"Pissatulehdus", mutten halua antibiootteja
Eilen aamulla pissatti koko ajan ja kirveli pissatessa. Join paljon ja muutaman tunnin päästä oireet lakkasivat.
Tänä aamuna kuitenkin sama homma. Taas juon miltei koko ajan, ja äsken söin puolukoita desin verran (muussasin ne banaanin kanssa sekaisin, kun en pelkältään pysty syömään.. karpaloita/karpalomehua ei ole)
Mutta asiaan. Koitan selvitä taas kotikonsteilla, antibiootteja en haluaisi hakea. Mulla ei nyt oo ollut virtsatietulehdusta varmaan pariin vuoteen, mutta elämäni aikana niitä on ollut mulla ainakin kymmenen (ellei kymmeniä). Osa lievempiä, osa pahempia, eli on kirvelyn lisäksi särkenyt alavatsaa.
Ja ainoastaan kerran olen mennyt lääkäriin, silloin kun alkoi jo särkeä selkääkin, niin pelkäsin että on mennyt munuaisiin.
Mietin vaan, kun eräs ystäväni tässä juuri puhui että hänellä oli elämänsä eka virtsatietulehdus, ja sanoi kuulleensa että se ei mene ilman antibiootteja ohi?!
Kyllä mulla on mennyt :O
Mites teillä? Haetteko heti kuurin vai onko muita jotka "sinnittelee"? (joo ja monen mielestä varmaan tyhmää sinnitellä, mutta kun mulla ne tulehdukset tosiaan itsestään menneet ohi, niin tyhmää musta olisi ollut syödä antibiootteja "turhaan")
Kommentit (27)
pelkoa kai ei ole kuin se että leviää munuasiin.
Kannattaa juoda kunnolla ja pitkän aikaa.
Tietty tulehdus on riippuvainen siitä mikä bakteeri sen aiheuttaa.
heräsin kun kirveli johonkin virtsarakon paikkeille ihan hemmetisti ja vessassa kun kävin niin virtsa oli sameaa ja lopulta veristä.
Join paljon ja nyt virtsa oli kirkasta eikä enää pahemmin koske tai kirvele mihinkään. Pari tuntia sitten ajattelin jo että kehitän kyydin itselleni että pääsen lääkäriin mutta nyt olen muuttanut mieleni. Onneksi viikonloppunakin pääsee päivystykseen jos tarvetta on joten nyt en hätäile vielä.
Ensioireiden välitön itsehoito
Voit lievittää kipua lisäämällä teelusikallisen ruokasoodaa 600 ml juomaveteen kahdesti päivässä. Voit parantaa makua lisäämällä juomaan mehua. HUOM! Jos sinulla on sydänvaivoja, ruokasoodan nauttiminen ei ole suositeltavaa.
Vältä kofeiinia, happamia ruokia,
mausteita, sitrushedelmiä,
tomaatteja, alkoholia ja suklaata.
Juo riittävästi vettä.
Yllä mainittu itsehoito voi lievittää oireita huuhtelemalla bakteerit pois.
voi "sinnitellä". Alkaa aina niin voimakkaana, että antiobiootit on aloitettava heti. Mulla on oltava niitä aina mukana varalta. Mulla on ollut 18 vuotta täytettyäni todella paljon infektioita ja kaikki tutkimuksert on tehty ja hoidot kokeiltu. "Kymmeniä" kuulostaa minulle vähältä ja oireesikin todella lieviltä. Silloin voi olla, että ne "kotikonstit" riittävätkin. Itselleni on vihdoin vuosien jälkeen löytynyt toimiva estolääke, eli olen saanut ihana tauon jatkuvista antibioottikuureista.
siinä olikin paljon uutta jota en ole koskaan aiemmin kuullut. En epäile niiden toimivuutta, mutta ihan mielenkiinnosta, mikä lähde?
ap
Mutta muista että jos oireet pahenevat, mene lääkäriin... Munuaistulehdus ei ole mitenkään herkullinen, saati sitten urosepsis...
tai että antibioottien hakemisessa sinänsä olisi mitään väärää/vikaa, uskon toki että virtsatietulehduksiakin on eri asteisia.
Tarkoitin lähinnä itseäni, että minulla kun tulehdukset menneet itsellään ohi, olisi tuntunut turhalta syödä antibiootteja niiden vuoksi :)
ap
Särkylääkettä olen nauttinut pari päivää ja juonut reippaasti. Tämä oli myös lääkärin ohje silloin kun ensimmäisiä kertoja vaivasta kärsin. Mikäli olotila menee heikoksi niin silloin toki heti lääkärille.
Nyt en ole enää kärsinyt vuosiin virtsiksistä. Mutta olen kyllä myös muuttanut ruokavalioni totaalisesti.
mutta jos oireet jatkuu ja menee pahaksi niin sun on valitettavasti pakko mennä lääkäriin.
kuten avauksessanikin kerroin että menin edellisenkin kerran lääkäriin kun oireet pahenivat ja alkoi jo särkeä selkääkin..
ap
peräsuolen bakteereita joutuu virtsaputkeen?
Joten miten joillakin ihmisillä voi jatkuvasti olla virtsis.
kerrotko millainen ruokavalio auttaisi ?? olen aikaisemmin kuullut etta jotkut ruoat voi tosiaan edesauttaa pissatulehduksia mutta jai epaselvaksi mita ne oli.
ja ap:lle, mulla meni viimeksi pissatulehdus itsestaan ohi, soin buranaa ihan saannolisesti ja join paljon.
kylla useimmiten tulehduksen aiheuttavat bakteerit on peraisin omasta elimistosta, eli juuri suolistosta. niin, osa naisista saa helpommin tulehduksia kuin toiset, joku alttiushan se on.
verivirtsaisuus on syy mennä syy mennä lääkäriin.
oikeasti kuulla vastausta tuosta virtsatietulehduksia estävästä ruokavaliosta :)
Kyseessä on nimittäin vähähiilihydraattinen ruokavalio, joka on myös vähentänyt infektioherkkyyttä yleensä. En ole nyt pariin vuoteen sairastanut enää edes flunssaa.
*kyyristyy ja odottelee moitetulvaa*
t. 11
no en mina ainakaan ala ketaan moittimaan, jos vh toimii sulla niin sehan on hyva juttu.
mutta muistelen etta ihan sellaisia valtettavia ruokia olis jokunen, nimenomaan pelkastaan pissatulehdusta ajatellen.
Miten se munuaistulehdus sitten oireilee? Mulla sama tilanne
on vahva luonnonantibiootti.