Help!1kk ikäinen vauvani ei huoli pulloa!
Miten ihmeessä pääsen sitten omiin harrastuksiin tai kaverille, kauppaan yksin? Ku en voi jättää lasta sit isän kanssa? Musta on epäreilua jos vanhemmuutta ei voida jakaa tasapuolisesti niin että kumpiki pääsee omiin menoihinsa tarvittaessa. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (61)
No kyllä mä olen kauppaan päässyt, ja lenkillekkin hyvin, vaikka kukaan kolmesta lapsestani ei ole koskaan juonut mitään pullosta tai mukista.
Minä olen halunnut olla vauvojen kanssa, eikä ole häirinnyt yhtään, että olen kiinni heissä ensimmäiset muutaman kuukautta.
Mies on myös osallistunut vauvojen hoitoon kaikilla muilla tavoilla, imettäminen on tietysti minun hommani. Mutta heti imetyksen jälkeen kun lähtee esim. kauppaan, niin hyvin on ehtinyt käydä ennen seuraavaa syöttöä.
Lisäksi lenkillä voi hyvin käydä vauvan kanssakin, mutta olen myös jumpassa käynyt, ei sielläkään mene kuin se 1½ tuntia.
En ole lihonut, eikä mies käy vieraissa, mies on yhtälailla tärkeä vanhempi lapsille kuin minäkin.
En vaan ymmärrä miksi 1kk ikäisen pikkuvauvan, pitäisi osata juoda pullosta, jos kerran rintamaitoa riittää. Kyllä vauvan pitäisi olla etusijalla.
olenkin imettänyt pitkään. Ei ole meidän tasa-arvoisuudesta pois, jos minä ekat kuukaudet imetän lastani aika tiiviistikin. Terve äiti haluaa tarjota vauvalleen parhaan mahdollisen alun, eikä edes hinkua mihinkään parin ekan kuukauden aikana (jonka jälkeen nyt voikin liikkua). En voi ymmärtää, miten joku mies voi edes arvostaa naista, joka laittaa omat harrastuksensa oman vauvan edelle.
Mieheni on myöksin ollut tiivisti mukana vauva-arjessa tehden sitten kaikkea muuta: hellien, kanniskellen, hieroen ja kylvettäen vauvaa. Ei häntäkään ole kiinnostanut silloin muut riennot, eipä silti, että minä häntä olisin mihinkään kieltänyt menemästä. Sairas suhde on sellainen, jossa lapsetkin joutuu kärsimään vain, että isi ja äiti tekee varmasti yhtä paljon. Meillä ei ajasta tarvitsekaan riidellä.
En voi ymmärtää miten joku nainen voi arvostaa miestä joka pistää omat harrastukset vauvan edelle. -AP
En voi ymmärtää miten joku nainen voi arvostaa miestä joka pistää omat harrastukset vauvan edelle. -AP
muut asiat vauvan edelle. Varsinkaan 1kk ikäisen.
jos äiti haluaa käydä vaikkapa jumpassa 1h kerta viikkoon tai mennä ruokakauppaan ilman vauvaa. Ensimmäinen 6kk pitäisi ilmeisesti äidin olla vaan kotona, tai ei olisi pitänyt lapsia hankkia ollenkaan. Huh.
Mulla on kolmas vauva nyt menossa joten jotain luulen tietäväni äitiydestä. Tähän asti paras päätös on ollut opettaa vauva myös pullolle ja korvikkeelle, jotta pääsen omiin menoihini. Vauva oppi pullolle 2kk iässä, sitkeästi vaan tarjosin pulloa. Ja kun olin pois vauvan luota ja nälkä tuli pienelle, oli hän ottanut isältään pullosta korviketta.
Olen tarjonnut pulloa itsekin vauvalle sen jälkeen kun hän sen huoli, ihan siitä syystä ettei yhtäkkiä hylkää pulloa. Tällä hetkellä vauveli saa pullosta ehkä 2x viikossa, toisen kerran mun antamana ja toisen kerran isänsä antamana. Ja on kyllä aivan huippu juttu! Se henkinen vapaus, kun ei tartte kaupassa kytätä kelloa ja tietää että voi jonnekin mennä ilman vauvaa, on ehdottomasti parasta tässä hommassa.
Nyt kaikille haukkujille tiedoksi: mun omat menot on olleet juuri noi kauppareissut, lenkit ja jumpat. Nämäkö kaikki mun olisi pitänyt jättää vauvan takia? Osaako joku sanoa mitä traumoja tästä vauvalleni on tullut? Kun kerta raukka parka omistaa itsekkään äidin, ja joutuu olemaan muutaman kerran viikossa tunnin tai kaksi isänsä kanssa kahdestaan kotona (plus tietenkin isommat sisarukset). Voi voi.
Vaikka meidän vauvoista kaksi kolmesta ei ole pulloa huolinutkaan. Vaunuissa köllöttelevä vauva ei paljoa kauppareissuilla haittaa, ja imettää voi sovituskopeissa, kauppaksekusten lastenhoitohuoneissa, autossa tms. Lenkit oli alkuun vaunulenkkejä. Ja jos kävin esim joogassa, isukki tuli mukaan, ja ajelutti vauvaa sen aikaa, syöttö ennen ja jälkeen.
Mullakin on kolme lasta, ja jotenkin tuntuu välillä ihmeen heikoilta ihmisten henkiset kantimet. Jos on täysin ylivoimaista sitoutua vauvaan edes muutamaksi kuukaudeksi niinä alkuaikoina, niin voi voi.
sillä erotuksella, että minulla on "vain" kaksi lasta.
Esikoisen syntymän jälkeen olin ensimmäistä kertaa yksin kaupassa parin päivän kuluttua sairaalasta tultuani, kun oli pakko ostaa uudet rintaliivit:) Ja hyvin mies ja tyttö pärjäsivät.
Toisaalta ei minua ole ensimmäisten kuukausien aikana edes huvittanut käydä yksin missään, olen nauttinut siitä vauvanhuuruisesta ajasta täysillä...
tunneköyhä amismamma. Hyvä hyvä, hienosti olet lapsesi hoitanut, ja upeasti pidät kiinni tasa-arvosta! Tärkeintähän on, että kaikki menee just ja tasan 50-50, lapsista ei niin väliä.
Provo kai tämä on, mutta kyllähän tällaisia ihmisiä on oikeasti olemassa. Mutta kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
joudut syöttämään vauvaa, niin et ole aivan valmis äidiksi!! Meidän vauva ei myöskään huolinut pulloa, tosin meillä pulloa tarjottiin pahan imetysongelman vuoksi, ei minun mukavuudenhaluni. Ei sinun auta kuin syöttää vauvaasi niin kauan kuin hän on sinusta riippuvainen. Äitinä oleminen on luopumista omista tarpeista!!
omassa kodissa isän kanssa vai ostoskeskuksessa hälinässä? Mä en nauti tippaakaan vauvan viemisestä kauppaan, enkä ymmärrä miksi se on joidenkin mielestä parempi vaihtoehto kuin isän antama korvike pullosta.
En tosiaan tajua sitäkään, miksi meillä olisi täytynyt vauvan, isän ja kahden muun lapsen ajella autossa tunnin verran jotta mä pääsen jumppaan kun ihan saman voi tehdä niin että koko muu perhe on kotona. Varsinkin kun tämä nykyinen vauva inhoaa autossa oloa ja turvakaukaloa ylipäätään, joten vauva pysyy mahdollisimman paljon kotona.
Meilläkään lapsi ei koskaan huolinut tuttia eikä pulloa. Nyt 1-vuotiaana juo suoraan mukin reunasta. Ei tarvita edes nokkamukia.
hei voisiko joku kokenut äiti (tai iskä sen puoleen) antaa lisää vinkkejä itse siitä asiasta mitä aloitusviestissä kysyttiin. Kiinnostaisi nimittäin vinkit ja ohjeet. Mulla on esikoinen vasta masussa, mutta on kyl miehen kanssa suunniteltu että hänkin saisi syöttää välillä vauvaa. Mies on ollut jo ihan innoissaan ajatuksesta että pääsee ruokkimaan vauvaa pullolla. Pullosta siis tarjottaisiin rintamaitoa, jos vain maitoa tulee.
Onhan se nyt sitäpaitsi turvallisuudenkin kannalta ihan hyvä jos vaavi osaa imeä tissin ohella myös pulloa, jos äidille tulee joku pakottava pakkomeno. Jos vaikka jalka menee poikki ja pitää mennä se kipsauttamaan tai jotain.. eikä ap:n toive jumppakäynnistä tunnu mitenkään kohtuuttomalta ainakaan mun korvaan, vai olenko käsittänyt jotain ihan väärin?!
Meillä on myös 3 lasta ja kaikkia on isä juottanut myös pullosta. Rintamaitoa ovat kaikki saaneet myös pullosta ei koskaan korviketta. Olen lypsänyt pakastimeen valmiiksi annoksia ja yleensä vielä lypsin ennen lähtöä valmiiksi pulloonkin. Olen käynyt jumpassa, kaupassa tai ihan vaan kaupoissa ja kahviloissa ystävien kanssa hyvillä mielin. Isäkin on tykännyt olla vauvan kanssa ihan itsekseen ja omaan tapaansa. Ei mulla mikään pakottava tarve ole ollut lähteä, mutta onhan se silti ollut kivaa ja sitten onkin aivan ihanaa palata taas vauvan luo.
Ap:lle en varmaan pahemmin osaa neuvoja antaa, kuin että anna isän harjoitella sitä pulloruokintaa ja erilaisilla tuttiosilla. Äidin maidontuoksuinen syli ei ehkä ole paras siihen hommaan =)
Muille: sanoiko ap nyt juuri heti lähtevänsä jonnekin? Minä ainakin ymmärsin, että aloitti vasta harjoittelun tulevaa varten!
ja luonnonkumisella tuttiosalla. 6vk kesti ja sitten oppi juomaan tuttipullosta. Muuta vinkkiä en osaa antaa.
Ja eikö olekin hassua miten täällä ollaan valmiit lyttäämään sellaiset äidit jotka käyvät jumpassa ja sillä välin vauvaa syötetään pullosta - kaikki muut keinot ovat sallittuja mutta pullosta juottaminen ei, isän pitäisi sen ajan vaikkapa ajella autolla vauvan kanssa...kunhan vaan sitä kamalaa pulloa EI tarjota!
..vaan siitä että 1kk ikäisen vauvan äiti, vaatii omaa aikaa tasa-arvon nimissä!
Mun lapset(kaikki kolme) on syönyt pullosta, mun terveyden takia.En ole myöskään lihonut, vaunujen kanssa tosiaan pääsee lenkille, eikä mieskään ole pettänyt.
Ja vaikka lapset hoidetaan suurin piirtein tasapuolisesti meilläkin, mutta jotain rajaa kuitenkin.
Vaatiiko ap myös että mies heräilee yhtä paljon öisin?Vaikka kävisi töissä.Entä raskausaikana, pitikö miehenki "kärsiä" raskauden tuomista muutoksista tasa-arvon nimissä?
vauvan kanssa ei voisi liikkua. Mut sehän poikkeaa täysin alkuperäisestä tarkoituksesta. Että pääsen itekseni jumppaan ym. Jumppaan en ole lähdössä ennen jälkitarkastusta mutta en tosiaan meinannu sinne vauvaa mukaan ottaa, ja kuten joku mainitsi kumpi on vauvalle parempi vaihtoehto: olla kotona kauppareissun ajan vai mukana marketissa missä on hirveesti ihmisiä? Ja pullosta tosiaan rintamaitoa, eikä korviketta. -AP
meillä ainakin mies herää niin paljon lasten takia öisin kuin vain on mahdollista. Käytännössä niin, että mä syötän vauvan mutta mies herää jos isommat lapset huutaa jotain yöllä, sekä jos vauva tarvitsee jotain muuta palvelua yöllä kuin ruokaa. En tosiaan halua olla aivan umpiväsyneenä ,vaan kun yöheräilyt jaetaan, pysytään kumpikin jotenkin tolkuissamme. Vaikkakin mies käy työssä.
ymmärtäny mitä tekemistä ammatilla on tässä asiassa vaikka en amismamma olekkaan. -AP
sain myös lähinnä paheksuntaa (hyviä vinkkejäkin kyllä osalta), vaikka meidän neiti on 5kk.
Ootko kokeillut Mam anticolic-pulloa? Vauvan ei tarvitse siinä päästää irti tutista, koska pohjassa on venttiili ja sen tutti on pehmeä sekä pieni. Tuosta meidän neiti suostui juomaan lypsettyä maitoa, mutta vain isältään, minulta ei juonut tuostakaan.
tämä ei ole provo? Mikä tästä nyt taas provon teki? Matka? Joo, kyllä meinasin mennä matkalle. Ja vauva pärjää pari päivää isän kanssa. Olen tehnyt näin aikaisemminkin ja kukaa lapsista ei ole traumatisoitunut. -AP