuden. Satasia on varmasti monella joululahjarahoista säästettynä tilille/säästöpossuun.
Eri juttu onkin sitten, saako lapsi näitä rahoja käyttää, vaikka tietäisikin ;)
Lähes jokaisella kuitenkin on jonkinlainen pesämuna vanhempien toimesta kun kotoa pois muuttavat.
Lähes jokaisella kuitenkin on jonkinlainen pesämuna vanhempien toimesta kun kotoa pois muuttavat.
Minä taas oletan, että lähes jokaiselle vanhemmat antavat rahaa opintojen aikana tarpeen mukaan. Näin meillä tehtiin, joten oletan, että lähes jokainen toimii samoin kuin meillä.
Saako kysyä, että mikä on mielestäsi arveluttavaa koenumeroista maksamisessa?.
Siitä voisit laittaa vaikka ihan oman aloituksen, se on niin laaja asia.
Mutta lyhyesti sanottuna se ainakin kannustaa pintapuoliseen oppimiseen, sillä ulkoinen kannuste ei ole kovin tehokas oppimisen motivaattori. Palkitseminen voi jopa heikentää oppimistuloksia, koska motivaatio ei lähde sisältä päin.
Ja toinen juttu on sitten se, että oppimistulokset ovat osin seurausta lahjakkuudesta. On väärin palkita lahjakkuutta, jonka eteen lapsi ei joudu tekemään työtä. Jos sisaruksista toinen on akateemisesti lahjakas ja toinen ei. Lahjakas oppii kaiken jo tunnilla, hänen ei tarvi lukea kokeeseen, silti hän saa kokeista kymppejä ja kympeistä rahaa. Lahjaton taas tekee joka päivä tunnin läksyjä ja lukee kokeisiin, eikä silti saa kymppejä. Enemmän työtä tekevä saa vähemmän rahaa. Ihmetyttää, jos joku vanhempi pitää tuollaista palkitsemisjärjestelmää oikeudenmukaisena.
En tajua teitä nuukailevia vanhempia, kyllä tuon ikäisen pitäisi jo oppia rahan käyttöön. Taidatte laittaa lapsen viikkorahat siidereihin.
Annetaan 25e eli lapsilisät. Voi sitten joko säästää tai tuhlata. Kertyy kiva summa loppupeleissä, kun näyttää jälkikasvu olevan nuukaa sorttia :)
Olen itse nyt pian 15-vuotias ja en ole ikinä saanut säännöllisesti viikkorahaa. Jos jotakin tarpeellista tarvitsen saan vanhemmilta rahaa pienissä määrin. Jos haluan säästää jotakin varten, kerään pulloja ja saan niistä rahat. Aikaa saattaa mennä kauan mutta tapa on toiminut omalta osalta ja tuotteen on voinut saada jo halvemmalla. En ymmärrä ystävieni kuukausirahoja, he saavat noin 50 € kuukaudessa ja saattavat valittaa rahanpuutteesta vaikka minulla on pussissa joskus 4 € ja tilillä 0 €. Sitten nuoret ovat saaneet lapsilisät tileilleen käytettäväksi vaikka lapsilisät ovat huoltajille lapsen kustannuksiin ja elättämiseen, eivät lapsen omaan käyttöön. Visan vingutukset ovat aivan turhaa alle 13-vuotiailla. Mitä edes alle 10-vuotias tekee rahalla kun eikös ole vanhempien huoli elättää lapsi rahapussistaan eikä lapsen itse tuhlata vanhempien antamaa viikkorahaa. Tulee ihmeesti vähennettyä leluroinaa kotona kun vanhemmat ostavat eikä lapsi itse, joka ei vielä edes ymmärrä rahan arvoa ?!?! Tapansa kullakin... mihin suuntaan maailma on menossa kun kohta jos 1-vuotiaat ostavat vaippansa netistä omilla rahoillaan ?!?!?!?
Ikäsi ei ole 15 vaan 35.
meillä on toiminut hyvin, käyttää rahojaan järkevästi ja säästää. Ostaa sitten jotain isompaa, esim legoja tai pelejä.